Algemeen
Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
Het Uitvoeringsplan IBOR 2015-2020 gaat over het beheer en de kwaliteit van de openbare ruimte en de hierbij horende inzet van financiële middelen. Het uitvoeringsplan biedt het kader voor integraal beheer en samenwerking en leidt tot samenhangende planvorming, logische en efficiënte uitvoering en een financieel beheersbaar geheel.
Riolering
Beleidskader
- Gemeentelijk Rioleringsplan Papendrecht (GRP) 2014-2018.
- Stedelijk Waterplan 2007-2016.
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
De Wet milieubeheer (binnenkort onderdeel Omgevingswet) bepaalt dat gemeenten verplicht zijn een geldig verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) te hebben. Dit geldt voor zowel de riolering als voor rioolgemalen. Een verbreed vGRP wil hierbij zeggen dat de gemeente naast een zorgplicht voor afvalwater ook de zorgplicht heeft voor hemelwater en grondwater. Naast deze zorgplichten zijn de kosten van de activiteiten en de gevolgen voor de rioolheffing op korte en lange termijn in beeld gebracht. Volgens planning zal begin 2019 een nieuw vGRP aan de Gemeenteraad ter besluitvorming worden aangeboden.
Gemeente Papendrecht heeft gezamenlijk met Waterschap Rivierenland een Stedelijk Waterplan (SWP) vastgesteld. In 2017 is het Stedelijk Waterplan verder uitgewerkt en aangevuld met het streefbeelden waterplan. Het doel is het bevorderen van de flora & fauna in en rond de watergangen in de gemeente en het verbeteren van waterkwaliteit. Het huidig Waterplan blijft zijn geldigheid behouden, waarbij de doorlooptijd bij besluitvorming wordt meegenomen.
De riolering is leidend in vervangingsprojecten, waarbij bij de vakdisciplines wegen en groen nadrukkelijk wordt gestuurd naar dit integrale vervangingsmoment. In de wijk Kraaihoek vindt specifieke afstemming plaats met Woonkracht 10 vanwege de komende renovatie van de woningen, inclusief de aanleg van een warmtenet. In de meerjarenplanning van het vGRP wordt hierop aangestuurd, waarbij het integrale vervangingsproject Weteringsingel/Boomgaardstraat als eerste project is opgenomen in de programmering.
De klimaatverandering heeft volgens de verwachtingen grote gevolgen voor het leefmilieu op de korte en langere termijn. Een belangrijk gevolg waarmee gemeenten op korte termijn te maken kunnen krijgen is het optreden lange droge periodes en van extreme neerslag, waarbij in relatief korte tijd veel neerslag valt. Veel rioolstelsels en andere afwateringssystemen zijn niet berekend op deze extremen waardoor er wateroverlast kan ontstaan. Vanwege de klimaatveranderingen en bijbehorende wateroverlast wordt bij integrale vervangingsprojecten klimaatadaptieve maatregelen uitgewerkt en toegepast. Een structurele aanpak voor het omgaan met klimaatverandering is opgenomen in de strategienota die in 2018 door het college is vastgesteld. In deze strategie wordt het omgaan met klimaatverandering breder geïmplementeerd in de organisatie.
Samenwerking in de waterketen
Landelijk hebben diverse partijen besloten de onderlinge samenwerking in de waterketen te versterken met als doel "het stimuleren van een meer doelmatige, transparante waterketen". Het waterschap Rivierenland heeft, samen met negen gemeenten in de polder Alblasserwaard- Vijfheerenlanden waaronder de drie Drechtsteden gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Papendrecht en Sliedrecht, de samenwerkingsovereenkomst “Samenwerken in de waterketen” ondertekend. Momenteel speelt in een groot deel van de deelnemers een herindeling plaats. Gemeenten stemmen met elkaar af om te onderzoeken waar kostenbesparing binnen de riolering mogelijk is. Vooral op het gebied van “samenwerking zoeken” op beleid- / beheersmatige aspecten zijn voordelen te halen.
In 2013 is de samenwerkingsovereenkomst “Gemeenschappelijke Afvalwaterketen Alblasserwaard Vijfheerenlanden” ondertekend. Een belangrijk uitgangspunt voor Papendrecht is, dat deze samenwerking bestaat uit een netwerkorganisatie. Dit vanwege de zelfstandigheid van de gemeente, waarbij samengewerkt wordt waar efficiëntievoordelen te behalen zijn. De kern van de samenwerkingsovereenkomst is een jaarprogramma voor de samenwerkingsactiviteiten en projecten.
Binnen deze samenwerking wordt met twee ontwikkellijnen gewerkt en per ontwikkellijn zijn bestuurlijk relevante thema’s benoemd:
1) Ontwikkellijn VANDAAG (uitvoering) met thema’s: Inkoop, Samenwerking, Kosten efficiëntie en Kwaliteitsbevordering
2) Ontwikkellijn MORGEN (toekomstgerichte beleidsmatige activiteiten) met thema’s: Omgevingswet, Klimaatadaptatie en regionale klimaatstresstest.
Wegen
Beleidskader
- Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021.
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
In 2017 is het Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021 vastgesteld. Het Civiel Technisch Beheerplan volgt uit de kaders vanuit het Uitvoeringsplan IBOR en omvat naast de wegen, ook de onderdelen civiele kunstwerken, openbare verlichting, baggeren havens, de VRI's en het straatmeubilair. Hierdoor wordt integraliteit bereikt tussen de verschillende onderdelen (zoals de aansturing in de uitvoering). Het beheerplan maakt inzichtelijk hoe, waar, wanneer en tegen welke kosten de verschillende civiel technische beheeronderdelen in Papendrecht worden beheerd en onderhouden om de kwaliteit en functie in stand te houden. Daarnaast is het uitgangspunt om de leefomgeving voor de inwoners van Papendrecht aantrekkelijk te houden of te verbeteren. Voor het onderhoud aan de wegen vindt hierin intensieve afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021.
De leidraad voor het inrichten van wegen zijn de principes van Duurzaam Veilig. De technische kwaliteit van de wegen wordt gebaseerd op de landelijke erkende CROW – systematiek. Een onderdeel van het Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021 is de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR). Deze LIOR wordt jaarlijks herijkt en geeft aan op welke gestandaardiseerde wijze in Papendrecht invulling gegeven wordt aan werkvoorbereiding, uitvoering en onderhoud van de openbare ruimte.
Groen
Beleidskader
- Groenbeleidsplan 2015-2024.
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
- Groenbeheerplan 2017-2021.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
Het Groenbeleidsplan 2015- 2024 vormt samen met de visie uit het Groenblauwe netwerk het kompas voor het beheer, onderhoud en de investeringen in het groen en blauw binnen de gemeente Papendrecht. Het Groenbeleidsplan borgt de kwaliteiten van het groen in de hoofdstructuren en voegt structuren op wijkniveau hieraan toe. Dit geeft richting aan de toekomstige ontwikkelingen op deze structuur. Hiermee borgt en bevordert het Groenbeleidsplan het groene karakter en de groene beleving van Papendrecht. Tevens vormt het Groenbeleidsplan een noodzakelijke schakel tussen de meer abstracte beleidskaders en de op uitvoering en beheer gerichte plannen. Speerpunten uit het Groenbeleidsplan zijn: participatie, stadslandbouw en ecologie.
In 2017 is het Groenbeheerplan 2017-2021 vastgesteld. Dit beheerplan volgt uit de kaders vanuit het Uitvoeringsplan IBOR en het Groenbeleidsplan. In het Beheerplan Groen wordt omschreven hoe en waar het onderhoud en vervanging van het groen wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt in het Beheerplan Groen omschreven hoe omgegaan wordt met participatie (zoals de sociale moestuin), omvorming van groen, het aanbrengen van natuurlijker groen & beheer, het specifieke beheer van parken en het beeldgericht werken van de buitendienst.
In 2018 is gestart met de uitwerking van het Kansenprogramma Groen, waarin de ambities, wensen en kansen vanuit het Groenbeleidsplan en Streefbeeldenplan Stedelijk Water worden samengebracht tot een integraal pakket van maatregelen en projecten. De komende jaren kan de uitrol plaatsvinden, waarin de bestaande groenstructuren onderling worden verbonden tot een samenhangend netwerk voor recreatie, flora en fauna.
In 2017 is de bomenverordening, samen meteen vernieuwde Groene Kaart en Handboek Groen, door de gemeenteraad vastgesteld. Het gaat hierbij om gemeentelijk beleid waarin de uitgangspunten staan welke bomen in aanmerking komen voor een beschermde status (gemeentelijke en particuliere).
Openbare verlichting
Beleidskader
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) 2015-2020.
- Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021.
- Vervangingsplan Openbare Verlichting 2018-2028.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
De openbare verlichting vervult een belangrijke functie op het gebied van sociale veiligheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Bij projectmatige als incidentele vervanging en bij nieuwbouwprojecten wordt LED- verlichting binnen de landelijke richtlijnen aangebracht. Dit vanwege het lage energieverbruik door lage vermogens van de lichtbronnen. De Richtlijn voor Openbare Verlichting (NPR 13201) is hierin het richtsnoer.
Openbare verlichting is een onderdeel van het Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021. In het beheerplan is gelijktijdig de technische notitie openbare verlichting opgesteld. Deze notitie gaat dieper in op de verlichtingstechniek en LED (en daarmee energiebesparing), en sluit aan met de kaders van de Uitvoeringsplan IBOR 2015-2020. Daarnaast geeft deze notitie het inzicht en richting voor de openbare verlichting in Papendrecht.
In het kader van de BBV wordt vervanging van verlichting met een investeringskrediet bekostigd. Het onderliggend vervangingsplan openbare verlichting is in 2018 door het college vastgesteld. Het vervangingsplan geeft aan op welke locaties in de komende jaren vervangingen noodzakelijk zijn aan de openbare verlichting. In de komende jaren vindt een toename plaats aan vervanging van de verlichting binnen de gemeente.
Samenwerking bij openbare verlichting
De gemeente Papendrecht heeft samen met negen andere gemeenten in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden een Gemeenschappelijke Regeling (met een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur ingericht voor het dagelijks beheer, databeheer en directievoering / toezicht op het onderhoudsbestek voor de openbare verlichting. Werkzaamheden uit het onderhoudsbestek worden door één gespecialiseerde aannemer het onderhoud aan de gezamenlijke openbare verlichting uitgevoerd. Het groot onderhoud, vervanging en beheer binnen de gemeente wordt door Papendrecht aangestuurd en begeleid.
Civiele constructies
Beleidskader
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
- Civiel Technisch Beheerplan 2017-2021.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
Civiele kunstwerken, zoals bruggen, vis- en loopsteigers, tunnels, viaducten, geluidsschermen en damwanden, zijn belangrijke elementen binnen de openbare ruimte. Het zijn onvermijdelijke verbindingen in de hoofd- en verkeersstructuren in de wijken, verbindingen in grote waterstructuren, afschermende constructies, recreatieve elementen in de wijken. Naast functionaliteit is constructieve veiligheid een belangrijk aspect bij het beheer en onderhoud van de civiele kunstwerken.
In de komende periode is extra aandacht voor de geluidsschermen langs de A15, met name voor de vervanging van de houten onderdelen (houtrot). Grootschalig onderhoud is gerapporteerd in het Civiel Technisch Beheerplan.
Speelruimten
Beleidskader
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020.
- Uitvoeringsprogramma speelruimtebeleid Papendrecht 2011-2016.
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
Begin 2019 wordt een Uitvoeringsprogramma Speelvoorzieningen 2019–2022 aangeboden aan het College. Dit Uitvoeringsprogramma is het vervolg op het Uitvoeringsprogramma Speelruimtebeleid Papendrecht (2011-2016) en sluit aan op het Groenbeleidsplan (2015-2024) en het Uitvoeringsplan IBOR (2015-2020).
Het Uitvoeringsprogramma beschrijft de wijze waarop het beheer en onderhoud van de speelvoorzieningen in de openbare ruimte is geregeld en welke (financiële) middelen hiervoor nodig en beschikbaar zijn. Het gaat hierbij om regulier onderhoud (dagelijks onderhoud), groot onderhoud, vervanging en omvorming.
De resultaten van het Uitvoeringsprogramma Spelen zijn goede en aantrekkelijke speelplaatsen op de juiste plek. Dit programma streeft de volgende doelstellingen na:
- Het stimuleren van de creativiteit
- Aanleg van natuurspeelplekken
- Concentratie van grotere speelplekken, minder kleine locaties.
Baggeren
Beleidskader
- Uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte 2015-2020
- Beheer- en Onderhoudsplan vijvers en watergangen 2015-2026
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020
Het is van belang dat watergangen niet te veel en niet te weinig water bevatten vanwege kwel en drooglegging van het water in de zomer. Om wateroverlast te voorkomen is het noodzakelijk voldoende ruimte te hebben om regenwater op te vangen en langzaam af te voeren. Door te baggeren worden de watergangen op diepte gehouden. Het beheer- en onderhoudsplan vijvers en watergangen 2015-2026 (baggeren) geeft inzicht in de huidige situatie van de waterbodems en de beschoeiingen en de aanpak voor de toekomst. De resultaten uit het beheerplan zijn opgenomen in het uitvoeringsplan IBOR.
Gemeente Papendrecht heeft in 2017 het Streefbeeldenplan Water opgesteld, samen met het Waterschap Rivierenland. Vanuit de notitie streefbeelden waterplan wordt in en rond de watergangen de flora & fauna bevordert, en de waterkwaliteit verbetert/beschermt. De notitie de leidraad in het beheer en onderhoud van de watergangen binnen de gemeente.
Parkeergarages
Beleidskader
- Voorzieningen Parkeergarages
- Notitie Parkeerbeleid
- Nota Hoofdlijnen Parkeerbeleid Centrum 2013
- Parkeergarages De Meent en De Overtoom –Technisch beheerplannen 2018-2023
- Gemeentelijke meerjarenbegroting 2019/2020.
In het Centrumgebied van Papendrecht vindt een regulering van het parkeren plaats om de leefbaarheid in het Centrum te ondersteunen. Papendrecht exploiteert voor het kort parkeren twee parkeergarages (De Meent en Overtoom). In de nota ‘Hoofdlijnen Parkeerbeleid Centrum 2013’ is het gemeentelijke beleid beschreven. Voor de parkeergarages zijn de tarieven en de kaders voor beheer en exploitatie vastgelegd. De notitie Parkeerbeleid is in 2016 opgesteld en is een aanvulling op dit beleid, waarmee beoogd wordt het gebruik van de parkeergarage te bevorderen.
In 2018 zijn de technische beheerplannen van de parkeergarages De Meent en De Overtoom door het college vastgesteld. De technische beheerplannen geven over een planhorizon van 40 jaar inzicht in 'hoe', 'waar', 'wanneer' en 'tegen welke kosten' de technische onderdelen worden beheerd. Hiermee wordt een integraal beeld gegeven van het beheer de komende planperiode 2018-2023.
Met ingang van 1 januari 2018 is door inbreng van ondernemers en eigenaren in het centrum, het parkeren in de parkeergarages de eerste twee uur gratis.
Vastgoed
In de gemeente Papendrecht zijn 35 panden beschikbaar voor maatschappelijke doeleinden en sportactiviteiten. Ook worden vijf woningen, die in eigendom van onze gemeente zijn, verhuurd. Periodiek vindt analyse plaats op de exploitatiebegroting van het betreffende pand.
Regionale samenwerking
In de regio Drechtsteden vindt door Papendrecht samenwerking en kennisuitwisseling plaats. Voor de openbare ruimte gaat het hierbij op zowel uitvoeringniveau (o.a. samenwerking met uitvoeringbestekken) tot op beheersmatig niveau, zoals de energie transitie en de implementatie van een gezamenlijk beheersysteem.
Op operationeel/ inhoudelijk niveau wordt samengewerkt op inhoud door gezamenlijk uitvoeringsbestekken voor te bereiden, aan te besteden en uit te laten voeren. Voorbeelden hiervan zijn het bestek beschoeiingen, weginspecties, grasmaaien, boomonderhoud, leveren bomen en beplanting, beheersysteem en samenwerking met betrekking tot de flora & fauna.
Ook in de regio Alblasserwaard/ Vijfheerenlanden wordt intensief samengewerkt. Zowel op het gebied van riolering en zuivering (GAAV, een samenwerking van negen gemeenten en het Waterschap) als op het gebied van openbare verlichting (BOVL, een samenwerking van tien gemeenten). In het kader van klimaat wordt de klimaatstresstest binnen deze regio uitgevoerd. Met de klimaatstresstest wordt inzichtelijk gemaakt waar de knelpunten zijn als gevolg van het klimaat. Papendrecht is in de regio een zelfstandig poldergebied en wordt als zodanig als een individueel gemeentelijk oppervlak beschouwd met een specifiek Papendrechtse klimaatstresstest. Voor de klimaatadaptatie wordt eveneens met de Drechtsteden samengewerkt, dit als onderdeel van de regionale groeiagenda en kennisuitwisseling.
Specifiek onderdeel hierin is Operatie Steenbreek om bewoners en bedrijven te bewegen om hun tuin klimaatadaptief in te richten. Zoals in afgelopen zomer duidelijk is geworden, vormt droogte en daarmee samenhangend de verdeling van het water een belangrijk onderdeel zowel plaatselijk als in de regionale samenwerking. Het is hierbij belangrijk om het (grond)water op het gemeente peil te houden vanwege de volksgezondheid en waterkwaliteit (botulisme/blauwalg) en de houten paalfunderingen van woningen.