Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2020
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 0. Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 7 0.1 Bestuur
          1. Blz. 8 Doelstellingen
            1. Blz. 9 Doorontwikkelen regionale samenwerking
              1. Blz. 10 Maken en volgen van een sterke, proactieve agenda voor de inzet in de regio (meer agendasettend en minder volgend)
              2. Blz. 11 Samenwerken op basis van inhoudelijke thema's met een accent op bereikbaarheid en openbaar vervoer, onderwijs en arbeidsmarkt, sociaal domein, ketenvorming en innovatie in de economische speerpuntsectoren en energietransitie
              3. Blz. 12 We stellen een regionale opgave-agenda op waarin we keuzes maken en acties prioriteren (verdeling korte en lange termijn), waarbij de lange termijn acties periodiek met de raad worden besproken
            2. Blz. 13 Samenleving meer betrekken bij het besturen
              1. Blz. 14 We maken een foto van de democratie om te onderzoeken op welke onderdelen we participatie versterken en een roadmap voor participatie op kunnen maken
              2. Blz. 15 In 2020 wordt een participatiekalender opgesteld
              3. Blz. 16 We maken participatie een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
          2. Blz. 17 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 18 0.2 Burgerzaken
          1. Blz. 19 Doelstellingen
            1. Blz. 20 Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
              1. Blz. 21 Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
              2. Blz. 22 Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
              3. Blz. 23 Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie) door training van medewerkers
              4. Blz. 24 Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
              5. Blz. 25 Met meer informatie vanuit de vakdomeinen nog meer eerstelijns vragen afhandelen bij de telefooncentrale
              6. Blz. 26 Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren we verschillende E-diensten
            2. Blz. 27 Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
              1. Blz. 28 Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar het juiste team brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
              2. Blz. 29 Gefaseerd doorvoeren van LiveChat op de website, eerst voor vragen van inwoners, later ook voor vragen van ondernemers
              3. Blz. 30 In 2020 als gemeente verder aansluiten op MijnOverheid, waarbij in het begin ook per post brieven worden aangeboden
            3. Blz. 31 Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
              1. Blz. 32 In het kader van de aanpak van laaggeletterdheid gebruikmaken van middelen om teksten leesbaarder te maken (automatisch omzetten van taal in leesbare taal en waar mogelijk inzet van andere hulpmiddelen)
              2. Blz. 33 Verduidelijken van onze producten en diensten met tekeningen
            4. Blz. 34 Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
              1. Blz. 35 Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
              2. Blz. 36 Controleren van panden met de BRP als basis, zelfstandig en in samenwerking met ketenpartners
          2. Blz. 37 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 38 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
          1. Blz. 39 Doelstellingen
            1. Blz. 40 Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
              1. Blz. 41 Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
              2. Blz. 42 Omzetten van niet-strategisch vastgoed naar andere functies (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
            2. Blz. 43 Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
              1. Blz. 44 Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
              2. Blz. 45 Opleveren actieplan voor een klimaat-neutrale gemeentelijke organisatie inclusief een plan voor het gefaseerd verduurzamen van gemeentelijk vastgoed
        4. Blz. 46 0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
          1. Blz. 47 Doelstellingen
            1. Blz. 48 Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
              1. Blz. 49 Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
              2. Blz. 50 Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
              3. Blz. 51 Continueren van het traineeprogramma
              4. Blz. 52 De mogelijkheden benutten om de formatie in schalen 11 en 12 om te zetten in schalen 9 en 10 (minder beleid naar meer beheer en uitvoering)
            2. Blz. 53 Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
              1. Blz. 54 Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen binnen de arbeidsmarktcommunicatie
              2. Blz. 55 Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
              3. Blz. 56 Continueren inzetten op de 'lerende organisatie'
            3. Blz. 57 Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
              1. Blz. 58 Toekennen en faciliteren van P-bevoegdheid aan teamleiders waardoor medewerkers beter ondersteund en gecoacht worden
              2. Blz. 59 Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
              3. Blz. 60 Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
              4. Blz. 61 Benutten en faciliteren van loopbaankansen voor medewerkers
              5. Blz. 62 Werken aan de competenties (gedrag en vaardigheden) van medewerkers
          2. Blz. 63 Samenwerkingspartners
        5. Blz. 64 0.4b ICT
          1. Blz. 65 Doelstellingen
            1. Blz. 66 Meer aandacht voor de mogelijkheden van ICT en meer aandacht voor digitaal werken, toegankelijkheid, toekomstbestendigheid en informatieveiligheid
              1. Blz. 67 Om de mogelijkheden van ICT bij vernieuwingen explicieter te maken, wordt meer aandacht besteed aan kennisontwikkeling op het gebied van ICT
            2. Blz. 68 Het Nieuwe Werken strategisch en beleidsmatig ondersteunen
              1. Blz. 69 De prioriteiten en adviezen uit het behoefteonderzoek naar de interne wensen op het vlak van informatievoorziening, ICT en digitalisering, toetsen en waar mogelijk opvolgen
              2. Blz. 70 Onderzoeken hoe we het Nieuwe Werken toekomstbestendig, innovatief en flexibel kunnen houden
            3. Blz. 71 Op het gebied van informatiebeleid aansluiten bij regionale ontwikkelingen en input leveren aan het CIO en het SCD wat betreft lokale wensen
              1. Blz. 72 Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid in het kader van de omgevingsvisie – een lokale vertaling van de regionale aanpak
              2. Blz. 73 Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
              3. Blz. 74 Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
            4. Blz. 75 Adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers
              1. Blz. 76 Om de positie van de gemeente in de regio blijvend te versterken en om een flexibele, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie te kunnen bewerkstelligen, wordt de positie van informatiemanager duurzaam en versterkt ingevuld
            5. Blz. 77 Intensiveren van de wisselwerking en samenwerking tussen Informatiemanagement, ICT, informatieveiligheid en geo-informatie
              1. Blz. 78 Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
            6. Blz. 79 Doorontwikkeling van de geo-informatievoorziening
              1. Blz. 80 Ook in 2020 werken we aan het uitbouwen van initiatieven op het gebied van datagestuurd werken, smart city en smart mobility.
              2. Blz. 81 Voldoen aan wetgeving rondom Geo-informatie, zoals de basisregistratie BAG (adressen en gebouwen), BGT (Grootschalige topografie) en WIBON (boven- en ondergrondse netwerken).
              3. Blz. 82 Stimulering gebruik en innovatie van Geo-informatie (Hieronder valt ook de betere communicatie richting inwoners en ondernemers hoe geo-informatie ook door hen gebruikt kan worden)
              4. Blz. 83 De organisatie rondom de Geo informatie ook naar de toekomst toe borgen om daarmee inwoners, bedrijven, instellingen en eigen ambtenaren van goede (geo-)informatie te voorzien
          2. Blz. 84 Samenwerkingspartners
        6. Blz. 85 0.5 Treasury
          1. Blz. 86 Inleiding
          2. Blz. 87 Doelstellingen
            1. Blz. 88 Optimaliseren schuldpositie
              1. Blz. 89 Monitoren economische en marktontwikkelingen
              2. Blz. 90 Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
            2. Blz. 91 Beperken renterisico
              1. Blz. 92 Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
            3. Blz. 93 Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
              1. Blz. 94 Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
              2. Blz. 95 Grote investeringen faseren waar kan
          3. Blz. 96 Samenwerkingspartners
        7. Blz. 97 0.61 OZB woningen
          1. Blz. 98 Inleiding
          2. Blz. 99 Doelstellingen
            1. Blz. 100 Beperken lokale lasten
              1. Blz. 101 Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
            2. Blz. 102 OZB maximaal bijstellen met inflatie
              1. Blz. 103 Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
          3. Blz. 104 Samenwerkingspartners
        8. Blz. 105 0.62 OZB niet-woningen
          1. Blz. 106 Inleiding
          2. Blz. 107 Doelstellingen
            1. Blz. 108 Beperken lokale lasten
              1. Blz. 109 Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
            2. Blz. 110 OZB maximaal bijstellen met inflatie
              1. Blz. 111 Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
          3. Blz. 112 Samenwerkingspartners
        9. Blz. 113 0.63 Parkeerbelasting
          1. Blz. 114 Doelstellingen
            1. Blz. 115 Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
              1. Blz. 116 Handhaven van de blauwe zone
        10. Blz. 117 0.64 Belastingen overig
          1. Blz. 118 Doelstellingen
            1. Blz. 119 Beperken lokale lasten
              1. Blz. 120 Efficiency in processen
            2. Blz. 121 Streven naar kostendekkende tarieven
              1. Blz. 122 Efficiency in processen
          2. Blz. 123 Samenwerkingspartners
        11. Blz. 124 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
          1. Blz. 125 Doelstellingen
            1. Blz. 126 Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
              1. Blz. 127 Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
              2. Blz. 128 Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
          2. Blz. 129 Samenwerkingspartners
        12. Blz. 130 0.8 Overige baten en lasten
          1. Blz. 131 Doelstellingen
            1. Blz. 132 Effectief inzetten van budget voor nieuw beleid
              1. Blz. 133 Budget inzetten zoals aangegeven in de Kaderbrief 2020-2023
        13. Blz. 134 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
          1. Blz. 135 Doelstellingen
            1. Blz. 136 Beperken van administratieve lasten
              1. Blz. 137 Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
          2. Blz. 138 Samenwerkingspartners
        14. Blz. 139 0.10 Mutaties reserves
          1. Blz. 140 Doelstellingen
            1. Blz. 141 Goed inzicht in de reservepositie
              1. Blz. 142 Beperken aantal reserves
            2. Blz. 143 Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
              1. Blz. 144 Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
            3. Blz. 145 Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
              1. Blz. 146 Monitoren en beperken van risico's
            4. Blz. 147 Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
              1. Blz. 148 Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
        15. Blz. 149 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
          1. Blz. 150 Doelstellingen
            1. Blz. 151 Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
              1. Blz. 152 Behoedzaam financieel beleid
            2. Blz. 153 Structureel sluitende begroting
              1. Blz. 154 Gezien de verslechterde financiële positie met name door oplopende kosten in het sociaal domein organiseren van een ombuigingsproces met als inzet de jaren na het begrotingsjaar 2020 financieel sluitend te krijgen
        16. Blz. 155 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 156 1. Veiligheid
        1. Blz. 157 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
          1. Blz. 158 Doelstellingen
            1. Blz. 159 Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
              1. Blz. 160 Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
              2. Blz. 161 Verder bouwen aan een regio brede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
              3. Blz. 162 Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
              4. Blz. 163 Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
              5. Blz. 164 Verder vormgeven van de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne
              6. Blz. 165 Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
          2. Blz. 166 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 167 1.2 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 168 Doelstellingen
            1. Blz. 169 Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
              1. Blz. 170 Uitvoeren beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
              2. Blz. 171 Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
            2. Blz. 172 Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
              1. Blz. 173 Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
              2. Blz. 174 Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
              3. Blz. 175 Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
              4. Blz. 176 Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
              5. Blz. 177 Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
              6. Blz. 178 Inrichten meldpunt radicalisering met bijhorend handelingsprotocol
              7. Blz. 179 Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
              8. Blz. 180 Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
              9. Blz. 181 Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole in het kader van de openbare orde beheersing, wijkveiligheid, gezondheid en controle op naleving van diverse wettelijke en gemeentelijke bepalingen
              10. Blz. 182 Evalueren pilot Halt-afdoening ter voorkoming van verdere strafvervolging
              11. Blz. 183 Inzetten extra boa op uitvoering 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018-2021'
              12. Blz. 184 Uitvoeren geactualiseerde huisvestingsverordening en aanpakken illegale verhuur om woonoverlast tegen te gaan en de leefbaarheid te vergroten
            3. Blz. 185 Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
              1. Blz. 186 Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
              2. Blz. 187 Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning door een lokaal meldpunt ondermijning in te richten, de APV 'ondermijning-proof" te maken en de in het ondermijningsonderzoek geconstateerde signalen nader te onderzoeken
          2. Blz. 188 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 189 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 190 2. Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 191 2.1 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 192 Doelstellingen
            1. Blz. 193 Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
              1. Blz. 194 Hanteren van de Nederlandse richtlijn bij het ontwerpen en uitvoeren van verlichtingsplannen (uitgezonderd zijn parken, recreatieve ruimten en achterpaden die geen belangrijke functie hebben voor het woon-werk verkeer)
              2. Blz. 195 Bij vervangen van verlichting hebben we aandacht voor het toepassen van energie-, milieu- en duurzaamheidsaspecten
            2. Blz. 196 Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
              1. Blz. 197 (Grootschalig) onderhouden van voet- en fietspaden
              2. Blz. 198 Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
              3. Blz. 199 Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
              4. Blz. 200 Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma 'Bereikbaar Papendrecht', dat betrekking heeft op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
              5. Blz. 201 Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
              6. Blz. 202 In overleg met scholen inzetten op verbetering parkeergedrag en evaluatie van eerder doorgevoerde fysieke maatregelen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren
            3. Blz. 203 Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
              1. Blz. 204 Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3)
              2. Blz. 205 Wij onderzoeken mogelijk sluipverkeer (vooral van vrachtwagens) over de Burgemeester Keijzerweg en nemen indien mogelijk structurele maatregelen om dit tegen te gaan.
              3. Blz. 206 Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
            4. Blz. 207 Kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten in stand houden
              1. Blz. 208 Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan.
              2. Blz. 209 Extra investeringen zijn nodig om elementenverhardingen te vervangen. Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur
              3. Blz. 210 Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte waarbij groen beeldbepalend is in de openbare ruimte
              4. Blz. 211 Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
              5. Blz. 212 Formeel borgen van de installatieverantwoordelijkheid bij de elektrische objecten in de openbare ruimte
              6. Blz. 213 Verder doorontwikkelen van de constructieve veiligheid bij de civiele kunstwerken
            5. Blz. 214 Stimuleren van het fietsgebruik
              1. Blz. 215 Uitvoering geven aan maatregelen en projecten komend uit de Fietsstructuur Papendrecht om fietsgebruik te stimuleren.
              2. Blz. 216 Fietsgebruik stimuleren door een uitprobeeraanbod en een tweewielers regeling te faciliteren
            6. Blz. 217 Electrische mobiliteit bevorderen
              1. Blz. 218 Initiatieven uit de markt voor elektrisch vervoer ondersteunen en waar mogelijk faciliteren
          2. Blz. 219 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 220 2.2 Parkeren
          1. Blz. 221 Doelstellingen
            1. Blz. 222 Bevorderen gebruik parkeergarages
              1. Blz. 223 Periodiek uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
              2. Blz. 224 Uitvoering van parkeerdrukmeting in wijken voorafgaand aan grotere reconstructies
              3. Blz. 225 Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
            2. Blz. 226 Optimaliseren parkeersysteem
              1. Blz. 227 Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting in het centrum en omgeving
        3. Blz. 228 2.3 Recreatieve havens
          1. Blz. 229 Doelstellingen
            1. Blz. 230 Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
              1. Blz. 231 Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
          2. Blz. 232 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 233 2.4 Economische havens en waterwegen
          1. Blz. 234 Doelstellingen
            1. Blz. 235 Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
              1. Blz. 236 Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
              2. Blz. 237 Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
              3. Blz. 238 Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
          2. Blz. 239 Samenwerkingspartners
        5. Blz. 240 2.5 Openbaar vervoer
          1. Blz. 241 Doelstellingen
            1. Blz. 242 Verbeteren van het openbaar vervoer
              1. Blz. 243 Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht.
              2. Blz. 244 Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente
              3. Blz. 245 Stimuleren van op het openbaar vervoer aanvullende systemen als het gebruik kunnen maken van e-wheels, zorglijn en dergelijke
              4. Blz. 246 Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer, zoals een lightrail verbinding met Rotterdam
          2. Blz. 247 Samenwerkingspartners
        6. Blz. 248 Wat mag het kosten ?
      5. Blz. 249 3. Economie
        1. Blz. 250 3.1 Economische ontwikkeling
          1. Blz. 251 Doelstellingen
            1. Blz. 252 Voeren van accountmanagement
              1. Blz. 253 Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
              2. Blz. 254 Het op de hoogte blijven van trends en (markt)ontwikkelingen door het bezoeken van (regionale) congressen en bijeenkomsten
              3. Blz. 255 Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
              4. Blz. 256 Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
              5. Blz. 257 Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
              6. Blz. 258 Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast"
            2. Blz. 259 Verbeteren lokaal ondernemersklimaat Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
              1. Blz. 260 Faciliteren van op samenwerking berustende versterkende initiatieven zoals realisatie van Bedrijven Investeringszone
              2. Blz. 261 Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
              3. Blz. 262 Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven zoals: Keurmerk veilig ondernemen
              4. Blz. 263 Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen
              5. Blz. 264 Communiceren vanuit de accountmanagersrol om het ondernemersklimaat te verbeteren
            3. Blz. 265 Stimuleren van de regionale economie
              1. Blz. 266 Stimuleren van verbindende activiteiten voor alle leerlijnen zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent, "Kom Binnen Bij Bedrijven" en lokale activiteiten/initiatieven
              2. Blz. 267 Samenwerken met regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen (b.v. Deal Drechtcities)
              3. Blz. 268 Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren' in lijn met ambities Groeiagenda
              4. Blz. 269 Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
              5. Blz. 270 Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
              6. Blz. 271 Deelnemen aan het ondernemersplein
          2. Blz. 272 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 273 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
          1. Blz. 274 Doelstellingen
            1. Blz. 275 Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
              1. Blz. 276 Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
              2. Blz. 277 Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
          2. Blz. 278 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 279 3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
          1. Blz. 280 Doelstellingen
            1. Blz. 281 Stimulering zelfstandig ondernemerschap
              1. Blz. 282 Uitvoeren van uitvoeringsprogramma economie Verbinden en zichtbaar inspireren
        4. Blz. 283 3.4 Economische promotie
          1. Blz. 284 Doelstellingen
            1. Blz. 285 Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
              1. Blz. 286 De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
              2. Blz. 287 Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
              3. Blz. 288 Jaarprogramma Jet-Net scholen
              4. Blz. 289 Leerlijn Aerospace en Maritiem
              5. Blz. 290 Netwerkbijeenkomst Vmbo
              6. Blz. 291 Onderwijsroute
              7. Blz. 292 Overkoepelend certificaat technologie
              8. Blz. 293 Techniekdock
              9. Blz. 294 Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
              10. Blz. 295 Verbreden communicatie
            2. Blz. 296 Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
              1. Blz. 297 Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
              2. Blz. 298 Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
            3. Blz. 299 Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
              1. Blz. 300 Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (3)
              2. Blz. 301 Via de regeling Sterk Techniekonderwijs verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en (regionale) arbeidsmarkt
        5. Blz. 302 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 303 4. Onderwijs
        1. Blz. 304 4.1 Openbaar basisonderwijs
          1. Blz. 305 Doelstellingen
            1. Blz. 306 Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
              1. Blz. 307 Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
          2. Blz. 308 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 309 4.2 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 310 Doelstellingen
            1. Blz. 311 Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
              1. Blz. 312 Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
              2. Blz. 313 Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
            2. Blz. 314 Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
              1. Blz. 315 Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
              2. Blz. 316 Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
          2. Blz. 317 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 318 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
          1. Blz. 319 Doelstellingen
            1. Blz. 320 Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
              1. Blz. 321 Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
              2. Blz. 322 Een kindvriendelijke gemeente zijn en blijven door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
              3. Blz. 323 Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
              4. Blz. 324 Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
              5. Blz. 325 Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
            2. Blz. 326 Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
              1. Blz. 327 Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
              2. Blz. 328 Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
          2. Blz. 329 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 330 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 331 5. Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 332 5.1 Sportbeleid en activering
          1. Blz. 333 Doelstellingen
            1. Blz. 334 Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
              1. Blz. 335 Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen, zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers', onderdeel Sportstimulering
              2. Blz. 336 Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
              3. Blz. 337 Actualisering 'Sport op Koers'
              4. Blz. 338 Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
          2. Blz. 339 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 340 5.2 Sportaccommodaties
          1. Blz. 341 Doelstellingen
            1. Blz. 342 Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
              1. Blz. 343 In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
              2. Blz. 344 Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
              3. Blz. 345 Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
          2. Blz. 346 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 347 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
          1. Blz. 348 Doelstellingen
            1. Blz. 349 Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
              1. Blz. 350 In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
              2. Blz. 351 Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
              3. Blz. 352 Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
              4. Blz. 353 Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
            2. Blz. 354 Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
              1. Blz. 355 Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
              2. Blz. 356 Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
            3. Blz. 357 Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
              1. Blz. 358 De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. De cultuurmakelaar clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past (In samenwerking met de cultuuraanbieders en het onderwijs).
              2. Blz. 359 Maken van een vernieuwd cultuurmenu 2020-2021 in overleg met de lokale aanbieders en de scholen
            4. Blz. 360 Faciliteren van evenementen
              1. Blz. 361 Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
              2. Blz. 362 Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
              3. Blz. 363 Stimuleren van een zomer- en een winterfeest
              4. Blz. 364 Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te stimuleren om zelf een jaarlijks zomerfeest te organiseren
              5. Blz. 365 In 2020 organiseren van een bevrijdingsfeest naar aanleiding van het vieren van 75 jaar bevrijding (het zomerevenement)
          2. Blz. 366 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 367 5.4 Musea
          1. Blz. 368 Doelstellingen
            1. Blz. 369 Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
              1. Blz. 370 Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
          2. Blz. 371 Samenwerkingspartners
        5. Blz. 372 5.5 Cultureel erfgoed
          1. Blz. 373 Doelstellingen
            1. Blz. 374 Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
              1. Blz. 375 Vaststellen bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
              2. Blz. 376 Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
              3. Blz. 377 Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
              4. Blz. 378 Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie. Het rapport Bouwsteen kwaliteit dijk en oevers, vastgesteld door Gebiedsraad A5H, maakt deel uit van die Perspectievennota.
            2. Blz. 379 Bezien in hoeverre cultuur historie in beeld kan worden gebracht (buiten – stenen / binnen –etalage))
              1. Blz. 380 Participeren in een mogelijk project van de provincie over een nieuwe erfgoedtafel Ijzeren Eeuw (1850-1970). Hierbij gaat het om de geschiedenis van de scheepsbouw en de baggerindustrie
          2. Blz. 381 Samenwerkingspartners
        6. Blz. 382 5.6 Media
          1. Blz. 383 Doelstellingen
            1. Blz. 384 Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
              1. Blz. 385 Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
            2. Blz. 386 Continueren permanente oplossing voor het tentoonstellen en beheer van de Rietgorscollectie (deel is uitgeleend aan het Dordrechts Museum, deel is opgehangen in het gemeentehuis en de rest is in depot in het gemeentehuis opgeslagen)
              1. Blz. 387 Verder concretiseren en uitvoeren van het beheer van de collectie
          2. Blz. 388 Samenwerkingspartners
        7. Blz. 389 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
          1. Blz. 390 Doelstellingen
            1. Blz. 391 Versterking van de ecologische functie (ecologischer groen)
              1. Blz. 392 Uitbreiden consistent, natuurvriendelijk maaibeheer met ingang van 2020 (circa 18% in 2018, streven is minimaal 30% aan het einde van de collegeperiode)
              2. Blz. 393 Eerste stap zetten naar consistent, natuurvriendelijk beheer van bosplantsoen (streven is deze collegeperiode minimaal 30% natuurvriendelijk te onderhouden, eind 2018 werd ongeveer 12% natuurvriendelijk onderhouden)
              3. Blz. 394 Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken (zoals het Vondelpark, Park Noordhoeks wiel en het park langs de A15)
              4. Blz. 395 Doorvoeren van eerste verbeteringen in het park ten zuiden van de A15 onder andere wat betreft natuurwaarden en waterberging (watercompensatie RWS A15)
              5. Blz. 396 Betrekken van ecologische experts bij ruimtelijke opgaven
            2. Blz. 397 Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen (diverser en aantrekkelijker groen, meer groen)
              1. Blz. 398 Verkennen scenario's ter voorbereiding op versterking van de bomen- en groenstructuur en ramen wat nodig is om scenario's uit te kunnen voeren
              2. Blz. 399 Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
              3. Blz. 400 Samenwerken met maatschappelijke partners en inwoners aan natuur, onder andere in het kader van het bijenconvenant
              4. Blz. 401 Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie
              5. Blz. 402 Aanleggen trap naar viaduct N3-A15 ten behoeve van wandelverbinding
              6. Blz. 403 Aanleggen wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
              7. Blz. 404 Aansluiten bij het initiatief 'het groenste fietspad van Nederland'
            3. Blz. 405 Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om zich via spelen te ontwikkelen
              1. Blz. 406 Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen met als streven het in stand houden van een veelzijdig speelaanbod
            4. Blz. 407 Versterken recreatieve functie
              1. Blz. 408 Onderzoeken van de mogelijkheid (inclusief financiële haalbaarheid) van een openbare hellingbaan voor het te water laten gaan van boten
            5. Blz. 409 Wijzigingen in beheer watergangen
              1. Blz. 410 Watergangen ook kwalitatief op peil houden met zo min mogelijk schadelijke effecten op de flora en fauna.
            6. Blz. 411 Verkrijgen inzichten van inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
              1. Blz. 412 Daar waar mogelijk en gewenst betrekken we inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
          2. Blz. 413 Samenwerkingspartners
        8. Blz. 414 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 415 6. Sociaal Domein
        1. Blz. 416 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
          1. Blz. 417 Doelstellingen
            1. Blz. 418 Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
              1. Blz. 419 Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren.
              2. Blz. 420 Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid, het wereldfeest en PUP)
              3. Blz. 421 Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform.
              4. Blz. 422 Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
            2. Blz. 423 Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
              1. Blz. 424 Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
              2. Blz. 425 Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
              3. Blz. 426 Bevorderen van de jeugdparticipatie en participatie met jong volwassenen
              4. Blz. 427 De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
            3. Blz. 428 Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
              1. Blz. 429 Uitvoeren van de visie en werkplan Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht
              2. Blz. 430 Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
              3. Blz. 431 Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere door Sterk Papendrecht en Stichting Buurtgezinnen) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
            4. Blz. 432 Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
              1. Blz. 433 Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder vormgeven van de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet (onder andere via de Dag van de Mantelzorg)
              2. Blz. 434 Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder versterken van het ondersteuningsaanbod aan mantelzorgers
            5. Blz. 435 Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
              1. Blz. 436 Stimuleren van vrijwilligerswerk door het organiseren van verschillende activiteiten, bijvoorbeeld NLdoet, door Sterk Papendrecht
              2. Blz. 437 Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners (o.a. Puur Papendrecht en sportverengingen) verder vormgeven van de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
              3. Blz. 438 Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties onder meer via de inzet van Sterk Papendrecht, een vrijwilligersvacaturebank en de vrijwilligersverzekering
            6. Blz. 439 Integratie en participatie van statushouders
              1. Blz. 440 Treffen van voorbereidingen in het kader van de nieuwe Wet inburgering
          2. Blz. 441 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 442 6.2 Wijkteams
          1. Blz. 443 Doelstellingen
            1. Blz. 444 Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
              1. Blz. 445 Vanuit het collegeactieprogramma en de nieuwe beleidsvisies Sociaal Domein Regionaal en Lokaal worden verschillende acties geïnitieerd
            2. Blz. 446 Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
              1. Blz. 447 Toegroeien naar een verdere verfijning van en ontwikkelen van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, waarmee de afspraken SMART-er worden.
              2. Blz. 448 Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht samen met Woonkracht10 inzetten op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en Buurtbemiddeling
              3. Blz. 449 Samen met Sterk Papendrecht en zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen inzetten op een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
          2. Blz. 450 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 451 6.3 Inkomensregelingen
          1. Blz. 452 Doelstellingen
            1. Blz. 453 Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
              1. Blz. 454 Uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
              2. Blz. 455 Voortzetten van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht en Schuldhulpmaatje voor wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
              3. Blz. 456 Via het meerjarige collegeactieprogramma en de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
          2. Blz. 457 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 458 6.4 Begeleide participatie
          1. Blz. 459 Doelstellingen
            1. Blz. 460 Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
              1. Blz. 461 Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
          2. Blz. 462 Samenwerkingspartners
        5. Blz. 463 6.5 Arbeidsparticipatie
          1. Blz. 464 Doelstellingen
            1. Blz. 465 Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
              1. Blz. 466 Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
            2. Blz. 467 Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
              1. Blz. 468 Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
            3. Blz. 469 Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
              1. Blz. 470 Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
              2. Blz. 471 Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
          2. Blz. 472 Samenwerkingspartners
        6. Blz. 473 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
          1. Blz. 474 Doelstellingen
            1. Blz. 475 Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
              1. Blz. 476 Uitvoeren van het Wmo-beleid en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden
              2. Blz. 477 Ondersteunen van inzet van vrijwilligers om eenzaamheid tegen te gaan en signalerend huisbezoek af te leggen bij 75+ers
          2. Blz. 478 Samenwerkingspartners
        7. Blz. 479 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
          1. Blz. 480 Doelstellingen
            1. Blz. 481 Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
              1. Blz. 482 Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
          2. Blz. 483 Samenwerkingspartners
        8. Blz. 484 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
          1. Blz. 485 Doelstellingen
            1. Blz. 486 Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
              1. Blz. 487 Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
              2. Blz. 488 Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht rondom jeugdhulp
          2. Blz. 489 Samenwerkingspartners
        9. Blz. 490 6.81 Geëscaleerde zorg18+
          1. Blz. 491 Doelstellingen
            1. Blz. 492 Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
              1. Blz. 493 Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
              2. Blz. 494 Algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep wordt versterkt
              3. Blz. 495 Overleg centrumgemeente en regiogemeenten over de wijze waarop we in deze regio vorm geven aan de doordecentralisatie van Beschermd Wonen
          2. Blz. 496 Samenwerkingspartners
        10. Blz. 497 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
          1. Blz. 498 Doelstellingen
            1. Blz. 499 Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
              1. Blz. 500 Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking
          2. Blz. 501 Samenwerkingspartners
        11. Blz. 502 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 503 7. Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 504 7.1 Volksgezondheid
          1. Blz. 505 Doelstellingen
            1. Blz. 506 Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
              1. Blz. 507 Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid, in samenwerking met de DG&J en andere partners
              2. Blz. 508 Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en de nieuwe JGZ-aanbieder Careyn
              3. Blz. 509 Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van JGZ binnen Sterk Papendrecht
          2. Blz. 510 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 511 7.2 Riolering
          1. Blz. 512 Doelstellingen
            1. Blz. 513 Anticiperen op de klimaatsverandering met betrekking tot afvalwater, regenwater en grondwater
              1. Blz. 514 Uitvoeren van maatregelen vanuit het GRP 2019-2023 met accent op afvalwater, hemelwater, grondwater en klimaatadaptatie en kennisontwikkeling in de regionale netwerken
              2. Blz. 515 Beheer en onderhoud van de riolering, gemalen en klimaatadaptatie
              3. Blz. 516 Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, inclusief klimaatadaptieve maatregelen.
            2. Blz. 517 Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
              1. Blz. 518 Verder implementeren van klimaatadaptieve maatregelen zoals waterberging bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
              2. Blz. 519 Verder gaan met operatie Steenbreek. Beoogd wordt bewoners en bedrijven te verleiden maatregelen op eigen terrein te nemen. Het gaat dan om een groene tuin, groene daken en dergelijke.
              3. Blz. 520 Meer samenwerken rond klimaatadaptatie in regionaal verband, zoals A5H en Drechtsteden
              4. Blz. 521 Strategie klimaatadaptatie herijken na de dialogen met onze partners
          2. Blz. 522 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 523 7.3 Afval
          1. Blz. 524 Doelstellingen
            1. Blz. 525 Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
              1. Blz. 526 Regulier inzamelen van huisvuil bij huishoudens, winkelcomplexen en afvalbrengstation.
              2. Blz. 527 Uitvoeren pilot ondergronds inzamelen restafval (1 jaar) in Oostpolder. We informeren de raad periodiek.
              3. Blz. 528 Uitvoeren gft campagne (inclusief het vervangen van 8000 oude groencontainers)
              4. Blz. 529 We onderzoeken de mogelijkheden van nascheiding. Ten aanzien van afvalscheiding is het streven het restafval te beperken tot een omvang van minder dan 100 kilogram (per inwoner)
              5. Blz. 530 We verstrekken algemene informatie en geven voorlichting over gescheiden inzameling
              6. Blz. 531 We geven aan het basisonderwijs voorlichting over afvalscheiding
          2. Blz. 532 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 533 7.4 Milieubeheer
          1. Blz. 534 Doelstellingen
            1. Blz. 535 Een veilige omgeving en een prettig woon- en leefklimaat
              1. Blz. 536 Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2020 uitvoering milieutaken door OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
              2. Blz. 537 Monitoren afspraken met Chemours/DuPont. De nadruk ligt op het verlagen en waar mogelijk naar nul terugbrengen van emissies en op de aanpak van de gevolgen van eerdere emissies
              3. Blz. 538 Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder 2016'. Waaronder bevorderen bewustwording
              4. Blz. 539 Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA).
              5. Blz. 540 Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 - 2023'
              6. Blz. 541 In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van thema's uit Omgevingsscan milieu 2019 ten behoeve van Omgevingsvisie en -plan
              7. Blz. 542 Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op dag invoering Omgevingswet, vooralsnog 1 januari 2021. Onderzoek mandatering taken aan OZHZ
              8. Blz. 543 Verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningsverbindingen te verkleinen
              9. Blz. 544 Verder voorbereiden van het haalbaarheidsonderzoek naar verkabelen (ondergronds brengen) van de 150 kV hoogspanningsverbindingen van Alblasserdam naar Dordrecht en Alblasserdam-Arkel
              10. Blz. 545 Uitbreiden RVMK (regionaal verkeersmodel) naar een multimodaal model
          2. Blz. 546 Samenwerkingspartners
        5. Blz. 547 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
          1. Blz. 548 Doelstellingen
            1. Blz. 549 Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
              1. Blz. 550 Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
              2. Blz. 551 Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
              3. Blz. 552 Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van externe onderzoeksresultaten uit 2019
        6. Blz. 553 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 554 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 555 8.1 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 556 Doelstellingen
            1. Blz. 557 Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
              1. Blz. 558 In 2020 vaststellen van de omgevingsvisie
              2. Blz. 559 In 2020 start maken met een omgevingsplan
              3. Blz. 560 In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
              4. Blz. 561 Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
            2. Blz. 562 Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht
              1. Blz. 563 Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken en actueel houden van beheersverordeningen / bestemmingsplannen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
              2. Blz. 564 Gelet op het overgangsrecht van de Omgevingswet, aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-1-2021 hun verzoek voor een bestemmingsplan in te dienen
              3. Blz. 565 Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
              4. Blz. 566 In beeld brengen wat de consequenties zijn van de invoering Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
              5. Blz. 567 Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving. Ook het met het oog op de PAS-problematiek
              6. Blz. 568 Voorbereiden op de Omgevingswet
              7. Blz. 569 Aanpak gedoogsituaties (steigers, schuurtjes) door opstellen algemene regels en/of handhaving
            3. Blz. 570 Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen. Uitvoeren Woonplan Papendrecht (naar rato bijdragen aan Drechtstedelijke woningopgave)
              1. Blz. 571 Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte
              2. Blz. 572 Visie op beeldbepalende locaties. Integraal kijken wat wel en wat niet past. Ook het groen op/aan nieuwe bebouwing moet worden uitgezocht. Bewoners participeren in de visie- en planvorming op het vlak van duurzaamheid, groen en architectuur
          2. Blz. 573 Samenwerkingspartners
        2. Blz. 574 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
          1. Blz. 575 Doelstellingen
            1. Blz. 576 Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
              1. Blz. 577 Herziening planontwikkeling locatie Veerpromenade met keuze op basis van scenario ontwikkeling
              2. Blz. 578 Herontwikkeling en ingebruikneming locatie voormalige bibliotheek
            2. Blz. 579 Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
              1. Blz. 580 Vergroten aantrekkelijkheid, economische aantrekkingskracht en promotie van het centrum
            3. Blz. 581 Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
              1. Blz. 582 Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2021
              2. Blz. 583 Realisatie van woongebied Land van Matena
              3. Blz. 584 Herontwikkeling Tiendzone Oostpolder (Land van Matena)
              4. Blz. 585 Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena' door BPD B.V.
          2. Blz. 586 Samenwerkingspartners
        3. Blz. 587 8.3 Wonen en bouwen
          1. Blz. 588 Doelstellingen
            1. Blz. 589 Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
              1. Blz. 590 Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
              2. Blz. 591 Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieus
              3. Blz. 592 Op 11 juli 2019 heeft de gemeenteraad het Papendrechts Woonplan 2020-2030 vastgesteld. Vanaf 2020 voeren we het Papendrechts Woonplan uit
              4. Blz. 593 Actualiseren PALT
              5. Blz. 594 Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
              6. Blz. 595 Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
              7. Blz. 596 Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
            2. Blz. 597 Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
              1. Blz. 598 Samen met inwoners en ondernemers de Regionale Energiestrategie invullen met aandacht voor, grootschalige zonne-energie en warmte
              2. Blz. 599 Samen met inwoners en ondernemers de Transitievisie Warmte 1.0 updaten met uitvoeringsplannen per wijk (oplevering in 2021)
              3. Blz. 600 Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
              4. Blz. 601 Stimuleren besparen en verduurzamen energie door gerichte communicatie en wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
              5. Blz. 602 Vergroten betrokkenheid inwoners bij de voorfase van de energietransitie (bijvoorbeeld aansluiting op het warmtenet) door gerichte communicatie en informatieavonden
              6. Blz. 603 Maken van een plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
              7. Blz. 604 Faciliteren en ondersteunen van bedrijven bij verduurzamen (o.a. bij panden)
          2. Blz. 605 Samenwerkingspartners
        4. Blz. 606 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 607 Paragrafen
        1. Blz. 608 1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 609 1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          2. Blz. 610 Financiële kengetallen
        2. Blz. 611 2. Onderhoud kapitaalgoederen 2020
          1. Blz. 612 Inleiding
          2. Blz. 613 Beleidskaders
          3. Blz. 614 Activiteiten in 2020
          4. Blz. 615 Activiteiten in 2021
          5. Blz. 616 Activiteiten in 2022
        3. Blz. 617 3. Financiering
          1. Blz. 618 3. Financiering
        4. Blz. 619 4. Lokale heffingen
          1. Blz. 620 4. Lokale heffingen
          2. Blz. 621 Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
        5. Blz. 622 5. Grondbeleid
          1. Blz. 623 5. Grondbeleid
        6. Blz. 624 6. Verbonden Partijen
          1. Blz. 625 6. Verbonden Partijen
          2. Blz. 626 Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden
          3. Blz. 627 Gemeenschappelijke Regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
          4. Blz. 628 Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
          5. Blz. 629 Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
          6. Blz. 630 Gemeenschappelijke Regeling Drechtwerk
          7. Blz. 631 Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
          8. Blz. 632 Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
          9. Blz. 633 Eneco Groep
          10. Blz. 634 Stedin Groep
          11. Blz. 635 Bank Nederlandse Gemeenten NV
          12. Blz. 636 Oasen NV
          13. Blz. 637 Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden
          14. Blz. 638 Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
          15. Blz. 639 Recreatie en Cultuur holding BV
        7. Blz. 640 7. Bedrijfsvoering
          1. Blz. 641 7. Bedrijfsvoering
      12. Blz. 642 BBV indicatoren
        1. Blz. 643 Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap