Begroting 2019
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2019
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 6
|
0.1 Bestuur
|
Blz. 7
|
Doelstellingen
|
Blz. 8
|
Doorontwikkelen regionale samenwerking
|
Blz. 9
|
Focussen op prioritaire thema's (innovatieve economie, energietransitie en bereikbaarheid)
|
Blz. 10
|
Samenwerken op basis van inhoudelijke agenda's (thematisch samenwerken)
|
Blz. 11
|
Vormgeven doelmatige bedrijfsvoering
|
Blz. 12
|
Samenleving meer betrekken bij het besturen
|
Blz. 13
|
Herijken en mogelijk anders inzetten van voorstellen van de stuurgroep bestuurlijke vernieuwing
|
Blz. 14
|
Ontwikkelen van voorstellen om beeldvormende fase meer met de samenleving vorm te geven
|
Blz. 15
|
Verdere professionalisering van de bestuursondersteuning
|
Blz. 16
|
Ontwerpen van slimmere werkprocessen (meer gebruik regionale adviezen)
|
Blz. 17
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 18
|
0.2 Burgerzaken
|
Blz. 19
|
Doelstellingen
|
Blz. 20
|
Adequate organisatie en afronding van de drie te organiseren verkiezingen
|
Blz. 21
|
Organiseren en uitvoeren van een drietal verkiezingen in 2019 (het betreft de Provinciale Staten, het Waterschap en het Europees Parlement)
|
Blz. 22
|
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
|
Blz. 23
|
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie)
|
Blz. 24
|
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
|
Blz. 25
|
Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
|
Blz. 26
|
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
|
Blz. 27
|
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
|
Blz. 28
|
Inkopen van filmpjes over de balieproducten en –diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
|
Blz. 29
|
Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
|
Blz. 30
|
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
|
Blz. 31
|
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
|
Blz. 32
|
In 2019 als gemeente aansluiten op mijn-overheid
|
Blz. 33
|
Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar de juiste afdeling brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
|
Blz. 34
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 35
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 36
|
Doelstellingen
|
Blz. 37
|
Ontwikkelen en herinrichten gebieden op basis van kansen
|
Blz. 38
|
Inzetten op volledige verwerving van het gebied Rembrandlaan / Catslaan, anticiperend op een mogelijke herhuisvesting van één van de VO-scholen of als inbreidingslocatie voor wonen
|
Blz. 39
|
Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
|
Blz. 40
|
Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
|
Blz. 41
|
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
|
Blz. 42
|
Doorvoeren functiewijziging van niet-strategisch vastgoed (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
|
Blz. 43
|
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
|
Blz. 44
|
0.4 Overhead
|
Blz. 45
|
Doelstellingen
|
Blz. 46
|
Benutten van loopbaankansen voor medewerkers
|
Blz. 47
|
Bevorderen ondersteuning voor loopbaanontwikkeling
|
Blz. 48
|
Betere bewustwording op het gebied van informatieveiligheid
|
Blz. 49
|
Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
|
Blz. 50
|
Doorontwikkeling van de Geo-informatie voorziening
|
Blz. 51
|
De organisatie rondom de Geo informatie ook naar de toekomst toe borgen om daarmee inwoners, bedrijven, instellingen en eigen ambtenaren van goede (geo-)informatie te voorzien
|
Blz. 52
|
Stimulering gebruik en innovatie van Geo-informatie
|
Blz. 53
|
Voldoen aan wetgeving rondom Geo-informatie, zoals de basisregistratie BAG (adressen en gebouwen), BGT (Grootschalige topografie) en WIBON (boven- en ondergrondse netwerken).
|
Blz. 54
|
Duurzaam inzetbare medewerkers
|
Blz. 55
|
Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
|
Blz. 56
|
Opzetten fit programma's voor medewerkers (stoelmassages, hometrainers e.d.)
|
Blz. 57
|
Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
|
Blz. 58
|
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
|
Blz. 59
|
Steviger inzetten op de 'lerende organisatie'
|
Blz. 60
|
Uitbouwen van de talentenpool
|
Blz. 61
|
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
|
Blz. 62
|
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
|
Blz. 63
|
Een flexibele, innovatieve, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie bewerkstellingen met een sterkere rol voor de lokale informatiemanager
|
Blz. 64
|
Implementeren van de aanbevelingen uit het externe rapport van Berenschot om de lokale functie van de informatiemanager te versterken
|
Blz. 65
|
Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
|
Blz. 66
|
Uitbouwen van initiatieven op het vlak van datagestuurd werken, smart city en smart mobility (denk aan toepassing van sensoren, maar ook data-onderzoek naar leegstand winkelcentum)
|
Blz. 67
|
Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
|
Blz. 68
|
Ontwikkelen van een divers samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
|
Blz. 69
|
Continueren van het traineeprogramma
|
Blz. 70
|
Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
|
Blz. 71
|
Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
|
Blz. 72
|
Werkend raadsinformatiesysteem met directe streaming naar buiten
|
Blz. 73
|
Implementeren van een ander raadsinformatiesysteem op basis van een SAAS oplossing (Software-as-a-Service)
|
Blz. 74
|
Zorgen voor een adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers (informatie is op de juiste wijze op het juiste moment toegankelijk)
|
Blz. 75
|
Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid van informatie in het kader van de omgevingsvisie
|
Blz. 76
|
Voorzien in adequate devices om informatie te ontsluiten
|
Blz. 77
|
Werkvloeronderzoek naar informatiebehoefte en knelpunten
|
Blz. 78
|
Samenwerkingspartners Personeel en organisatie
|
Blz. 79
|
Samenwerkingspartners ICT
|
Blz. 80
|
0.5 Treasury
|
Blz. 81
|
Doelstellingen
|
Blz. 82
|
Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
|
Blz. 83
|
Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
|
Blz. 84
|
Grote investeringen faseren waar kan
|
Blz. 85
|
Beperken renterisico
|
Blz. 86
|
Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
|
Blz. 87
|
Optimaliseren schuldpositie
|
Blz. 88
|
Monitoren economische en marktontwikkelingen
|
Blz. 89
|
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
|
Blz. 90
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 91
|
0.61 OZB woningen
|
Blz. 92
|
Doelstellingen
|
Blz. 93
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 94
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 95
|
OZB maximaal bijstellen met inflatie
|
Blz. 96
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 97
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 98
|
0.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 99
|
Doelstellingen
|
Blz. 100
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 101
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 102
|
OZB maximaal bijstellen met inflatie
|
Blz. 103
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 104
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 105
|
0.63 Parkeerbelasting
|
Blz. 106
|
Doelstellingen
|
Blz. 107
|
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
|
Blz. 108
|
Instellen en handhaven van de blauwe zone
|
Blz. 109
|
0.64 Belastingen overig
|
Blz. 110
|
Doelstellingen
|
Blz. 111
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 112
|
Efficiency in processen
|
Blz. 113
|
Streven naar kostendekkende tarieven
|
Blz. 114
|
Efficiency in processen
|
Blz. 115
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 116
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 117
|
Doelstellingen
|
Blz. 118
|
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
|
Blz. 119
|
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken
|
Blz. 120
|
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
|
Blz. 121
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 122
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 123
|
Doelstellingen
|
Blz. 124
|
Voldoende financiële ruimte voor nieuw beleid
|
Blz. 125
|
Presenteren van positieve begrotingsresultaten
|
Blz. 126
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 127
|
Doelstellingen
|
Blz. 128
|
Beperken van administratieve lasten
|
Blz. 129
|
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
|
Blz. 130
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 131
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 132
|
Doelstellingen
|
Blz. 133
|
Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
|
Blz. 134
|
Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
|
Blz. 135
|
Goed inzicht in de reservepositie
|
Blz. 136
|
Beperken aantal reserves
|
Blz. 137
|
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
|
Blz. 138
|
Eerst sparen voor grote uitgaven
|
Blz. 139
|
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
|
Blz. 140
|
Monitoren en beperken van risico's
|
Blz. 141
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 142
|
Doelstellingen
|
Blz. 143
|
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
|
Blz. 144
|
Behoedzaam financieel beleid
|
Blz. 145
|
Structureel sluitende begroting
|
Blz. 146
|
Behoedzaam financieel beleid
|
Blz. 147
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 148
|
1. Veiligheid
|
Blz. 149
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 150
|
Doelstellingen
|
Blz. 151
|
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
|
Blz. 152
|
(Her)Inrichten van een lokale crisisorganisatie en deze opleiden en trainen in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ
|
Blz. 153
|
Aandacht geven aan preventie door voorlichting en houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
|
Blz. 154
|
Bouwen aan een nieuwe regiobrede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
|
Blz. 155
|
Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
|
Blz. 156
|
Verder vormgeven aan de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne in Papendrecht
|
Blz. 157
|
Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
|
Blz. 158
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 159
|
1.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 160
|
Doelstellingen
|
Blz. 161
|
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
|
Blz. 162
|
Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
|
Blz. 163
|
Uitvoeren van maatregelen uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
|
Blz. 164
|
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
|
Blz. 165
|
Aanbieden van preventielessen specifiek gericht op jongeren in zowel basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs (via bureau HALT)
|
Blz. 166
|
Afstemmen aanpak jongerenoverlast via het JOOP (Jongeren overlast overleg Papendrecht) waarin wordt samengewerkt door politie, straatcoach, jongerenwerk en gemeente
|
Blz. 167
|
Continueren pilot 'inzet straatcoach' om jeugd uit jeugd uit de criminaliteit te houden
|
Blz. 168
|
De inzet van onze handhavers staat den dienste van onze samenleving en is met name gericht op overlast en de prioriteiten uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
|
Blz. 169
|
Het organiseren van campagnes en bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
|
Blz. 170
|
Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
|
Blz. 171
|
Participeren in overleggen veiligheidshuis, maximaal delen van informatie en uitvoeren van HIT (High impact targets) aanpak
|
Blz. 172
|
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 173
|
Participeren in het ondermijningsonderzoek van het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
|
Blz. 174
|
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico's
|
Blz. 175
|
Optreden bij strafbaar gedrag
|
Blz. 176
|
Samen met partners in beeld brengen van complexe gezinssituaties
|
Blz. 177
|
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
|
Blz. 178
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 179
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 180
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 181
|
2.1 Verkeer en vervoer
|
Blz. 182
|
Doelstellingen
|
Blz. 183
|
Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
|
Blz. 184
|
Toepassen van milieuvriendelijke en duurzame verlichting (Energieakkoord)
|
Blz. 185
|
Verlichten van de openbare wegen
|
Blz. 186
|
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 187
|
Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
|
Blz. 188
|
Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
|
Blz. 189
|
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Dit heeft betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
|
Blz. 190
|
Van belang dat bewoners zich bewust zijn van hun eigen gedrag in het verkeer. Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
|
Blz. 191
|
Waarborgen verkeersveiligheid
|
Blz. 192
|
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 193
|
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
|
Blz. 194
|
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3). De doorstroming op het hoofdwegennet is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor ondernemingen
|
Blz. 195
|
Onderzoeken in welke mate sprake is van sluipverkeer in Papendrecht en nagaan welke mogelijkheden er zijn dit tegen te gaan
|
Blz. 196
|
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Het uitvoeringsprogramma bevat een veelheid aan projecten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
|
Blz. 197
|
Kwaliteit en functie van wegen in stand houden
|
Blz. 198
|
Het Civiel Technisch Beheerplan 2018-2021 maakt inzichtelijk hoe, waar, wanneer en tegen welke kosten het stedelijk beheer van de gemeente Papendrecht haar civiel technische onderdelen in de openbare ruimte beheert en onderhoudt
|
Blz. 199
|
Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte
|
Blz. 200
|
Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur. Vanaf 2019 extra investeringen om deze elementenverhardingen te vervangen
|
Blz. 201
|
Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
|
Blz. 202
|
Stimuleren van het fietsverkeer
|
Blz. 203
|
Daarnaast moeten ze zo veilig en comfortabel mogelijk. Goede fietspaden bevorderen het fietsverkeer. Externe expertise wordt ingezet om het onderzoek te begeleiden
|
Blz. 204
|
Onderzoek doen naar de fietsstructuur in Papendrecht en hoe deze te verbeteren. Denk aan het ontvlechten van de hoofdinfrastructuur auto en het verminderen van kruisingen
|
Blz. 205
|
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het inrichten van een overdekte fietsenstalling
|
Blz. 206
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 207
|
2.2 Parkeren
|
Blz. 208
|
Doelstellingen
|
Blz. 209
|
Bevorderen gebruik parkeergarages
|
Blz. 210
|
Onderzoeken van de mogelijkheden om met kortere abonnementen voor de garages te werken (met het oog op bevorderen gebruik)
|
Blz. 211
|
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
|
Blz. 212
|
Uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
|
Blz. 213
|
Optimaliseren parkeersysteem
|
Blz. 214
|
Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting
|
Blz. 215
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 216
|
Doelstellingen
|
Blz. 217
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
|
Blz. 218
|
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 219
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 220
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 221
|
Doelstellingen
|
Blz. 222
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
|
Blz. 223
|
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 224
|
Uitvoeren beheer en onderhoud kade Kooihaven
|
Blz. 225
|
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
|
Blz. 226
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 227
|
2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 228
|
Doelstellingen
|
Blz. 229
|
Verbeteren van het openbaar vervoer
|
Blz. 230
|
Onderzoek (laten) doen naar de mogelijkheden voor een directe verbinding Papendrecht-Zwijndrecht en de beschikbaarheid van de waterbus Papendrecht-Dordrecht op andere momenten in avond en weekend
|
Blz. 231
|
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Hierin staat de constante samenwerking met andere overheden op zowel de OV-concessie als de waterbus-concessie centraal
|
Blz. 232
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 233
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 234
|
3. Economie
|
Blz. 235
|
3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 236
|
Doelstellingen
|
Blz. 237
|
Versterken lokaal en regionaal ondernemingsklimaat
|
Blz. 238
|
Actieve promotie en acquisitie van work@erasmusplein via het Papendrecht portal
|
Blz. 239
|
Beheren van relaties door bedrijvenbezoeken, intergemeentelijk overleg, deelname in regionale netwerken en ALV's
|
Blz. 240
|
Deelnemen aan het regionale partnerschap met het Ondernemersplein
|
Blz. 241
|
Faciliteren van activiteiten van ondernemers, verenigingen, netwerkclubs en starters/ZZP-ers (lokaal en regionaal)
|
Blz. 242
|
Leveren van een financiële ondersteuning aan regionale netwerkclubs voor starters/ZZP'ers
|
Blz. 243
|
Behoud en groei MKB
|
Blz. 244
|
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
|
Blz. 245
|
Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op de drie winkelcentra door structureel overleg met winkeliers en overige betrokken partijen
|
Blz. 246
|
Versterken van de toekomstbestendigheid van het centrumgebied door het faciliteren van het ' De Nieuwe Winkelstraat' concept
|
Blz. 247
|
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
|
Blz. 248
|
Stimuleren van verbindende activiteiten zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent en lokale activiteiten
|
Blz. 249
|
Versterken van de lokale en regionale werkgelegenheid
|
Blz. 250
|
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
|
Blz. 251
|
Samenwerken met Rotterdam om de maritieme branche in de brede regio Rotterdam te promoten
|
Blz. 252
|
Via regionaal accountmanagement zorgen voor promotie, advertenties en interviews in (regionale) vakbladen
|
Blz. 253
|
Ondersteunen innovatie versterkende initiatieven
|
Blz. 254
|
Het stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
|
Blz. 255
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 256
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 257
|
Doelstellingen
|
Blz. 258
|
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
|
Blz. 259
|
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
|
Blz. 260
|
Faciliteren in realisatie nieuwbouw hoofdkantoor Fokker
|
Blz. 261
|
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
|
Blz. 262
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 263
|
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
|
Blz. 264
|
Doelstellingen
|
Blz. 265
|
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap.
|
Blz. 266
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
|
Blz. 267
|
3.4 Economische promotie
|
Blz. 268
|
Doelstellingen
|
Blz. 269
|
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
|
Blz. 270
|
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
|
Blz. 271
|
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
|
Blz. 272
|
Jaarprogramma Jet-Net scholen
|
Blz. 273
|
Leerlijn Aerospace en Maritiem
|
Blz. 274
|
Netwerkbijeenkomst Vmbo
|
Blz. 275
|
Onderwijsroute
|
Blz. 276
|
Overkoepelend certificaat technologie.
|
Blz. 277
|
Techniekdock
|
Blz. 278
|
Techniekroute
|
Blz. 279
|
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO.
|
Blz. 280
|
Verbreden communicatie.
|
Blz. 281
|
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
|
Blz. 282
|
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht.
|
Blz. 283
|
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen.
|
Blz. 284
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
|
Blz. 285
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt.
|
Blz. 286
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 287
|
4. Onderwijs
|
Blz. 288
|
4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 289
|
Doelstellingen
|
Blz. 290
|
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
|
Blz. 291
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
|
Blz. 292
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 293
|
4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 294
|
Doelstellingen
|
Blz. 295
|
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
|
Blz. 296
|
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
|
Blz. 297
|
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
|
Blz. 298
|
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
|
Blz. 299
|
Op basis van die verkenning in 2019 uitwerken van het verdere proces en de inhoud om te komen tot vernieuwing van huisvesting VO
|
Blz. 300
|
Samen met de VO-scholen verkennen wat de mogelijkheden zijn om de huisvesting van de scholen te vernieuwen (leidend tot een gemeentelijke visie op de huisvesting van de VO-scholen)
|
Blz. 301
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs door het beoordelen van de statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
|
Blz. 302
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 303
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 304
|
Doelstellingen
|
Blz. 305
|
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 306
|
Een kindvriendelijke gemeente worden door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
|
Blz. 307
|
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
|
Blz. 308
|
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
|
Blz. 309
|
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
|
Blz. 310
|
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
|
Blz. 311
|
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
|
Blz. 312
|
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
|
Blz. 313
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
|
Blz. 314
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 315
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 316
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 317
|
5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 318
|
Doelstellingen
|
Blz. 319
|
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
|
Blz. 320
|
Actualisering 'Sport op Koers'
|
Blz. 321
|
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
|
Blz. 322
|
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
|
Blz. 323
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 324
|
5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 325
|
Doelstellingen
|
Blz. 326
|
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
|
Blz. 327
|
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
|
Blz. 328
|
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
|
Blz. 329
|
Onderzoek doen naar de vraag naar en het aanbod van buitensportaccommodaties bij sportverenigingen met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
|
Blz. 330
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 331
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 332
|
Doelstellingen
|
Blz. 333
|
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
|
Blz. 334
|
Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
|
Blz. 335
|
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
|
Blz. 336
|
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
|
Blz. 337
|
Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
|
Blz. 338
|
Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 339
|
Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
|
Blz. 340
|
Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 341
|
Zoeken naar de mogelijkheid om de Papendrecht Academie in te richten in samenwerking tussen Volksuniversiteit, Stichting Dorpsbehoud en de cultuurmakelaar
|
Blz. 342
|
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
|
Blz. 343
|
De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. Deze clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past. Een voorbeeld daarvan is het organiseren van de kunst- en muziekcarrousels per wijk
|
Blz. 344
|
Faciliteren van evenementen
|
Blz. 345
|
Onderzoeken van de mogelijkheid en oprichting stichting voor het jaarlijks organiseren van een zomerfeest
|
Blz. 346
|
Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
|
Blz. 347
|
Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
|
Blz. 348
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 349
|
5.4 Musea
|
Blz. 350
|
Doelstellingen
|
Blz. 351
|
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
|
Blz. 352
|
Ondersteunen van de activiteiten van de Stichting Dorpsbehoud
|
Blz. 353
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 354
|
5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 355
|
Doelstellingen
|
Blz. 356
|
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
|
Blz. 357
|
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
|
Blz. 358
|
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
|
Blz. 359
|
Pleiten voor behoud cultuurhistorische identiteit Dijklint bij toekomstige dijkversterkingen (Gebiedsraad A5H)
|
Blz. 360
|
Werken aan het bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
|
Blz. 361
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 362
|
5.6 Media
|
Blz. 363
|
Doelstellingen
|
Blz. 364
|
Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
|
Blz. 365
|
Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
|
Blz. 366
|
Permanente oplossing bieden voor het in Papendrecht achtergebleven gedeelte van de collectie Moderne Kunst
|
Blz. 367
|
Concretiseren van het beheer van de collectie
|
Blz. 368
|
Versterken onafhankelijke journalistiek
|
Blz. 369
|
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van onafhankelijke journalistiek
|
Blz. 370
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 371
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 372
|
Doelstellingen
|
Blz. 373
|
Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen
|
Blz. 374
|
Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken en aanleg van een A15 park
|
Blz. 375
|
Uitvoeren van het bijenconvenant door via regulier onderhoud te werken aan ecologisch waardevolle bermen (door mogelijkheden te onderzoeken te stoppen met klepelmaaien)
|
Blz. 376
|
Verbeteren van groen en water door het versterken van de ecologische kwaliteit, de gebruikswaarde en de beeldkwaliteit (door onder andere een nieuw zaai- en maaibeleid)
|
Blz. 377
|
Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
|
Blz. 378
|
Vullen en onderhouden van een database flora en fauna samen met o.a. regiogemeenten
|
Blz. 379
|
Versterking van de ecologische functie
|
Blz. 380
|
Raadplegen van ecologische experts, waarbij we het uitvoeren van pilots niet schuwen
|
Blz. 381
|
Samen met inwoners en waterschappen kijken naar een andere wijze van onderhoud van water(gangen) met het oog op waterkwaliteit en –kwantiteit
|
Blz. 382
|
Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie (start in 2019, uiterlijk uitgevoerd in 2020)
|
Blz. 383
|
Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om via spelen hun fantasie te ontwikkelen om later een positieve invulling te geven aan hun eigen leven en de gemeenschap
|
Blz. 384
|
Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimtes en speelmogelijkheden door inspectie, onderhoud en vervangen van speeltoestellen met als streven een goed en veelzijdig aanbod in stand te houden.
|
Blz. 385
|
Versterking van de recreatie en natuur in het gebied rond de A15 en de N3
|
Blz. 386
|
In gesprek gaan met buurgemeenten en andere partijen over versterken van de recreatieve en ecologische functies in het gebied ten noorden van de A15
|
Blz. 387
|
Verbeteren wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
|
Blz. 388
|
Voorbereiden verbetering wandelverbinding brug (trap N3 naar viaduct)
|
Blz. 389
|
Verbeteren ruimtelijke en fysieke structuur Slobbengors
|
Blz. 390
|
Herinrichten park Slobbengors gelijktijdig met de ontwikkeling van het nieuwe hoofdkantoor van Fokker
|
Blz. 391
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 392
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 393
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 394
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 395
|
Doelstellingen
|
Blz. 396
|
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
|
Blz. 397
|
Actief stellen van de vraag tot verbetering van onze dienstverlening en activiteiten (cliëntparticipatie)
|
Blz. 398
|
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid en het wereldfeest)
|
Blz. 399
|
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform, waarbij inwoners, organisaties en bedrijven zelf hun gegevens bijhouden en activiteiten plaatsen, zodat de sociale kaart actueel blijft
|
Blz. 400
|
Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
|
Blz. 401
|
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
|
Blz. 402
|
Continueren van de jeugdparticipatie
|
Blz. 403
|
Continueren van lopende participatietrajecten (b.v. gericht op hoe vinden we elkaar?)
|
Blz. 404
|
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
|
Blz. 405
|
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van waarderend vernieuwen en participatie
|
Blz. 406
|
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
|
Blz. 407
|
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
|
Blz. 408
|
Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
|
Blz. 409
|
Doorontwikkelen van het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht waarbinnen kindwerk en jongerenwerk verder vorm wordt gegeven met op preventiegerichte activiteiten
|
Blz. 410
|
Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere Sterk Papendrecht) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
|
Blz. 411
|
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers en mantelzorgers
|
Blz. 412
|
Onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om de gemeentelijke waardering richting vrijwilligers en mantelzorgers te tonen vanwege hun onmisbare inzet in de samenleving
|
Blz. 413
|
Versterken van de ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers
|
Blz. 414
|
Huisvesting, integratie en participatie van statushouders
|
Blz. 415
|
Uitwerking van het plan van aanpak huisvesting, integratie en participatie statushouders in Papendrecht
|
Blz. 416
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 417
|
6.2 Wijkteams
|
Blz. 418
|
Doelstellingen
|
Blz. 419
|
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
|
Blz. 420
|
Vanuit verschillende uitvoeringsprogramma's binnen het sociaal domein worden acties geïnitieerd om onnodige zwaardere zorg en ondersteuning te voorkomen
|
Blz. 421
|
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
|
Blz. 422
|
Actualiseren van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, in plaats van losse subsidieverleningen aan losse maatschappelijke instellingen
|
Blz. 423
|
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met Woonkracht10 ingezet op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en wordt ingezet op Buurtbemiddeling
|
Blz. 424
|
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen ingezet op een stevige verbinding tussen het sociale en het medische domein
|
Blz. 425
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 426
|
6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 427
|
Doelstellingen
|
Blz. 428
|
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
|
Blz. 429
|
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het minimabeleid
|
Blz. 430
|
Uitvoeren van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
|
Blz. 431
|
Via het meerjarige programmaplan, de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
|
Blz. 432
|
Voortzetting van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en Present wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
|
Blz. 433
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 434
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 435
|
Doelstellingen
|
Blz. 436
|
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
|
Blz. 437
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
|
Blz. 438
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 439
|
6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 440
|
Doelstellingen
|
Blz. 441
|
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
|
Blz. 442
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
|
Blz. 443
|
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
|
Blz. 444
|
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
|
Blz. 445
|
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 446
|
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
|
Blz. 447
|
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
|
Blz. 448
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 449
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 450
|
Doelstellingen
|
Blz. 451
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 452
|
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 453
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
|
Blz. 454
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 455
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 456
|
Doelstellingen
|
Blz. 457
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 458
|
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 459
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
|
Blz. 460
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 461
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 462
|
Doelstellingen
|
Blz. 463
|
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
|
Blz. 464
|
Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht/Jeugdteams ZHZ.
|
Blz. 465
|
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022 en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
|
Blz. 466
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 467
|
6.81 Geëscaleerde zorg18+
|
Blz. 468
|
Doelstellingen
|
Blz. 469
|
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
|
Blz. 470
|
Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
|
Blz. 471
|
Versterking van algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep mogelijk wordt
|
Blz. 472
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 473
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 474
|
Doelstellingen
|
Blz. 475
|
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
|
Blz. 476
|
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022
|
Blz. 477
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 478
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 479
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 480
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 481
|
Doelstellingen
|
Blz. 482
|
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
|
Blz. 483
|
Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van een Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige van Rivas binnen Sterk Papendrecht
|
Blz. 484
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid
|
Blz. 485
|
Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en Rivas
|
Blz. 486
|
Werken aan een herziening van het gezondheidsbeleid aan de hand van het Concept positieve gezondheid en de Pledge 'Alles is gezondheid' (onderdeel van Nationaal Programma Preventie)
|
Blz. 487
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 488
|
7.2 Riolering
|
Blz. 489
|
Doelstellingen
|
Blz. 490
|
Deze algemene taak betreft afvalwater, regenwater en grondwater. Inzet is te anticiperen op de klimaatsverandering
|
Blz. 491
|
Beheer en onderhoud van de riolering en de rioolgemalen
|
Blz. 492
|
Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, waarbij de vervangingen voorzien zijn van klimaatadaptieve maatregelen
|
Blz. 493
|
Opstellen en uitvoeren van een Gemeentelijk Riolerings Plan 2019-2023, waarbij ingespeeld wordt op de vervangingsbehoefte en klimaatadaptatie
|
Blz. 494
|
Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
|
Blz. 495
|
Het opstellen van een klimaatstresstest, waarbij de gevoeligheden in kaart worden gebracht (klimaatatlas), risico's worden beschreven en bediscuteerd en maatregelen worden toegepast
|
Blz. 496
|
Implementeren van waterberging bij reconstructies in wegen en groen of groene daken
|
Blz. 497
|
Klimaatadaptatie opnemen als onderdeel in het GRP voor zover het hemelwater en grondwater plicht betreft
|
Blz. 498
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 499
|
7.3 Afval
|
Blz. 500
|
Doelstellingen
|
Blz. 501
|
Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
|
Blz. 502
|
Doelgerichter stimuleren van gescheiden inzameling van GFT-afval, papier en glas (communicatie en mogelijkheden bieden)
|
Blz. 503
|
Een nieuw Afval Breng Station (ABS)
|
Blz. 504
|
Onderbrengen van de exploitatie van het ABS bij HVC, waarbij scheiding van meer afvalstromen mogelijk is
|
Blz. 505
|
Ondertussen onderzoeken we de voor- en nadelen van de twee methoden van afvalscheiding (voor- en nascheiding)
|
Blz. 506
|
Onderzoeken openingstijden en zorgen voor een betere doorstroming op het ABS zodat het brengen van afval sneller gaat en er zo min mogelijk opstoppingen ontstaan op de Willem Dreeslaan
|
Blz. 507
|
Realisatie van een nieuw ABS met meer mogelijkheden voor afvalscheiding en dus hergebruik van afval
|
Blz. 508
|
Uitvoeren raadsbesluit over afvalscheiding door te beginnen met omgekeerd inzamelen in bepaalde wijken of straten
|
Blz. 509
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 510
|
7.4 Milieubeheer
|
Blz. 511
|
Doelstellingen
|
Blz. 512
|
Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat
|
Blz. 513
|
Acties met betrekking tot de milieuproblematiek rondom Chemours/DuPont, in samenwerking met buurgemeenten, provincie en het ministerie en de GGD
|
Blz. 514
|
Inspelen op het voorgenomen Wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet Milieubeheer onder andere uiterlijk in 2024 verwijdering asbest en asbesthoudende producten)'
|
Blz. 515
|
Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningskabels te verkleinen
|
Blz. 516
|
Regie op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2019 uitvoering Milieu-taken OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
|
Blz. 517
|
Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 – 2023'
|
Blz. 518
|
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder'
|
Blz. 519
|
Uitvoeren van de maatregelen die op het gebied van groen en duurzaamheid uitvoeren, vanuit het belang voor het milieu en het woon- en leefklimaat
|
Blz. 520
|
Vanuit de opdracht van de Omgevingswet uitwerken van een integrale visie binnen de beleidsvelden ecologie, bodem, water, geluid, lucht, straling en externe veiligheid inclusief de gevolgen voor de gezondheid
|
Blz. 521
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 522
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 523
|
Doelstellingen
|
Blz. 524
|
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
|
Blz. 525
|
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
|
Blz. 526
|
Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van onderzoek uit 2018
|
Blz. 527
|
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare groene begraafplaats
|
Blz. 528
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 529
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 530
|
8.1 Ruimtelijke ordening
|
Blz. 531
|
Doelstellingen
|
Blz. 532
|
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
|
Blz. 533
|
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
|
Blz. 534
|
Inventariseren van bestaande visies, beleid en verordeningen
|
Blz. 535
|
Opstellen van een startdocument omgevingsvisie Papendrecht, onder andere door het organiseren van workshops met de gemeenteraad opstellen van een plan van aanpak voor communicatie en participatie
|
Blz. 536
|
Start maken met opstellen omgevingsvisie
|
Blz. 537
|
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen van een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering van het omgevingsrecht
|
Blz. 538
|
Initiëren en stimuleren van vooroverleg
|
Blz. 539
|
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
|
Blz. 540
|
Voorbereiden op de Omgevingswet met aandacht voor participatie
|
Blz. 541
|
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Actueel houden van beheersverordeningen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
|
Blz. 542
|
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
|
Blz. 543
|
Ingrijpende woningverbetering en herstructurering van het zuidelijk deel van Kraaihoek
|
Blz. 544
|
Planontwikkeling, RO procedure en verlegging infrastructuur in het gebied Weteringsingel/Boomgaardstraat
|
Blz. 545
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 546
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 547
|
Doelstellingen
|
Blz. 548
|
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
|
Blz. 549
|
Herontwikkeling pand voormalige bibliotheek
|
Blz. 550
|
Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw door afronding planvorming, contractering en vergunningprocedure
|
Blz. 551
|
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
|
Blz. 552
|
Samen met inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren inzetten op activiteiten in het centrum
|
Blz. 553
|
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
|
Blz. 554
|
Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'. Start bouw voorzien in november 2018; geprognosticeerde bouwtijd 2 jaar
|
Blz. 555
|
Herontwikkeling Lange Tiendwegzone
|
Blz. 556
|
Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2020
|
Blz. 557
|
Start van de realisatie van woongebied Land van Matena
|
Blz. 558
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 559
|
8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 560
|
Doelstellingen
|
Blz. 561
|
Geschikte woningen voor inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
|
Blz. 562
|
Actualiseren Huisvestingsverordening
|
Blz. 563
|
Actualiseren PALT
|
Blz. 564
|
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieu's
|
Blz. 565
|
Ontwikkelen gebied Land van Matena als rustig, groen woonmilieu
|
Blz. 566
|
Ontwikkelen gebieden Tiendzone, Kombuis en Westeind 130
|
Blz. 567
|
Opstellen lokale uitvoeringsparagraaf behorend bij regionale woonvisie
|
Blz. 568
|
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
|
Blz. 569
|
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
|
Blz. 570
|
Een groen en duurzaam Papendrecht
|
Blz. 571
|
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
|
Blz. 572
|
Experimenteren met groen tegen gevels of op daken
|
Blz. 573
|
Organiseren van de Doe Duurzaam Markt
|
Blz. 574
|
Promoten Project Circulaire Economie Papendrecht
|
Blz. 575
|
Voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
|
Blz. 576
|
Het bewustzijn van de inwoners vergroten over aardgasvrij wonen en stimuleren energie te besparen
|
Blz. 577
|
Onderzoek naar en aanleg van een warmtenet samen met HVC en Woonkracht10
|
Blz. 578
|
Promoten energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
|
Blz. 579
|
Wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
|
Blz. 580
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 581
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 582
|
Paragrafen
|
Blz. 583
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 584
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 585
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 586
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 587
|
Inleiding
|
Blz. 588
|
Beleidskaders
|
Blz. 589
|
Activiteiten in 2019
|
Blz. 590
|
Activiteiten 2020 en 2021
|
Blz. 591
|
3. Financiering
|
Blz. 592
|
3. Financiering
|
Blz. 593
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 594
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 595
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 596
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 597
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 598
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 599
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 600
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 601
|
BBV indicatoren
|
Blz. 602
|
Waarstaatjegemeente.nl
|
Blz. 603
|
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
|
Blz. 604
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|