Begroting 2022
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2022
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 6
|
0.1 Bestuur
|
Blz. 7
|
Doelstellingen
|
Blz. 8
|
Doorontwikkelen regionale samenwerking
|
Blz. 9
|
Doorlopend samenwerken met de regio op basis van de inhoudelijke thema's. Het accent ligt op bereikbaarheid en openbaar vervoer, onderwijs&arbeidsmarkt, sociaal domein, ketenvorming en innovatie in de economische speerpuntsectoren en energietransitie
|
Blz. 10
|
Bespreken van de regionale speerpunten binnen de eigen gemeente en van daaruit (slim) samenwerken in de regio
|
Blz. 11
|
Invullen van het lokale accounthouderschap met betrekking op de sturing op de regionale verbonden partijen
|
Blz. 12
|
Vormgeven van de nieuwe samenwerkingsvormen binnen de Drechtsteden. Per 1 januari 2022 hebben we een GR sociaal en een Servicegemeente (inclusief het invullen van het dienstverleningsconcept daarvoor)
|
Blz. 13
|
Samenleving meer betrekken bij het besturen
|
Blz. 14
|
Volgens de aanbevelingen Foto van de Democratie richten op de kwaliteit van participatie, waaronder verbeteren van de loketfunctie
|
Blz. 15
|
Opstellen van een participatiekalender en twee keer per jaar uitgeven van een participatiekrant
|
Blz. 16
|
Participatie is een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
|
Blz. 17
|
Vormgeven aan participatie bij grote programma's of projecten zoals de warmtetransitie, de omgevingsvisie en de ombuigingen
|
Blz. 18
|
0.2 Burgerzaken
|
Blz. 19
|
Doelstellingen
|
Blz. 20
|
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
|
Blz. 21
|
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren van verschillende E-diensten
|
Blz. 22
|
Doorlopend blijven digitaliseren van de aanvraag (en waar mogelijk afhandelen) van producten en diensten (ook met e-diensten). In 2022 gaat het om de producten verkiezing, adreswijziging en overlijden
|
Blz. 23
|
Uitwerken processen digitaliseren, waaronder E-diensten om processen zaakgericht af te handelen
|
Blz. 24
|
Doorlopend verbeteren en uitbreiden van de dienstverlening voor kwetsbare groepen, als onderdeel van een inclusieve gemeente
|
Blz. 25
|
Consolideren van de structurele inzet van dienstverlening op alle dienstverleningskanalen
|
Blz. 26
|
Sturen op tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes en social mediaberichten conform het kwaliteitshandvest. We onderzoeken de mogelijkheden voor het kunnen genereren van managementinformatie of stuurinformatie
|
Blz. 27
|
Verder uitwerken van de aansluiting op MijnOverheid voor zover dat in 2021 nog niet is gerealiseerd
|
Blz. 28
|
Verbeteren en consolideren van de informatievoorziening (waaronder met betrekking tot laaggeletterdheid)
|
Blz. 29
|
Om de informatievoorziening voor iedereen (met aandacht voor laaggeletterden) toegankelijk te maken en te houden, maken we gebruik van diverse hulpmiddelen om de teksten leesbaar te maken en te visualiseren
|
Blz. 30
|
Consolideren van de wettelijke verplichting ten aanzien van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
|
Blz. 31
|
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude en ondermijning van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
|
Blz. 32
|
Continue inzet op behoud van de kwaliteit van de BRP door zelfstandige controles, dan wel in samenwerking met ketenpartners. Het betreft hier wekelijkse controles op kwaliteit. De totaalverantwoording voor de kwaliteit vindt plaats via ENSIA
|
Blz. 33
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 34
|
Doelstellingen
|
Blz. 35
|
Gemeentelijk vastgoed en gronden portefeuille die aansluit bij de maatschappelijke en actuele strategische doelstellingen
|
Blz. 36
|
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed
|
Blz. 37
|
Het maken van een efficiëntieslag in het beheer en eigendom van gemeentelijke grondposities
|
Blz. 38
|
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 39
|
Het opleveren van een verduurzamingsplan op voor het gemeentelijk vastgoed, afgestemd op het toekomstperspectief van de panden
|
Blz. 40
|
Het maken van een start met de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen die onderdeel zijn van het verduurzamingsplan
|
Blz. 41
|
Het (planmatig) onderhoud uitvoeren op een zo duurzaam mogelijke wijze
|
Blz. 42
|
Verduurzaming meenemen als één van de uitgangspunten in het nieuw op te leveren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2023-2032
|
Blz. 43
|
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
|
Blz. 44
|
Doelstellingen
|
Blz. 45
|
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
|
Blz. 46
|
Uitvoeren van het programma Lerende organisatie onder andere door het benadrukken van de rol van medewerkers gericht op interne samenwerking en de samenwerking met 'buiten' via specifieke opleidingen en leertrajecten
|
Blz. 47
|
Voorrang geven aan het werven, behouden en benutten van (jong) talent onder andere door continuering traineeprogramma
|
Blz. 48
|
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen binnen de arbeidsmarktcommunicatie (gedreven door de krapte op de arbeidsmarkt die om meer en andere zaken vraagt) en versterken 'werkgeversmerk'
|
Blz. 49
|
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
|
Blz. 50
|
Het bieden van een langere termijn inzicht in de consequenties van organisatieontwikkeling op de teamformatie (kwalitatief/kwantitatief)
|
Blz. 51
|
Teamleiders faciliteren in de toepassing van het bestaand instrumentarium strategische personeelsplanning (SPP)
|
Blz. 52
|
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
|
Blz. 53
|
Faciliteren van de P-bevoegdheid van teamleiders waardoor medewerkers met toepassing van het bestaand HRM-instrumentarium goed ondersteund en gecoacht kunnen worden
|
Blz. 54
|
Het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe gesprekscyclus
|
Blz. 55
|
Uitvoering geven aan SPP waarbij met medewerkers gekeken wordt waar talenten het best ingezet kunnen worden. Stimuleren initiatieven van medewerkers en benutten en faciliteren van ambities/loopbaankansen voor medewerkers
|
Blz. 56
|
Het vinden van een optimale balans tussen werk en privé in combinatie met thuiswerken versus op kantoor werken (hybride werken)
|
Blz. 57
|
0.4b ICT
|
Blz. 58
|
Doelstellingen
|
Blz. 59
|
Faciliteren van maatschappij en gemeentelijke organisatie met juiste en actuele Geo-data
|
Blz. 60
|
Beschikbaar stellen van geo-informatie in de vorm van data-analyses en dashboards, in samenwerking met andere vakgebieden in de organisatie
|
Blz. 61
|
Voorbereid zijn op nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen van de Geo-informatievoorziening
|
Blz. 62
|
Ontwikkelen eerste versie Digital Twin Papendrecht (3D stadsmodel) enerzijds ter voorbereiding op verschillende wettelijke ontwikkelingen, anderzijds ter ondersteuning van de maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie en klimaatmaatregel
|
Blz. 63
|
Invulling geven aan wettelijke taken rondom geo-informatie, in samenhang met eigen actieplan (Geo-informatieplan)
|
Blz. 64
|
Uitwerken visie op de nieuwe Samenhangende Objecten Registratie (SOR). Landelijk doel is meer samenhang te brengen in de bestaande geo basisregistraties, zoals de BAG en BGT, inclusief doorontwikkeling naar 3D
|
Blz. 65
|
Organiseren van voorzieningen voor het (wettelijk) beheer van de bodem en bodemgebruik, zoals de BRO (Basisregistratie Ondergrond) en WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken).
|
Blz. 66
|
Klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet/Digitale Stelsel Omgevingswet
|
Blz. 67
|
Uitrollen van ondersteunende software voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet en toezien op koppeling met de geo basisregistraties
|
Blz. 68
|
Faciliteren van digitale beschikbaarheid van onze producten en dienstverlening en een toekomstbestendige en toegankelijke digitale werkplek
|
Blz. 69
|
Uitbreiden van het aanbod van e-diensten op basis van de roadmap van de leverancier om de gemeentelijke digitale dienstverlening te vergroten
|
Blz. 70
|
Leveren van Papendrechtse input om te zorgen voor een soepele regionale implementatie en overgang naar Office 365
|
Blz. 71
|
Implementeren formatie/capaciteits- adviezen uit het Berenschot rapport 2021 in relatie tot de ambities van de gemeente
|
Blz. 72
|
Kanteling van bewustzijn naar daadwerkelijk bewust handelen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid
|
Blz. 73
|
Verantwoorden van de informatiebeveiliging over 2021
|
Blz. 74
|
Uitvoeren van risicoanalyses over de (nieuwe) processen en systemen in de vorm van DPIA's(Data Protection Impact Assessment) en BRA's (Basis Risico Analyse)
|
Blz. 75
|
Uitwerken van de processen met de grootste risico's en het benoemen en nemen van maatregelen om deze risico's te mitigeren
|
Blz. 76
|
Continueren van bewustzijnscampagnes over privacy en informatieveiligheid
|
Blz. 77
|
Versterken van de positie en zichtbaarheid van informatiemanagement en informatiebeleid, zowel lokaal als regionaal
|
Blz. 78
|
Uitdragen, promoten en toelichten van de mogelijkheid en werkwijze om verbeteringen in de informatievoorziening naar het SCD aan te dragen via storyboards
|
Blz. 79
|
Uitdragen, promoten en toelichten van de rol en taken van het Informatie Beleids Team ten aanzien van de lokale informatievoorziening
|
Blz. 80
|
Organiseren van trainingen en cursussen om databewustzijn verder te vergroten
|
Blz. 81
|
Starten van minimaal 2 dataprojecten ter ondersteuning van sturing en besluitvorming
|
Blz. 82
|
Aanjagen van datagestuurd werken door het opzetten van een pilotproject
|
Blz. 83
|
Onderzoeken van de gevolgen van de adviezen uit het Berenschot rapport 2021 voor de benodigde formatie van informatievoorzieningsfuncties in Papendrecht
|
Blz. 84
|
0.5 Treasury
|
Blz. 85
|
Inleiding
|
Blz. 86
|
Doelstellingen
|
Blz. 87
|
Optimaliseren schuldpositie en renterisico
|
Blz. 88
|
Monitoren economische ontwikkelingen en marktontwikkelingen
|
Blz. 89
|
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
|
Blz. 90
|
0.61 OZB woningen
|
Blz. 91
|
Inleiding
|
Blz. 92
|
Doelstellingen
|
Blz. 93
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 94
|
Aanbrengen van balans tussen het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten
|
Blz. 95
|
0.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 96
|
Inleiding
|
Blz. 97
|
Doelstellingen
|
Blz. 98
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 99
|
Aanbrengen van balans tussen het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten
|
Blz. 100
|
0.63 Parkeerbelasting
|
Blz. 101
|
Doelstellingen
|
Blz. 102
|
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
|
Blz. 103
|
Niet van toepassing omdat wij geen betaald straatparkeren kennen
|
Blz. 104
|
0.64 Belastingen overig
|
Blz. 105
|
Doelstellingen
|
Blz. 106
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 107
|
Efficiency in processen
|
Blz. 108
|
Streven naar kostendekkende tarieven
|
Blz. 109
|
Jaarlijks actualiseren van de tariefberekeningen
|
Blz. 110
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 111
|
Doelstellingen
|
Blz. 112
|
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
|
Blz. 113
|
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
|
Blz. 114
|
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
|
Blz. 115
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 116
|
Doelstellingen
|
Blz. 117
|
Presenteren van een reële meerjarenbegroting
|
Blz. 118
|
Inzichtelijk maken van volumeontwikkelingen en loon- en prijscompensatie
|
Blz. 119
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 120
|
Doelstellingen
|
Blz. 121
|
Beperken van administratieve lasten
|
Blz. 122
|
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
|
Blz. 123
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 124
|
Doelstellingen
|
Blz. 125
|
Goed inzicht in de reservepositie
|
Blz. 126
|
Beperken aantal reserves
|
Blz. 127
|
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
|
Blz. 128
|
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
|
Blz. 129
|
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
|
Blz. 130
|
Monitoren en beperken van risico's
|
Blz. 131
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 132
|
Doelstellingen
|
Blz. 133
|
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
|
Blz. 134
|
Gedegen financieel beleid op basis van ingecalculeerde risico's
|
Blz. 135
|
Structureel sluitende begroting
|
Blz. 136
|
Volgen rijksbeleid bekostiging (nieuwe) gemeentelijke taken
|
Blz. 137
|
Tijdig bijsturen met structurele maatregelen wanneer nodig
|
Blz. 138
|
Actiever gebruik maken van ken- en stuurgetallen
|
Blz. 139
|
Borgen uitkomst ombuigingsproces
|
Blz. 140
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 141
|
1. Veiligheid
|
Blz. 142
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 143
|
Doelstellingen
|
Blz. 144
|
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
|
Blz. 145
|
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
|
Blz. 146
|
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
|
Blz. 147
|
Bijdragen aan het onderhouden van de regionale crisisorganisatie
|
Blz. 148
|
1.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 149
|
Doelstellingen
|
Blz. 150
|
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
|
Blz. 151
|
Onderzoeken mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
|
Blz. 152
|
Uitvoeren 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid'. Leveren van een bijdrage aan het nieuw op te stellen Integraal Veiligheidsplan
|
Blz. 153
|
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
|
Blz. 154
|
Aanpakken illegale verhuur en tegengaan woonoverlast om leefbaarheid te vergroten is een speerpunt
|
Blz. 155
|
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
|
Blz. 156
|
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
|
Blz. 157
|
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole
|
Blz. 158
|
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
|
Blz. 159
|
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
|
Blz. 160
|
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
|
Blz. 161
|
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid'
|
Blz. 162
|
Voorkomen en bestrijden van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 163
|
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
|
Blz. 164
|
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning
|
Blz. 165
|
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico
|
Blz. 166
|
Samen met partners in beeld brengen en bespreken van complexe gezinssituaties en afspraken maken over het plan van aanpak
|
Blz. 167
|
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
|
Blz. 168
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 169
|
Statistieken veiligheid
|
Blz. 170
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 171
|
2.1 Verkeer en vervoer
|
Blz. 172
|
Doelstellingen
|
Blz. 173
|
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 174
|
Afspraken maken via de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid over subsidieaanvragen en uitvoering van maatregelen en projecten
|
Blz. 175
|
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie zoals School op seef en de Mono-campagne
|
Blz. 176
|
Opstellen van een nieuw Mobiliteitsplan waarbij we nadrukkelijk aansluiting zoeken bij de Omgevingsvisie. Parallel hieraan maken we verdiepingsslagen als uitwerking van de verschillende beleidsterreinen op basis van het Mobiliteitsplan.
|
Blz. 177
|
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 178
|
Deelnemen aan de MIRT-verkenning A15 Papendrecht –Gorinchem, gericht op de verbreding van de A15
|
Blz. 179
|
Uitvoeren van een verdiepingsslag op basis van regionaal uitgevoerd onderzoek naar sluipverkeer (onder andere over de Burgemeester Keijzerweg)
|
Blz. 180
|
In stand houden van kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten
|
Blz. 181
|
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van (groot) onderhoud van wegen, voet- en fietspaden, openbare verlichting of integrale vervangingsprojecten
|
Blz. 182
|
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan, waarbij ook klimaat adaptieve maatregelen om hitte stress te voorkomen in de openbare ruimte worden toegepast (Wipmolen/Staringlaan)
|
Blz. 183
|
Start voorbereiding en uitvoering haalbaarheidsstudies vervanging Loswal
|
Blz. 184
|
Stimuleren van het fietsgebruik
|
Blz. 185
|
Het koppelen van het ontwikkelplan fietsstructuur aan het Mobiliteitsplan, met als mogelijke fysieke maatregelen nabij de (brom)fietsoversteek Andoornlaan en rondom de rotonde Burgemeester Keijzerweg – Veerweg
|
Blz. 186
|
Electrische mobiliteit bevorderen
|
Blz. 187
|
In 2022 leggen van de basis voor een concessie voor een reguliere laadpaal infrastructuur. Daarnaast voeren we een aparte pilot rondom snelladen uit
|
Blz. 188
|
Monitoren van het gebruik van de Smart Stand Alone fietsenstalling aan de Burgemeester Keijzerweg
|
Blz. 189
|
2.2 Parkeren
|
Blz. 190
|
Doelstellingen
|
Blz. 191
|
Bevorderen gebruik parkeergarages
|
Blz. 192
|
Parkeergarage De Meent volledig inzetbaar houden voor bezoekers van het winkelcentrum. Voor de parkeergarage De Overtoom monitoren we ontwikkelingen rondom het winkelaanbod en afhankelijk hiervan kijken we naar nieuwe huurders en/of maatregelen
|
Blz. 193
|
Het in stand houden (en voorbereiden van de evaluatie) van de proef met betrekking tot de overdekte fietsenstalling
|
Blz. 194
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 195
|
Doelstellingen
|
Blz. 196
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
|
Blz. 197
|
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 198
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 199
|
Doelstellingen
|
Blz. 200
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
|
Blz. 201
|
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
|
Blz. 202
|
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 203
|
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam
|
Blz. 204
|
2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 205
|
Doelstellingen
|
Blz. 206
|
Verbeteren van het openbaar vervoer
|
Blz. 207
|
Openbaar Vervoer krijgt binnen het nieuwe Mobiliteitsplan een plaats en tevens volgt hiervan een (beleids)uitwerking
|
Blz. 208
|
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente (fase 2)
|
Blz. 209
|
Stimuleren van het gebruik maken van aanvullende (kleinschalige en fijnmazige) OV-systemen. Hierbij geven we een impuls aan het vervoer over water via een driejarige pilot innovatief Personenvervoer Over Water (iPOW) (watertaxi-achtig systeem)
|
Blz. 210
|
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer
|
Blz. 211
|
Op basis van een nieuwe concessie met de waterbus (Blue Amigo) inzetten op comfortabel, snel, frequent en duurzaam (deels elektrisch) openbaar vervoer
|
Blz. 212
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 213
|
3. Economie
|
Blz. 214
|
3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 215
|
Doelstellingen
|
Blz. 216
|
Voeren van accountmanagement
|
Blz. 217
|
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast" en werken aan een visie op de toekomst.
|
Blz. 218
|
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
|
Blz. 219
|
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
|
Blz. 220
|
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
|
Blz. 221
|
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
|
Blz. 222
|
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat
|
Blz. 223
|
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven
|
Blz. 224
|
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
|
Blz. 225
|
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen, zoals circulaire economie
|
Blz. 226
|
Stimuleren van de regionale economie
|
Blz. 227
|
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
|
Blz. 228
|
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
|
Blz. 229
|
Deelnemen in regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen (b.v. Deal Drechtcities)
|
Blz. 230
|
Deelnemen aan het digitale Ondernemersplein onder regie van de Kamer van Koophandel
|
Blz. 231
|
Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
|
Blz. 232
|
Formeel afsluiten van het programma Onderwijs en Arbeidsmarkt en het nadenken over een vervolg.
|
Blz. 233
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 234
|
Doelstellingen
|
Blz. 235
|
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
|
Blz. 236
|
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
|
Blz. 237
|
Faciliteren van samenwerkingsverbanden zoals Keurmerk veilig ondernemen
|
Blz. 238
|
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
|
Blz. 239
|
Doelstellingen
|
Blz. 240
|
Invulling geven aan online en offline bedrijvenloket
|
Blz. 241
|
Up to date houden van informatie (online en offline) en het centraal positioneren van de accountmanager
|
Blz. 242
|
Het verzenden van een welkomstfolder aan nieuwe bedrijven
|
Blz. 243
|
3.4 Economische promotie
|
Blz. 244
|
Doelstellingen
|
Blz. 245
|
Succes en diversiteit van Papendrechts bedrijfsleven voor het voetlicht brengen
|
Blz. 246
|
Papendrecht Verrast in Business faciliteren
|
Blz. 247
|
Samen met partnerorganisaties promoten van Papendrecht en de Drechtsteden als vestigingslocatie en economische hotspot
|
Blz. 248
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en innovatie
|
Blz. 249
|
Uitvoeren van Onderwijs en Arbeidsmarkt versterkende activiteiten. Zie ook onderdeel 3.1, maatregel 4a.
|
Blz. 250
|
Statistieken Economie
|
Blz. 251
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 252
|
4. Onderwijs
|
Blz. 253
|
4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 254
|
Doelstellingen
|
Blz. 255
|
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
|
Blz. 256
|
Wettelijk toezicht houden op het openbaar basisonderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
|
Blz. 257
|
4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 258
|
Doelstellingen
|
Blz. 259
|
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
|
Blz. 260
|
Adviseren over de spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
|
Blz. 261
|
Nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2023-2032 opstellen
|
Blz. 262
|
Actualiseren van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs uit 2015
|
Blz. 263
|
Uitbereiding IKC (Integraal Kind Centrum) Oranje Nassauschool
|
Blz. 264
|
Afronding IHP 2013-2022 door renovatie IKC De Wielen
|
Blz. 265
|
Realiseren van een nieuw huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
|
Blz. 266
|
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
|
Blz. 267
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 268
|
Doelstellingen
|
Blz. 269
|
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 270
|
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op) (taal)achterstand
|
Blz. 271
|
Streven om een kindvriendelijke gemeente te zijn door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
|
Blz. 272
|
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
|
Blz. 273
|
Uitvoeren van regionale aanpak laaggeletterdheid om inwoners die moeite hebben met basisvaardigheden te ondersteunen door middel van les- en leeractiviteiten
|
Blz. 274
|
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
|
Blz. 275
|
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
|
Blz. 276
|
Uitvoering geven aan het Nationaal Programma Onderwijs
|
Blz. 277
|
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
|
Blz. 278
|
Meedenken en meepraten over de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
|
Blz. 279
|
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden, onder meer door de inzet van matchmakers
|
Blz. 280
|
Statistieken onderwijs
|
Blz. 281
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 282
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 283
|
5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 284
|
Doelstellingen
|
Blz. 285
|
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
|
Blz. 286
|
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
|
Blz. 287
|
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
|
Blz. 288
|
Uitvoering van de in 2021 vastgestelde nota 'Verbinding door sport en bewegen' conform de aangegeven routes
|
Blz. 289
|
Sportaanbieders faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport en bewegen in aanraking te brengen:
|
Blz. 290
|
In samenwerking met andere beleidsterreinen zoals onderwijs, economie en volksgezondheid werken aan het bevorderen van de sociale ontwikkeling, het voorkomen van overgewicht en het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid Conform route 3
|
Blz. 291
|
5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 292
|
Doelstellingen
|
Blz. 293
|
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
|
Blz. 294
|
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
|
Blz. 295
|
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties
|
Blz. 296
|
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum
|
Blz. 297
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 298
|
Doelstellingen
|
Blz. 299
|
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
|
Blz. 300
|
Cultuur(uitingen) gebruiken ter ondersteuning binnen het sociaal domein
|
Blz. 301
|
Ondersteunen van het cultuurprogramma 'Cultuur Dichtbij' voor senioren. Het gaat om het organiseren van professionele culturele activiteiten bij mensen thuis, in een wijkcentrum of op een dagbestedingslocatie
|
Blz. 302
|
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 303
|
Intensiveren van de samenwerking tussen lokale aanbieders om te komen tot een gezamenlijk cultureel aanbod en voortzetten van samenwerking om een cultuur-educatieprogramma aan te bieden voor scholen en peuterspeelzalen
|
Blz. 304
|
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
|
Blz. 305
|
De vraag naar en behoefte aan cultuur (bv. bij het onderwijs) inventariseren via de cultuurmakelaar in samenwerking met de cultuuraanbieders
|
Blz. 306
|
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ een modern cultuuraanbod en cultuureducatie tot stand brengen
|
Blz. 307
|
Faciliteren van evenementen
|
Blz. 308
|
Faciliteren van culturele activiteiten en evenementen door maatschappelijke instellingen, ondernemers en anderen (onder andere op het Marktplein)
|
Blz. 309
|
Faciliteren van het gesprek om maatschappelijke partners te enthousiasmeren met een ondersteunende houding. De insteek is om jaarlijks culturele activiteiten en evenementen plaats te laten vinden
|
Blz. 310
|
5.4 Musea
|
Blz. 311
|
Doelstellingen
|
Blz. 312
|
Faciliteren van initiatieven met betrekking tot de culturele identiteit van Papendrecht
|
Blz. 313
|
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
|
Blz. 314
|
5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 315
|
Doelstellingen
|
Blz. 316
|
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
|
Blz. 317
|
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
|
Blz. 318
|
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie
|
Blz. 319
|
Borgen en bewaken van de kwaliteit van de historische structuren bij herinrichting van delen van het dijklint die in 2022 uitgevoerd gaat worden
|
Blz. 320
|
Toetsen van initiatieven van derden in hoeverre die passen in de historische structuren (er zijn geen financiële middelen om zelf actief aan de historische structuren te werken)
|
Blz. 321
|
In beeld brengen cultuurhistorie
|
Blz. 322
|
Indien nodig leveren van een bijdrage aan de erfgoedtafel Waterdriehoek, waarin het maritiem erfgoed wordt geborgd in de driehoek (Dordrecht, Kinderdijk, Biesbosch)
|
Blz. 323
|
5.6 Media
|
Blz. 324
|
Doelstellingen
|
Blz. 325
|
Implementatie van de ombuiging van de Bibliotheek AanZet met een accent op herhuisvesting
|
Blz. 326
|
Meedenken met de bibliotheek over de (beoogde) huisvesting in het gemeentehuis
|
Blz. 327
|
Goed beheren van de Rietgorscollectie
|
Blz. 328
|
Het eigen beheer van het niet in Dordrecht ondergebrachte deel van de Rietgorscollectie uit laten voeren door vrijwilligers
|
Blz. 329
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 330
|
Doelstellingen
|
Blz. 331
|
Behouden en versterken van het groen karakter van Papendrecht (diverser, aantrekkelijker groen en meer groen)
|
Blz. 332
|
Het beheer en onderhoud aan het groen wordt uitgevoerd vanuit het Groen Beleidsplan 2014-2024 en het Groenbeheerplan binnen de beschikbare middelen
|
Blz. 333
|
Opstellen groenbeheerplan (loopt mogelijk door tot en met 2023)
|
Blz. 334
|
Samenwerken met inwoners en maatschappelijke partners aan een natuurinclusief Papendrecht
|
Blz. 335
|
Versterken ecologische functie gericht op een natuurinclusief Papendrecht
|
Blz. 336
|
Het verder versterken van de biodiversiteit langs de A15 en aanleggen van ecologische verbindingen bij de N3 met ondersteuning van Rijkswaterstaat (subsidie)
|
Blz. 337
|
Natuurvriendelijk onderhoud van bosplantsoen wordt op 30% van het onderhouden areaal uitgevoerd
|
Blz. 338
|
We betrekken ecologische experts bij omvangrijke projecten in de openbare ruimte
|
Blz. 339
|
In 2022 zetten we het natuurvriendelijk maaibeleid voort. Zo zorgen we voor voedsel, schuilgelegenheid en huisvesting voor fauna en voor afwisselende flora. De ontwikkeling van de bloemrijke vegetaties heeft een aantal jaren nodig
|
Blz. 340
|
Voldoende speelgelegenheden aanbieden
|
Blz. 341
|
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen
|
Blz. 342
|
In aansluiting op het bijgestelde investeringskrediet wordt bij de vervanging van speeltoestellen ook aandacht geschonken aan andere vormen van buiten spelen als natuurlijk spelen en speelaanleidingen
|
Blz. 343
|
Versterken recreatieve functie
|
Blz. 344
|
Verkenning versterken recreatieve functie A-15 park
|
Blz. 345
|
Versterken kwaliteit watergangen
|
Blz. 346
|
Op een aantal locaties onderzoek uitvoeren naar andere onderhouds- en beheermethodes van de watergangen, om deze in meer ecologische balans te krijgen. Hierbij aandacht voor klimaatadaptatie, biodiversiteit en ecologie en kosten
|
Blz. 347
|
Het op diepte houden van de watergangen vindt plaats vanuit het meerjarig beheer- en onderhoudsplan baggeren vijvers en watergangen, waarbij ook het waterschap wordt meegenomen in het belang van ecologisch beheer
|
Blz. 348
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 349
|
Statistiek sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 350
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 351
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 352
|
Doelstellingen
|
Blz. 353
|
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt en verlaagt drempels.
|
Blz. 354
|
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten
|
Blz. 355
|
Stimuleren maatschappelijke initiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
|
Blz. 356
|
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
|
Blz. 357
|
Initiatieven integraal bekijken en maximaal mogelijk maken
|
Blz. 358
|
Puur Papendrecht ontwikkelt, in samenwerking met Sterk Papendrecht Vrijwilligerspunt, zich verder als sociale marktplaats (online en offline)
|
Blz. 359
|
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
|
Blz. 360
|
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
|
Blz. 361
|
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
|
Blz. 362
|
In gesprek gaan bij initiatieven om te kijken welke mogelijkheden er zijn om de plannen verder uit te werken
|
Blz. 363
|
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
|
Blz. 364
|
In co-creatie met maatschappelijke partners de preventiemogelijkheden versterken en bestendigen op het gebied van opgroei- en opvoedhulp aan de hand van een Uitvoeringsagenda Jeugd(hulp)
|
Blz. 365
|
Uitvoering geven aan het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht door Suppord te richten op vroegtijdige signalering, versterken doelgroep, voorkomen duurdere zorg en goede samenwerking met Sterk Papendrecht en het onderwijs
|
Blz. 366
|
Versterken van de stevige sociale basis van voorzieningen (zoals ouderenbonden, Bij Bosshardt-huis en Odensehuis), conform het Kompas Sociaal Domein 2021-2024
|
Blz. 367
|
Uitvoering geven aan de uitkomsten van de woonzorganalyse en de actieagenda 'Ouderen en Wonen' in samenwerking met maatschappelijke partners
|
Blz. 368
|
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
|
Blz. 369
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen mantelzorgers attenderen op ondersteuningsmogelijkheden en het verder vormgeven van het ondersteuningsaanbod om hen adequaat te steunen bij hun zorgtaken
|
Blz. 370
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen uiting geven aan de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet
|
Blz. 371
|
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
|
Blz. 372
|
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties
|
Blz. 373
|
Promoten, stimuleren en aanjagen van vrijwilligerswerk via het platform PuurPapendrecht en via activiteiten georganiseerd door Sterk Papendrecht
|
Blz. 374
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners uiting geven aan de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
|
Blz. 375
|
Integratie en participatie van statushouders
|
Blz. 376
|
Vanaf 1 januari 2022 uitvoering geven aan de taken in het kader van de nieuwe Wet inburgering (in samenwerking met onder meer de SDD en Vluchtelingenwerk)
|
Blz. 377
|
6.2 Wijkteams
|
Blz. 378
|
Doelstellingen
|
Blz. 379
|
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving
|
Blz. 380
|
Vanuit het Kompas Sociaal Domein 2021-2024 initiëren van verschillende acties om een zorgzaam en veerkrachtig Papendrecht te blijven en waar mogelijk te versterken. Jaarlijks zorgen voor het opstellen van een uitvoeringsagenda sociaal domein
|
Blz. 381
|
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar
|
Blz. 382
|
Samen met Sterk Papendrecht, de scholen en andere gelieerde instellingen die professioneel actief zijn met jeugdigen, inzetten op een stevige samenwerking op het gebied van onderwijs en jeugd(hulp) aan de hand van nieuwe lokale samenwerkingsafspraken
|
Blz. 383
|
Samen met Sterk Papendrecht, zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen bestendigen van een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
|
Blz. 384
|
Uitvoering geven aan het Convenant Preventiehuisuitzetting
|
Blz. 385
|
Opstellen van prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht die continu stapsgewijs worden doorontwikkeld
|
Blz. 386
|
Invulling geven aan het lokaal opdrachtgeverschap richting Stichting Jeugdteams
|
Blz. 387
|
Door de inzet van Buurtbemiddeling door Sterk Papendrecht, in samenwerking met Woonkracht 10, beperken van burenoverlast
|
Blz. 388
|
6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 389
|
Doelstellingen
|
Blz. 390
|
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
|
Blz. 391
|
Samen met SDD, Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en andere maatschappelijke partners lokaal invulling geven aan de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
|
Blz. 392
|
Uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
|
Blz. 393
|
In het kader van de verwachte boeggolf aan schulden door de coronacrisis wordt samen met maatschappelijke instellingen vorm gegeven aan een actieplan om financiële problematiek onder inwoners verder te bestrijden en te voorkomen
|
Blz. 394
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 395
|
Doelstellingen
|
Blz. 396
|
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
|
Blz. 397
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
|
Blz. 398
|
6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 399
|
Doelstellingen
|
Blz. 400
|
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
|
Blz. 401
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
|
Blz. 402
|
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
|
Blz. 403
|
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
|
Blz. 404
|
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 405
|
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden via de Sociale Dienst Drechtsteden en centrumgemeente Dordrecht met het onderwijs en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten
|
Blz. 406
|
Invulling geven aan het lokaal opdrachtgeverschap richting participatieplekken bij lokale bedrijven en organisaties
|
Blz. 407
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 408
|
Doelstellingen
|
Blz. 409
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 410
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
|
Blz. 411
|
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
|
Blz. 412
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 413
|
Doelstellingen
|
Blz. 414
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven, waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 415
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
|
Blz. 416
|
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
|
Blz. 417
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 418
|
Doelstellingen
|
Blz. 419
|
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
|
Blz. 420
|
Uitvoering geven aan beleidskaders en de regionale samenwerking
|
Blz. 421
|
Uitvoering geven aan een hervormingsagenda jeugd die voortvloeit uit de arbitrage afspraken tussen Rijk en VNG
|
Blz. 422
|
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
|
Blz. 423
|
Doelstellingen
|
Blz. 424
|
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden
|
Blz. 425
|
Op basis van een regionale samenwerkingsagenda met aanbieders wordt inhoud gegeven aan de beweging beschermd thuis
|
Blz. 426
|
Op basis van een regionale samenwerkingsovereenkomst wordt door Dordrecht (als centrumgemeente) invulling gegeven aan de maatwerkvoorzieningen op het gebied van Beschermd Wonen en Opvang
|
Blz. 427
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 428
|
Doelstellingen
|
Blz. 429
|
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
|
Blz. 430
|
Uitvoering geven aan de beleidskaders en de regionale samenwerking
|
Blz. 431
|
Statistiek Sociaal domein
|
Blz. 432
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 433
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 434
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 435
|
Doelstellingen
|
Blz. 436
|
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
|
Blz. 437
|
Regie voeren op de uitvoering van de basistaken van de wettelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)
|
Blz. 438
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
|
Blz. 439
|
Faciliteren van de samenwerking om vroegtijdig problemen bij jeugdigen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen
|
Blz. 440
|
7.2 Riolering
|
Blz. 441
|
Doelstellingen
|
Blz. 442
|
Uitvoering geven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023
|
Blz. 443
|
Bij nieuwe bouwontwikkelingen 20 mm regenwater bergen op eigen terrein
|
Blz. 444
|
Uitvoeren van onderhoud en beheer aan de riolering en gemalen
|
Blz. 445
|
Vervanging van riolering wordt integraal opgepakt samen met wegen, groen en klimaat adaptieve maatregelen
|
Blz. 446
|
Uitvoering geven aan de nota "Strategie Klimaatadaptatie Papendrecht 2017" om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken
|
Blz. 447
|
Het samen met overige gemeenten en waterschap opstellen van een gemeenschappelijk uitvoeringsplan klimaatadaptatie 2023- 2027 voor de polder Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
|
Blz. 448
|
In samenwerking met partners als Woonkracht10 en andere organisaties het stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op privaat (en publiek) terrein
|
Blz. 449
|
Opstellen van een uitvoeringsplan om de effecten van hevige regenbuien te beperken. Dit als uitwerking van het samenhangend model voor watergangen (van Waterschap) en riolering (van Papendrecht)
|
Blz. 450
|
Uitvoeren van klimaat adaptieve maatregelen zoals waterberging, aanvullen van grondwater en aanleg groen voor schaduw en verkoeling bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
|
Blz. 451
|
7.3 Afval
|
Blz. 452
|
Doelstellingen
|
Blz. 453
|
Inzamelen van huishoudelijk afval door HVC en op het afvalbrengstation
|
Blz. 454
|
Het inzamelen van huisvuil, afkomstig van bewoners aan huis, van verzamelpunten in de wijken en van het afvalbrengstation
|
Blz. 455
|
Onderhouden, beheren en vervangen van de inzamelvoorzieningen
|
Blz. 456
|
Uitvoeren van de gemeentelijke afvaltaak en andere daarmee samenhangende taken
|
Blz. 457
|
Stimuleren van hergebruik of recycling door gescheiden afvalinzameling
|
Blz. 458
|
Voorlichting blijven geven aan bewoners over huishoudelijk afval, stimuleren hergebruik en faciliteren van het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval
|
Blz. 459
|
Samen met scholen evalueren van voorlichting over afvalscheiding, wijze van afvalscheiding, inventarisatie van eventuele verbeterpunten. Dit met het doel de voorlichting afvalscheiding en gescheiden inzameling op scholen te verbeteren
|
Blz. 460
|
Zorgen voor een toekomstbestendig afvalinzamelsysteem
|
Blz. 461
|
Na besluitvorming over de business case Afvalinzameling in de gemeenteraad voorbereiden en uitvoeren van verbetermaatregelen (no regret) op korte termijn zoals invoering GFT inzameling bij hoogbouw
|
Blz. 462
|
Het voorbereiden van het inzamelsysteem Papendrecht voor de komende jaren met o.a. verbetering inzameling huis aan huis van restafval en andere afvalstromen. Dit conform de door de gemeenteraad vastgestelde business case afvalinzameling
|
Blz. 463
|
7.4 Milieubeheer
|
Blz. 464
|
Doelstellingen
|
Blz. 465
|
Een veilige omgeving en een prettig woon-, werk- en leefklimaat
|
Blz. 466
|
In overleg met betrokken gemeenten en TenneT verder uitwerken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van de 380 kV hoogspanningsverbinding te verkleinen
|
Blz. 467
|
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van milieuthema's ten behoeve van het Omgevingsplan + projectontwikkelingen, woningbouwopgaven (geluid en omgevingsveiligheid)
|
Blz. 468
|
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op het moment van de invoering van de Omgevingswet
|
Blz. 469
|
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2022 uitvoering milieutaken door OZHZ'
|
Blz. 470
|
Advisering over vergunningverlening Chemours/DuPont
|
Blz. 471
|
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA).
|
Blz. 472
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 473
|
Doelstellingen
|
Blz. 474
|
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
|
Blz. 475
|
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
|
Blz. 476
|
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
|
Blz. 477
|
Toepassen van gedifferentieerde tarieven (en inventariseren van de gevolgen daarvan)
|
Blz. 478
|
Onderzoek mogelijkheden herinrichting begraafplaats
|
Blz. 479
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 480
|
Statistieken Volksgezondheid en Milieu
|
Blz. 481
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 482
|
8.1 Ruimtelijke ordening
|
Blz. 483
|
Doelstellingen
|
Blz. 484
|
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving
|
Blz. 485
|
Bestemmingsplannen opstellen om gewenste (woningbouw) ontwikkelingen mogelijk te maken en het actueel houden van de beheersverordeningen door middel van een veegbeheersverordening, zodat de overgang naar de Omgevingswet soepel verloopt
|
Blz. 486
|
Gelet op het ingewikkelde overgangsrecht van de Omgevingswet aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-7-2022 hun verzoek voor een bestemmingsplan of buitenplanse afwijking in te dienen
|
Blz. 487
|
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen voor een omgevingsvergunning
|
Blz. 488
|
In beeld brengen van de financiële en personele consequenties door de invoering van de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen per 1 -7-2022, waarbij (private) kwaliteitsborgers de bouwkwaliteit gaan toetsen en toezicht op de bouw gaan houden
|
Blz. 489
|
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
|
Blz. 490
|
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen
|
Blz. 491
|
Beeldbepalende locaties (indien aan de orde) herontwikkelen
|
Blz. 492
|
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte van derden en het initiëren en mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen
|
Blz. 493
|
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst
|
Blz. 494
|
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
|
Blz. 495
|
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
|
Blz. 496
|
In 2022 vaststellen van een eerste omgevingsplan
|
Blz. 497
|
verder voorbereiden en uitwerken van nadeelcompensatie, legesverordening en DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet), etc.
|
Blz. 498
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 499
|
Doelstellingen
|
Blz. 500
|
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
|
Blz. 501
|
Uitwerken planontwikkeling locatie Veerpromenade
|
Blz. 502
|
Opstellen bestemmingsplan en opnemen van de locatie PC Hooftlaan 180 in de grondexploitatie Centrum
|
Blz. 503
|
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit bij grote(re) investeringen vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
|
Blz. 504
|
Afronding realisatie woningbouw Kombuis
|
Blz. 505
|
Afronden van woongebied Land van Matena en Tiendzone, waaronder het woonrijp maken van de buitenruimte
|
Blz. 506
|
8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 507
|
Doelstellingen
|
Blz. 508
|
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
|
Blz. 509
|
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
|
Blz. 510
|
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen
|
Blz. 511
|
Verder uitvoeren van de motie Ouderen en Wonen
|
Blz. 512
|
Bij de realisatie project Kombuis gaat het om het afronden van de bouw van 30 woningen in de Oostpolder en het uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van woonrijp-maken van het woongebied
|
Blz. 513
|
Ook in 2022 voeren we het Papendrechts Woonplan uit met daarbij aandacht voor alternatieve samenlevingsvormen, Conform raadsinformatiebrief van mei 2021
|
Blz. 514
|
Actualiseren van de lokale PALT behorend bij regionale PALT en uitvoeren meerjaren prestatieafspraken PALT 2022-2023 op basis van een verkenning in de commissie Ruimte
|
Blz. 515
|
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen (het gaat om mensen die niet vallen onder de reguliere urgentieregeling). Opvolgen contingent afspraken (op basis van regionale afspraken, uitvoering in 2022)
|
Blz. 516
|
Naast projecten die definitief worden gerealiseerd zijn we constant bezig met locaties om die in ontwikkeling te brengen. In de tweede helft van 2022 zal dat tot nieuwe productie leiden
|
Blz. 517
|
Op basis van de groeiagenda wonen faciliteren we onze autonome groei en streven we naar een bijdrage aan de groeiagenda. De businesscase ruimte en bouwen levert een bijdrage om het aantal locaties te kunnen vergroten
|
Blz. 518
|
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
|
Blz. 519
|
Handelingsperspectief bieden aan ondernemers en eigenaren van maatschappelijk vastgoed
|
Blz. 520
|
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en extra promoten van het in 2020 opgerichte loket Zakelijk Drechtsteden
|
Blz. 521
|
De RES 1.0 is vastgesteld en moet worden geborgd in het lokale beleid in afstemming met ambities uit aangrenzende domeinen
|
Blz. 522
|
Het eerste uitgangspunt van de Transitievisie Warmte is dat we voortvarend aan de slag gaan met isolatie en andere vormen van energiebesparing
|
Blz. 523
|
Samen met WK10, HVC en Stedin clusteraanpakken opstellen en uitvoeren in wijken die voor 2030 van het aardgas gaan. Dit doen we stap voor stap
|
Blz. 524
|
Afhankelijk van toekenning van subsidie voor een proeftuin aardgasvrije wijken door BZK eind 2021 gaan we hier met de verschillende stakeholders uitvoering aan geven
|
Blz. 525
|
Gebruik maken van mogelijkheden om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
|
Blz. 526
|
Handelingsperspectief bieden aan inwoners en zo besparen en verduurzamen van energie stimuleren
|
Blz. 527
|
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen, conform de omgevingsvisie
|
Blz. 528
|
Uitvoeren van acties voor ondernemers vanuit het Jaarprogramma en de E-agenda OZHZ
|
Blz. 529
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 530
|
Statistiek Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 531
|
Paragrafen
|
Blz. 532
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 533
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 534
|
Structureel weerstandsvermogen
|
Blz. 535
|
Incidenteel weerstandsvermogen
|
Blz. 536
|
Beoordeling weerstandscapaciteit
|
Blz. 537
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 538
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 539
|
Inleiding
|
Blz. 540
|
Kerncijfers (in beheer) van Papendrecht
|
Blz. 541
|
Beheervisie
|
Blz. 542
|
Beleidskaders
|
Blz. 543
|
Vastgoed
|
Blz. 544
|
Regionale samenwerking
|
Blz. 545
|
Financiering van werken
|
Blz. 546
|
Geplande werkzaamheden jaarschijven 2022 t/m 2026
|
Blz. 547
|
3. Financiering
|
Blz. 548
|
Financiering
|
Blz. 549
|
Algemeen
|
Blz. 550
|
Financieringspostitie
|
Blz. 551
|
Renterisico's
|
Blz. 552
|
Kredietrisico's
|
Blz. 553
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 554
|
Lokale heffingen
|
Blz. 555
|
Ontwikkelingen en rijksbeleid
|
Blz. 556
|
Overzicht gemeentelijke belastingopbrengsten (x 1.000)
|
Blz. 557
|
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
|
Blz. 558
|
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
|
Blz. 559
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 560
|
Rioolheffing
|
Blz. 561
|
Vergelijking andere gemeenten
|
Blz. 562
|
Benchmark lokale lasten
|
Blz. 563
|
Overige lokale heffingen
|
Blz. 564
|
Kwijtschelding
|
Blz. 565
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 566
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 567
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 568
|
Inleiding
|
Blz. 569
|
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
|
Blz. 570
|
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 571
|
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 572
|
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 573
|
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtwerk
|
Blz. 574
|
Gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
|
Blz. 575
|
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
|
Blz. 576
|
Stedin Groep
|
Blz. 577
|
Bank Nederlandse Gemeenten NV
|
Blz. 578
|
Oasen NV
|
Blz. 579
|
Regionale Onwikkelmaatschappij Drechtsteden
|
Blz. 580
|
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
|
Blz. 581
|
Recreatie en Cultuur holding BV
|
Blz. 582
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 583
|
Ontwikkeling organisatie en ontwikkeling HRM
|
Blz. 584
|
Juridische kwaliteitszorg
|
Blz. 585
|
Informatiemanagement en ICT
|
Blz. 586
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|