Begroting 2021
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2021
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 6
|
0.1 Bestuur
|
Blz. 7
|
Doelstellingen
|
Blz. 8
|
Doorontwikkelen regionale samenwerking
|
Blz. 9
|
Werken aan een toekomstbestendig kader voor samenwerking
|
Blz. 10
|
Samenwerken met de regio op basis van de inhoudelijke thema's
|
Blz. 11
|
Werken op basis van een regionale opgave-agenda waarin we keuzes maken en acties prioriteren
|
Blz. 12
|
Samenleving meer betrekken bij het besturen
|
Blz. 13
|
Formuleren van aanbevelingen op basis van de foto van de democratie en deze vertalen naar versterking van participatie
|
Blz. 14
|
Opstellen van een participatiekalender
|
Blz. 15
|
Participatie is een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
|
Blz. 16
|
Vormgeven aan participatie bij grote programma's of projecten zoals de warmtetransitie, de omgevingsvisie en de ombuigingen
|
Blz. 17
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 18
|
0.2 Burgerzaken
|
Blz. 19
|
Doelstellingen
|
Blz. 20
|
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
|
Blz. 21
|
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandelen) van producten en diensten
|
Blz. 22
|
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare doelgroepen
|
Blz. 23
|
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk door training van medewerkers
|
Blz. 24
|
Sturen op tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes en social mediaberichten conform het kwaliteitshandvest
|
Blz. 25
|
Met meer informatie vanuit de vakdomeinen nog meer eerstelijns vragen afhandelen bij de telefooncentrale
|
Blz. 26
|
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren van verschillende E-diensten
|
Blz. 27
|
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
|
Blz. 28
|
Afhandelen van binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen via social media conform het kwaliteitshandvest
|
Blz. 29
|
Leveren van hoogwaardige kwaliteit van de LiveChat op de website voor vragen van inwoners en ondernemers
|
Blz. 30
|
In 2021 streven naar verdere aansluiting op MijnOverheid
|
Blz. 31
|
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
|
Blz. 32
|
In het kader van de aanpak van laaggeletterdheid gebruikmaken van middelen om teksten leesbaarder te maken
|
Blz. 33
|
Verduidelijken van onze producten en diensten met behulp van tekeningen
|
Blz. 34
|
Consolideren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
|
Blz. 35
|
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude en ondermijning van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
|
Blz. 36
|
Controleren van panden met de BRP als basis, zelfstandig en in samenwerking met ketenpartners
|
Blz. 37
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 38
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 39
|
Doelstellingen
|
Blz. 40
|
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
|
Blz. 41
|
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed
|
Blz. 42
|
Verduurzamen maatschappelijke accommodaties
|
Blz. 43
|
Komen tot samenvoeging van maatschappelijke accommodaties in een gemeenschappelijke huisvesting
|
Blz. 44
|
Opleveren actieplan voor een klimaat-neutrale gemeentelijke organisatie
|
Blz. 45
|
Bij onderhoud in het kader van het MOP nemen we een energieadvies mee
|
Blz. 46
|
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
|
Blz. 47
|
Doelstellingen
|
Blz. 48
|
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
|
Blz. 49
|
Nadruk leggen op de rol van medewerkers gericht op de samenwerking met 'buiten' via specifieke opleidingen en leertrajecten
|
Blz. 50
|
Voorrang geven aan het werven, behouden en benutten van (jong) talent
|
Blz. 51
|
Mogelijkheden benutten om de formatie in schalen 11 en 12 om te zetten in schalen 9 en 10
|
Blz. 52
|
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
|
Blz. 53
|
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
|
Blz. 54
|
Langere termijn inzicht in consequenties van organisatieontwikkeling op teamformatie
|
Blz. 55
|
Teamleiders faciliteren in de toepassing van bestaand instrumentarium strategische personeelsplanning (SPP)
|
Blz. 56
|
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
|
Blz. 57
|
Continueren inzet op de 'lerende organisatie', bevorderen/verbreden van werkvermogen
|
Blz. 58
|
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
|
Blz. 59
|
Faciliteren van P-bevoegdheid van teamleiders waardoor medewerkers met toepassing van bestaand HRM-instrumentarium goed ondersteund en gecoacht kunnen worden
|
Blz. 60
|
Implementatie en uitvoering van nieuwe CAO-afspraken met betrekking tot vitaliteitsbeleid
|
Blz. 61
|
Uitvoering geven aan SPP waarbij met medewerkers gekeken wordt waar talenten het best ingezet kunnen worden
|
Blz. 62
|
Benutten en faciliteren van ambities/loopbaankansen voor medewerkers
|
Blz. 63
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 64
|
0.4b ICT
|
Blz. 65
|
Doelstellingen
|
Blz. 66
|
Faciliteren van maatschappij en gemeentelijke organisatie met juiste en actuele Geo-data
|
Blz. 67
|
Beschikbaar stellen van geo-informatie in de vorm van data-analyses en dashboards, in samenwerking met andere vakgebieden in de organisatie
|
Blz. 68
|
Uitfaseren oude beheersysteem, Papendrecht fungeert als pilotgemeente voor het regionale beheersysteem openbare ruimte Drechtsteden
|
Blz. 69
|
Toepassen van de in 2020 uitgevoerde pilot (met Ministerie BZK) voor het in 3D in kaart brengen van de ondergrond
|
Blz. 70
|
Voorbereid zijn op nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen van de Geo-informatievoorziening
|
Blz. 71
|
Invulling geven aan wettelijke taken rondom geo-informatie, in samenhang met eigen actieplan
|
Blz. 72
|
Organiseren van voorzieningen voor het (wettelijk) beheer van de bodem en bodemgebruik
|
Blz. 73
|
Klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet/Digitale Stelsel Omgevingswet
|
Blz. 74
|
Inrichting en ingebruikname van nieuwe software waarmee ervaring wordt opgedaan om klaar te zijn voor de invoering van de omgevingswet per 1/1/2022
|
Blz. 75
|
Faciliteren van digitale beschikbaarheid van onze producten en dienstverlening en een toekomstbestendige en toegankelijke digitale werkplek
|
Blz. 76
|
Uitrollen van nieuwe digitale producten en diensten die door de leverancier (Centric) beschikbaar zijn gemaakt
|
Blz. 77
|
Onderzoeken en faciliteren van een toekomstbestendige werkplek met de mogelijkheid om te videobellen
|
Blz. 78
|
Leveren van een bijdrage aan de regionale uitrol van Office 365
|
Blz. 79
|
Kanteling van bewustzijn naar daadwerkelijk bewust handelen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid
|
Blz. 80
|
Verantwoorden van de informatiebeveiliging over 2020
|
Blz. 81
|
Uitvoeren van risicoanalyses over de (nieuwe) processen en systemen
|
Blz. 82
|
Implementeren en evalueren van de verplichte BIO-normen
|
Blz. 83
|
Uitvoeren van bewustzijnscampagnes
|
Blz. 84
|
Bepalen en vastleggen van de risicobereidheid
|
Blz. 85
|
Versterken van de positie en zichtbaarheid van informatiemanagement en informatiebeleid, zowel lokaal als regionaal
|
Blz. 86
|
Aansluiten op de nieuwe regionale werkwijze door het opstellen van een lokaal jaarplan 2021 als input voor het regionaal jaaroverzicht informatievoorziening van 2021
|
Blz. 87
|
Uitdragen, promoten en toelichten van de rol en taken van het Informatie Beleids Team ten aanzien van de lokale informatievoorziening
|
Blz. 88
|
Uitdragen, promoten en toelichten van de mogelijkheid en werkwijze om verbeteringen in de informatievoorziening naar het SCD aan te dragen via storyboards
|
Blz. 89
|
Aanjagen van datagestuurd werken door het opzetten van een pilotproject
|
Blz. 90
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 91
|
0.5 Treasury
|
Blz. 92
|
Inleiding
|
Blz. 93
|
Doelstellingen
|
Blz. 94
|
Optimaliseren schuldpositie
|
Blz. 95
|
Monitoren economische ontwikkelingen en marktontwikkelingen
|
Blz. 96
|
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
|
Blz. 97
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 98
|
0.61 OZB woningen
|
Blz. 99
|
Inleiding
|
Blz. 100
|
Doelstellingen
|
Blz. 101
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 102
|
Lokale lasten realistisch benaderen door het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten aan elkaar te relateren
|
Blz. 103
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 104
|
0.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 105
|
Inleiding
|
Blz. 106
|
Doelstellingen
|
Blz. 107
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 108
|
Lokale lasten realistisch benaderen door het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten aan elkaar te relateren
|
Blz. 109
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 110
|
0.63 Parkeerbelasting
|
Blz. 111
|
Doelstellingen
|
Blz. 112
|
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
|
Blz. 113
|
Handhaven van de blauwe zone
|
Blz. 114
|
0.64 Belastingen overig
|
Blz. 115
|
Doelstellingen
|
Blz. 116
|
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
|
Blz. 117
|
Efficiency in processen
|
Blz. 118
|
Streven naar kostendekkende tarieven
|
Blz. 119
|
Efficiency in processen
|
Blz. 120
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 121
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 122
|
Doelstellingen
|
Blz. 123
|
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
|
Blz. 124
|
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
|
Blz. 125
|
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
|
Blz. 126
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 127
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 128
|
Doelstellingen
|
Blz. 129
|
Presenteren van een reële meerjarenbegroting
|
Blz. 130
|
Inzichtelijk maken van volumeontwikkelingen en loon- en prijscompensatie
|
Blz. 131
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 132
|
Doelstellingen
|
Blz. 133
|
Beperken van administratieve lasten
|
Blz. 134
|
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
|
Blz. 135
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 136
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 137
|
Doelstellingen
|
Blz. 138
|
Goed inzicht in de reservepositie
|
Blz. 139
|
Beperken aantal reserves
|
Blz. 140
|
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
|
Blz. 141
|
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
|
Blz. 142
|
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
|
Blz. 143
|
Monitoren en beperken van risico's
|
Blz. 144
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 145
|
Doelstellingen
|
Blz. 146
|
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
|
Blz. 147
|
Behoedzaam financieel beleid
|
Blz. 148
|
Structureel sluitende begroting
|
Blz. 149
|
Organiseren van een ombuigingsproces
|
Blz. 150
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 151
|
1. Veiligheid
|
Blz. 152
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 153
|
Doelstellingen
|
Blz. 154
|
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
|
Blz. 155
|
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
|
Blz. 156
|
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
|
Blz. 157
|
Organiseren van een grootschalige vaccinatie tegen het COVID-19 virus (als er een antivirus beschikbaar is)
|
Blz. 158
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 159
|
1.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 160
|
Doelstellingen
|
Blz. 161
|
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
|
Blz. 162
|
Uitvoeren 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid 2020 – 2024'
|
Blz. 163
|
Onderzoeken mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
|
Blz. 164
|
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
|
Blz. 165
|
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid 2020 – 2024'
|
Blz. 166
|
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
|
Blz. 167
|
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
|
Blz. 168
|
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
|
Blz. 169
|
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
|
Blz. 170
|
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
|
Blz. 171
|
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole
|
Blz. 172
|
Aanpakken illegale verhuur en tegengaan woonoverlast om leefbaarheid te vergroten is een speerpunt
|
Blz. 173
|
Voorkomen en bestrijden van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 174
|
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
|
Blz. 175
|
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning door een lokaal meldpunt ondermijning in te richten, de APV 'ondermijning-proof" te maken en de in het ondermijningsonderzoek geconstateerde signalen nader te onderzoeken
|
Blz. 176
|
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico
|
Blz. 177
|
Samen met partners in beeld brengen en bespreken van complexe gezinssituaties en afspraken maken over het plan van aanpak
|
Blz. 178
|
Optreden bij strafbaar gedrag
|
Blz. 179
|
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
|
Blz. 180
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 181
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 182
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 183
|
2.1 Verkeer en vervoer
|
Blz. 184
|
Doelstellingen
|
Blz. 185
|
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 186
|
(Grootschalig) onderhouden van voet- en fietspaden en openbare verlichting
|
Blz. 187
|
Afspraken maken via de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid over subsidieaanvragen en uitvoering van maatregelen en projecten
|
Blz. 188
|
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie zoals School op seef en de Mono-campagne
|
Blz. 189
|
Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma 'Bereikbaar Papendrecht'
|
Blz. 190
|
In overleg met scholen inzetten op verbetering parkeergedrag en evaluatie van eerder doorgevoerde fysieke maatregelen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren
|
Blz. 191
|
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 192
|
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3)
|
Blz. 193
|
Monitoren van sluipverkeer (vooral van vrachtwagens) over de Burgemeester Keijzerweg en onder de aandacht brengen van Rijkswaterstaat onder de noemer van 'verkeersdrukte'
|
Blz. 194
|
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
|
Blz. 195
|
Kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten in stand houden
|
Blz. 196
|
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan.
|
Blz. 197
|
Toepassen klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte waarbij groen beeldbepalend is
|
Blz. 198
|
Stimuleren van het fietsgebruik
|
Blz. 199
|
Uitvoering geven aan maatregelen en projecten komend uit de Fietsstructuur Papendrecht om fietsgebruik te stimuleren
|
Blz. 200
|
Electrische mobiliteit bevorderen
|
Blz. 201
|
In het najaar 2020 de basis leggen voor een concessie voor een laadpaal infrastructuur en deze zo mogelijk in 2021 implementeren
|
Blz. 202
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 203
|
2.2 Parkeren
|
Blz. 204
|
Doelstellingen
|
Blz. 205
|
Bevorderen gebruik parkeergarages
|
Blz. 206
|
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
|
Blz. 207
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 208
|
Doelstellingen
|
Blz. 209
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
|
Blz. 210
|
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 211
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 212
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 213
|
Doelstellingen
|
Blz. 214
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
|
Blz. 215
|
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 216
|
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
|
Blz. 217
|
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam
|
Blz. 218
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 219
|
2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 220
|
Doelstellingen
|
Blz. 221
|
Verbeteren van het openbaar vervoer
|
Blz. 222
|
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht
|
Blz. 223
|
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente
|
Blz. 224
|
Stimuleren van het gebruik maken van aanvullende systemen openbaar vervoer zoals o.a. e-wheels en zorglijn
|
Blz. 225
|
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer, zoals een lightrail verbinding met Rotterdam
|
Blz. 226
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 227
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 228
|
3. Economie
|
Blz. 229
|
3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 230
|
Doelstellingen
|
Blz. 231
|
Voeren van accountmanagement
|
Blz. 232
|
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
|
Blz. 233
|
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
|
Blz. 234
|
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
|
Blz. 235
|
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
|
Blz. 236
|
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast"
|
Blz. 237
|
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat
|
Blz. 238
|
Faciliteren van op samenwerking berustende versterkende initiatieven zoals Keurmerk veilig ondernemen
|
Blz. 239
|
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
|
Blz. 240
|
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven
|
Blz. 241
|
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen, zoals circulaire economie
|
Blz. 242
|
Stimuleren van de regionale economie
|
Blz. 243
|
Samenwerken met regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen
|
Blz. 244
|
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
|
Blz. 245
|
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
|
Blz. 246
|
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
|
Blz. 247
|
Deelnemen aan het ondernemersplein
|
Blz. 248
|
Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
|
Blz. 249
|
Stimuleren van verbindende activiteiten voor zover de coronamaatregelen dat mogelijk maken
|
Blz. 250
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 251
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 252
|
Doelstellingen
|
Blz. 253
|
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
|
Blz. 254
|
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
|
Blz. 255
|
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
|
Blz. 256
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 257
|
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
|
Blz. 258
|
Doelstellingen
|
Blz. 259
|
Invulling geven aan online en offline bedrijvenloket
|
Blz. 260
|
Up to date houden van informatie (online en offline) en het centraal positioneren van de accountmanager
|
Blz. 261
|
3.4 Economische promotie
|
Blz. 262
|
Doelstellingen
|
Blz. 263
|
Succes en diversiteit van Papendrechts bedrijfsleven voor het voetlicht brengen
|
Blz. 264
|
Papendrecht in business in de markt zetten
|
Blz. 265
|
Papendrecht en de Drechtsteden promoten als vestigingslocatie
|
Blz. 266
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en innovatie
|
Blz. 267
|
Uitvoeren van het activiteitenprogramma Onderwijs en Arbeidsmarkt 2021
|
Blz. 268
|
Via de regeling Sterk Techniekonderwijs verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en (regionale) arbeidsmarkt
|
Blz. 269
|
De scholen VO uit de Drechtsteden werken samen als platform Bèta Scholen
|
Blz. 270
|
De VO-scholen nemen deel aan het Jaarprogramma Jet-Net scholen
|
Blz. 271
|
Leerlijn Aerospace en Maritiem
|
Blz. 272
|
Het primair onderwijs neemt deel aan Techniekdock, een techniekroute door de Duurzaamheidsfabriek
|
Blz. 273
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 274
|
4. Onderwijs
|
Blz. 275
|
4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 276
|
Doelstellingen
|
Blz. 277
|
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
|
Blz. 278
|
Wettelijk toezicht houden op het openbaar basisonderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
|
Blz. 279
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 280
|
4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 281
|
Doelstellingen
|
Blz. 282
|
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
|
Blz. 283
|
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
|
Blz. 284
|
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
|
Blz. 285
|
Realiseren van een nieuw huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
|
Blz. 286
|
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
|
Blz. 287
|
Wettelijk toezicht houden op het openbaar voortgezet onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs
|
Blz. 288
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 289
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 290
|
Doelstellingen
|
Blz. 291
|
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 292
|
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op) (taal)achterstand
|
Blz. 293
|
Streven om een kindvriendelijke gemeente te zijn door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
|
Blz. 294
|
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
|
Blz. 295
|
Uitvoeren van regionale aanpak laaggeletterdheid om inwoners die moeite hebben met basisvaardigheden te ondersteunen door middel van les- en leeractiviteiten
|
Blz. 296
|
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
|
Blz. 297
|
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
|
Blz. 298
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
|
Blz. 299
|
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
|
Blz. 300
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 301
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 302
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 303
|
5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 304
|
Doelstellingen
|
Blz. 305
|
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
|
Blz. 306
|
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
|
Blz. 307
|
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
|
Blz. 308
|
De in 2020 in gang gezette actualisering van 'Sport op Koers' verder vormgeven
|
Blz. 309
|
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
|
Blz. 310
|
Vanuit sportstimulering werken aan het bevorderen van de sociale ontwikkeling, het voorkomen van overgewicht en het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid
|
Blz. 311
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 312
|
5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 313
|
Doelstellingen
|
Blz. 314
|
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
|
Blz. 315
|
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties
|
Blz. 316
|
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
|
Blz. 317
|
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum
|
Blz. 318
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 319
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 320
|
Doelstellingen
|
Blz. 321
|
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
|
Blz. 322
|
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ een modern cultuuraanbod en cultuureducatie tot stand brengen
|
Blz. 323
|
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren
|
Blz. 324
|
Cultuur(uitingen) gebruiken ter ondersteuning binnen het sociaal domein
|
Blz. 325
|
Ondersteunen van het cultuurprogramma 'Cultuur Dichtbij' voor kwetsbare ouderen
|
Blz. 326
|
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 327
|
Gezamenlijk met lokale aanbieders een cultuur-educatieprogramma aanbieden voor scholen en peuterspeelzalen
|
Blz. 328
|
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
|
Blz. 329
|
De vraag naar en behoefte aan cultuur (bv. bij het onderwijs) inventariseren via de cultuurmakelaar in samenwerking met de cultuuraanbieders
|
Blz. 330
|
Faciliteren van evenementen
|
Blz. 331
|
Stimuleren van culturele activiteiten en evenementen door maatschappelijke instellingen, ondernemers en anderen
|
Blz. 332
|
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te enthousiasmeren met een ondersteunende houding
|
Blz. 333
|
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te stimuleren om zelf een jaarlijks zomerfeest te organiseren
|
Blz. 334
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 335
|
5.4 Musea
|
Blz. 336
|
Doelstellingen
|
Blz. 337
|
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
|
Blz. 338
|
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
|
Blz. 339
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 340
|
5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 341
|
Doelstellingen
|
Blz. 342
|
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
|
Blz. 343
|
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
|
Blz. 344
|
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
|
Blz. 345
|
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie
|
Blz. 346
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 347
|
5.6 Media
|
Blz. 348
|
Doelstellingen
|
Blz. 349
|
Aansluiting van de informatieconcepten van de Bibliotheek AanZet en de Volksuniversiteit op elkaars programmering binnen het kader van de KennisMarkt
|
Blz. 350
|
Monitoring van de samenwerking van de Bibliotheek AanZet en de Volksuniversiteit
|
Blz. 351
|
Verder concretiseren en uitvoeren van het beheer van de Rietgorscollectie
|
Blz. 352
|
Onderzoeken wat de beste wijze is van beheer van de kunstcollectie De Rietgors en kunst in de openbare ruimte en het uitwerken van een plan daarvoor
|
Blz. 353
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 354
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 355
|
Doelstellingen
|
Blz. 356
|
Behouden en versterken van het groen karakter van Papendrecht
|
Blz. 357
|
Het beheer en onderhoud aan het groen wordt uitgevoerd vanuit het Groen Beleidsplan 2014-2024 en het Groenbeheerplan binnen de beschikbare middelen
|
Blz. 358
|
Ruimte geven aan maatschappelijk initiatief en samenwerken aan natuurbehoud met inwoners en maatschappelijke partners
|
Blz. 359
|
Het stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op publiek- en privaat terrein
|
Blz. 360
|
Versterken ecologische functie
|
Blz. 361
|
Het verder versterken van de biodiversiteit langs de A15 en aanleggen van ecologische verbindingen bij de N3 met ondersteuning van Rijkswaterstaat (subsidie)
|
Blz. 362
|
In 2021 zetten we het natuurvriendelijk maaibeleid voort
|
Blz. 363
|
Samen met een ecoloog de ecologische ontwikkeling van natuurvriendelijk gras en bosplantsoen volgen
|
Blz. 364
|
Natuurvriendelijk onderhoud van bosplantsoen wordt op 30% van het onderhouden areaal uitgevoerd
|
Blz. 365
|
We betrekken ecologische experts bij omvangrijke projecten in de openbare ruimte
|
Blz. 366
|
Voldoende speelgelegenheden aanbieden
|
Blz. 367
|
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen
|
Blz. 368
|
In aansluiting op het bijgestelde investeringskrediet wordt bij de vervanging van speeltoestellen ook aandacht geschonken aan andere vormen van buiten spelen als natuurlijk spelen en speelaanleidingen
|
Blz. 369
|
Versterken recreatieve functie
|
Blz. 370
|
Aanleggen trap naar viaduct N3-A15 ten behoeve van wandelverbinding
|
Blz. 371
|
Versterken kwaliteit watergangen
|
Blz. 372
|
Uitvoering pilots met ander wateronderhoud ter versterking van de natuurwaarde van water (zoals bij lange watergang Alver), waarbij minder verstoring optreedt in de ecologie
|
Blz. 373
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 374
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 375
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 376
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 377
|
Doelstellingen
|
Blz. 378
|
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving
|
Blz. 379
|
Stimuleren maatschappelijke initiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
|
Blz. 380
|
Initiatieven integraal bekijken en maximaal mogelijk maken door het bestaan van en de wisselwerking tussen het MIT en het PIT
|
Blz. 381
|
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten
|
Blz. 382
|
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offline buurtplatform
|
Blz. 383
|
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
|
Blz. 384
|
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
|
Blz. 385
|
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
|
Blz. 386
|
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
|
Blz. 387
|
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
|
Blz. 388
|
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
|
Blz. 389
|
Uitvoeren van de visie en het werkplan Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht
|
Blz. 390
|
Versterken en aanjagen van het zogeheten 'voorliggend veld' van algemene voorzieningen
|
Blz. 391
|
Invulling en uitvoering geven aan de programmatische aanpak 'Ouderen en Wonen' in samenwerking met maatschappelijke instellingen
|
Blz. 392
|
In co-creatie met maatschappelijke partners de preventiemogelijkheden versterken en bestendigen op het gebied van opgroei- en opvoedhulp aan de hand van een Uitvoeringsagenda Jeugd(hulp)
|
Blz. 393
|
Verder vorm en invulling geven aan het Adviespunt scheiden, kind en ouderschap
|
Blz. 394
|
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
|
Blz. 395
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen uiting geven aan de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet
|
Blz. 396
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen mantelzorgers attenderen op ondersteuningsmogelijkheden en het verder vormgeven van het ondersteuningsaanbod om hen adequaat te steunen bij hun zorgtaken
|
Blz. 397
|
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
|
Blz. 398
|
Promoten, stimuleren en aanjagen van vrijwilligerswerk via het platform PuurPapendrecht en via activiteiten georganiseerd door Sterk Papendrecht
|
Blz. 399
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners uiting geven aan de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
|
Blz. 400
|
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties
|
Blz. 401
|
Integratie en participatie van statushouders
|
Blz. 402
|
Invulling en vanaf 1 juli 2021 uitvoering geven aan de nieuwe taken in het kader van de nieuwe Wet inburgering
|
Blz. 403
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 404
|
6.2 Wijkteams
|
Blz. 405
|
Doelstellingen
|
Blz. 406
|
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving
|
Blz. 407
|
Vanuit het Beleidsplan Sociaal Domein 2021-2024 worden verschillende acties geïnitieerd om een zorgzaam en veerkrachtig Papendrecht te blijven en waar mogelijk te versterken
|
Blz. 408
|
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar
|
Blz. 409
|
Stapsgewijs doorontwikkelen van de prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht als één strategische partner
|
Blz. 410
|
Nadere prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht worden gemaakt rondom jeugdhulp
|
Blz. 411
|
Uitvoering geven aan het Convenant Preventiehuisuitzetting
|
Blz. 412
|
Invulling geven aan Buurtbemiddeling om burenoverlast te beperken vanuit de afspraken met Sterk Papendrecht en Woonkracht10
|
Blz. 413
|
Samen met Sterk Papendrecht, de scholen en andere gelieerde instellingen die professioneel actief zijn met jeugdigen, inzetten op een stevige samenwerking op het gebied van onderwijs en jeugd(hulp) aan de hand van nieuwe lokale samenwerkingsafspraken
|
Blz. 414
|
Samen met Sterk Papendrecht, zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen bestendigen van een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
|
Blz. 415
|
Een doorontwikkeling van Sterk Papendrecht op het thema OGGZ, in samenwerking met o.a. de DG&J (procescoördinatie) en Yulius (ambulant specialistisch verpleegkundige)
|
Blz. 416
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 417
|
6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 418
|
Doelstellingen
|
Blz. 419
|
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
|
Blz. 420
|
Uitvoeren van de Participatiewet, de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt
|
Blz. 421
|
In het kader van het meerjarige collegeactieprogramma en de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede (t/m 2021) wordt samen met maatschappelijke instellingen vorm gegeven aan een Papendrechtse schuldenroute
|
Blz. 422
|
Samen met SDD, Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en andere maatschappelijke partners lokaal invulling geven aan de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
|
Blz. 423
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 424
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 425
|
Doelstellingen
|
Blz. 426
|
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
|
Blz. 427
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
|
Blz. 428
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 429
|
6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 430
|
Doelstellingen
|
Blz. 431
|
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
|
Blz. 432
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
|
Blz. 433
|
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
|
Blz. 434
|
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
|
Blz. 435
|
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 436
|
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden via de Sociale Dienst Drechtsteden en centrumgemeente Dordrecht met het onderwijs en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten
|
Blz. 437
|
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken
|
Blz. 438
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 439
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 440
|
Doelstellingen
|
Blz. 441
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 442
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
|
Blz. 443
|
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
|
Blz. 444
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 445
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 446
|
Doelstellingen
|
Blz. 447
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven, waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 448
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
|
Blz. 449
|
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
|
Blz. 450
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 451
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 452
|
Doelstellingen
|
Blz. 453
|
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
|
Blz. 454
|
Uitvoering geven aan beleidskaders en de regionale samenwerking
|
Blz. 455
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 456
|
6.81 Geëscaleerde zorg18+
|
Blz. 457
|
Doelstellingen
|
Blz. 458
|
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden
|
Blz. 459
|
Op basis van een regionale samenwerkingsovereenkomst wordt door Dordrecht (als centrumgemeente) invulling gegeven aan de maatwerkvoorzieningen op het gebied van Beschermd Wonen en Opvang
|
Blz. 460
|
Op basis van een regionale samenwerkingsagenda met aanbieders wordt inhoud gegeven aan de beweging beschermd thuis
|
Blz. 461
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 462
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 463
|
Doelstellingen
|
Blz. 464
|
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
|
Blz. 465
|
Uitvoering geven aan de beleidskaders en de regionale samenwerking
|
Blz. 466
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 467
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 468
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 469
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 470
|
Doelstellingen
|
Blz. 471
|
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
|
Blz. 472
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
|
Blz. 473
|
Regie voeren op de uitvoering van de basistaken van de wettelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)
|
Blz. 474
|
Bestendigen van de samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen
|
Blz. 475
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 476
|
7.2 Riolering
|
Blz. 477
|
Doelstellingen
|
Blz. 478
|
Uitvoering geven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023
|
Blz. 479
|
Vervanging van riolering wordt integraal opgepakt samen met wegen, groen en klimaat adaptieve maatregelen
|
Blz. 480
|
Uitvoeren van onderhoud en beheer aan de riolering en gemalen
|
Blz. 481
|
Bij nieuwe bouwontwikkelingen 20 mm regenwater bergen op eigen terrein
|
Blz. 482
|
Uitvoering geven aan de nota "Strategie Klimaatadaptatie Papendrecht 2017" om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken
|
Blz. 483
|
Zowel regionaal (Alblasserwaard- Vijfheerenlanden) als voor het Papendrechts grondgebied risicodialogen voeren met professionele stakeholders
|
Blz. 484
|
Uitvoeren van klimaat adaptieve maatregelen zoals waterberging bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
|
Blz. 485
|
Vanuit Operatie Steenbreek Papendrecht zo veel mogelijk in samenwerking met partners als Waterschap Rivierenland, Woonkracht10 en andere gemeenten stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op privaat- (en publiek-) terrein
|
Blz. 486
|
Effecten van hevige regenbuien inzichtelijk maken in een samenhangend model voor watergangen (van Waterschap) en riolering (van Papendrecht)
|
Blz. 487
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 488
|
7.3 Afval
|
Blz. 489
|
Doelstellingen
|
Blz. 490
|
Inzamelen van huishoudelijk afval door HVC en op het afvalbrengstation
|
Blz. 491
|
Het inzamelen van huisvuil, afkomstig van bewoners aan huis, van verzamelpunten in de wijken en van het afvalbrengstation
|
Blz. 492
|
Uitvoeren van de gemeentelijke afvaltaak en andere daarmee samenhangende taken
|
Blz. 493
|
Onderhouden, beheren en vervangen van de inzamelvoorzieningen
|
Blz. 494
|
Stimuleren van hergebruik of recycling door gescheiden afvalinzameling
|
Blz. 495
|
Voorlichting blijven geven aan bewoners over huishoudelijk afval, stimuleren hergebruik en faciliteren van het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval
|
Blz. 496
|
Afhankelijk van de behoefte samen met scholen kijken naar mogelijkheden voor voorlichting over afvalscheiding en stimuleren gescheiden afvalinzameling op basisscholen
|
Blz. 497
|
Zorgen voor een toekomstbestendig afvalinzamelsysteem
|
Blz. 498
|
Afronden pilot omgekeerd inzamelen in de wijk Oostpolder
|
Blz. 499
|
Afronden onderzoek naar de mogelijkheden van nascheiding van huishoudelijk afval
|
Blz. 500
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 501
|
7.4 Milieubeheer
|
Blz. 502
|
Doelstellingen
|
Blz. 503
|
Een veilige omgeving en een prettig woon-, werk- en leefklimaat
|
Blz. 504
|
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2021 uitvoering milieutaken door OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
|
Blz. 505
|
Monitoren afspraken met Chemours/DuPont
|
Blz. 506
|
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder 2016'
|
Blz. 507
|
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA) en het op te stellen 'maatwerkplan'
|
Blz. 508
|
Actieplan omgevingslawaai Papendrecht 2013-2018
|
Blz. 509
|
Ontwikkelingen rondom beleid in relatie tot stikstofemissies en Natura 2000-gebieden actief volgen en hierop zo veel mogelijk anticiperen bij ruimtelijke planvorming
|
Blz. 510
|
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van milieuthema's ten behoeve van het Omgevingsplan
|
Blz. 511
|
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op het moment van de invoering van de Omgevingswet
|
Blz. 512
|
De gevolgen van het nieuwe beleid met betrekking tot omgevingsveiligheid (per 1-1-2022) in beeld brengen
|
Blz. 513
|
In overleg met betrokken gemeenten en TenneT verder uitwerken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van de 380 kV hoogspanningsverbinding te verkleinen
|
Blz. 514
|
Uitbreiden RVMK (regionaal verkeersmodel) naar een multimodaal model
|
Blz. 515
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 516
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 517
|
Doelstellingen
|
Blz. 518
|
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
|
Blz. 519
|
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
|
Blz. 520
|
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
|
Blz. 521
|
Invoeren en/of toepassen van gedifferentieerde tarieven voor begraven op basis van eerdere externe onderzoeksresultaten
|
Blz. 522
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 523
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 524
|
8.1 Ruimtelijke ordening
|
Blz. 525
|
Doelstellingen
|
Blz. 526
|
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving
|
Blz. 527
|
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen
|
Blz. 528
|
Aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-1-2022 hun verzoek voor een bestemmingsplan in te dienen
|
Blz. 529
|
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
|
Blz. 530
|
In beeld brengen wat de consequenties zijn van de invoering Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
|
Blz. 531
|
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving. Ook met het oog op de PAS-problematiek
|
Blz. 532
|
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen
|
Blz. 533
|
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte van derden en het initiëren en mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen
|
Blz. 534
|
Beeldbepalende locaties (indien aan de orde) herontwikkelen
|
Blz. 535
|
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst
|
Blz. 536
|
In 2021 vaststellen van de omgevingsvisie
|
Blz. 537
|
In 2021 start maken met een omgevingsplan en aanbieden van een voorontwerp
|
Blz. 538
|
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
|
Blz. 539
|
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
|
Blz. 540
|
Voorbereiden en aanbieden van de voor de invoering van de Omgevingswet wettelijk minimaal vereiste besluiten over onder andere participatie, welstand, delegatie en adviesrecht voor bepaalde typen aanvragen
|
Blz. 541
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 542
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 543
|
Doelstellingen
|
Blz. 544
|
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
|
Blz. 545
|
Herziening planontwikkeling locatie Veerpromenade met keuze op basis van scenario ontwikkeling
|
Blz. 546
|
Opnemen van de locatie PC Hooftlaan 180 in de grondexploitatie Centrum
|
Blz. 547
|
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
|
Blz. 548
|
Vergroten aantrekkelijkheid, economische aantrekkingskracht en promotie van het centrum
|
Blz. 549
|
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
|
Blz. 550
|
Realisatie woningbouw Eiland Kombuis. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2021
|
Blz. 551
|
Afronden van woongebied Land van Matena
|
Blz. 552
|
Ontwikkeling Tiendzone Oostpolder (Land van Matena)
|
Blz. 553
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 554
|
8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 555
|
Doelstellingen
|
Blz. 556
|
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
|
Blz. 557
|
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
|
Blz. 558
|
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen
|
Blz. 559
|
Ook in 2021 voeren we het Papendrechts Woonplan uit
|
Blz. 560
|
Actualiseren van de lokale PALT behorend bij regionale PALT
|
Blz. 561
|
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
|
Blz. 562
|
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
|
Blz. 563
|
Verder uitvoeren van de motie Ouderen en Wonen
|
Blz. 564
|
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
|
Blz. 565
|
Samen met inwoners en stakeholders vanuit de participatiegedachte de concept Regionale Energiestrategie 1.0 invullen
|
Blz. 566
|
Samen met inwoners, ondernemers en stakeholders vanuit de participatiegedachte de Transitievisie Warmte 1.0 (TVW 1.0) updaten naar TVW 2021
|
Blz. 567
|
Samen met stakeholders als HVC, Stedin en WK10 starten met het opstellen van wijkaanpakken voor wijken die van het aardgas gaan
|
Blz. 568
|
Haalbaarheid van een wijk als proeftuin aardgasvrije wijken onderzoeken en bij positief resultaat een subsidieaanvraag bij BZK indienen (1e Q 2021)
|
Blz. 569
|
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en extra promoten van het in 2020 opgerichte loket Zakelijk Drechtsteden
|
Blz. 570
|
Handelingsperspectief bieden aan inwoners
|
Blz. 571
|
Vergroten betrokkenheid inwoners bij de voorfase van de energietransitie
|
Blz. 572
|
Maken van een plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
|
Blz. 573
|
Handelingsperspectief bieden aan ondernemers en eigenaren van maatschappelijk vastgoed
|
Blz. 574
|
GPR toepassen (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
|
Blz. 575
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 576
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 577
|
Paragrafen
|
Blz. 578
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 579
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 580
|
Structureel weerstandsvermogen
|
Blz. 581
|
Incidenteel weerstandsvermogen
|
Blz. 582
|
Beoordeling weerstandscapaciteit
|
Blz. 583
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 584
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 585
|
Inleiding
|
Blz. 586
|
Kerncijfers (in beheer) van Papendrecht
|
Blz. 587
|
Beheervisie
|
Blz. 588
|
Beleidskaders
|
Blz. 589
|
Vastgoed
|
Blz. 590
|
Regionale samenwerking
|
Blz. 591
|
Financiering van werken
|
Blz. 592
|
Geplande werkzaamheden jaarschijven 2021 t/m 2025
|
Blz. 593
|
3. Financiering
|
Blz. 594
|
Financiering
|
Blz. 595
|
Algemeen
|
Blz. 596
|
Financieringspostitie
|
Blz. 597
|
Renterisico's
|
Blz. 598
|
Kredietrisico's
|
Blz. 599
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 600
|
Lokale heffingen
|
Blz. 601
|
Ontwikkelingen en rijksbeleid
|
Blz. 602
|
Overzicht gemeentelijke belastingopbrengsten (x 1.000)
|
Blz. 603
|
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
|
Blz. 604
|
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
|
Blz. 605
|
Afvalstoffenheffing
|
Blz. 606
|
Rioolheffing
|
Blz. 607
|
Vergelijking andere gemeenten
|
Blz. 608
|
Overige lokale heffingen
|
Blz. 609
|
Kwijtschelding
|
Blz. 610
|
Grondbeleid
|
Blz. 611
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 612
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 613
|
Inleiding
|
Blz. 614
|
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
|
Blz. 615
|
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 616
|
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 617
|
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 618
|
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtwerk
|
Blz. 619
|
Gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
|
Blz. 620
|
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
|
Blz. 621
|
Stedin Groep
|
Blz. 622
|
Bank Nederlandse Gemeenten NV
|
Blz. 623
|
Oasen NV
|
Blz. 624
|
Regionale Onwikkelmaatschappij Drechtsteden
|
Blz. 625
|
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
|
Blz. 626
|
Recreatie en Cultuur holding BV
|
Blz. 627
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 628
|
Ontwikkeling organisatie en ontwikkeling HRM
|
Blz. 629
|
Juridische kwaliteitszorg
|
Blz. 630
|
Informatiemanagement en ICT
|
Blz. 631
|
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
|
Blz. 632
|
Indicatoren en streefwaarden
|
Blz. 633
|
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
|
Blz. 634
|
Indicatoren en streefwaarden gemeente Papendrecht
|
Blz. 635
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|