-
Blz. 1
Begroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Doorontwikkelen regionale samenwerking
-
Blz. 10
Doorlopend samenwerken met de regio op basis van de inhoudelijke thema's. Het accent ligt op bereikbaarheid en openbaar vervoer, onderwijs&arbeidsmarkt, sociaal domein, ketenvorming en innovatie in de economische speerpuntsectoren en energietransitie
-
Blz. 11
Bespreken van de regionale speerpunten binnen de eigen gemeente en van daaruit (slim) samenwerken in de regio
-
Blz. 12
Invullen van het lokale accounthouderschap met betrekking op de sturing op de regionale verbonden partijen
-
Blz. 13
Vormgeven van de nieuwe samenwerkingsvormen binnen de Drechtsteden. Per 1 januari 2022 hebben we een GR sociaal en een Servicegemeente (inclusief het invullen van het dienstverleningsconcept daarvoor)
-
Blz. 14
Samenleving meer betrekken bij het besturen
-
Blz. 15
Volgens de aanbevelingen Foto van de Democratie richten op de kwaliteit van participatie, waaronder verbeteren van de loketfunctie
-
Blz. 16
Opstellen van een participatiekalender en twee keer per jaar uitgeven van een participatiekrant
-
Blz. 17
Participatie is een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
-
Blz. 18
Vormgeven aan participatie bij grote programma's of projecten zoals de warmtetransitie, de omgevingsvisie en de ombuigingen
-
Blz. 19
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
-
Blz. 22
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren van verschillende E-diensten
-
Blz. 23
Doorlopend blijven digitaliseren van de aanvraag (en waar mogelijk afhandelen) van producten en diensten (ook met e-diensten). In 2022 gaat het om de producten verkiezing, adreswijziging en overlijden
-
Blz. 24
Uitwerken processen digitaliseren, waaronder E-diensten om processen zaakgericht af te handelen
-
Blz. 25
Doorlopend verbeteren en uitbreiden van de dienstverlening voor kwetsbare groepen, als onderdeel van een inclusieve gemeente
-
Blz. 26
Consolideren van de structurele inzet van dienstverlening op alle dienstverleningskanalen
-
Blz. 27
Sturen op tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes en social mediaberichten conform het kwaliteitshandvest. We onderzoeken de mogelijkheden voor het kunnen genereren van managementinformatie of stuurinformatie
-
Blz. 28
Verder uitwerken van de aansluiting op MijnOverheid voor zover dat in 2021 nog niet is gerealiseerd
-
Blz. 29
Verbeteren en consolideren van de informatievoorziening (waaronder met betrekking tot laaggeletterdheid)
-
Blz. 30
Om de informatievoorziening voor iedereen (met aandacht voor laaggeletterden) toegankelijk te maken en te houden, maken we gebruik van diverse hulpmiddelen om de teksten leesbaar te maken en te visualiseren
-
Blz. 31
Consolideren van de wettelijke verplichting ten aanzien van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
-
Blz. 32
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude en ondermijning van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
-
Blz. 33
Continue inzet op behoud van de kwaliteit van de BRP door zelfstandige controles, dan wel in samenwerking met ketenpartners. Het betreft hier wekelijkse controles op kwaliteit. De totaalverantwoording voor de kwaliteit vindt plaats via ENSIA
-
Blz. 34
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 35
Doelstellingen
-
Blz. 36
Gemeentelijk vastgoed en gronden portefeuille die aansluit bij de maatschappelijke en actuele strategische doelstellingen
-
Blz. 37
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 38
Het maken van een efficiëntieslag in het beheer en eigendom van gemeentelijke grondposities
-
Blz. 39
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 40
Het opleveren van een verduurzamingsplan op voor het gemeentelijk vastgoed, afgestemd op het toekomstperspectief van de panden
-
Blz. 41
Het maken van een start met de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen die onderdeel zijn van het verduurzamingsplan
-
Blz. 42
Het (planmatig) onderhoud uitvoeren op een zo duurzaam mogelijke wijze
-
Blz. 43
Verduurzaming meenemen als één van de uitgangspunten in het nieuw op te leveren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2023-2032
-
Blz. 44
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
-
Blz. 45
Doelstellingen
-
Blz. 46
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
-
Blz. 47
Uitvoeren van het programma Lerende organisatie onder andere door het benadrukken van de rol van medewerkers gericht op interne samenwerking en de samenwerking met 'buiten' via specifieke opleidingen en leertrajecten
-
Blz. 48
Voorrang geven aan het werven, behouden en benutten van (jong) talent onder andere door continuering traineeprogramma
-
Blz. 49
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen binnen de arbeidsmarktcommunicatie (gedreven door de krapte op de arbeidsmarkt die om meer en andere zaken vraagt) en versterken 'werkgeversmerk'
-
Blz. 50
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
-
Blz. 51
Het bieden van een langere termijn inzicht in de consequenties van organisatieontwikkeling op de teamformatie (kwalitatief/kwantitatief)
-
Blz. 52
Teamleiders faciliteren in de toepassing van het bestaand instrumentarium strategische personeelsplanning (SPP)
-
Blz. 53
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
-
Blz. 54
Faciliteren van de P-bevoegdheid van teamleiders waardoor medewerkers met toepassing van het bestaand HRM-instrumentarium goed ondersteund en gecoacht kunnen worden
-
Blz. 55
Het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe gesprekscyclus
-
Blz. 56
Uitvoering geven aan SPP waarbij met medewerkers gekeken wordt waar talenten het best ingezet kunnen worden. Stimuleren initiatieven van medewerkers en benutten en faciliteren van ambities/loopbaankansen voor medewerkers
-
Blz. 57
Het vinden van een optimale balans tussen werk en privé in combinatie met thuiswerken versus op kantoor werken (hybride werken)
-
Blz. 58
0.4b ICT
-
Blz. 59
Doelstellingen
-
Blz. 60
Faciliteren van maatschappij en gemeentelijke organisatie met juiste en actuele Geo-data
-
Blz. 61
Beschikbaar stellen van geo-informatie in de vorm van data-analyses en dashboards, in samenwerking met andere vakgebieden in de organisatie
-
Blz. 62
Voorbereid zijn op nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen van de Geo-informatievoorziening
-
Blz. 63
Ontwikkelen eerste versie Digital Twin Papendrecht (3D stadsmodel) enerzijds ter voorbereiding op verschillende wettelijke ontwikkelingen, anderzijds ter ondersteuning van de maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie en klimaatmaatregel
-
Blz. 64
Invulling geven aan wettelijke taken rondom geo-informatie, in samenhang met eigen actieplan (Geo-informatieplan)
-
Blz. 65
Uitwerken visie op de nieuwe Samenhangende Objecten Registratie (SOR). Landelijk doel is meer samenhang te brengen in de bestaande geo basisregistraties, zoals de BAG en BGT, inclusief doorontwikkeling naar 3D
-
Blz. 66
Organiseren van voorzieningen voor het (wettelijk) beheer van de bodem en bodemgebruik, zoals de BRO (Basisregistratie Ondergrond) en WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken).
-
Blz. 67
Klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet/Digitale Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 68
Uitrollen van ondersteunende software voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet en toezien op koppeling met de geo basisregistraties
-
Blz. 69
Faciliteren van digitale beschikbaarheid van onze producten en dienstverlening en een toekomstbestendige en toegankelijke digitale werkplek
-
Blz. 70
Uitbreiden van het aanbod van e-diensten op basis van de roadmap van de leverancier om de gemeentelijke digitale dienstverlening te vergroten
-
Blz. 71
Leveren van Papendrechtse input om te zorgen voor een soepele regionale implementatie en overgang naar Office 365
-
Blz. 72
Implementeren formatie/capaciteits- adviezen uit het Berenschot rapport 2021 in relatie tot de ambities van de gemeente
-
Blz. 73
Kanteling van bewustzijn naar daadwerkelijk bewust handelen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid
-
Blz. 74
Verantwoorden van de informatiebeveiliging over 2021
-
Blz. 75
Uitvoeren van risicoanalyses over de (nieuwe) processen en systemen in de vorm van DPIA's(Data Protection Impact Assessment) en BRA's (Basis Risico Analyse)
-
Blz. 76
Uitwerken van de processen met de grootste risico's en het benoemen en nemen van maatregelen om deze risico's te mitigeren
-
Blz. 77
Continueren van bewustzijnscampagnes over privacy en informatieveiligheid
-
Blz. 78
Versterken van de positie en zichtbaarheid van informatiemanagement en informatiebeleid, zowel lokaal als regionaal
-
Blz. 79
Uitdragen, promoten en toelichten van de mogelijkheid en werkwijze om verbeteringen in de informatievoorziening naar het SCD aan te dragen via storyboards
-
Blz. 80
Uitdragen, promoten en toelichten van de rol en taken van het Informatie Beleids Team ten aanzien van de lokale informatievoorziening
-
Blz. 81
Organiseren van trainingen en cursussen om databewustzijn verder te vergroten
-
Blz. 82
Starten van minimaal 2 dataprojecten ter ondersteuning van sturing en besluitvorming
-
Blz. 83
Aanjagen van datagestuurd werken door het opzetten van een pilotproject
-
Blz. 84
Onderzoeken van de gevolgen van de adviezen uit het Berenschot rapport 2021 voor de benodigde formatie van informatievoorzieningsfuncties in Papendrecht
-
Blz. 85
0.5 Treasury
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
Doelstellingen
-
Blz. 88
Optimaliseren schuldpositie en renterisico
-
Blz. 89
Monitoren economische ontwikkelingen en marktontwikkelingen
-
Blz. 90
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
-
Blz. 91
0.61 OZB woningen
-
Blz. 92
Inleiding
-
Blz. 93
Doelstellingen
-
Blz. 94
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 95
Aanbrengen van balans tussen het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten
-
Blz. 96
0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 97
Inleiding
-
Blz. 98
Doelstellingen
-
Blz. 99
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 100
Aanbrengen van balans tussen het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten
-
Blz. 101
0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 102
Doelstellingen
-
Blz. 103
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
-
Blz. 104
Niet van toepassing omdat wij geen betaald straatparkeren kennen
-
Blz. 105
0.64 Belastingen overig
-
Blz. 106
Doelstellingen
-
Blz. 107
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 108
Efficiency in processen
-
Blz. 109
Streven naar kostendekkende tarieven
-
Blz. 110
Jaarlijks actualiseren van de tariefberekeningen
-
Blz. 111
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
-
Blz. 114
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
-
Blz. 115
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
-
Blz. 116
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 117
Doelstellingen
-
Blz. 118
Presenteren van een reële meerjarenbegroting
-
Blz. 119
Inzichtelijk maken van volumeontwikkelingen en loon- en prijscompensatie
-
Blz. 120
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 121
Doelstellingen
-
Blz. 122
Beperken van administratieve lasten
-
Blz. 123
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
-
Blz. 124
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
Goed inzicht in de reservepositie
-
Blz. 127
Beperken aantal reserves
-
Blz. 128
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
-
Blz. 129
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
-
Blz. 130
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
-
Blz. 131
Monitoren en beperken van risico's
-
Blz. 132
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
-
Blz. 135
Gedegen financieel beleid op basis van ingecalculeerde risico's
-
Blz. 136
Structureel sluitende begroting
-
Blz. 137
Volgen rijksbeleid bekostiging (nieuwe) gemeentelijke taken
-
Blz. 138
Tijdig bijsturen met structurele maatregelen wanneer nodig
-
Blz. 139
Actiever gebruik maken van ken- en stuurgetallen
-
Blz. 140
Borgen uitkomst ombuigingsproces
-
Blz. 141
Wat mag het kosten?
-
Blz. 142
1. Veiligheid
-
Blz. 143
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 144
Doelstellingen
-
Blz. 145
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
-
Blz. 146
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
-
Blz. 147
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
-
Blz. 148
Bijdragen aan het onderhouden van de regionale crisisorganisatie
-
Blz. 149
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
-
Blz. 152
Onderzoeken mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
-
Blz. 153
Uitvoeren 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid'. Leveren van een bijdrage aan het nieuw op te stellen Integraal Veiligheidsplan
-
Blz. 154
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
-
Blz. 155
Aanpakken illegale verhuur en tegengaan woonoverlast om leefbaarheid te vergroten is een speerpunt
-
Blz. 156
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
-
Blz. 157
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
-
Blz. 158
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole
-
Blz. 159
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
-
Blz. 160
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
-
Blz. 161
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
-
Blz. 162
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid'
-
Blz. 163
Voorkomen en bestrijden van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 164
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
-
Blz. 165
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning
-
Blz. 166
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico
-
Blz. 167
Samen met partners in beeld brengen en bespreken van complexe gezinssituaties en afspraken maken over het plan van aanpak
-
Blz. 168
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
-
Blz. 169
Wat mag het kosten?
-
Blz. 170
Statistieken veiligheid
-
Blz. 171
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 172
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 173
Doelstellingen
-
Blz. 174
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 175
Afspraken maken via de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid over subsidieaanvragen en uitvoering van maatregelen en projecten
-
Blz. 176
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie zoals School op seef en de Mono-campagne
-
Blz. 177
Opstellen van een nieuw Mobiliteitsplan waarbij we nadrukkelijk aansluiting zoeken bij de Omgevingsvisie. Parallel hieraan maken we verdiepingsslagen als uitwerking van de verschillende beleidsterreinen op basis van het Mobiliteitsplan.
-
Blz. 178
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 179
Deelnemen aan de MIRT-verkenning A15 Papendrecht –Gorinchem, gericht op de verbreding van de A15
-
Blz. 180
Uitvoeren van een verdiepingsslag op basis van regionaal uitgevoerd onderzoek naar sluipverkeer (onder andere over de Burgemeester Keijzerweg)
-
Blz. 181
In stand houden van kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten
-
Blz. 182
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van (groot) onderhoud van wegen, voet- en fietspaden, openbare verlichting of integrale vervangingsprojecten
-
Blz. 183
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan, waarbij ook klimaat adaptieve maatregelen om hitte stress te voorkomen in de openbare ruimte worden toegepast (Wipmolen/Staringlaan)
-
Blz. 184
Start voorbereiding en uitvoering haalbaarheidsstudies vervanging Loswal
-
Blz. 185
Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 186
Het koppelen van het ontwikkelplan fietsstructuur aan het Mobiliteitsplan, met als mogelijke fysieke maatregelen nabij de (brom)fietsoversteek Andoornlaan en rondom de rotonde Burgemeester Keijzerweg – Veerweg
-
Blz. 187
Electrische mobiliteit bevorderen
-
Blz. 188
In 2022 leggen van de basis voor een concessie voor een reguliere laadpaal infrastructuur. Daarnaast voeren we een aparte pilot rondom snelladen uit
-
Blz. 189
Monitoren van het gebruik van de Smart Stand Alone fietsenstalling aan de Burgemeester Keijzerweg
-
Blz. 190
2.2 Parkeren
-
Blz. 191
Doelstellingen
-
Blz. 192
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 193
Parkeergarage De Meent volledig inzetbaar houden voor bezoekers van het winkelcentrum. Voor de parkeergarage De Overtoom monitoren we ontwikkelingen rondom het winkelaanbod en afhankelijk hiervan kijken we naar nieuwe huurders en/of maatregelen
-
Blz. 194
Het in stand houden (en voorbereiden van de evaluatie) van de proef met betrekking tot de overdekte fietsenstalling
-
Blz. 195
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 196
Doelstellingen
-
Blz. 197
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
-
Blz. 198
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 199
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 200
Doelstellingen
-
Blz. 201
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
-
Blz. 202
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
-
Blz. 203
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 204
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam
-
Blz. 205
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 206
Doelstellingen
-
Blz. 207
Verbeteren van het openbaar vervoer
-
Blz. 208
Openbaar Vervoer krijgt binnen het nieuwe Mobiliteitsplan een plaats en tevens volgt hiervan een (beleids)uitwerking
-
Blz. 209
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente (fase 2)
-
Blz. 210
Stimuleren van het gebruik maken van aanvullende (kleinschalige en fijnmazige) OV-systemen. Hierbij geven we een impuls aan het vervoer over water via een driejarige pilot innovatief Personenvervoer Over Water (iPOW) (watertaxi-achtig systeem)
-
Blz. 211
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer
-
Blz. 212
Op basis van een nieuwe concessie met de waterbus (Blue Amigo) inzetten op comfortabel, snel, frequent en duurzaam (deels elektrisch) openbaar vervoer
-
Blz. 213
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 214
3. Economie
-
Blz. 215
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 216
Doelstellingen
-
Blz. 217
Voeren van accountmanagement
-
Blz. 218
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast" en werken aan een visie op de toekomst.
-
Blz. 219
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
-
Blz. 220
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
-
Blz. 221
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
-
Blz. 222
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
-
Blz. 223
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat
-
Blz. 224
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven
-
Blz. 225
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
-
Blz. 226
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen, zoals circulaire economie
-
Blz. 227
Stimuleren van de regionale economie
-
Blz. 228
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
-
Blz. 229
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
-
Blz. 230
Deelnemen in regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen (b.v. Deal Drechtcities)
-
Blz. 231
Deelnemen aan het digitale Ondernemersplein onder regie van de Kamer van Koophandel
-
Blz. 232
Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
-
Blz. 233
Formeel afsluiten van het programma Onderwijs en Arbeidsmarkt en het nadenken over een vervolg.
-
Blz. 234
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 235
Doelstellingen
-
Blz. 236
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 237
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
-
Blz. 238
Faciliteren van samenwerkingsverbanden zoals Keurmerk veilig ondernemen
-
Blz. 239
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 240
Doelstellingen
-
Blz. 241
Invulling geven aan online en offline bedrijvenloket
-
Blz. 242
Up to date houden van informatie (online en offline) en het centraal positioneren van de accountmanager
-
Blz. 243
Het verzenden van een welkomstfolder aan nieuwe bedrijven
-
Blz. 244
3.4 Economische promotie
-
Blz. 245
Doelstellingen
-
Blz. 246
Succes en diversiteit van Papendrechts bedrijfsleven voor het voetlicht brengen
-
Blz. 247
Papendrecht Verrast in Business faciliteren
-
Blz. 248
Samen met partnerorganisaties promoten van Papendrecht en de Drechtsteden als vestigingslocatie en economische hotspot
-
Blz. 249
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en innovatie
-
Blz. 250
Uitvoeren van Onderwijs en Arbeidsmarkt versterkende activiteiten. Zie ook onderdeel 3.1, maatregel 4a.
-
Blz. 251
Statistieken Economie
-
Blz. 252
Wat mag het kosten?
-
Blz. 253
4. Onderwijs
-
Blz. 254
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 255
Doelstellingen
-
Blz. 256
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
-
Blz. 257
Wettelijk toezicht houden op het openbaar basisonderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
-
Blz. 258
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 259
Doelstellingen
-
Blz. 260
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
-
Blz. 261
Adviseren over de spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
-
Blz. 262
Nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2023-2032 opstellen
-
Blz. 263
Actualiseren van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs uit 2015
-
Blz. 264
Uitbereiding IKC (Integraal Kind Centrum) Oranje Nassauschool
-
Blz. 265
Afronding IHP 2013-2022 door renovatie IKC De Wielen
-
Blz. 266
Realiseren van een nieuw huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 267
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
-
Blz. 268
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 269
Doelstellingen
-
Blz. 270
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 271
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op) (taal)achterstand
-
Blz. 272
Streven om een kindvriendelijke gemeente te zijn door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
-
Blz. 273
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 274
Uitvoeren van regionale aanpak laaggeletterdheid om inwoners die moeite hebben met basisvaardigheden te ondersteunen door middel van les- en leeractiviteiten
-
Blz. 275
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
-
Blz. 276
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
-
Blz. 277
Uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs
-
Blz. 278
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
-
Blz. 279
Meedenken en meepraten over de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
-
Blz. 280
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden, onder meer door de inzet van matchmakers
-
Blz. 281
Statistieken onderwijs
-
Blz. 282
Wat mag het kosten?
-
Blz. 283
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 284
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 285
Doelstellingen
-
Blz. 286
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
-
Blz. 287
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
-
Blz. 288
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
-
Blz. 289
Uitvoering van de in 2021 vastgestelde nota 'Verbinding door sport en bewegen' conform de aangegeven routes
-
Blz. 290
Sportaanbieders faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport en bewegen in aanraking te brengen:
-
Blz. 291
In samenwerking met andere beleidsterreinen zoals onderwijs, economie en volksgezondheid werken aan het bevorderen van de sociale ontwikkeling, het voorkomen van overgewicht en het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid Conform route 3
-
Blz. 292
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 293
Doelstellingen
-
Blz. 294
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
-
Blz. 295
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
-
Blz. 296
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties
-
Blz. 297
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum
-
Blz. 298
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 299
Doelstellingen
-
Blz. 300
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
-
Blz. 301
Cultuur(uitingen) gebruiken ter ondersteuning binnen het sociaal domein
-
Blz. 302
Ondersteunen van het cultuurprogramma 'Cultuur Dichtbij' voor senioren. Het gaat om het organiseren van professionele culturele activiteiten bij mensen thuis, in een wijkcentrum of op een dagbestedingslocatie
-
Blz. 303
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 304
Intensiveren van de samenwerking tussen lokale aanbieders om te komen tot een gezamenlijk cultureel aanbod en voortzetten van samenwerking om een cultuur-educatieprogramma aan te bieden voor scholen en peuterspeelzalen
-
Blz. 305
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
-
Blz. 306
De vraag naar en behoefte aan cultuur (bv. bij het onderwijs) inventariseren via de cultuurmakelaar in samenwerking met de cultuuraanbieders
-
Blz. 307
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ een modern cultuuraanbod en cultuureducatie tot stand brengen
-
Blz. 308
Faciliteren van evenementen
-
Blz. 309
Faciliteren van culturele activiteiten en evenementen door maatschappelijke instellingen, ondernemers en anderen (onder andere op het Marktplein)
-
Blz. 310
Faciliteren van het gesprek om maatschappelijke partners te enthousiasmeren met een ondersteunende houding. De insteek is om jaarlijks culturele activiteiten en evenementen plaats te laten vinden
-
Blz. 311
5.4 Musea
-
Blz. 312
Doelstellingen
-
Blz. 313
Faciliteren van initiatieven met betrekking tot de culturele identiteit van Papendrecht
-
Blz. 314
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
-
Blz. 315
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 316
Doelstellingen
-
Blz. 317
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
-
Blz. 318
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
-
Blz. 319
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie
-
Blz. 320
Borgen en bewaken van de kwaliteit van de historische structuren bij herinrichting van delen van het dijklint die in 2022 uitgevoerd gaat worden
-
Blz. 321
Toetsen van initiatieven van derden in hoeverre die passen in de historische structuren (er zijn geen financiële middelen om zelf actief aan de historische structuren te werken)
-
Blz. 322
In beeld brengen cultuurhistorie
-
Blz. 323
Indien nodig leveren van een bijdrage aan de erfgoedtafel Waterdriehoek, waarin het maritiem erfgoed wordt geborgd in de driehoek (Dordrecht, Kinderdijk, Biesbosch)
-
Blz. 324
5.6 Media
-
Blz. 325
Doelstellingen
-
Blz. 326
Implementatie van de ombuiging van de Bibliotheek AanZet met een accent op herhuisvesting
-
Blz. 327
Meedenken met de bibliotheek over de (beoogde) huisvesting in het gemeentehuis
-
Blz. 328
Goed beheren van de Rietgorscollectie
-
Blz. 329
Het eigen beheer van het niet in Dordrecht ondergebrachte deel van de Rietgorscollectie uit laten voeren door vrijwilligers
-
Blz. 330
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 331
Doelstellingen
-
Blz. 332
Behouden en versterken van het groen karakter van Papendrecht (diverser, aantrekkelijker groen en meer groen)
-
Blz. 333
Het beheer en onderhoud aan het groen wordt uitgevoerd vanuit het Groen Beleidsplan 2014-2024 en het Groenbeheerplan binnen de beschikbare middelen
-
Blz. 334
Opstellen groenbeheerplan (loopt mogelijk door tot en met 2023)
-
Blz. 335
Samenwerken met inwoners en maatschappelijke partners aan een natuurinclusief Papendrecht
-
Blz. 336
Versterken ecologische functie gericht op een natuurinclusief Papendrecht
-
Blz. 337
Het verder versterken van de biodiversiteit langs de A15 en aanleggen van ecologische verbindingen bij de N3 met ondersteuning van Rijkswaterstaat (subsidie)
-
Blz. 338
Natuurvriendelijk onderhoud van bosplantsoen wordt op 30% van het onderhouden areaal uitgevoerd
-
Blz. 339
We betrekken ecologische experts bij omvangrijke projecten in de openbare ruimte
-
Blz. 340
In 2022 zetten we het natuurvriendelijk maaibeleid voort. Zo zorgen we voor voedsel, schuilgelegenheid en huisvesting voor fauna en voor afwisselende flora. De ontwikkeling van de bloemrijke vegetaties heeft een aantal jaren nodig
-
Blz. 341
Voldoende speelgelegenheden aanbieden
-
Blz. 342
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen
-
Blz. 343
In aansluiting op het bijgestelde investeringskrediet wordt bij de vervanging van speeltoestellen ook aandacht geschonken aan andere vormen van buiten spelen als natuurlijk spelen en speelaanleidingen
-
Blz. 344
Versterken recreatieve functie
-
Blz. 345
Verkenning versterken recreatieve functie A-15 park
-
Blz. 346
Versterken kwaliteit watergangen
-
Blz. 347
Op een aantal locaties onderzoek uitvoeren naar andere onderhouds- en beheermethodes van de watergangen, om deze in meer ecologische balans te krijgen. Hierbij aandacht voor klimaatadaptatie, biodiversiteit en ecologie en kosten
-
Blz. 348
Het op diepte houden van de watergangen vindt plaats vanuit het meerjarig beheer- en onderhoudsplan baggeren vijvers en watergangen, waarbij ook het waterschap wordt meegenomen in het belang van ecologisch beheer
-
Blz. 349
Wat mag het kosten?
-
Blz. 350
Statistiek sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 351
6. Sociaal Domein
-
Blz. 352
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 353
Doelstellingen
-
Blz. 354
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt en verlaagt drempels.
-
Blz. 355
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten
-
Blz. 356
Stimuleren maatschappelijke initiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
-
Blz. 357
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
-
Blz. 358
Initiatieven integraal bekijken en maximaal mogelijk maken
-
Blz. 359
Puur Papendrecht ontwikkelt, in samenwerking met Sterk Papendrecht Vrijwilligerspunt, zich verder als sociale marktplaats (online en offline)
-
Blz. 360
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
-
Blz. 361
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
-
Blz. 362
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
-
Blz. 363
In gesprek gaan bij initiatieven om te kijken welke mogelijkheden er zijn om de plannen verder uit te werken
-
Blz. 364
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
-
Blz. 365
In co-creatie met maatschappelijke partners de preventiemogelijkheden versterken en bestendigen op het gebied van opgroei- en opvoedhulp aan de hand van een Uitvoeringsagenda Jeugd(hulp)
-
Blz. 366
Uitvoering geven aan het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht door Suppord te richten op vroegtijdige signalering, versterken doelgroep, voorkomen duurdere zorg en goede samenwerking met Sterk Papendrecht en het onderwijs
-
Blz. 367
Versterken van de stevige sociale basis van voorzieningen (zoals ouderenbonden, Bij Bosshardt-huis en Odensehuis), conform het Kompas Sociaal Domein 2021-2024
-
Blz. 368
Uitvoering geven aan de uitkomsten van de woonzorganalyse en de actieagenda 'Ouderen en Wonen' in samenwerking met maatschappelijke partners
-
Blz. 369
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
-
Blz. 370
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen mantelzorgers attenderen op ondersteuningsmogelijkheden en het verder vormgeven van het ondersteuningsaanbod om hen adequaat te steunen bij hun zorgtaken
-
Blz. 371
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen uiting geven aan de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet
-
Blz. 372
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
-
Blz. 373
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 374
Promoten, stimuleren en aanjagen van vrijwilligerswerk via het platform PuurPapendrecht en via activiteiten georganiseerd door Sterk Papendrecht
-
Blz. 375
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners uiting geven aan de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
-
Blz. 376
Integratie en participatie van statushouders
-
Blz. 377
Vanaf 1 januari 2022 uitvoering geven aan de taken in het kader van de nieuwe Wet inburgering (in samenwerking met onder meer de SDD en Vluchtelingenwerk)
-
Blz. 378
6.2 Wijkteams
-
Blz. 379
Doelstellingen
-
Blz. 380
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving
-
Blz. 381
Vanuit het Kompas Sociaal Domein 2021-2024 initiëren van verschillende acties om een zorgzaam en veerkrachtig Papendrecht te blijven en waar mogelijk te versterken. Jaarlijks zorgen voor het opstellen van een uitvoeringsagenda sociaal domein
-
Blz. 382
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar
-
Blz. 383
Samen met Sterk Papendrecht, de scholen en andere gelieerde instellingen die professioneel actief zijn met jeugdigen, inzetten op een stevige samenwerking op het gebied van onderwijs en jeugd(hulp) aan de hand van nieuwe lokale samenwerkingsafspraken
-
Blz. 384
Samen met Sterk Papendrecht, zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen bestendigen van een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
-
Blz. 385
Uitvoering geven aan het Convenant Preventiehuisuitzetting
-
Blz. 386
Opstellen van prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht die continu stapsgewijs worden doorontwikkeld
-
Blz. 387
Invulling geven aan het lokaal opdrachtgeverschap richting Stichting Jeugdteams
-
Blz. 388
Door de inzet van Buurtbemiddeling door Sterk Papendrecht, in samenwerking met Woonkracht 10, beperken van burenoverlast
-
Blz. 389
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 390
Doelstellingen
-
Blz. 391
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
-
Blz. 392
Samen met SDD, Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en andere maatschappelijke partners lokaal invulling geven aan de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
-
Blz. 393
Uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
-
Blz. 394
In het kader van de verwachte boeggolf aan schulden door de coronacrisis wordt samen met maatschappelijke instellingen vorm gegeven aan een actieplan om financiële problematiek onder inwoners verder te bestrijden en te voorkomen
-
Blz. 395
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 396
Doelstellingen
-
Blz. 397
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
-
Blz. 398
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
-
Blz. 399
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 400
Doelstellingen
-
Blz. 401
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 402
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
-
Blz. 403
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 404
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
-
Blz. 405
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 406
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden via de Sociale Dienst Drechtsteden en centrumgemeente Dordrecht met het onderwijs en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten
-
Blz. 407
Invulling geven aan het lokaal opdrachtgeverschap richting participatieplekken bij lokale bedrijven en organisaties
-
Blz. 408
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 409
Doelstellingen
-
Blz. 410
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 411
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
-
Blz. 412
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
-
Blz. 413
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 414
Doelstellingen
-
Blz. 415
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven, waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 416
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
-
Blz. 417
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
-
Blz. 418
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 419
Doelstellingen
-
Blz. 420
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 421
Uitvoering geven aan beleidskaders en de regionale samenwerking
-
Blz. 422
Uitvoering geven aan een hervormingsagenda jeugd die voortvloeit uit de arbitrage afspraken tussen Rijk en VNG
-
Blz. 423
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden
-
Blz. 426
Op basis van een regionale samenwerkingsagenda met aanbieders wordt inhoud gegeven aan de beweging beschermd thuis
-
Blz. 427
Op basis van een regionale samenwerkingsovereenkomst wordt door Dordrecht (als centrumgemeente) invulling gegeven aan de maatwerkvoorzieningen op het gebied van Beschermd Wonen en Opvang
-
Blz. 428
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 429
Doelstellingen
-
Blz. 430
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
-
Blz. 431
Uitvoering geven aan de beleidskaders en de regionale samenwerking
-
Blz. 432
Statistiek Sociaal domein
-
Blz. 433
Wat mag het kosten?
-
Blz. 434
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 435
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 436
Doelstellingen
-
Blz. 437
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
-
Blz. 438
Regie voeren op de uitvoering van de basistaken van de wettelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)
-
Blz. 439
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 440
Faciliteren van de samenwerking om vroegtijdig problemen bij jeugdigen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen
-
Blz. 441
7.2 Riolering
-
Blz. 442
Doelstellingen
-
Blz. 443
Uitvoering geven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023
-
Blz. 444
Bij nieuwe bouwontwikkelingen 20 mm regenwater bergen op eigen terrein
-
Blz. 445
Uitvoeren van onderhoud en beheer aan de riolering en gemalen
-
Blz. 446
Vervanging van riolering wordt integraal opgepakt samen met wegen, groen en klimaat adaptieve maatregelen
-
Blz. 447
Uitvoering geven aan de nota "Strategie Klimaatadaptatie Papendrecht 2017" om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken
-
Blz. 448
Het samen met overige gemeenten en waterschap opstellen van een gemeenschappelijk uitvoeringsplan klimaatadaptatie 2023- 2027 voor de polder Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
-
Blz. 449
In samenwerking met partners als Woonkracht10 en andere organisaties het stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op privaat (en publiek) terrein
-
Blz. 450
Opstellen van een uitvoeringsplan om de effecten van hevige regenbuien te beperken. Dit als uitwerking van het samenhangend model voor watergangen (van Waterschap) en riolering (van Papendrecht)
-
Blz. 451
Uitvoeren van klimaat adaptieve maatregelen zoals waterberging, aanvullen van grondwater en aanleg groen voor schaduw en verkoeling bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
-
Blz. 452
7.3 Afval
-
Blz. 453
Doelstellingen
-
Blz. 454
Inzamelen van huishoudelijk afval door HVC en op het afvalbrengstation
-
Blz. 455
Het inzamelen van huisvuil, afkomstig van bewoners aan huis, van verzamelpunten in de wijken en van het afvalbrengstation
-
Blz. 456
Onderhouden, beheren en vervangen van de inzamelvoorzieningen
-
Blz. 457
Uitvoeren van de gemeentelijke afvaltaak en andere daarmee samenhangende taken
-
Blz. 458
Stimuleren van hergebruik of recycling door gescheiden afvalinzameling
-
Blz. 459
Voorlichting blijven geven aan bewoners over huishoudelijk afval, stimuleren hergebruik en faciliteren van het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval
-
Blz. 460
Samen met scholen evalueren van voorlichting over afvalscheiding, wijze van afvalscheiding, inventarisatie van eventuele verbeterpunten. Dit met het doel de voorlichting afvalscheiding en gescheiden inzameling op scholen te verbeteren
-
Blz. 461
Zorgen voor een toekomstbestendig afvalinzamelsysteem
-
Blz. 462
Na besluitvorming over de business case Afvalinzameling in de gemeenteraad voorbereiden en uitvoeren van verbetermaatregelen (no regret) op korte termijn zoals invoering GFT inzameling bij hoogbouw
-
Blz. 463
Het voorbereiden van het inzamelsysteem Papendrecht voor de komende jaren met o.a. verbetering inzameling huis aan huis van restafval en andere afvalstromen. Dit conform de door de gemeenteraad vastgestelde business case afvalinzameling
-
Blz. 464
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 465
Doelstellingen
-
Blz. 466
Een veilige omgeving en een prettig woon-, werk- en leefklimaat
-
Blz. 467
In overleg met betrokken gemeenten en TenneT verder uitwerken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van de 380 kV hoogspanningsverbinding te verkleinen
-
Blz. 468
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van milieuthema's ten behoeve van het Omgevingsplan + projectontwikkelingen, woningbouwopgaven (geluid en omgevingsveiligheid)
-
Blz. 469
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op het moment van de invoering van de Omgevingswet
-
Blz. 470
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2022 uitvoering milieutaken door OZHZ'
-
Blz. 471
Advisering over vergunningverlening Chemours/DuPont
-
Blz. 472
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA).
-
Blz. 473
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 474
Doelstellingen
-
Blz. 475
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
-
Blz. 476
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
-
Blz. 477
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
-
Blz. 478
Toepassen van gedifferentieerde tarieven (en inventariseren van de gevolgen daarvan)
-
Blz. 479
Onderzoek mogelijkheden herinrichting begraafplaats
-
Blz. 480
Wat mag het kosten?
-
Blz. 481
Statistieken Volksgezondheid en Milieu
-
Blz. 482
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 483
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 484
Doelstellingen
-
Blz. 485
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 486
Bestemmingsplannen opstellen om gewenste (woningbouw) ontwikkelingen mogelijk te maken en het actueel houden van de beheersverordeningen door middel van een veegbeheersverordening, zodat de overgang naar de Omgevingswet soepel verloopt
-
Blz. 487
Gelet op het ingewikkelde overgangsrecht van de Omgevingswet aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-7-2022 hun verzoek voor een bestemmingsplan of buitenplanse afwijking in te dienen
-
Blz. 488
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen voor een omgevingsvergunning
-
Blz. 489
In beeld brengen van de financiële en personele consequenties door de invoering van de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen per 1 -7-2022, waarbij (private) kwaliteitsborgers de bouwkwaliteit gaan toetsen en toezicht op de bouw gaan houden
-
Blz. 490
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
-
Blz. 491
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen
-
Blz. 492
Beeldbepalende locaties (indien aan de orde) herontwikkelen
-
Blz. 493
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte van derden en het initiëren en mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen
-
Blz. 494
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst
-
Blz. 495
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
-
Blz. 496
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
-
Blz. 497
In 2022 vaststellen van een eerste omgevingsplan
-
Blz. 498
verder voorbereiden en uitwerken van nadeelcompensatie, legesverordening en DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet), etc.
-
Blz. 499
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 500
Doelstellingen
-
Blz. 501
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 502
Uitwerken planontwikkeling locatie Veerpromenade
-
Blz. 503
Opstellen bestemmingsplan en opnemen van de locatie PC Hooftlaan 180 in de grondexploitatie Centrum
-
Blz. 504
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit bij grote(re) investeringen vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
-
Blz. 505
Afronding realisatie woningbouw Kombuis
-
Blz. 506
Afronden van woongebied Land van Matena en Tiendzone, waaronder het woonrijp maken van de buitenruimte
-
Blz. 507
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 508
Doelstellingen
-
Blz. 509
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
-
Blz. 510
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
-
Blz. 511
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen
-
Blz. 512
Verder uitvoeren van de motie Ouderen en Wonen
-
Blz. 513
Bij de realisatie project Kombuis gaat het om het afronden van de bouw van 30 woningen in de Oostpolder en het uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van woonrijp-maken van het woongebied
-
Blz. 514
Ook in 2022 voeren we het Papendrechts Woonplan uit met daarbij aandacht voor alternatieve samenlevingsvormen, Conform raadsinformatiebrief van mei 2021
-
Blz. 515
Actualiseren van de lokale PALT behorend bij regionale PALT en uitvoeren meerjaren prestatieafspraken PALT 2022-2023 op basis van een verkenning in de commissie Ruimte
-
Blz. 516
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen (het gaat om mensen die niet vallen onder de reguliere urgentieregeling). Opvolgen contingent afspraken (op basis van regionale afspraken, uitvoering in 2022)
-
Blz. 517
Naast projecten die definitief worden gerealiseerd zijn we constant bezig met locaties om die in ontwikkeling te brengen. In de tweede helft van 2022 zal dat tot nieuwe productie leiden
-
Blz. 518
Op basis van de groeiagenda wonen faciliteren we onze autonome groei en streven we naar een bijdrage aan de groeiagenda. De businesscase ruimte en bouwen levert een bijdrage om het aantal locaties te kunnen vergroten
-
Blz. 519
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
-
Blz. 520
Handelingsperspectief bieden aan ondernemers en eigenaren van maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 521
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en extra promoten van het in 2020 opgerichte loket Zakelijk Drechtsteden
-
Blz. 522
De RES 1.0 is vastgesteld en moet worden geborgd in het lokale beleid in afstemming met ambities uit aangrenzende domeinen
-
Blz. 523
Het eerste uitgangspunt van de Transitievisie Warmte is dat we voortvarend aan de slag gaan met isolatie en andere vormen van energiebesparing
-
Blz. 524
Samen met WK10, HVC en Stedin clusteraanpakken opstellen en uitvoeren in wijken die voor 2030 van het aardgas gaan. Dit doen we stap voor stap
-
Blz. 525
Afhankelijk van toekenning van subsidie voor een proeftuin aardgasvrije wijken door BZK eind 2021 gaan we hier met de verschillende stakeholders uitvoering aan geven
-
Blz. 526
Gebruik maken van mogelijkheden om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
-
Blz. 527
Handelingsperspectief bieden aan inwoners en zo besparen en verduurzamen van energie stimuleren
-
Blz. 528
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen, conform de omgevingsvisie
-
Blz. 529
Uitvoeren van acties voor ondernemers vanuit het Jaarprogramma en de E-agenda OZHZ
-
Blz. 530
Wat mag het kosten?
-
Blz. 531
Statistiek Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 532
Paragrafen
-
Blz. 533
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 534
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 535
Structureel weerstandsvermogen
-
Blz. 536
Incidenteel weerstandsvermogen
-
Blz. 537
Beoordeling weerstandscapaciteit
-
Blz. 538
Financiële kengetallen
-
Blz. 539
2. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 540
Inleiding
-
Blz. 541
Kerncijfers (in beheer) van Papendrecht
-
Blz. 542
Beheervisie
-
Blz. 543
Beleidskaders
-
Blz. 544
Vastgoed
-
Blz. 545
Regionale samenwerking
-
Blz. 546
Financiering van werken
-
Blz. 547
Geplande werkzaamheden jaarschijven 2022 t/m 2026
-
Blz. 548
3. Financiering
-
Blz. 549
Financiering
-
Blz. 550
Algemeen
-
Blz. 551
Financieringspostitie
-
Blz. 552
Renterisico's
-
Blz. 553
Kredietrisico's
-
Blz. 554
4. Lokale heffingen
-
Blz. 555
Lokale heffingen
-
Blz. 556
Ontwikkelingen en rijksbeleid
-
Blz. 557
Overzicht gemeentelijke belastingopbrengsten (x 1.000)
-
Blz. 558
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 559
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 560
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 561
Rioolheffing
-
Blz. 562
Vergelijking andere gemeenten
-
Blz. 563
Benchmark lokale lasten
-
Blz. 564
Overige lokale heffingen
-
Blz. 565
Kwijtschelding
-
Blz. 566
5. Grondbeleid
-
Blz. 567
5. Grondbeleid
-
Blz. 568
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 569
Inleiding
-
Blz. 570
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
-
Blz. 571
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 572
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 573
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 574
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtwerk
-
Blz. 575
Gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
-
Blz. 576
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
-
Blz. 577
Stedin Groep
-
Blz. 578
Bank Nederlandse Gemeenten NV
-
Blz. 579
Oasen NV
-
Blz. 580
Regionale Onwikkelmaatschappij Drechtsteden
-
Blz. 581
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
-
Blz. 582
Recreatie en Cultuur holding BV
-
Blz. 583
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 584
Ontwikkeling organisatie en ontwikkeling HRM
-
Blz. 585
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 586
Informatiemanagement en ICT
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap