-
Blz. 1
Begroting 2021
-
Blz. 2
Programmabegroting 2021
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Doorontwikkelen regionale samenwerking
-
Blz. 10
Werken aan een toekomstbestendig kader voor samenwerking
-
Blz. 11
Samenwerken met de regio op basis van de inhoudelijke thema's
-
Blz. 12
Werken op basis van een regionale opgave-agenda waarin we keuzes maken en acties prioriteren
-
Blz. 13
Samenleving meer betrekken bij het besturen
-
Blz. 14
Formuleren van aanbevelingen op basis van de foto van de democratie en deze vertalen naar versterking van participatie
-
Blz. 15
Opstellen van een participatiekalender
-
Blz. 16
Participatie is een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
-
Blz. 17
Vormgeven aan participatie bij grote programma's of projecten zoals de warmtetransitie, de omgevingsvisie en de ombuigingen
-
Blz. 18
Samenwerkingspartners
-
Blz. 19
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
-
Blz. 22
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandelen) van producten en diensten
-
Blz. 23
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare doelgroepen
-
Blz. 24
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk door training van medewerkers
-
Blz. 25
Sturen op tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes en social mediaberichten conform het kwaliteitshandvest
-
Blz. 26
Met meer informatie vanuit de vakdomeinen nog meer eerstelijns vragen afhandelen bij de telefooncentrale
-
Blz. 27
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren van verschillende E-diensten
-
Blz. 28
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
-
Blz. 29
Afhandelen van binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen via social media conform het kwaliteitshandvest
-
Blz. 30
Leveren van hoogwaardige kwaliteit van de LiveChat op de website voor vragen van inwoners en ondernemers
-
Blz. 31
In 2021 streven naar verdere aansluiting op MijnOverheid
-
Blz. 32
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 33
In het kader van de aanpak van laaggeletterdheid gebruikmaken van middelen om teksten leesbaarder te maken
-
Blz. 34
Verduidelijken van onze producten en diensten met behulp van tekeningen
-
Blz. 35
Consolideren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
-
Blz. 36
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude en ondermijning van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
-
Blz. 37
Controleren van panden met de BRP als basis, zelfstandig en in samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 38
Samenwerkingspartners
-
Blz. 39
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 40
Doelstellingen
-
Blz. 41
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 42
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 43
Verduurzamen maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 44
Komen tot samenvoeging van maatschappelijke accommodaties in een gemeenschappelijke huisvesting
-
Blz. 45
Opleveren actieplan voor een klimaat-neutrale gemeentelijke organisatie
-
Blz. 46
Bij onderhoud in het kader van het MOP nemen we een energieadvies mee
-
Blz. 47
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
-
Blz. 48
Doelstellingen
-
Blz. 49
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
-
Blz. 50
Nadruk leggen op de rol van medewerkers gericht op de samenwerking met 'buiten' via specifieke opleidingen en leertrajecten
-
Blz. 51
Voorrang geven aan het werven, behouden en benutten van (jong) talent
-
Blz. 52
Mogelijkheden benutten om de formatie in schalen 11 en 12 om te zetten in schalen 9 en 10
-
Blz. 53
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
-
Blz. 54
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
-
Blz. 55
Langere termijn inzicht in consequenties van organisatieontwikkeling op teamformatie
-
Blz. 56
Teamleiders faciliteren in de toepassing van bestaand instrumentarium strategische personeelsplanning (SPP)
-
Blz. 57
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
-
Blz. 58
Continueren inzet op de 'lerende organisatie', bevorderen/verbreden van werkvermogen
-
Blz. 59
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
-
Blz. 60
Faciliteren van P-bevoegdheid van teamleiders waardoor medewerkers met toepassing van bestaand HRM-instrumentarium goed ondersteund en gecoacht kunnen worden
-
Blz. 61
Implementatie en uitvoering van nieuwe CAO-afspraken met betrekking tot vitaliteitsbeleid
-
Blz. 62
Uitvoering geven aan SPP waarbij met medewerkers gekeken wordt waar talenten het best ingezet kunnen worden
-
Blz. 63
Benutten en faciliteren van ambities/loopbaankansen voor medewerkers
-
Blz. 64
Samenwerkingspartners
-
Blz. 65
0.4b ICT
-
Blz. 66
Doelstellingen
-
Blz. 67
Faciliteren van maatschappij en gemeentelijke organisatie met juiste en actuele Geo-data
-
Blz. 68
Beschikbaar stellen van geo-informatie in de vorm van data-analyses en dashboards, in samenwerking met andere vakgebieden in de organisatie
-
Blz. 69
Uitfaseren oude beheersysteem, Papendrecht fungeert als pilotgemeente voor het regionale beheersysteem openbare ruimte Drechtsteden
-
Blz. 70
Toepassen van de in 2020 uitgevoerde pilot (met Ministerie BZK) voor het in 3D in kaart brengen van de ondergrond
-
Blz. 71
Voorbereid zijn op nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen van de Geo-informatievoorziening
-
Blz. 72
Invulling geven aan wettelijke taken rondom geo-informatie, in samenhang met eigen actieplan
-
Blz. 73
Organiseren van voorzieningen voor het (wettelijk) beheer van de bodem en bodemgebruik
-
Blz. 74
Klaar zijn voor de invoering van de Omgevingswet/Digitale Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 75
Inrichting en ingebruikname van nieuwe software waarmee ervaring wordt opgedaan om klaar te zijn voor de invoering van de omgevingswet per 1/1/2022
-
Blz. 76
Faciliteren van digitale beschikbaarheid van onze producten en dienstverlening en een toekomstbestendige en toegankelijke digitale werkplek
-
Blz. 77
Uitrollen van nieuwe digitale producten en diensten die door de leverancier (Centric) beschikbaar zijn gemaakt
-
Blz. 78
Onderzoeken en faciliteren van een toekomstbestendige werkplek met de mogelijkheid om te videobellen
-
Blz. 79
Leveren van een bijdrage aan de regionale uitrol van Office 365
-
Blz. 80
Kanteling van bewustzijn naar daadwerkelijk bewust handelen van medewerkers op het gebied van informatieveiligheid
-
Blz. 81
Verantwoorden van de informatiebeveiliging over 2020
-
Blz. 82
Uitvoeren van risicoanalyses over de (nieuwe) processen en systemen
-
Blz. 83
Implementeren en evalueren van de verplichte BIO-normen
-
Blz. 84
Uitvoeren van bewustzijnscampagnes
-
Blz. 85
Bepalen en vastleggen van de risicobereidheid
-
Blz. 86
Versterken van de positie en zichtbaarheid van informatiemanagement en informatiebeleid, zowel lokaal als regionaal
-
Blz. 87
Aansluiten op de nieuwe regionale werkwijze door het opstellen van een lokaal jaarplan 2021 als input voor het regionaal jaaroverzicht informatievoorziening van 2021
-
Blz. 88
Uitdragen, promoten en toelichten van de rol en taken van het Informatie Beleids Team ten aanzien van de lokale informatievoorziening
-
Blz. 89
Uitdragen, promoten en toelichten van de mogelijkheid en werkwijze om verbeteringen in de informatievoorziening naar het SCD aan te dragen via storyboards
-
Blz. 90
Aanjagen van datagestuurd werken door het opzetten van een pilotproject
-
Blz. 91
Samenwerkingspartners
-
Blz. 92
0.5 Treasury
-
Blz. 93
Inleiding
-
Blz. 94
Doelstellingen
-
Blz. 95
Optimaliseren schuldpositie
-
Blz. 96
Monitoren economische ontwikkelingen en marktontwikkelingen
-
Blz. 97
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
-
Blz. 98
Samenwerkingspartners
-
Blz. 99
0.61 OZB woningen
-
Blz. 100
Inleiding
-
Blz. 101
Doelstellingen
-
Blz. 102
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 103
Lokale lasten realistisch benaderen door het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten aan elkaar te relateren
-
Blz. 104
Samenwerkingspartners
-
Blz. 105
0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 106
Inleiding
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 109
Lokale lasten realistisch benaderen door het niveau van de voorzieningen en de hoogte van de lokale lasten aan elkaar te relateren
-
Blz. 110
Samenwerkingspartners
-
Blz. 111
0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 112
Doelstellingen
-
Blz. 113
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
-
Blz. 114
Handhaven van de blauwe zone
-
Blz. 115
0.64 Belastingen overig
-
Blz. 116
Doelstellingen
-
Blz. 117
Toepassen van reële tarieven voor lokale lasten
-
Blz. 118
Efficiency in processen
-
Blz. 119
Streven naar kostendekkende tarieven
-
Blz. 120
Efficiency in processen
-
Blz. 121
Samenwerkingspartners
-
Blz. 122
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 123
Doelstellingen
-
Blz. 124
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
-
Blz. 125
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
-
Blz. 126
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
-
Blz. 127
Samenwerkingspartners
-
Blz. 128
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 129
Doelstellingen
-
Blz. 130
Presenteren van een reële meerjarenbegroting
-
Blz. 131
Inzichtelijk maken van volumeontwikkelingen en loon- en prijscompensatie
-
Blz. 132
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Beperken van administratieve lasten
-
Blz. 135
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
-
Blz. 136
Samenwerkingspartners
-
Blz. 137
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 138
Doelstellingen
-
Blz. 139
Goed inzicht in de reservepositie
-
Blz. 140
Beperken aantal reserves
-
Blz. 141
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
-
Blz. 142
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
-
Blz. 143
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
-
Blz. 144
Monitoren en beperken van risico's
-
Blz. 145
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 146
Doelstellingen
-
Blz. 147
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
-
Blz. 148
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 149
Structureel sluitende begroting
-
Blz. 150
Organiseren van een ombuigingsproces
-
Blz. 151
Wat mag het kosten?
-
Blz. 152
1. Veiligheid
-
Blz. 153
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 154
Doelstellingen
-
Blz. 155
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
-
Blz. 156
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
-
Blz. 157
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
-
Blz. 158
Organiseren van een grootschalige vaccinatie tegen het COVID-19 virus (als er een antivirus beschikbaar is)
-
Blz. 159
Samenwerkingspartners
-
Blz. 160
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 161
Doelstellingen
-
Blz. 162
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
-
Blz. 163
Uitvoeren 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid 2020 – 2024'
-
Blz. 164
Onderzoeken mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
-
Blz. 165
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
-
Blz. 166
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het 'Uitvoeringsplan Leefbaarheid & Veiligheid 2020 – 2024'
-
Blz. 167
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
-
Blz. 168
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
-
Blz. 169
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
-
Blz. 170
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
-
Blz. 171
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
-
Blz. 172
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole
-
Blz. 173
Aanpakken illegale verhuur en tegengaan woonoverlast om leefbaarheid te vergroten is een speerpunt
-
Blz. 174
Voorkomen en bestrijden van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 175
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
-
Blz. 176
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning door een lokaal meldpunt ondermijning in te richten, de APV 'ondermijning-proof" te maken en de in het ondermijningsonderzoek geconstateerde signalen nader te onderzoeken
-
Blz. 177
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico
-
Blz. 178
Samen met partners in beeld brengen en bespreken van complexe gezinssituaties en afspraken maken over het plan van aanpak
-
Blz. 179
Optreden bij strafbaar gedrag
-
Blz. 180
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
-
Blz. 181
Samenwerkingspartners
-
Blz. 182
Wat mag het kosten?
-
Blz. 183
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 184
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 185
Doelstellingen
-
Blz. 186
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 187
(Grootschalig) onderhouden van voet- en fietspaden en openbare verlichting
-
Blz. 188
Afspraken maken via de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid over subsidieaanvragen en uitvoering van maatregelen en projecten
-
Blz. 189
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie zoals School op seef en de Mono-campagne
-
Blz. 190
Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma 'Bereikbaar Papendrecht'
-
Blz. 191
In overleg met scholen inzetten op verbetering parkeergedrag en evaluatie van eerder doorgevoerde fysieke maatregelen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren
-
Blz. 192
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 193
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3)
-
Blz. 194
Monitoren van sluipverkeer (vooral van vrachtwagens) over de Burgemeester Keijzerweg en onder de aandacht brengen van Rijkswaterstaat onder de noemer van 'verkeersdrukte'
-
Blz. 195
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
-
Blz. 196
Kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten in stand houden
-
Blz. 197
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan.
-
Blz. 198
Toepassen klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte waarbij groen beeldbepalend is
-
Blz. 199
Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 200
Uitvoering geven aan maatregelen en projecten komend uit de Fietsstructuur Papendrecht om fietsgebruik te stimuleren
-
Blz. 201
Electrische mobiliteit bevorderen
-
Blz. 202
In het najaar 2020 de basis leggen voor een concessie voor een laadpaal infrastructuur en deze zo mogelijk in 2021 implementeren
-
Blz. 203
Samenwerkingspartners
-
Blz. 204
2.2 Parkeren
-
Blz. 205
Doelstellingen
-
Blz. 206
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 207
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
-
Blz. 208
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 209
Doelstellingen
-
Blz. 210
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
-
Blz. 211
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 212
Samenwerkingspartners
-
Blz. 213
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 214
Doelstellingen
-
Blz. 215
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
-
Blz. 216
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 217
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
-
Blz. 218
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam
-
Blz. 219
Samenwerkingspartners
-
Blz. 220
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
Verbeteren van het openbaar vervoer
-
Blz. 223
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht
-
Blz. 224
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente
-
Blz. 225
Stimuleren van het gebruik maken van aanvullende systemen openbaar vervoer zoals o.a. e-wheels en zorglijn
-
Blz. 226
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer, zoals een lightrail verbinding met Rotterdam
-
Blz. 227
Samenwerkingspartners
-
Blz. 228
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 229
3. Economie
-
Blz. 230
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 231
Doelstellingen
-
Blz. 232
Voeren van accountmanagement
-
Blz. 233
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
-
Blz. 234
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
-
Blz. 235
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
-
Blz. 236
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
-
Blz. 237
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast"
-
Blz. 238
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat
-
Blz. 239
Faciliteren van op samenwerking berustende versterkende initiatieven zoals Keurmerk veilig ondernemen
-
Blz. 240
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
-
Blz. 241
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven
-
Blz. 242
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen, zoals circulaire economie
-
Blz. 243
Stimuleren van de regionale economie
-
Blz. 244
Samenwerken met regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen
-
Blz. 245
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
-
Blz. 246
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
-
Blz. 247
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
-
Blz. 248
Deelnemen aan het ondernemersplein
-
Blz. 249
Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
-
Blz. 250
Stimuleren van verbindende activiteiten voor zover de coronamaatregelen dat mogelijk maken
-
Blz. 251
Samenwerkingspartners
-
Blz. 252
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 255
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
-
Blz. 256
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
-
Blz. 257
Samenwerkingspartners
-
Blz. 258
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 259
Doelstellingen
-
Blz. 260
Invulling geven aan online en offline bedrijvenloket
-
Blz. 261
Up to date houden van informatie (online en offline) en het centraal positioneren van de accountmanager
-
Blz. 262
3.4 Economische promotie
-
Blz. 263
Doelstellingen
-
Blz. 264
Succes en diversiteit van Papendrechts bedrijfsleven voor het voetlicht brengen
-
Blz. 265
Papendrecht in business in de markt zetten
-
Blz. 266
Papendrecht en de Drechtsteden promoten als vestigingslocatie
-
Blz. 267
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt en innovatie
-
Blz. 268
Uitvoeren van het activiteitenprogramma Onderwijs en Arbeidsmarkt 2021
-
Blz. 269
Via de regeling Sterk Techniekonderwijs verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en (regionale) arbeidsmarkt
-
Blz. 270
De scholen VO uit de Drechtsteden werken samen als platform Bèta Scholen
-
Blz. 271
De VO-scholen nemen deel aan het Jaarprogramma Jet-Net scholen
-
Blz. 272
Leerlijn Aerospace en Maritiem
-
Blz. 273
Het primair onderwijs neemt deel aan Techniekdock, een techniekroute door de Duurzaamheidsfabriek
-
Blz. 274
Wat mag het kosten?
-
Blz. 275
4. Onderwijs
-
Blz. 276
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 277
Doelstellingen
-
Blz. 278
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
-
Blz. 279
Wettelijk toezicht houden op het openbaar basisonderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
-
Blz. 280
Samenwerkingspartners
-
Blz. 281
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 282
Doelstellingen
-
Blz. 283
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
-
Blz. 284
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
-
Blz. 285
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
-
Blz. 286
Realiseren van een nieuw huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 287
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
-
Blz. 288
Wettelijk toezicht houden op het openbaar voortgezet onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs
-
Blz. 289
Samenwerkingspartners
-
Blz. 290
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 291
Doelstellingen
-
Blz. 292
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 293
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op) (taal)achterstand
-
Blz. 294
Streven om een kindvriendelijke gemeente te zijn door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
-
Blz. 295
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 296
Uitvoeren van regionale aanpak laaggeletterdheid om inwoners die moeite hebben met basisvaardigheden te ondersteunen door middel van les- en leeractiviteiten
-
Blz. 297
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
-
Blz. 298
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
-
Blz. 299
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
-
Blz. 300
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
-
Blz. 301
Samenwerkingspartners
-
Blz. 302
Wat mag het kosten?
-
Blz. 303
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 304
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
-
Blz. 307
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
-
Blz. 308
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
-
Blz. 309
De in 2020 in gang gezette actualisering van 'Sport op Koers' verder vormgeven
-
Blz. 310
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
-
Blz. 311
Vanuit sportstimulering werken aan het bevorderen van de sociale ontwikkeling, het voorkomen van overgewicht en het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid
-
Blz. 312
Samenwerkingspartners
-
Blz. 313
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 314
Doelstellingen
-
Blz. 315
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
-
Blz. 316
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties
-
Blz. 317
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
-
Blz. 318
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum
-
Blz. 319
Samenwerkingspartners
-
Blz. 320
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 321
Doelstellingen
-
Blz. 322
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
-
Blz. 323
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ een modern cultuuraanbod en cultuureducatie tot stand brengen
-
Blz. 324
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren
-
Blz. 325
Cultuur(uitingen) gebruiken ter ondersteuning binnen het sociaal domein
-
Blz. 326
Ondersteunen van het cultuurprogramma 'Cultuur Dichtbij' voor kwetsbare ouderen
-
Blz. 327
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 328
Gezamenlijk met lokale aanbieders een cultuur-educatieprogramma aanbieden voor scholen en peuterspeelzalen
-
Blz. 329
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
-
Blz. 330
De vraag naar en behoefte aan cultuur (bv. bij het onderwijs) inventariseren via de cultuurmakelaar in samenwerking met de cultuuraanbieders
-
Blz. 331
Faciliteren van evenementen
-
Blz. 332
Stimuleren van culturele activiteiten en evenementen door maatschappelijke instellingen, ondernemers en anderen
-
Blz. 333
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te enthousiasmeren met een ondersteunende houding
-
Blz. 334
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te stimuleren om zelf een jaarlijks zomerfeest te organiseren
-
Blz. 335
Samenwerkingspartners
-
Blz. 336
5.4 Musea
-
Blz. 337
Doelstellingen
-
Blz. 338
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
-
Blz. 339
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
-
Blz. 340
Samenwerkingspartners
-
Blz. 341
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 342
Doelstellingen
-
Blz. 343
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
-
Blz. 344
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
-
Blz. 345
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
-
Blz. 346
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie
-
Blz. 347
Samenwerkingspartners
-
Blz. 348
5.6 Media
-
Blz. 349
Doelstellingen
-
Blz. 350
Aansluiting van de informatieconcepten van de Bibliotheek AanZet en de Volksuniversiteit op elkaars programmering binnen het kader van de KennisMarkt
-
Blz. 351
Monitoring van de samenwerking van de Bibliotheek AanZet en de Volksuniversiteit
-
Blz. 352
Verder concretiseren en uitvoeren van het beheer van de Rietgorscollectie
-
Blz. 353
Onderzoeken wat de beste wijze is van beheer van de kunstcollectie De Rietgors en kunst in de openbare ruimte en het uitwerken van een plan daarvoor
-
Blz. 354
Samenwerkingspartners
-
Blz. 355
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 356
Doelstellingen
-
Blz. 357
Behouden en versterken van het groen karakter van Papendrecht
-
Blz. 358
Het beheer en onderhoud aan het groen wordt uitgevoerd vanuit het Groen Beleidsplan 2014-2024 en het Groenbeheerplan binnen de beschikbare middelen
-
Blz. 359
Ruimte geven aan maatschappelijk initiatief en samenwerken aan natuurbehoud met inwoners en maatschappelijke partners
-
Blz. 360
Het stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op publiek- en privaat terrein
-
Blz. 361
Versterken ecologische functie
-
Blz. 362
Het verder versterken van de biodiversiteit langs de A15 en aanleggen van ecologische verbindingen bij de N3 met ondersteuning van Rijkswaterstaat (subsidie)
-
Blz. 363
In 2021 zetten we het natuurvriendelijk maaibeleid voort
-
Blz. 364
Samen met een ecoloog de ecologische ontwikkeling van natuurvriendelijk gras en bosplantsoen volgen
-
Blz. 365
Natuurvriendelijk onderhoud van bosplantsoen wordt op 30% van het onderhouden areaal uitgevoerd
-
Blz. 366
We betrekken ecologische experts bij omvangrijke projecten in de openbare ruimte
-
Blz. 367
Voldoende speelgelegenheden aanbieden
-
Blz. 368
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen
-
Blz. 369
In aansluiting op het bijgestelde investeringskrediet wordt bij de vervanging van speeltoestellen ook aandacht geschonken aan andere vormen van buiten spelen als natuurlijk spelen en speelaanleidingen
-
Blz. 370
Versterken recreatieve functie
-
Blz. 371
Aanleggen trap naar viaduct N3-A15 ten behoeve van wandelverbinding
-
Blz. 372
Versterken kwaliteit watergangen
-
Blz. 373
Uitvoering pilots met ander wateronderhoud ter versterking van de natuurwaarde van water (zoals bij lange watergang Alver), waarbij minder verstoring optreedt in de ecologie
-
Blz. 374
Samenwerkingspartners
-
Blz. 375
Wat mag het kosten?
-
Blz. 376
6. Sociaal Domein
-
Blz. 377
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 378
Doelstellingen
-
Blz. 379
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving
-
Blz. 380
Stimuleren maatschappelijke initiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
-
Blz. 381
Initiatieven integraal bekijken en maximaal mogelijk maken door het bestaan van en de wisselwerking tussen het MIT en het PIT
-
Blz. 382
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten
-
Blz. 383
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offline buurtplatform
-
Blz. 384
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
-
Blz. 385
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
-
Blz. 386
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
-
Blz. 387
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
-
Blz. 388
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
-
Blz. 389
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
-
Blz. 390
Uitvoeren van de visie en het werkplan Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht
-
Blz. 391
Versterken en aanjagen van het zogeheten 'voorliggend veld' van algemene voorzieningen
-
Blz. 392
Invulling en uitvoering geven aan de programmatische aanpak 'Ouderen en Wonen' in samenwerking met maatschappelijke instellingen
-
Blz. 393
In co-creatie met maatschappelijke partners de preventiemogelijkheden versterken en bestendigen op het gebied van opgroei- en opvoedhulp aan de hand van een Uitvoeringsagenda Jeugd(hulp)
-
Blz. 394
Verder vorm en invulling geven aan het Adviespunt scheiden, kind en ouderschap
-
Blz. 395
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
-
Blz. 396
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen uiting geven aan de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet
-
Blz. 397
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen mantelzorgers attenderen op ondersteuningsmogelijkheden en het verder vormgeven van het ondersteuningsaanbod om hen adequaat te steunen bij hun zorgtaken
-
Blz. 398
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
-
Blz. 399
Promoten, stimuleren en aanjagen van vrijwilligerswerk via het platform PuurPapendrecht en via activiteiten georganiseerd door Sterk Papendrecht
-
Blz. 400
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners uiting geven aan de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
-
Blz. 401
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 402
Integratie en participatie van statushouders
-
Blz. 403
Invulling en vanaf 1 juli 2021 uitvoering geven aan de nieuwe taken in het kader van de nieuwe Wet inburgering
-
Blz. 404
Samenwerkingspartners
-
Blz. 405
6.2 Wijkteams
-
Blz. 406
Doelstellingen
-
Blz. 407
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving
-
Blz. 408
Vanuit het Beleidsplan Sociaal Domein 2021-2024 worden verschillende acties geïnitieerd om een zorgzaam en veerkrachtig Papendrecht te blijven en waar mogelijk te versterken
-
Blz. 409
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar
-
Blz. 410
Stapsgewijs doorontwikkelen van de prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht als één strategische partner
-
Blz. 411
Nadere prestatiegerichte (subsidie)afspraken met Sterk Papendrecht worden gemaakt rondom jeugdhulp
-
Blz. 412
Uitvoering geven aan het Convenant Preventiehuisuitzetting
-
Blz. 413
Invulling geven aan Buurtbemiddeling om burenoverlast te beperken vanuit de afspraken met Sterk Papendrecht en Woonkracht10
-
Blz. 414
Samen met Sterk Papendrecht, de scholen en andere gelieerde instellingen die professioneel actief zijn met jeugdigen, inzetten op een stevige samenwerking op het gebied van onderwijs en jeugd(hulp) aan de hand van nieuwe lokale samenwerkingsafspraken
-
Blz. 415
Samen met Sterk Papendrecht, zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen bestendigen van een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
-
Blz. 416
Een doorontwikkeling van Sterk Papendrecht op het thema OGGZ, in samenwerking met o.a. de DG&J (procescoördinatie) en Yulius (ambulant specialistisch verpleegkundige)
-
Blz. 417
Samenwerkingspartners
-
Blz. 418
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 419
Doelstellingen
-
Blz. 420
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
-
Blz. 421
Uitvoeren van de Participatiewet, de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt
-
Blz. 422
In het kader van het meerjarige collegeactieprogramma en de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede (t/m 2021) wordt samen met maatschappelijke instellingen vorm gegeven aan een Papendrechtse schuldenroute
-
Blz. 423
Samen met SDD, Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en andere maatschappelijke partners lokaal invulling geven aan de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
-
Blz. 424
Samenwerkingspartners
-
Blz. 425
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 426
Doelstellingen
-
Blz. 427
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
-
Blz. 428
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
-
Blz. 429
Samenwerkingspartners
-
Blz. 430
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 431
Doelstellingen
-
Blz. 432
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 433
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
-
Blz. 434
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 435
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
-
Blz. 436
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 437
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden via de Sociale Dienst Drechtsteden en centrumgemeente Dordrecht met het onderwijs en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten
-
Blz. 438
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken
-
Blz. 439
Samenwerkingspartners
-
Blz. 440
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 441
Doelstellingen
-
Blz. 442
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 443
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
-
Blz. 444
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
-
Blz. 445
Samenwerkingspartners
-
Blz. 446
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 447
Doelstellingen
-
Blz. 448
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven, waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 449
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale visie sociaal domein Drechtsteden
-
Blz. 450
Versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen door een samenwerkingsagenda met de SDD en Sterk Papendrecht
-
Blz. 451
Samenwerkingspartners
-
Blz. 452
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 453
Doelstellingen
-
Blz. 454
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 455
Uitvoering geven aan beleidskaders en de regionale samenwerking
-
Blz. 456
Samenwerkingspartners
-
Blz. 457
6.81 Geëscaleerde zorg18+
-
Blz. 458
Doelstellingen
-
Blz. 459
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden
-
Blz. 460
Op basis van een regionale samenwerkingsovereenkomst wordt door Dordrecht (als centrumgemeente) invulling gegeven aan de maatwerkvoorzieningen op het gebied van Beschermd Wonen en Opvang
-
Blz. 461
Op basis van een regionale samenwerkingsagenda met aanbieders wordt inhoud gegeven aan de beweging beschermd thuis
-
Blz. 462
Samenwerkingspartners
-
Blz. 463
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 464
Doelstellingen
-
Blz. 465
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
-
Blz. 466
Uitvoering geven aan de beleidskaders en de regionale samenwerking
-
Blz. 467
Samenwerkingspartners
-
Blz. 468
Wat mag het kosten?
-
Blz. 469
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 470
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 471
Doelstellingen
-
Blz. 472
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
-
Blz. 473
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 474
Regie voeren op de uitvoering van de basistaken van de wettelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)
-
Blz. 475
Bestendigen van de samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen
-
Blz. 476
Samenwerkingspartners
-
Blz. 477
7.2 Riolering
-
Blz. 478
Doelstellingen
-
Blz. 479
Uitvoering geven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023
-
Blz. 480
Vervanging van riolering wordt integraal opgepakt samen met wegen, groen en klimaat adaptieve maatregelen
-
Blz. 481
Uitvoeren van onderhoud en beheer aan de riolering en gemalen
-
Blz. 482
Bij nieuwe bouwontwikkelingen 20 mm regenwater bergen op eigen terrein
-
Blz. 483
Uitvoering geven aan de nota "Strategie Klimaatadaptatie Papendrecht 2017" om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken
-
Blz. 484
Zowel regionaal (Alblasserwaard- Vijfheerenlanden) als voor het Papendrechts grondgebied risicodialogen voeren met professionele stakeholders
-
Blz. 485
Uitvoeren van klimaat adaptieve maatregelen zoals waterberging bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
-
Blz. 486
Vanuit Operatie Steenbreek Papendrecht zo veel mogelijk in samenwerking met partners als Waterschap Rivierenland, Woonkracht10 en andere gemeenten stimuleren van een klimaat adaptieve inrichting op privaat- (en publiek-) terrein
-
Blz. 487
Effecten van hevige regenbuien inzichtelijk maken in een samenhangend model voor watergangen (van Waterschap) en riolering (van Papendrecht)
-
Blz. 488
Samenwerkingspartners
-
Blz. 489
7.3 Afval
-
Blz. 490
Doelstellingen
-
Blz. 491
Inzamelen van huishoudelijk afval door HVC en op het afvalbrengstation
-
Blz. 492
Het inzamelen van huisvuil, afkomstig van bewoners aan huis, van verzamelpunten in de wijken en van het afvalbrengstation
-
Blz. 493
Uitvoeren van de gemeentelijke afvaltaak en andere daarmee samenhangende taken
-
Blz. 494
Onderhouden, beheren en vervangen van de inzamelvoorzieningen
-
Blz. 495
Stimuleren van hergebruik of recycling door gescheiden afvalinzameling
-
Blz. 496
Voorlichting blijven geven aan bewoners over huishoudelijk afval, stimuleren hergebruik en faciliteren van het gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval
-
Blz. 497
Afhankelijk van de behoefte samen met scholen kijken naar mogelijkheden voor voorlichting over afvalscheiding en stimuleren gescheiden afvalinzameling op basisscholen
-
Blz. 498
Zorgen voor een toekomstbestendig afvalinzamelsysteem
-
Blz. 499
Afronden pilot omgekeerd inzamelen in de wijk Oostpolder
-
Blz. 500
Afronden onderzoek naar de mogelijkheden van nascheiding van huishoudelijk afval
-
Blz. 501
Samenwerkingspartners
-
Blz. 502
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 503
Doelstellingen
-
Blz. 504
Een veilige omgeving en een prettig woon-, werk- en leefklimaat
-
Blz. 505
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2021 uitvoering milieutaken door OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
-
Blz. 506
Monitoren afspraken met Chemours/DuPont
-
Blz. 507
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder 2016'
-
Blz. 508
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA) en het op te stellen 'maatwerkplan'
-
Blz. 509
Actieplan omgevingslawaai Papendrecht 2013-2018
-
Blz. 510
Ontwikkelingen rondom beleid in relatie tot stikstofemissies en Natura 2000-gebieden actief volgen en hierop zo veel mogelijk anticiperen bij ruimtelijke planvorming
-
Blz. 511
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van milieuthema's ten behoeve van het Omgevingsplan
-
Blz. 512
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op het moment van de invoering van de Omgevingswet
-
Blz. 513
De gevolgen van het nieuwe beleid met betrekking tot omgevingsveiligheid (per 1-1-2022) in beeld brengen
-
Blz. 514
In overleg met betrokken gemeenten en TenneT verder uitwerken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van de 380 kV hoogspanningsverbinding te verkleinen
-
Blz. 515
Uitbreiden RVMK (regionaal verkeersmodel) naar een multimodaal model
-
Blz. 516
Samenwerkingspartners
-
Blz. 517
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 518
Doelstellingen
-
Blz. 519
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
-
Blz. 520
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
-
Blz. 521
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
-
Blz. 522
Invoeren en/of toepassen van gedifferentieerde tarieven voor begraven op basis van eerdere externe onderzoeksresultaten
-
Blz. 523
Wat mag het kosten?
-
Blz. 524
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 525
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 526
Doelstellingen
-
Blz. 527
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving
-
Blz. 528
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen
-
Blz. 529
Aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-1-2022 hun verzoek voor een bestemmingsplan in te dienen
-
Blz. 530
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
-
Blz. 531
In beeld brengen wat de consequenties zijn van de invoering Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
-
Blz. 532
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving. Ook met het oog op de PAS-problematiek
-
Blz. 533
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen
-
Blz. 534
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte van derden en het initiëren en mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen
-
Blz. 535
Beeldbepalende locaties (indien aan de orde) herontwikkelen
-
Blz. 536
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst
-
Blz. 537
In 2021 vaststellen van de omgevingsvisie
-
Blz. 538
In 2021 start maken met een omgevingsplan en aanbieden van een voorontwerp
-
Blz. 539
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
-
Blz. 540
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
-
Blz. 541
Voorbereiden en aanbieden van de voor de invoering van de Omgevingswet wettelijk minimaal vereiste besluiten over onder andere participatie, welstand, delegatie en adviesrecht voor bepaalde typen aanvragen
-
Blz. 542
Samenwerkingspartners
-
Blz. 543
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 544
Doelstellingen
-
Blz. 545
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 546
Herziening planontwikkeling locatie Veerpromenade met keuze op basis van scenario ontwikkeling
-
Blz. 547
Opnemen van de locatie PC Hooftlaan 180 in de grondexploitatie Centrum
-
Blz. 548
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
-
Blz. 549
Vergroten aantrekkelijkheid, economische aantrekkingskracht en promotie van het centrum
-
Blz. 550
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
-
Blz. 551
Realisatie woningbouw Eiland Kombuis. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2021
-
Blz. 552
Afronden van woongebied Land van Matena
-
Blz. 553
Ontwikkeling Tiendzone Oostpolder (Land van Matena)
-
Blz. 554
Samenwerkingspartners
-
Blz. 555
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 556
Doelstellingen
-
Blz. 557
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
-
Blz. 558
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
-
Blz. 559
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen
-
Blz. 560
Ook in 2021 voeren we het Papendrechts Woonplan uit
-
Blz. 561
Actualiseren van de lokale PALT behorend bij regionale PALT
-
Blz. 562
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
-
Blz. 563
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
-
Blz. 564
Verder uitvoeren van de motie Ouderen en Wonen
-
Blz. 565
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
-
Blz. 566
Samen met inwoners en stakeholders vanuit de participatiegedachte de concept Regionale Energiestrategie 1.0 invullen
-
Blz. 567
Samen met inwoners, ondernemers en stakeholders vanuit de participatiegedachte de Transitievisie Warmte 1.0 (TVW 1.0) updaten naar TVW 2021
-
Blz. 568
Samen met stakeholders als HVC, Stedin en WK10 starten met het opstellen van wijkaanpakken voor wijken die van het aardgas gaan
-
Blz. 569
Haalbaarheid van een wijk als proeftuin aardgasvrije wijken onderzoeken en bij positief resultaat een subsidieaanvraag bij BZK indienen (1e Q 2021)
-
Blz. 570
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en extra promoten van het in 2020 opgerichte loket Zakelijk Drechtsteden
-
Blz. 571
Handelingsperspectief bieden aan inwoners
-
Blz. 572
Vergroten betrokkenheid inwoners bij de voorfase van de energietransitie
-
Blz. 573
Maken van een plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
-
Blz. 574
Handelingsperspectief bieden aan ondernemers en eigenaren van maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 575
GPR toepassen (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
-
Blz. 576
Samenwerkingspartners
-
Blz. 577
Wat mag het kosten?
-
Blz. 578
Paragrafen
-
Blz. 579
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 580
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 581
Structureel weerstandsvermogen
-
Blz. 582
Incidenteel weerstandsvermogen
-
Blz. 583
Beoordeling weerstandscapaciteit
-
Blz. 584
Financiële kengetallen
-
Blz. 585
2. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 586
Inleiding
-
Blz. 587
Kerncijfers (in beheer) van Papendrecht
-
Blz. 588
Beheervisie
-
Blz. 589
Beleidskaders
-
Blz. 590
Vastgoed
-
Blz. 591
Regionale samenwerking
-
Blz. 592
Financiering van werken
-
Blz. 593
Geplande werkzaamheden jaarschijven 2021 t/m 2025
-
Blz. 594
3. Financiering
-
Blz. 595
Financiering
-
Blz. 596
Algemeen
-
Blz. 597
Financieringspostitie
-
Blz. 598
Renterisico's
-
Blz. 599
Kredietrisico's
-
Blz. 600
4. Lokale heffingen
-
Blz. 601
Lokale heffingen
-
Blz. 602
Ontwikkelingen en rijksbeleid
-
Blz. 603
Overzicht gemeentelijke belastingopbrengsten (x 1.000)
-
Blz. 604
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 605
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 606
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 607
Rioolheffing
-
Blz. 608
Vergelijking andere gemeenten
-
Blz. 609
Overige lokale heffingen
-
Blz. 610
Kwijtschelding
-
Blz. 611
Grondbeleid
-
Blz. 612
5. Grondbeleid
-
Blz. 613
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 614
Inleiding
-
Blz. 615
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
-
Blz. 616
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 617
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 618
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 619
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtwerk
-
Blz. 620
Gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
-
Blz. 621
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
-
Blz. 622
Stedin Groep
-
Blz. 623
Bank Nederlandse Gemeenten NV
-
Blz. 624
Oasen NV
-
Blz. 625
Regionale Onwikkelmaatschappij Drechtsteden
-
Blz. 626
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
-
Blz. 627
Recreatie en Cultuur holding BV
-
Blz. 628
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 629
Ontwikkeling organisatie en ontwikkeling HRM
-
Blz. 630
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 631
Informatiemanagement en ICT
-
Blz. 632
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 633
Indicatoren en streefwaarden
-
Blz. 634
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
-
Blz. 635
Indicatoren en streefwaarden gemeente Papendrecht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap