-
Blz. 1
Begroting 2019
-
Blz. 2
Programmabegroting 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Doorontwikkelen regionale samenwerking
-
Blz. 10
Focussen op prioritaire thema's (innovatieve economie, energietransitie en bereikbaarheid)
-
Blz. 11
Samenwerken op basis van inhoudelijke agenda's (thematisch samenwerken)
-
Blz. 12
Vormgeven doelmatige bedrijfsvoering
-
Blz. 13
Samenleving meer betrekken bij het besturen
-
Blz. 14
Herijken en mogelijk anders inzetten van voorstellen van de stuurgroep bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 15
Ontwikkelen van voorstellen om beeldvormende fase meer met de samenleving vorm te geven
-
Blz. 16
Verdere professionalisering van de bestuursondersteuning
-
Blz. 17
Ontwerpen van slimmere werkprocessen (meer gebruik regionale adviezen)
-
Blz. 18
Samenwerkingspartners
-
Blz. 19
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
Adequate organisatie en afronding van de drie te organiseren verkiezingen
-
Blz. 22
Organiseren en uitvoeren van een drietal verkiezingen in 2019 (het betreft de Provinciale Staten, het Waterschap en het Europees Parlement)
-
Blz. 23
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
-
Blz. 24
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie)
-
Blz. 25
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
-
Blz. 26
Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
-
Blz. 27
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
-
Blz. 28
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 29
Inkopen van filmpjes over de balieproducten en –diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 30
Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
-
Blz. 31
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
-
Blz. 32
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
-
Blz. 33
In 2019 als gemeente aansluiten op mijn-overheid
-
Blz. 34
Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar de juiste afdeling brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
-
Blz. 35
Samenwerkingspartners
-
Blz. 36
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 37
Doelstellingen
-
Blz. 38
Ontwikkelen en herinrichten gebieden op basis van kansen
-
Blz. 39
Inzetten op volledige verwerving van het gebied Rembrandlaan / Catslaan, anticiperend op een mogelijke herhuisvesting van één van de VO-scholen of als inbreidingslocatie voor wonen
-
Blz. 40
Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 41
Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
-
Blz. 42
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 43
Doorvoeren functiewijziging van niet-strategisch vastgoed (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
-
Blz. 44
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
-
Blz. 45
0.4 Overhead
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
Benutten van loopbaankansen voor medewerkers
-
Blz. 48
Bevorderen ondersteuning voor loopbaanontwikkeling
-
Blz. 49
Betere bewustwording op het gebied van informatieveiligheid
-
Blz. 50
Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
-
Blz. 51
Doorontwikkeling van de Geo-informatie voorziening
-
Blz. 52
De organisatie rondom de Geo informatie ook naar de toekomst toe borgen om daarmee inwoners, bedrijven, instellingen en eigen ambtenaren van goede (geo-)informatie te voorzien
-
Blz. 53
Stimulering gebruik en innovatie van Geo-informatie
-
Blz. 54
Voldoen aan wetgeving rondom Geo-informatie, zoals de basisregistratie BAG (adressen en gebouwen), BGT (Grootschalige topografie) en WIBON (boven- en ondergrondse netwerken).
-
Blz. 55
Duurzaam inzetbare medewerkers
-
Blz. 56
Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
-
Blz. 57
Opzetten fit programma's voor medewerkers (stoelmassages, hometrainers e.d.)
-
Blz. 58
Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
-
Blz. 59
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
-
Blz. 60
Steviger inzetten op de 'lerende organisatie'
-
Blz. 61
Uitbouwen van de talentenpool
-
Blz. 62
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
-
Blz. 63
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
-
Blz. 64
Een flexibele, innovatieve, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie bewerkstellingen met een sterkere rol voor de lokale informatiemanager
-
Blz. 65
Implementeren van de aanbevelingen uit het externe rapport van Berenschot om de lokale functie van de informatiemanager te versterken
-
Blz. 66
Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
-
Blz. 67
Uitbouwen van initiatieven op het vlak van datagestuurd werken, smart city en smart mobility (denk aan toepassing van sensoren, maar ook data-onderzoek naar leegstand winkelcentum)
-
Blz. 68
Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
-
Blz. 69
Ontwikkelen van een divers samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
-
Blz. 70
Continueren van het traineeprogramma
-
Blz. 71
Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
-
Blz. 72
Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
-
Blz. 73
Werkend raadsinformatiesysteem met directe streaming naar buiten
-
Blz. 74
Implementeren van een ander raadsinformatiesysteem op basis van een SAAS oplossing (Software-as-a-Service)
-
Blz. 75
Zorgen voor een adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers (informatie is op de juiste wijze op het juiste moment toegankelijk)
-
Blz. 76
Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid van informatie in het kader van de omgevingsvisie
-
Blz. 77
Voorzien in adequate devices om informatie te ontsluiten
-
Blz. 78
Werkvloeronderzoek naar informatiebehoefte en knelpunten
-
Blz. 79
Samenwerkingspartners Personeel en organisatie
-
Blz. 80
Samenwerkingspartners ICT
-
Blz. 81
0.5 Treasury
-
Blz. 82
Doelstellingen
-
Blz. 83
Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
-
Blz. 84
Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
-
Blz. 85
Grote investeringen faseren waar kan
-
Blz. 86
Beperken renterisico
-
Blz. 87
Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
-
Blz. 88
Optimaliseren schuldpositie
-
Blz. 89
Monitoren economische en marktontwikkelingen
-
Blz. 90
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
-
Blz. 91
Samenwerkingspartners
-
Blz. 92
0.61 OZB woningen
-
Blz. 93
Doelstellingen
-
Blz. 94
Beperken lokale lasten
-
Blz. 95
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 96
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 97
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 98
Samenwerkingspartners
-
Blz. 99
0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 100
Doelstellingen
-
Blz. 101
Beperken lokale lasten
-
Blz. 102
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 103
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 104
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 105
Samenwerkingspartners
-
Blz. 106
0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
-
Blz. 109
Instellen en handhaven van de blauwe zone
-
Blz. 110
0.64 Belastingen overig
-
Blz. 111
Doelstellingen
-
Blz. 112
Beperken lokale lasten
-
Blz. 113
Efficiency in processen
-
Blz. 114
Streven naar kostendekkende tarieven
-
Blz. 115
Efficiency in processen
-
Blz. 116
Samenwerkingspartners
-
Blz. 117
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 118
Doelstellingen
-
Blz. 119
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
-
Blz. 120
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken
-
Blz. 121
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
-
Blz. 122
Samenwerkingspartners
-
Blz. 123
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 124
Doelstellingen
-
Blz. 125
Voldoende financiële ruimte voor nieuw beleid
-
Blz. 126
Presenteren van positieve begrotingsresultaten
-
Blz. 127
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 128
Doelstellingen
-
Blz. 129
Beperken van administratieve lasten
-
Blz. 130
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
-
Blz. 131
Samenwerkingspartners
-
Blz. 132
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
-
Blz. 135
Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
-
Blz. 136
Goed inzicht in de reservepositie
-
Blz. 137
Beperken aantal reserves
-
Blz. 138
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
-
Blz. 139
Eerst sparen voor grote uitgaven
-
Blz. 140
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
-
Blz. 141
Monitoren en beperken van risico's
-
Blz. 142
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 143
Doelstellingen
-
Blz. 144
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
-
Blz. 145
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 146
Structureel sluitende begroting
-
Blz. 147
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 148
Wat mag het kosten?
-
Blz. 149
1. Veiligheid
-
Blz. 150
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 151
Doelstellingen
-
Blz. 152
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
-
Blz. 153
(Her)Inrichten van een lokale crisisorganisatie en deze opleiden en trainen in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ
-
Blz. 154
Aandacht geven aan preventie door voorlichting en houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
-
Blz. 155
Bouwen aan een nieuwe regiobrede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
-
Blz. 156
Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
-
Blz. 157
Verder vormgeven aan de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne in Papendrecht
-
Blz. 158
Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
-
Blz. 159
Samenwerkingspartners
-
Blz. 160
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 161
Doelstellingen
-
Blz. 162
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
-
Blz. 163
Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
-
Blz. 164
Uitvoeren van maatregelen uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
-
Blz. 165
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
-
Blz. 166
Aanbieden van preventielessen specifiek gericht op jongeren in zowel basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs (via bureau HALT)
-
Blz. 167
Afstemmen aanpak jongerenoverlast via het JOOP (Jongeren overlast overleg Papendrecht) waarin wordt samengewerkt door politie, straatcoach, jongerenwerk en gemeente
-
Blz. 168
Continueren pilot 'inzet straatcoach' om jeugd uit jeugd uit de criminaliteit te houden
-
Blz. 169
De inzet van onze handhavers staat den dienste van onze samenleving en is met name gericht op overlast en de prioriteiten uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
-
Blz. 170
Het organiseren van campagnes en bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
-
Blz. 171
Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
-
Blz. 172
Participeren in overleggen veiligheidshuis, maximaal delen van informatie en uitvoeren van HIT (High impact targets) aanpak
-
Blz. 173
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 174
Participeren in het ondermijningsonderzoek van het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
-
Blz. 175
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico's
-
Blz. 176
Optreden bij strafbaar gedrag
-
Blz. 177
Samen met partners in beeld brengen van complexe gezinssituaties
-
Blz. 178
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
-
Blz. 179
Samenwerkingspartners
-
Blz. 180
Wat mag het kosten?
-
Blz. 181
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 182
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 183
Doelstellingen
-
Blz. 184
Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
-
Blz. 185
Toepassen van milieuvriendelijke en duurzame verlichting (Energieakkoord)
-
Blz. 186
Verlichten van de openbare wegen
-
Blz. 187
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 188
Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
-
Blz. 189
Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
-
Blz. 190
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Dit heeft betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 191
Van belang dat bewoners zich bewust zijn van hun eigen gedrag in het verkeer. Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
-
Blz. 192
Waarborgen verkeersveiligheid
-
Blz. 193
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 194
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
-
Blz. 195
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3). De doorstroming op het hoofdwegennet is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor ondernemingen
-
Blz. 196
Onderzoeken in welke mate sprake is van sluipverkeer in Papendrecht en nagaan welke mogelijkheden er zijn dit tegen te gaan
-
Blz. 197
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Het uitvoeringsprogramma bevat een veelheid aan projecten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 198
Kwaliteit en functie van wegen in stand houden
-
Blz. 199
Het Civiel Technisch Beheerplan 2018-2021 maakt inzichtelijk hoe, waar, wanneer en tegen welke kosten het stedelijk beheer van de gemeente Papendrecht haar civiel technische onderdelen in de openbare ruimte beheert en onderhoudt
-
Blz. 200
Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte
-
Blz. 201
Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur. Vanaf 2019 extra investeringen om deze elementenverhardingen te vervangen
-
Blz. 202
Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
-
Blz. 203
Stimuleren van het fietsverkeer
-
Blz. 204
Daarnaast moeten ze zo veilig en comfortabel mogelijk. Goede fietspaden bevorderen het fietsverkeer. Externe expertise wordt ingezet om het onderzoek te begeleiden
-
Blz. 205
Onderzoek doen naar de fietsstructuur in Papendrecht en hoe deze te verbeteren. Denk aan het ontvlechten van de hoofdinfrastructuur auto en het verminderen van kruisingen
-
Blz. 206
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het inrichten van een overdekte fietsenstalling
-
Blz. 207
Samenwerkingspartners
-
Blz. 208
2.2 Parkeren
-
Blz. 209
Doelstellingen
-
Blz. 210
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 211
Onderzoeken van de mogelijkheden om met kortere abonnementen voor de garages te werken (met het oog op bevorderen gebruik)
-
Blz. 212
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
-
Blz. 213
Uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
-
Blz. 214
Optimaliseren parkeersysteem
-
Blz. 215
Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting
-
Blz. 216
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 217
Doelstellingen
-
Blz. 218
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
-
Blz. 219
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 220
Samenwerkingspartners
-
Blz. 221
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
-
Blz. 224
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 225
Uitvoeren beheer en onderhoud kade Kooihaven
-
Blz. 226
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
-
Blz. 227
Samenwerkingspartners
-
Blz. 228
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 229
Doelstellingen
-
Blz. 230
Verbeteren van het openbaar vervoer
-
Blz. 231
Onderzoek (laten) doen naar de mogelijkheden voor een directe verbinding Papendrecht-Zwijndrecht en de beschikbaarheid van de waterbus Papendrecht-Dordrecht op andere momenten in avond en weekend
-
Blz. 232
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Hierin staat de constante samenwerking met andere overheden op zowel de OV-concessie als de waterbus-concessie centraal
-
Blz. 233
Samenwerkingspartners
-
Blz. 234
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 235
3. Economie
-
Blz. 236
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 237
Doelstellingen
-
Blz. 238
Versterken lokaal en regionaal ondernemingsklimaat
-
Blz. 239
Actieve promotie en acquisitie van work@erasmusplein via het Papendrecht portal
-
Blz. 240
Beheren van relaties door bedrijvenbezoeken, intergemeentelijk overleg, deelname in regionale netwerken en ALV's
-
Blz. 241
Deelnemen aan het regionale partnerschap met het Ondernemersplein
-
Blz. 242
Faciliteren van activiteiten van ondernemers, verenigingen, netwerkclubs en starters/ZZP-ers (lokaal en regionaal)
-
Blz. 243
Leveren van een financiële ondersteuning aan regionale netwerkclubs voor starters/ZZP'ers
-
Blz. 244
Behoud en groei MKB
-
Blz. 245
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
-
Blz. 246
Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op de drie winkelcentra door structureel overleg met winkeliers en overige betrokken partijen
-
Blz. 247
Versterken van de toekomstbestendigheid van het centrumgebied door het faciliteren van het ' De Nieuwe Winkelstraat' concept
-
Blz. 248
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
-
Blz. 249
Stimuleren van verbindende activiteiten zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent en lokale activiteiten
-
Blz. 250
Versterken van de lokale en regionale werkgelegenheid
-
Blz. 251
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
-
Blz. 252
Samenwerken met Rotterdam om de maritieme branche in de brede regio Rotterdam te promoten
-
Blz. 253
Via regionaal accountmanagement zorgen voor promotie, advertenties en interviews in (regionale) vakbladen
-
Blz. 254
Ondersteunen innovatie versterkende initiatieven
-
Blz. 255
Het stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
-
Blz. 256
Samenwerkingspartners
-
Blz. 257
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 258
Doelstellingen
-
Blz. 259
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 260
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
-
Blz. 261
Faciliteren in realisatie nieuwbouw hoofdkantoor Fokker
-
Blz. 262
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
-
Blz. 263
Samenwerkingspartners
-
Blz. 264
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 265
Doelstellingen
-
Blz. 266
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap.
-
Blz. 267
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
-
Blz. 268
3.4 Economische promotie
-
Blz. 269
Doelstellingen
-
Blz. 270
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
-
Blz. 271
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
-
Blz. 272
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
-
Blz. 273
Jaarprogramma Jet-Net scholen
-
Blz. 274
Leerlijn Aerospace en Maritiem
-
Blz. 275
Netwerkbijeenkomst Vmbo
-
Blz. 276
Onderwijsroute
-
Blz. 277
Overkoepelend certificaat technologie.
-
Blz. 278
Techniekdock
-
Blz. 279
Techniekroute
-
Blz. 280
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO.
-
Blz. 281
Verbreden communicatie.
-
Blz. 282
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
-
Blz. 283
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht.
-
Blz. 284
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen.
-
Blz. 285
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
-
Blz. 286
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt.
-
Blz. 287
Wat mag het kosten?
-
Blz. 288
4. Onderwijs
-
Blz. 289
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 290
Doelstellingen
-
Blz. 291
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
-
Blz. 292
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
-
Blz. 293
Samenwerkingspartners
-
Blz. 294
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 295
Doelstellingen
-
Blz. 296
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
-
Blz. 297
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
-
Blz. 298
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
-
Blz. 299
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 300
Op basis van die verkenning in 2019 uitwerken van het verdere proces en de inhoud om te komen tot vernieuwing van huisvesting VO
-
Blz. 301
Samen met de VO-scholen verkennen wat de mogelijkheden zijn om de huisvesting van de scholen te vernieuwen (leidend tot een gemeentelijke visie op de huisvesting van de VO-scholen)
-
Blz. 302
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs door het beoordelen van de statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
-
Blz. 303
Samenwerkingspartners
-
Blz. 304
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 307
Een kindvriendelijke gemeente worden door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
-
Blz. 308
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
-
Blz. 309
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 310
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 311
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
-
Blz. 312
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
-
Blz. 313
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
-
Blz. 314
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
-
Blz. 315
Samenwerkingspartners
-
Blz. 316
Wat mag het kosten?
-
Blz. 317
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 318
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 319
Doelstellingen
-
Blz. 320
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
-
Blz. 321
Actualisering 'Sport op Koers'
-
Blz. 322
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
-
Blz. 323
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
-
Blz. 324
Samenwerkingspartners
-
Blz. 325
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 326
Doelstellingen
-
Blz. 327
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
-
Blz. 328
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
-
Blz. 329
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
-
Blz. 330
Onderzoek doen naar de vraag naar en het aanbod van buitensportaccommodaties bij sportverenigingen met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
-
Blz. 331
Samenwerkingspartners
-
Blz. 332
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 333
Doelstellingen
-
Blz. 334
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
-
Blz. 335
Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
-
Blz. 336
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
-
Blz. 337
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
-
Blz. 338
Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
-
Blz. 339
Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 340
Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
-
Blz. 341
Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 342
Zoeken naar de mogelijkheid om de Papendrecht Academie in te richten in samenwerking tussen Volksuniversiteit, Stichting Dorpsbehoud en de cultuurmakelaar
-
Blz. 343
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
-
Blz. 344
De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. Deze clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past. Een voorbeeld daarvan is het organiseren van de kunst- en muziekcarrousels per wijk
-
Blz. 345
Faciliteren van evenementen
-
Blz. 346
Onderzoeken van de mogelijkheid en oprichting stichting voor het jaarlijks organiseren van een zomerfeest
-
Blz. 347
Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
-
Blz. 348
Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
-
Blz. 349
Samenwerkingspartners
-
Blz. 350
5.4 Musea
-
Blz. 351
Doelstellingen
-
Blz. 352
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
-
Blz. 353
Ondersteunen van de activiteiten van de Stichting Dorpsbehoud
-
Blz. 354
Samenwerkingspartners
-
Blz. 355
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 356
Doelstellingen
-
Blz. 357
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
-
Blz. 358
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
-
Blz. 359
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
-
Blz. 360
Pleiten voor behoud cultuurhistorische identiteit Dijklint bij toekomstige dijkversterkingen (Gebiedsraad A5H)
-
Blz. 361
Werken aan het bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
-
Blz. 362
Samenwerkingspartners
-
Blz. 363
5.6 Media
-
Blz. 364
Doelstellingen
-
Blz. 365
Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
-
Blz. 366
Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
-
Blz. 367
Permanente oplossing bieden voor het in Papendrecht achtergebleven gedeelte van de collectie Moderne Kunst
-
Blz. 368
Concretiseren van het beheer van de collectie
-
Blz. 369
Versterken onafhankelijke journalistiek
-
Blz. 370
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van onafhankelijke journalistiek
-
Blz. 371
Samenwerkingspartners
-
Blz. 372
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 373
Doelstellingen
-
Blz. 374
Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen
-
Blz. 375
Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken en aanleg van een A15 park
-
Blz. 376
Uitvoeren van het bijenconvenant door via regulier onderhoud te werken aan ecologisch waardevolle bermen (door mogelijkheden te onderzoeken te stoppen met klepelmaaien)
-
Blz. 377
Verbeteren van groen en water door het versterken van de ecologische kwaliteit, de gebruikswaarde en de beeldkwaliteit (door onder andere een nieuw zaai- en maaibeleid)
-
Blz. 378
Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
-
Blz. 379
Vullen en onderhouden van een database flora en fauna samen met o.a. regiogemeenten
-
Blz. 380
Versterking van de ecologische functie
-
Blz. 381
Raadplegen van ecologische experts, waarbij we het uitvoeren van pilots niet schuwen
-
Blz. 382
Samen met inwoners en waterschappen kijken naar een andere wijze van onderhoud van water(gangen) met het oog op waterkwaliteit en –kwantiteit
-
Blz. 383
Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie (start in 2019, uiterlijk uitgevoerd in 2020)
-
Blz. 384
Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om via spelen hun fantasie te ontwikkelen om later een positieve invulling te geven aan hun eigen leven en de gemeenschap
-
Blz. 385
Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimtes en speelmogelijkheden door inspectie, onderhoud en vervangen van speeltoestellen met als streven een goed en veelzijdig aanbod in stand te houden.
-
Blz. 386
Versterking van de recreatie en natuur in het gebied rond de A15 en de N3
-
Blz. 387
In gesprek gaan met buurgemeenten en andere partijen over versterken van de recreatieve en ecologische functies in het gebied ten noorden van de A15
-
Blz. 388
Verbeteren wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
-
Blz. 389
Voorbereiden verbetering wandelverbinding brug (trap N3 naar viaduct)
-
Blz. 390
Verbeteren ruimtelijke en fysieke structuur Slobbengors
-
Blz. 391
Herinrichten park Slobbengors gelijktijdig met de ontwikkeling van het nieuwe hoofdkantoor van Fokker
-
Blz. 392
Samenwerkingspartners
-
Blz. 393
Wat mag het kosten?
-
Blz. 394
6. Sociaal Domein
-
Blz. 395
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 396
Doelstellingen
-
Blz. 397
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
-
Blz. 398
Actief stellen van de vraag tot verbetering van onze dienstverlening en activiteiten (cliëntparticipatie)
-
Blz. 399
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid en het wereldfeest)
-
Blz. 400
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform, waarbij inwoners, organisaties en bedrijven zelf hun gegevens bijhouden en activiteiten plaatsen, zodat de sociale kaart actueel blijft
-
Blz. 401
Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
-
Blz. 402
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
-
Blz. 403
Continueren van de jeugdparticipatie
-
Blz. 404
Continueren van lopende participatietrajecten (b.v. gericht op hoe vinden we elkaar?)
-
Blz. 405
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
-
Blz. 406
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van waarderend vernieuwen en participatie
-
Blz. 407
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
-
Blz. 408
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
-
Blz. 409
Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
-
Blz. 410
Doorontwikkelen van het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht waarbinnen kindwerk en jongerenwerk verder vorm wordt gegeven met op preventiegerichte activiteiten
-
Blz. 411
Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere Sterk Papendrecht) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
-
Blz. 412
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 413
Onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om de gemeentelijke waardering richting vrijwilligers en mantelzorgers te tonen vanwege hun onmisbare inzet in de samenleving
-
Blz. 414
Versterken van de ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 415
Huisvesting, integratie en participatie van statushouders
-
Blz. 416
Uitwerking van het plan van aanpak huisvesting, integratie en participatie statushouders in Papendrecht
-
Blz. 417
Samenwerkingspartners
-
Blz. 418
6.2 Wijkteams
-
Blz. 419
Doelstellingen
-
Blz. 420
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
-
Blz. 421
Vanuit verschillende uitvoeringsprogramma's binnen het sociaal domein worden acties geïnitieerd om onnodige zwaardere zorg en ondersteuning te voorkomen
-
Blz. 422
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
-
Blz. 423
Actualiseren van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, in plaats van losse subsidieverleningen aan losse maatschappelijke instellingen
-
Blz. 424
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met Woonkracht10 ingezet op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en wordt ingezet op Buurtbemiddeling
-
Blz. 425
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen ingezet op een stevige verbinding tussen het sociale en het medische domein
-
Blz. 426
Samenwerkingspartners
-
Blz. 427
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 428
Doelstellingen
-
Blz. 429
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
-
Blz. 430
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het minimabeleid
-
Blz. 431
Uitvoeren van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
-
Blz. 432
Via het meerjarige programmaplan, de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
-
Blz. 433
Voortzetting van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en Present wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
-
Blz. 434
Samenwerkingspartners
-
Blz. 435
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 436
Doelstellingen
-
Blz. 437
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
-
Blz. 438
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
-
Blz. 439
Samenwerkingspartners
-
Blz. 440
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 441
Doelstellingen
-
Blz. 442
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 443
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
-
Blz. 444
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 445
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
-
Blz. 446
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 447
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
-
Blz. 448
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
-
Blz. 449
Samenwerkingspartners
-
Blz. 450
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 451
Doelstellingen
-
Blz. 452
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 453
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 454
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
-
Blz. 455
Samenwerkingspartners
-
Blz. 456
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 457
Doelstellingen
-
Blz. 458
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 459
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 460
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
-
Blz. 461
Samenwerkingspartners
-
Blz. 462
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 463
Doelstellingen
-
Blz. 464
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 465
Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht/Jeugdteams ZHZ.
-
Blz. 466
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022 en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
-
Blz. 467
Samenwerkingspartners
-
Blz. 468
6.81 Geëscaleerde zorg18+
-
Blz. 469
Doelstellingen
-
Blz. 470
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
-
Blz. 471
Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
-
Blz. 472
Versterking van algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep mogelijk wordt
-
Blz. 473
Samenwerkingspartners
-
Blz. 474
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 475
Doelstellingen
-
Blz. 476
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
-
Blz. 477
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022
-
Blz. 478
Samenwerkingspartners
-
Blz. 479
Wat mag het kosten?
-
Blz. 480
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 481
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 482
Doelstellingen
-
Blz. 483
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
-
Blz. 484
Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van een Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige van Rivas binnen Sterk Papendrecht
-
Blz. 485
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid
-
Blz. 486
Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en Rivas
-
Blz. 487
Werken aan een herziening van het gezondheidsbeleid aan de hand van het Concept positieve gezondheid en de Pledge 'Alles is gezondheid' (onderdeel van Nationaal Programma Preventie)
-
Blz. 488
Samenwerkingspartners
-
Blz. 489
7.2 Riolering
-
Blz. 490
Doelstellingen
-
Blz. 491
Deze algemene taak betreft afvalwater, regenwater en grondwater. Inzet is te anticiperen op de klimaatsverandering
-
Blz. 492
Beheer en onderhoud van de riolering en de rioolgemalen
-
Blz. 493
Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, waarbij de vervangingen voorzien zijn van klimaatadaptieve maatregelen
-
Blz. 494
Opstellen en uitvoeren van een Gemeentelijk Riolerings Plan 2019-2023, waarbij ingespeeld wordt op de vervangingsbehoefte en klimaatadaptatie
-
Blz. 495
Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
-
Blz. 496
Het opstellen van een klimaatstresstest, waarbij de gevoeligheden in kaart worden gebracht (klimaatatlas), risico's worden beschreven en bediscuteerd en maatregelen worden toegepast
-
Blz. 497
Implementeren van waterberging bij reconstructies in wegen en groen of groene daken
-
Blz. 498
Klimaatadaptatie opnemen als onderdeel in het GRP voor zover het hemelwater en grondwater plicht betreft
-
Blz. 499
Samenwerkingspartners
-
Blz. 500
7.3 Afval
-
Blz. 501
Doelstellingen
-
Blz. 502
Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
-
Blz. 503
Doelgerichter stimuleren van gescheiden inzameling van GFT-afval, papier en glas (communicatie en mogelijkheden bieden)
-
Blz. 504
Een nieuw Afval Breng Station (ABS)
-
Blz. 505
Onderbrengen van de exploitatie van het ABS bij HVC, waarbij scheiding van meer afvalstromen mogelijk is
-
Blz. 506
Ondertussen onderzoeken we de voor- en nadelen van de twee methoden van afvalscheiding (voor- en nascheiding)
-
Blz. 507
Onderzoeken openingstijden en zorgen voor een betere doorstroming op het ABS zodat het brengen van afval sneller gaat en er zo min mogelijk opstoppingen ontstaan op de Willem Dreeslaan
-
Blz. 508
Realisatie van een nieuw ABS met meer mogelijkheden voor afvalscheiding en dus hergebruik van afval
-
Blz. 509
Uitvoeren raadsbesluit over afvalscheiding door te beginnen met omgekeerd inzamelen in bepaalde wijken of straten
-
Blz. 510
Samenwerkingspartners
-
Blz. 511
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 512
Doelstellingen
-
Blz. 513
Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat
-
Blz. 514
Acties met betrekking tot de milieuproblematiek rondom Chemours/DuPont, in samenwerking met buurgemeenten, provincie en het ministerie en de GGD
-
Blz. 515
Inspelen op het voorgenomen Wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet Milieubeheer onder andere uiterlijk in 2024 verwijdering asbest en asbesthoudende producten)'
-
Blz. 516
Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningskabels te verkleinen
-
Blz. 517
Regie op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2019 uitvoering Milieu-taken OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
-
Blz. 518
Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 – 2023'
-
Blz. 519
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder'
-
Blz. 520
Uitvoeren van de maatregelen die op het gebied van groen en duurzaamheid uitvoeren, vanuit het belang voor het milieu en het woon- en leefklimaat
-
Blz. 521
Vanuit de opdracht van de Omgevingswet uitwerken van een integrale visie binnen de beleidsvelden ecologie, bodem, water, geluid, lucht, straling en externe veiligheid inclusief de gevolgen voor de gezondheid
-
Blz. 522
Samenwerkingspartners
-
Blz. 523
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 524
Doelstellingen
-
Blz. 525
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
-
Blz. 526
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
-
Blz. 527
Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van onderzoek uit 2018
-
Blz. 528
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare groene begraafplaats
-
Blz. 529
Wat mag het kosten?
-
Blz. 530
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 531
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 532
Doelstellingen
-
Blz. 533
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
-
Blz. 534
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
-
Blz. 535
Inventariseren van bestaande visies, beleid en verordeningen
-
Blz. 536
Opstellen van een startdocument omgevingsvisie Papendrecht, onder andere door het organiseren van workshops met de gemeenteraad opstellen van een plan van aanpak voor communicatie en participatie
-
Blz. 537
Start maken met opstellen omgevingsvisie
-
Blz. 538
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen van een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering van het omgevingsrecht
-
Blz. 539
Initiëren en stimuleren van vooroverleg
-
Blz. 540
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
-
Blz. 541
Voorbereiden op de Omgevingswet met aandacht voor participatie
-
Blz. 542
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Actueel houden van beheersverordeningen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
-
Blz. 543
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
-
Blz. 544
Ingrijpende woningverbetering en herstructurering van het zuidelijk deel van Kraaihoek
-
Blz. 545
Planontwikkeling, RO procedure en verlegging infrastructuur in het gebied Weteringsingel/Boomgaardstraat
-
Blz. 546
Samenwerkingspartners
-
Blz. 547
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 548
Doelstellingen
-
Blz. 549
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 550
Herontwikkeling pand voormalige bibliotheek
-
Blz. 551
Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw door afronding planvorming, contractering en vergunningprocedure
-
Blz. 552
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
-
Blz. 553
Samen met inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren inzetten op activiteiten in het centrum
-
Blz. 554
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
-
Blz. 555
Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'. Start bouw voorzien in november 2018; geprognosticeerde bouwtijd 2 jaar
-
Blz. 556
Herontwikkeling Lange Tiendwegzone
-
Blz. 557
Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2020
-
Blz. 558
Start van de realisatie van woongebied Land van Matena
-
Blz. 559
Samenwerkingspartners
-
Blz. 560
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 561
Doelstellingen
-
Blz. 562
Geschikte woningen voor inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
-
Blz. 563
Actualiseren Huisvestingsverordening
-
Blz. 564
Actualiseren PALT
-
Blz. 565
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieu's
-
Blz. 566
Ontwikkelen gebied Land van Matena als rustig, groen woonmilieu
-
Blz. 567
Ontwikkelen gebieden Tiendzone, Kombuis en Westeind 130
-
Blz. 568
Opstellen lokale uitvoeringsparagraaf behorend bij regionale woonvisie
-
Blz. 569
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
-
Blz. 570
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
-
Blz. 571
Een groen en duurzaam Papendrecht
-
Blz. 572
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
-
Blz. 573
Experimenteren met groen tegen gevels of op daken
-
Blz. 574
Organiseren van de Doe Duurzaam Markt
-
Blz. 575
Promoten Project Circulaire Economie Papendrecht
-
Blz. 576
Voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
-
Blz. 577
Het bewustzijn van de inwoners vergroten over aardgasvrij wonen en stimuleren energie te besparen
-
Blz. 578
Onderzoek naar en aanleg van een warmtenet samen met HVC en Woonkracht10
-
Blz. 579
Promoten energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
-
Blz. 580
Wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
-
Blz. 581
Samenwerkingspartners
-
Blz. 582
Wat mag het kosten?
-
Blz. 583
Paragrafen
-
Blz. 584
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 585
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 586
Financiële kengetallen
-
Blz. 587
2. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 588
Inleiding
-
Blz. 589
Beleidskaders
-
Blz. 590
Activiteiten in 2019
-
Blz. 591
Activiteiten 2020 en 2021
-
Blz. 592
3. Financiering
-
Blz. 593
3. Financiering
-
Blz. 594
4. Lokale heffingen
-
Blz. 595
4. Lokale heffingen
-
Blz. 596
5. Grondbeleid
-
Blz. 597
5. Grondbeleid
-
Blz. 598
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 599
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 600
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 601
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 602
BBV indicatoren
-
Blz. 603
Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 604
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap