Begroting 2020
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 6
|
0.1 Bestuur
|
Blz. 7
|
Doelstellingen
|
Blz. 8
|
Doorontwikkelen regionale samenwerking
|
Blz. 9
|
Maken en volgen van een sterke, proactieve agenda voor de inzet in de regio (meer agendasettend en minder volgend)
|
Blz. 10
|
Samenwerken op basis van inhoudelijke thema's met een accent op bereikbaarheid en openbaar vervoer, onderwijs en arbeidsmarkt, sociaal domein, ketenvorming en innovatie in de economische speerpuntsectoren en energietransitie
|
Blz. 11
|
We stellen een regionale opgave-agenda op waarin we keuzes maken en acties prioriteren (verdeling korte en lange termijn), waarbij de lange termijn acties periodiek met de raad worden besproken
|
Blz. 12
|
Samenleving meer betrekken bij het besturen
|
Blz. 13
|
We maken een foto van de democratie om te onderzoeken op welke onderdelen we participatie versterken en een roadmap voor participatie op kunnen maken
|
Blz. 14
|
In 2020 wordt een participatiekalender opgesteld
|
Blz. 15
|
We maken participatie een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
|
Blz. 16
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 17
|
0.2 Burgerzaken
|
Blz. 18
|
Doelstellingen
|
Blz. 19
|
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
|
Blz. 20
|
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
|
Blz. 21
|
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
|
Blz. 22
|
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie) door training van medewerkers
|
Blz. 23
|
Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
|
Blz. 24
|
Met meer informatie vanuit de vakdomeinen nog meer eerstelijns vragen afhandelen bij de telefooncentrale
|
Blz. 25
|
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren we verschillende E-diensten
|
Blz. 26
|
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
|
Blz. 27
|
Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar het juiste team brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
|
Blz. 28
|
Gefaseerd doorvoeren van LiveChat op de website, eerst voor vragen van inwoners, later ook voor vragen van ondernemers
|
Blz. 29
|
In 2020 als gemeente verder aansluiten op MijnOverheid, waarbij in het begin ook per post brieven worden aangeboden
|
Blz. 30
|
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
|
Blz. 31
|
In het kader van de aanpak van laaggeletterdheid gebruikmaken van middelen om teksten leesbaarder te maken (automatisch omzetten van taal in leesbare taal en waar mogelijk inzet van andere hulpmiddelen)
|
Blz. 32
|
Verduidelijken van onze producten en diensten met tekeningen
|
Blz. 33
|
Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
|
Blz. 34
|
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
|
Blz. 35
|
Controleren van panden met de BRP als basis, zelfstandig en in samenwerking met ketenpartners
|
Blz. 36
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 37
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 38
|
Doelstellingen
|
Blz. 39
|
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
|
Blz. 40
|
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
|
Blz. 41
|
Omzetten van niet-strategisch vastgoed naar andere functies (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
|
Blz. 42
|
Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
|
Blz. 43
|
Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
|
Blz. 44
|
Opleveren actieplan voor een klimaat-neutrale gemeentelijke organisatie inclusief een plan voor het gefaseerd verduurzamen van gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 45
|
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
|
Blz. 46
|
Doelstellingen
|
Blz. 47
|
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
|
Blz. 48
|
Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
|
Blz. 49
|
Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
|
Blz. 50
|
Continueren van het traineeprogramma
|
Blz. 51
|
De mogelijkheden benutten om de formatie in schalen 11 en 12 om te zetten in schalen 9 en 10 (minder beleid naar meer beheer en uitvoering)
|
Blz. 52
|
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
|
Blz. 53
|
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen binnen de arbeidsmarktcommunicatie
|
Blz. 54
|
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
|
Blz. 55
|
Continueren inzetten op de 'lerende organisatie'
|
Blz. 56
|
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
|
Blz. 57
|
Toekennen en faciliteren van P-bevoegdheid aan teamleiders waardoor medewerkers beter ondersteund en gecoacht worden
|
Blz. 58
|
Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
|
Blz. 59
|
Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
|
Blz. 60
|
Benutten en faciliteren van loopbaankansen voor medewerkers
|
Blz. 61
|
Werken aan de competenties (gedrag en vaardigheden) van medewerkers
|
Blz. 62
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 63
|
0.4b ICT
|
Blz. 64
|
Doelstellingen
|
Blz. 65
|
Meer aandacht voor de mogelijkheden van ICT en meer aandacht voor digitaal werken, toegankelijkheid, toekomstbestendigheid en informatieveiligheid
|
Blz. 66
|
Om de mogelijkheden van ICT bij vernieuwingen explicieter te maken, wordt meer aandacht besteed aan kennisontwikkeling op het gebied van ICT
|
Blz. 67
|
Het Nieuwe Werken strategisch en beleidsmatig ondersteunen
|
Blz. 68
|
De prioriteiten en adviezen uit het behoefteonderzoek naar de interne wensen op het vlak van informatievoorziening, ICT en digitalisering, toetsen en waar mogelijk opvolgen
|
Blz. 69
|
Onderzoeken hoe we het Nieuwe Werken toekomstbestendig, innovatief en flexibel kunnen houden
|
Blz. 70
|
Op het gebied van informatiebeleid aansluiten bij regionale ontwikkelingen en input leveren aan het CIO en het SCD wat betreft lokale wensen
|
Blz. 71
|
Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid in het kader van de omgevingsvisie – een lokale vertaling van de regionale aanpak
|
Blz. 72
|
Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
|
Blz. 73
|
Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
|
Blz. 74
|
Adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers
|
Blz. 75
|
Om de positie van de gemeente in de regio blijvend te versterken en om een flexibele, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie te kunnen bewerkstelligen, wordt de positie van informatiemanager duurzaam en versterkt ingevuld
|
Blz. 76
|
Intensiveren van de wisselwerking en samenwerking tussen Informatiemanagement, ICT, informatieveiligheid en geo-informatie
|
Blz. 77
|
Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
|
Blz. 78
|
Doorontwikkeling van de geo-informatievoorziening
|
Blz. 79
|
Ook in 2020 werken we aan het uitbouwen van initiatieven op het gebied van datagestuurd werken, smart city en smart mobility.
|
Blz. 80
|
Voldoen aan wetgeving rondom Geo-informatie, zoals de basisregistratie BAG (adressen en gebouwen), BGT (Grootschalige topografie) en WIBON (boven- en ondergrondse netwerken).
|
Blz. 81
|
Stimulering gebruik en innovatie van Geo-informatie (Hieronder valt ook de betere communicatie richting inwoners en ondernemers hoe geo-informatie ook door hen gebruikt kan worden)
|
Blz. 82
|
De organisatie rondom de Geo informatie ook naar de toekomst toe borgen om daarmee inwoners, bedrijven, instellingen en eigen ambtenaren van goede (geo-)informatie te voorzien
|
Blz. 83
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 84
|
0.5 Treasury
|
Blz. 85
|
Inleiding
|
Blz. 86
|
Doelstellingen
|
Blz. 87
|
Optimaliseren schuldpositie
|
Blz. 88
|
Monitoren economische en marktontwikkelingen
|
Blz. 89
|
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
|
Blz. 90
|
Beperken renterisico
|
Blz. 91
|
Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
|
Blz. 92
|
Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
|
Blz. 93
|
Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
|
Blz. 94
|
Grote investeringen faseren waar kan
|
Blz. 95
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 96
|
0.61 OZB woningen
|
Blz. 97
|
Inleiding
|
Blz. 98
|
Doelstellingen
|
Blz. 99
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 100
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 101
|
OZB maximaal bijstellen met inflatie
|
Blz. 102
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 103
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 104
|
0.62 OZB niet-woningen
|
Blz. 105
|
Inleiding
|
Blz. 106
|
Doelstellingen
|
Blz. 107
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 108
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 109
|
OZB maximaal bijstellen met inflatie
|
Blz. 110
|
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
|
Blz. 111
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 112
|
0.63 Parkeerbelasting
|
Blz. 113
|
Doelstellingen
|
Blz. 114
|
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
|
Blz. 115
|
Handhaven van de blauwe zone
|
Blz. 116
|
0.64 Belastingen overig
|
Blz. 117
|
Doelstellingen
|
Blz. 118
|
Beperken lokale lasten
|
Blz. 119
|
Efficiency in processen
|
Blz. 120
|
Streven naar kostendekkende tarieven
|
Blz. 121
|
Efficiency in processen
|
Blz. 122
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 123
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 124
|
Doelstellingen
|
Blz. 125
|
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
|
Blz. 126
|
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
|
Blz. 127
|
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
|
Blz. 128
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 129
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 130
|
Doelstellingen
|
Blz. 131
|
Effectief inzetten van budget voor nieuw beleid
|
Blz. 132
|
Budget inzetten zoals aangegeven in de Kaderbrief 2020-2023
|
Blz. 133
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 134
|
Doelstellingen
|
Blz. 135
|
Beperken van administratieve lasten
|
Blz. 136
|
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
|
Blz. 137
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 138
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 139
|
Doelstellingen
|
Blz. 140
|
Goed inzicht in de reservepositie
|
Blz. 141
|
Beperken aantal reserves
|
Blz. 142
|
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
|
Blz. 143
|
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
|
Blz. 144
|
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
|
Blz. 145
|
Monitoren en beperken van risico's
|
Blz. 146
|
Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
|
Blz. 147
|
Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
|
Blz. 148
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 149
|
Doelstellingen
|
Blz. 150
|
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
|
Blz. 151
|
Behoedzaam financieel beleid
|
Blz. 152
|
Structureel sluitende begroting
|
Blz. 153
|
Gezien de verslechterde financiële positie met name door oplopende kosten in het sociaal domein organiseren van een ombuigingsproces met als inzet de jaren na het begrotingsjaar 2020 financieel sluitend te krijgen
|
Blz. 154
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 155
|
1. Veiligheid
|
Blz. 156
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 157
|
Doelstellingen
|
Blz. 158
|
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
|
Blz. 159
|
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
|
Blz. 160
|
Verder bouwen aan een regio brede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
|
Blz. 161
|
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
|
Blz. 162
|
Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
|
Blz. 163
|
Verder vormgeven van de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne
|
Blz. 164
|
Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
|
Blz. 165
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 166
|
1.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 167
|
Doelstellingen
|
Blz. 168
|
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
|
Blz. 169
|
Uitvoeren beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
|
Blz. 170
|
Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
|
Blz. 171
|
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
|
Blz. 172
|
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
|
Blz. 173
|
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
|
Blz. 174
|
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
|
Blz. 175
|
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
|
Blz. 176
|
Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
|
Blz. 177
|
Inrichten meldpunt radicalisering met bijhorend handelingsprotocol
|
Blz. 178
|
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
|
Blz. 179
|
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
|
Blz. 180
|
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole in het kader van de openbare orde beheersing, wijkveiligheid, gezondheid en controle op naleving van diverse wettelijke en gemeentelijke bepalingen
|
Blz. 181
|
Evalueren pilot Halt-afdoening ter voorkoming van verdere strafvervolging
|
Blz. 182
|
Inzetten extra boa op uitvoering 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018-2021'
|
Blz. 183
|
Uitvoeren geactualiseerde huisvestingsverordening en aanpakken illegale verhuur om woonoverlast tegen te gaan en de leefbaarheid te vergroten
|
Blz. 184
|
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
|
Blz. 185
|
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
|
Blz. 186
|
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning door een lokaal meldpunt ondermijning in te richten, de APV 'ondermijning-proof" te maken en de in het ondermijningsonderzoek geconstateerde signalen nader te onderzoeken
|
Blz. 187
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 188
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 189
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 190
|
2.1 Verkeer en vervoer
|
Blz. 191
|
Doelstellingen
|
Blz. 192
|
Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
|
Blz. 193
|
Hanteren van de Nederlandse richtlijn bij het ontwerpen en uitvoeren van verlichtingsplannen (uitgezonderd zijn parken, recreatieve ruimten en achterpaden die geen belangrijke functie hebben voor het woon-werk verkeer)
|
Blz. 194
|
Bij vervangen van verlichting hebben we aandacht voor het toepassen van energie-, milieu- en duurzaamheidsaspecten
|
Blz. 195
|
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 196
|
(Grootschalig) onderhouden van voet- en fietspaden
|
Blz. 197
|
Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
|
Blz. 198
|
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
|
Blz. 199
|
Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma 'Bereikbaar Papendrecht', dat betrekking heeft op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
|
Blz. 200
|
Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
|
Blz. 201
|
In overleg met scholen inzetten op verbetering parkeergedrag en evaluatie van eerder doorgevoerde fysieke maatregelen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren
|
Blz. 202
|
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 203
|
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3)
|
Blz. 204
|
Wij onderzoeken mogelijk sluipverkeer (vooral van vrachtwagens) over de Burgemeester Keijzerweg en nemen indien mogelijk structurele maatregelen om dit tegen te gaan.
|
Blz. 205
|
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
|
Blz. 206
|
Kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten in stand houden
|
Blz. 207
|
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan.
|
Blz. 208
|
Extra investeringen zijn nodig om elementenverhardingen te vervangen. Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur
|
Blz. 209
|
Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte waarbij groen beeldbepalend is in de openbare ruimte
|
Blz. 210
|
Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
|
Blz. 211
|
Formeel borgen van de installatieverantwoordelijkheid bij de elektrische objecten in de openbare ruimte
|
Blz. 212
|
Verder doorontwikkelen van de constructieve veiligheid bij de civiele kunstwerken
|
Blz. 213
|
Stimuleren van het fietsgebruik
|
Blz. 214
|
Uitvoering geven aan maatregelen en projecten komend uit de Fietsstructuur Papendrecht om fietsgebruik te stimuleren.
|
Blz. 215
|
Fietsgebruik stimuleren door een uitprobeeraanbod en een tweewielers regeling te faciliteren
|
Blz. 216
|
Electrische mobiliteit bevorderen
|
Blz. 217
|
Initiatieven uit de markt voor elektrisch vervoer ondersteunen en waar mogelijk faciliteren
|
Blz. 218
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 219
|
2.2 Parkeren
|
Blz. 220
|
Doelstellingen
|
Blz. 221
|
Bevorderen gebruik parkeergarages
|
Blz. 222
|
Periodiek uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
|
Blz. 223
|
Uitvoering van parkeerdrukmeting in wijken voorafgaand aan grotere reconstructies
|
Blz. 224
|
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
|
Blz. 225
|
Optimaliseren parkeersysteem
|
Blz. 226
|
Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting in het centrum en omgeving
|
Blz. 227
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 228
|
Doelstellingen
|
Blz. 229
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
|
Blz. 230
|
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 231
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 232
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 233
|
Doelstellingen
|
Blz. 234
|
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
|
Blz. 235
|
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
|
Blz. 236
|
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
|
Blz. 237
|
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
|
Blz. 238
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 239
|
2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 240
|
Doelstellingen
|
Blz. 241
|
Verbeteren van het openbaar vervoer
|
Blz. 242
|
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht.
|
Blz. 243
|
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente
|
Blz. 244
|
Stimuleren van op het openbaar vervoer aanvullende systemen als het gebruik kunnen maken van e-wheels, zorglijn en dergelijke
|
Blz. 245
|
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer, zoals een lightrail verbinding met Rotterdam
|
Blz. 246
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 247
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 248
|
3. Economie
|
Blz. 249
|
3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 250
|
Doelstellingen
|
Blz. 251
|
Voeren van accountmanagement
|
Blz. 252
|
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
|
Blz. 253
|
Het op de hoogte blijven van trends en (markt)ontwikkelingen door het bezoeken van (regionale) congressen en bijeenkomsten
|
Blz. 254
|
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
|
Blz. 255
|
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
|
Blz. 256
|
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
|
Blz. 257
|
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast"
|
Blz. 258
|
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
|
Blz. 259
|
Faciliteren van op samenwerking berustende versterkende initiatieven zoals realisatie van Bedrijven Investeringszone
|
Blz. 260
|
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
|
Blz. 261
|
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven zoals: Keurmerk veilig ondernemen
|
Blz. 262
|
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen
|
Blz. 263
|
Communiceren vanuit de accountmanagersrol om het ondernemersklimaat te verbeteren
|
Blz. 264
|
Stimuleren van de regionale economie
|
Blz. 265
|
Stimuleren van verbindende activiteiten voor alle leerlijnen zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent, "Kom Binnen Bij Bedrijven" en lokale activiteiten/initiatieven
|
Blz. 266
|
Samenwerken met regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen (b.v. Deal Drechtcities)
|
Blz. 267
|
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren' in lijn met ambities Groeiagenda
|
Blz. 268
|
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
|
Blz. 269
|
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
|
Blz. 270
|
Deelnemen aan het ondernemersplein
|
Blz. 271
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 272
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 273
|
Doelstellingen
|
Blz. 274
|
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
|
Blz. 275
|
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
|
Blz. 276
|
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
|
Blz. 277
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 278
|
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
|
Blz. 279
|
Doelstellingen
|
Blz. 280
|
Stimulering zelfstandig ondernemerschap
|
Blz. 281
|
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma economie Verbinden en zichtbaar inspireren
|
Blz. 282
|
3.4 Economische promotie
|
Blz. 283
|
Doelstellingen
|
Blz. 284
|
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
|
Blz. 285
|
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
|
Blz. 286
|
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
|
Blz. 287
|
Jaarprogramma Jet-Net scholen
|
Blz. 288
|
Leerlijn Aerospace en Maritiem
|
Blz. 289
|
Netwerkbijeenkomst Vmbo
|
Blz. 290
|
Onderwijsroute
|
Blz. 291
|
Overkoepelend certificaat technologie
|
Blz. 292
|
Techniekdock
|
Blz. 293
|
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
|
Blz. 294
|
Verbreden communicatie
|
Blz. 295
|
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
|
Blz. 296
|
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
|
Blz. 297
|
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
|
Blz. 298
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
|
Blz. 299
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (3)
|
Blz. 300
|
Via de regeling Sterk Techniekonderwijs verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en (regionale) arbeidsmarkt
|
Blz. 301
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 302
|
4. Onderwijs
|
Blz. 303
|
4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 304
|
Doelstellingen
|
Blz. 305
|
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
|
Blz. 306
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
|
Blz. 307
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 308
|
4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 309
|
Doelstellingen
|
Blz. 310
|
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
|
Blz. 311
|
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
|
Blz. 312
|
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
|
Blz. 313
|
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
|
Blz. 314
|
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
|
Blz. 315
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
|
Blz. 316
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 317
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 318
|
Doelstellingen
|
Blz. 319
|
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 320
|
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
|
Blz. 321
|
Een kindvriendelijke gemeente zijn en blijven door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
|
Blz. 322
|
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
|
Blz. 323
|
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
|
Blz. 324
|
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
|
Blz. 325
|
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
|
Blz. 326
|
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
|
Blz. 327
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
|
Blz. 328
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 329
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 330
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 331
|
5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 332
|
Doelstellingen
|
Blz. 333
|
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
|
Blz. 334
|
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen, zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers', onderdeel Sportstimulering
|
Blz. 335
|
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
|
Blz. 336
|
Actualisering 'Sport op Koers'
|
Blz. 337
|
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
|
Blz. 338
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 339
|
5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 340
|
Doelstellingen
|
Blz. 341
|
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
|
Blz. 342
|
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
|
Blz. 343
|
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
|
Blz. 344
|
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
|
Blz. 345
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 346
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 347
|
Doelstellingen
|
Blz. 348
|
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
|
Blz. 349
|
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
|
Blz. 350
|
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
|
Blz. 351
|
Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
|
Blz. 352
|
Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
|
Blz. 353
|
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 354
|
Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 355
|
Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
|
Blz. 356
|
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
|
Blz. 357
|
De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. De cultuurmakelaar clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past (In samenwerking met de cultuuraanbieders en het onderwijs).
|
Blz. 358
|
Maken van een vernieuwd cultuurmenu 2020-2021 in overleg met de lokale aanbieders en de scholen
|
Blz. 359
|
Faciliteren van evenementen
|
Blz. 360
|
Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
|
Blz. 361
|
Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
|
Blz. 362
|
Stimuleren van een zomer- en een winterfeest
|
Blz. 363
|
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te stimuleren om zelf een jaarlijks zomerfeest te organiseren
|
Blz. 364
|
In 2020 organiseren van een bevrijdingsfeest naar aanleiding van het vieren van 75 jaar bevrijding (het zomerevenement)
|
Blz. 365
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 366
|
5.4 Musea
|
Blz. 367
|
Doelstellingen
|
Blz. 368
|
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
|
Blz. 369
|
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
|
Blz. 370
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 371
|
5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 372
|
Doelstellingen
|
Blz. 373
|
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
|
Blz. 374
|
Vaststellen bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
|
Blz. 375
|
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
|
Blz. 376
|
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
|
Blz. 377
|
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie. Het rapport Bouwsteen kwaliteit dijk en oevers, vastgesteld door Gebiedsraad A5H, maakt deel uit van die Perspectievennota.
|
Blz. 378
|
Bezien in hoeverre cultuur historie in beeld kan worden gebracht (buiten – stenen / binnen –etalage))
|
Blz. 379
|
Participeren in een mogelijk project van de provincie over een nieuwe erfgoedtafel Ijzeren Eeuw (1850-1970). Hierbij gaat het om de geschiedenis van de scheepsbouw en de baggerindustrie
|
Blz. 380
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 381
|
5.6 Media
|
Blz. 382
|
Doelstellingen
|
Blz. 383
|
Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
|
Blz. 384
|
Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
|
Blz. 385
|
Continueren permanente oplossing voor het tentoonstellen en beheer van de Rietgorscollectie (deel is uitgeleend aan het Dordrechts Museum, deel is opgehangen in het gemeentehuis en de rest is in depot in het gemeentehuis opgeslagen)
|
Blz. 386
|
Verder concretiseren en uitvoeren van het beheer van de collectie
|
Blz. 387
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 388
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 389
|
Doelstellingen
|
Blz. 390
|
Versterking van de ecologische functie (ecologischer groen)
|
Blz. 391
|
Uitbreiden consistent, natuurvriendelijk maaibeheer met ingang van 2020 (circa 18% in 2018, streven is minimaal 30% aan het einde van de collegeperiode)
|
Blz. 392
|
Eerste stap zetten naar consistent, natuurvriendelijk beheer van bosplantsoen (streven is deze collegeperiode minimaal 30% natuurvriendelijk te onderhouden, eind 2018 werd ongeveer 12% natuurvriendelijk onderhouden)
|
Blz. 393
|
Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken (zoals het Vondelpark, Park Noordhoeks wiel en het park langs de A15)
|
Blz. 394
|
Doorvoeren van eerste verbeteringen in het park ten zuiden van de A15 onder andere wat betreft natuurwaarden en waterberging (watercompensatie RWS A15)
|
Blz. 395
|
Betrekken van ecologische experts bij ruimtelijke opgaven
|
Blz. 396
|
Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen (diverser en aantrekkelijker groen, meer groen)
|
Blz. 397
|
Verkennen scenario's ter voorbereiding op versterking van de bomen- en groenstructuur en ramen wat nodig is om scenario's uit te kunnen voeren
|
Blz. 398
|
Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
|
Blz. 399
|
Samenwerken met maatschappelijke partners en inwoners aan natuur, onder andere in het kader van het bijenconvenant
|
Blz. 400
|
Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie
|
Blz. 401
|
Aanleggen trap naar viaduct N3-A15 ten behoeve van wandelverbinding
|
Blz. 402
|
Aanleggen wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
|
Blz. 403
|
Aansluiten bij het initiatief 'het groenste fietspad van Nederland'
|
Blz. 404
|
Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om zich via spelen te ontwikkelen
|
Blz. 405
|
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen met als streven het in stand houden van een veelzijdig speelaanbod
|
Blz. 406
|
Versterken recreatieve functie
|
Blz. 407
|
Onderzoeken van de mogelijkheid (inclusief financiële haalbaarheid) van een openbare hellingbaan voor het te water laten gaan van boten
|
Blz. 408
|
Wijzigingen in beheer watergangen
|
Blz. 409
|
Watergangen ook kwalitatief op peil houden met zo min mogelijk schadelijke effecten op de flora en fauna.
|
Blz. 410
|
Verkrijgen inzichten van inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
|
Blz. 411
|
Daar waar mogelijk en gewenst betrekken we inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
|
Blz. 412
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 413
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 414
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 415
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 416
|
Doelstellingen
|
Blz. 417
|
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
|
Blz. 418
|
Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren.
|
Blz. 419
|
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid, het wereldfeest en PUP)
|
Blz. 420
|
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform.
|
Blz. 421
|
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
|
Blz. 422
|
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
|
Blz. 423
|
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
|
Blz. 424
|
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
|
Blz. 425
|
Bevorderen van de jeugdparticipatie en participatie met jong volwassenen
|
Blz. 426
|
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
|
Blz. 427
|
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
|
Blz. 428
|
Uitvoeren van de visie en werkplan Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht
|
Blz. 429
|
Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
|
Blz. 430
|
Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere door Sterk Papendrecht en Stichting Buurtgezinnen) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
|
Blz. 431
|
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
|
Blz. 432
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder vormgeven van de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet (onder andere via de Dag van de Mantelzorg)
|
Blz. 433
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder versterken van het ondersteuningsaanbod aan mantelzorgers
|
Blz. 434
|
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
|
Blz. 435
|
Stimuleren van vrijwilligerswerk door het organiseren van verschillende activiteiten, bijvoorbeeld NLdoet, door Sterk Papendrecht
|
Blz. 436
|
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners (o.a. Puur Papendrecht en sportverengingen) verder vormgeven van de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
|
Blz. 437
|
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties onder meer via de inzet van Sterk Papendrecht, een vrijwilligersvacaturebank en de vrijwilligersverzekering
|
Blz. 438
|
Integratie en participatie van statushouders
|
Blz. 439
|
Treffen van voorbereidingen in het kader van de nieuwe Wet inburgering
|
Blz. 440
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 441
|
6.2 Wijkteams
|
Blz. 442
|
Doelstellingen
|
Blz. 443
|
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
|
Blz. 444
|
Vanuit het collegeactieprogramma en de nieuwe beleidsvisies Sociaal Domein Regionaal en Lokaal worden verschillende acties geïnitieerd
|
Blz. 445
|
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
|
Blz. 446
|
Toegroeien naar een verdere verfijning van en ontwikkelen van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, waarmee de afspraken SMART-er worden.
|
Blz. 447
|
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht samen met Woonkracht10 inzetten op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en Buurtbemiddeling
|
Blz. 448
|
Samen met Sterk Papendrecht en zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen inzetten op een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
|
Blz. 449
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 450
|
6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 451
|
Doelstellingen
|
Blz. 452
|
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
|
Blz. 453
|
Uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
|
Blz. 454
|
Voortzetten van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht en Schuldhulpmaatje voor wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
|
Blz. 455
|
Via het meerjarige collegeactieprogramma en de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
|
Blz. 456
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 457
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 458
|
Doelstellingen
|
Blz. 459
|
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
|
Blz. 460
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
|
Blz. 461
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 462
|
6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 463
|
Doelstellingen
|
Blz. 464
|
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
|
Blz. 465
|
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
|
Blz. 466
|
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
|
Blz. 467
|
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
|
Blz. 468
|
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 469
|
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
|
Blz. 470
|
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
|
Blz. 471
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 472
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 473
|
Doelstellingen
|
Blz. 474
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 475
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden
|
Blz. 476
|
Ondersteunen van inzet van vrijwilligers om eenzaamheid tegen te gaan en signalerend huisbezoek af te leggen bij 75+ers
|
Blz. 477
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 478
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 479
|
Doelstellingen
|
Blz. 480
|
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 481
|
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
|
Blz. 482
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 483
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 484
|
Doelstellingen
|
Blz. 485
|
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
|
Blz. 486
|
Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
|
Blz. 487
|
Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht rondom jeugdhulp
|
Blz. 488
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 489
|
6.81 Geëscaleerde zorg18+
|
Blz. 490
|
Doelstellingen
|
Blz. 491
|
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
|
Blz. 492
|
Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
|
Blz. 493
|
Algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep wordt versterkt
|
Blz. 494
|
Overleg centrumgemeente en regiogemeenten over de wijze waarop we in deze regio vorm geven aan de doordecentralisatie van Beschermd Wonen
|
Blz. 495
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 496
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 497
|
Doelstellingen
|
Blz. 498
|
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
|
Blz. 499
|
Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking
|
Blz. 500
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 501
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 502
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 503
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 504
|
Doelstellingen
|
Blz. 505
|
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
|
Blz. 506
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid, in samenwerking met de DG&J en andere partners
|
Blz. 507
|
Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en de nieuwe JGZ-aanbieder Careyn
|
Blz. 508
|
Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van JGZ binnen Sterk Papendrecht
|
Blz. 509
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 510
|
7.2 Riolering
|
Blz. 511
|
Doelstellingen
|
Blz. 512
|
Anticiperen op de klimaatsverandering met betrekking tot afvalwater, regenwater en grondwater
|
Blz. 513
|
Uitvoeren van maatregelen vanuit het GRP 2019-2023 met accent op afvalwater, hemelwater, grondwater en klimaatadaptatie en kennisontwikkeling in de regionale netwerken
|
Blz. 514
|
Beheer en onderhoud van de riolering, gemalen en klimaatadaptatie
|
Blz. 515
|
Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, inclusief klimaatadaptieve maatregelen.
|
Blz. 516
|
Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
|
Blz. 517
|
Verder implementeren van klimaatadaptieve maatregelen zoals waterberging bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
|
Blz. 518
|
Verder gaan met operatie Steenbreek. Beoogd wordt bewoners en bedrijven te verleiden maatregelen op eigen terrein te nemen. Het gaat dan om een groene tuin, groene daken en dergelijke.
|
Blz. 519
|
Meer samenwerken rond klimaatadaptatie in regionaal verband, zoals A5H en Drechtsteden
|
Blz. 520
|
Strategie klimaatadaptatie herijken na de dialogen met onze partners
|
Blz. 521
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 522
|
7.3 Afval
|
Blz. 523
|
Doelstellingen
|
Blz. 524
|
Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
|
Blz. 525
|
Regulier inzamelen van huisvuil bij huishoudens, winkelcomplexen en afvalbrengstation.
|
Blz. 526
|
Uitvoeren pilot ondergronds inzamelen restafval (1 jaar) in Oostpolder. We informeren de raad periodiek.
|
Blz. 527
|
Uitvoeren gft campagne (inclusief het vervangen van 8000 oude groencontainers)
|
Blz. 528
|
We onderzoeken de mogelijkheden van nascheiding. Ten aanzien van afvalscheiding is het streven het restafval te beperken tot een omvang van minder dan 100 kilogram (per inwoner)
|
Blz. 529
|
We verstrekken algemene informatie en geven voorlichting over gescheiden inzameling
|
Blz. 530
|
We geven aan het basisonderwijs voorlichting over afvalscheiding
|
Blz. 531
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 532
|
7.4 Milieubeheer
|
Blz. 533
|
Doelstellingen
|
Blz. 534
|
Een veilige omgeving en een prettig woon- en leefklimaat
|
Blz. 535
|
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2020 uitvoering milieutaken door OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
|
Blz. 536
|
Monitoren afspraken met Chemours/DuPont. De nadruk ligt op het verlagen en waar mogelijk naar nul terugbrengen van emissies en op de aanpak van de gevolgen van eerdere emissies
|
Blz. 537
|
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder 2016'. Waaronder bevorderen bewustwording
|
Blz. 538
|
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA).
|
Blz. 539
|
Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 - 2023'
|
Blz. 540
|
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van thema's uit Omgevingsscan milieu 2019 ten behoeve van Omgevingsvisie en -plan
|
Blz. 541
|
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op dag invoering Omgevingswet, vooralsnog 1 januari 2021. Onderzoek mandatering taken aan OZHZ
|
Blz. 542
|
Verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningsverbindingen te verkleinen
|
Blz. 543
|
Verder voorbereiden van het haalbaarheidsonderzoek naar verkabelen (ondergronds brengen) van de 150 kV hoogspanningsverbindingen van Alblasserdam naar Dordrecht en Alblasserdam-Arkel
|
Blz. 544
|
Uitbreiden RVMK (regionaal verkeersmodel) naar een multimodaal model
|
Blz. 545
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 546
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 547
|
Doelstellingen
|
Blz. 548
|
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
|
Blz. 549
|
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
|
Blz. 550
|
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
|
Blz. 551
|
Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van externe onderzoeksresultaten uit 2019
|
Blz. 552
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 553
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 554
|
8.1 Ruimtelijke ordening
|
Blz. 555
|
Doelstellingen
|
Blz. 556
|
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
|
Blz. 557
|
In 2020 vaststellen van de omgevingsvisie
|
Blz. 558
|
In 2020 start maken met een omgevingsplan
|
Blz. 559
|
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
|
Blz. 560
|
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
|
Blz. 561
|
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht
|
Blz. 562
|
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken en actueel houden van beheersverordeningen / bestemmingsplannen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
|
Blz. 563
|
Gelet op het overgangsrecht van de Omgevingswet, aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-1-2021 hun verzoek voor een bestemmingsplan in te dienen
|
Blz. 564
|
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
|
Blz. 565
|
In beeld brengen wat de consequenties zijn van de invoering Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
|
Blz. 566
|
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving. Ook het met het oog op de PAS-problematiek
|
Blz. 567
|
Voorbereiden op de Omgevingswet
|
Blz. 568
|
Aanpak gedoogsituaties (steigers, schuurtjes) door opstellen algemene regels en/of handhaving
|
Blz. 569
|
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen. Uitvoeren Woonplan Papendrecht (naar rato bijdragen aan Drechtstedelijke woningopgave)
|
Blz. 570
|
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte
|
Blz. 571
|
Visie op beeldbepalende locaties. Integraal kijken wat wel en wat niet past. Ook het groen op/aan nieuwe bebouwing moet worden uitgezocht. Bewoners participeren in de visie- en planvorming op het vlak van duurzaamheid, groen en architectuur
|
Blz. 572
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 573
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 574
|
Doelstellingen
|
Blz. 575
|
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
|
Blz. 576
|
Herziening planontwikkeling locatie Veerpromenade met keuze op basis van scenario ontwikkeling
|
Blz. 577
|
Herontwikkeling en ingebruikneming locatie voormalige bibliotheek
|
Blz. 578
|
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
|
Blz. 579
|
Vergroten aantrekkelijkheid, economische aantrekkingskracht en promotie van het centrum
|
Blz. 580
|
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
|
Blz. 581
|
Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2021
|
Blz. 582
|
Realisatie van woongebied Land van Matena
|
Blz. 583
|
Herontwikkeling Tiendzone Oostpolder (Land van Matena)
|
Blz. 584
|
Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena' door BPD B.V.
|
Blz. 585
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 586
|
8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 587
|
Doelstellingen
|
Blz. 588
|
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
|
Blz. 589
|
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
|
Blz. 590
|
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieus
|
Blz. 591
|
Op 11 juli 2019 heeft de gemeenteraad het Papendrechts Woonplan 2020-2030 vastgesteld. Vanaf 2020 voeren we het Papendrechts Woonplan uit
|
Blz. 592
|
Actualiseren PALT
|
Blz. 593
|
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
|
Blz. 594
|
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
|
Blz. 595
|
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
|
Blz. 596
|
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
|
Blz. 597
|
Samen met inwoners en ondernemers de Regionale Energiestrategie invullen met aandacht voor, grootschalige zonne-energie en warmte
|
Blz. 598
|
Samen met inwoners en ondernemers de Transitievisie Warmte 1.0 updaten met uitvoeringsplannen per wijk (oplevering in 2021)
|
Blz. 599
|
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
|
Blz. 600
|
Stimuleren besparen en verduurzamen energie door gerichte communicatie en wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
|
Blz. 601
|
Vergroten betrokkenheid inwoners bij de voorfase van de energietransitie (bijvoorbeeld aansluiting op het warmtenet) door gerichte communicatie en informatieavonden
|
Blz. 602
|
Maken van een plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
|
Blz. 603
|
Faciliteren en ondersteunen van bedrijven bij verduurzamen (o.a. bij panden)
|
Blz. 604
|
Samenwerkingspartners
|
Blz. 605
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 606
|
Paragrafen
|
Blz. 607
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 608
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 609
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 610
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen 2020
|
Blz. 611
|
Inleiding
|
Blz. 612
|
Beleidskaders
|
Blz. 613
|
Activiteiten in 2020
|
Blz. 614
|
Activiteiten in 2021
|
Blz. 615
|
Activiteiten in 2022
|
Blz. 616
|
3. Financiering
|
Blz. 617
|
3. Financiering
|
Blz. 618
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 619
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 620
|
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
|
Blz. 621
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 622
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 623
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 624
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 625
|
Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden
|
Blz. 626
|
Gemeenschappelijke Regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 627
|
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 628
|
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
|
Blz. 629
|
Gemeenschappelijke Regeling Drechtwerk
|
Blz. 630
|
Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
|
Blz. 631
|
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
|
Blz. 632
|
Eneco Groep
|
Blz. 633
|
Stedin Groep
|
Blz. 634
|
Bank Nederlandse Gemeenten NV
|
Blz. 635
|
Oasen NV
|
Blz. 636
|
Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden
|
Blz. 637
|
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
|
Blz. 638
|
Recreatie en Cultuur holding BV
|
Blz. 639
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 640
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 641
|
BBV indicatoren
|
Blz. 642
|
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
|
Blz. 643
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|