-
Blz. 1
Begroting 2020
-
Blz. 2
Programmabegroting 2020
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Doorontwikkelen regionale samenwerking
-
Blz. 10
Maken en volgen van een sterke, proactieve agenda voor de inzet in de regio (meer agendasettend en minder volgend)
-
Blz. 11
Samenwerken op basis van inhoudelijke thema's met een accent op bereikbaarheid en openbaar vervoer, onderwijs en arbeidsmarkt, sociaal domein, ketenvorming en innovatie in de economische speerpuntsectoren en energietransitie
-
Blz. 12
We stellen een regionale opgave-agenda op waarin we keuzes maken en acties prioriteren (verdeling korte en lange termijn), waarbij de lange termijn acties periodiek met de raad worden besproken
-
Blz. 13
Samenleving meer betrekken bij het besturen
-
Blz. 14
We maken een foto van de democratie om te onderzoeken op welke onderdelen we participatie versterken en een roadmap voor participatie op kunnen maken
-
Blz. 15
In 2020 wordt een participatiekalender opgesteld
-
Blz. 16
We maken participatie een integraal onderdeel bij beleidsopgaven
-
Blz. 17
Samenwerkingspartners
-
Blz. 18
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 19
Doelstellingen
-
Blz. 20
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
-
Blz. 21
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
-
Blz. 22
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
-
Blz. 23
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie) door training van medewerkers
-
Blz. 24
Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
-
Blz. 25
Met meer informatie vanuit de vakdomeinen nog meer eerstelijns vragen afhandelen bij de telefooncentrale
-
Blz. 26
Uitwerken laatste processen op het gebied van digitalisering om processen zaakgericht af te handelen en introduceren we verschillende E-diensten
-
Blz. 27
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
-
Blz. 28
Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar het juiste team brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
-
Blz. 29
Gefaseerd doorvoeren van LiveChat op de website, eerst voor vragen van inwoners, later ook voor vragen van ondernemers
-
Blz. 30
In 2020 als gemeente verder aansluiten op MijnOverheid, waarbij in het begin ook per post brieven worden aangeboden
-
Blz. 31
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 32
In het kader van de aanpak van laaggeletterdheid gebruikmaken van middelen om teksten leesbaarder te maken (automatisch omzetten van taal in leesbare taal en waar mogelijk inzet van andere hulpmiddelen)
-
Blz. 33
Verduidelijken van onze producten en diensten met tekeningen
-
Blz. 34
Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
-
Blz. 35
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
-
Blz. 36
Controleren van panden met de BRP als basis, zelfstandig en in samenwerking met ketenpartners
-
Blz. 37
Samenwerkingspartners
-
Blz. 38
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 39
Doelstellingen
-
Blz. 40
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 41
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
-
Blz. 42
Omzetten van niet-strategisch vastgoed naar andere functies (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
-
Blz. 43
Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 44
Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
-
Blz. 45
Opleveren actieplan voor een klimaat-neutrale gemeentelijke organisatie inclusief een plan voor het gefaseerd verduurzamen van gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 46
0.4a Overhead (Ondersteuning organisatie)
-
Blz. 47
Doelstellingen
-
Blz. 48
Ontwikkelen van een divers en evenwichtig samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
-
Blz. 49
Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
-
Blz. 50
Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
-
Blz. 51
Continueren van het traineeprogramma
-
Blz. 52
De mogelijkheden benutten om de formatie in schalen 11 en 12 om te zetten in schalen 9 en 10 (minder beleid naar meer beheer en uitvoering)
-
Blz. 53
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
-
Blz. 54
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen binnen de arbeidsmarktcommunicatie
-
Blz. 55
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
-
Blz. 56
Continueren inzetten op de 'lerende organisatie'
-
Blz. 57
Duurzaam inzetbare medewerkers (gezond, vitaal, competent en wendbaar)
-
Blz. 58
Toekennen en faciliteren van P-bevoegdheid aan teamleiders waardoor medewerkers beter ondersteund en gecoacht worden
-
Blz. 59
Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
-
Blz. 60
Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
-
Blz. 61
Benutten en faciliteren van loopbaankansen voor medewerkers
-
Blz. 62
Werken aan de competenties (gedrag en vaardigheden) van medewerkers
-
Blz. 63
Samenwerkingspartners
-
Blz. 64
0.4b ICT
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
Meer aandacht voor de mogelijkheden van ICT en meer aandacht voor digitaal werken, toegankelijkheid, toekomstbestendigheid en informatieveiligheid
-
Blz. 67
Om de mogelijkheden van ICT bij vernieuwingen explicieter te maken, wordt meer aandacht besteed aan kennisontwikkeling op het gebied van ICT
-
Blz. 68
Het Nieuwe Werken strategisch en beleidsmatig ondersteunen
-
Blz. 69
De prioriteiten en adviezen uit het behoefteonderzoek naar de interne wensen op het vlak van informatievoorziening, ICT en digitalisering, toetsen en waar mogelijk opvolgen
-
Blz. 70
Onderzoeken hoe we het Nieuwe Werken toekomstbestendig, innovatief en flexibel kunnen houden
-
Blz. 71
Op het gebied van informatiebeleid aansluiten bij regionale ontwikkelingen en input leveren aan het CIO en het SCD wat betreft lokale wensen
-
Blz. 72
Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid in het kader van de omgevingsvisie – een lokale vertaling van de regionale aanpak
-
Blz. 73
Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
-
Blz. 74
Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
-
Blz. 75
Adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers
-
Blz. 76
Om de positie van de gemeente in de regio blijvend te versterken en om een flexibele, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie te kunnen bewerkstelligen, wordt de positie van informatiemanager duurzaam en versterkt ingevuld
-
Blz. 77
Intensiveren van de wisselwerking en samenwerking tussen Informatiemanagement, ICT, informatieveiligheid en geo-informatie
-
Blz. 78
Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
-
Blz. 79
Doorontwikkeling van de geo-informatievoorziening
-
Blz. 80
Ook in 2020 werken we aan het uitbouwen van initiatieven op het gebied van datagestuurd werken, smart city en smart mobility.
-
Blz. 81
Voldoen aan wetgeving rondom Geo-informatie, zoals de basisregistratie BAG (adressen en gebouwen), BGT (Grootschalige topografie) en WIBON (boven- en ondergrondse netwerken).
-
Blz. 82
Stimulering gebruik en innovatie van Geo-informatie (Hieronder valt ook de betere communicatie richting inwoners en ondernemers hoe geo-informatie ook door hen gebruikt kan worden)
-
Blz. 83
De organisatie rondom de Geo informatie ook naar de toekomst toe borgen om daarmee inwoners, bedrijven, instellingen en eigen ambtenaren van goede (geo-)informatie te voorzien
-
Blz. 84
Samenwerkingspartners
-
Blz. 85
0.5 Treasury
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
Doelstellingen
-
Blz. 88
Optimaliseren schuldpositie
-
Blz. 89
Monitoren economische en marktontwikkelingen
-
Blz. 90
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
-
Blz. 91
Beperken renterisico
-
Blz. 92
Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
-
Blz. 93
Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
-
Blz. 94
Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
-
Blz. 95
Grote investeringen faseren waar kan
-
Blz. 96
Samenwerkingspartners
-
Blz. 97
0.61 OZB woningen
-
Blz. 98
Inleiding
-
Blz. 99
Doelstellingen
-
Blz. 100
Beperken lokale lasten
-
Blz. 101
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 102
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 103
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 104
Samenwerkingspartners
-
Blz. 105
0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 106
Inleiding
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
Beperken lokale lasten
-
Blz. 109
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 110
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 111
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 112
Samenwerkingspartners
-
Blz. 113
0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 114
Doelstellingen
-
Blz. 115
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
-
Blz. 116
Handhaven van de blauwe zone
-
Blz. 117
0.64 Belastingen overig
-
Blz. 118
Doelstellingen
-
Blz. 119
Beperken lokale lasten
-
Blz. 120
Efficiency in processen
-
Blz. 121
Streven naar kostendekkende tarieven
-
Blz. 122
Efficiency in processen
-
Blz. 123
Samenwerkingspartners
-
Blz. 124
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 125
Doelstellingen
-
Blz. 126
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
-
Blz. 127
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
-
Blz. 128
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken en kritisch kijken naar de regionale samenwerkingsverbanden
-
Blz. 129
Samenwerkingspartners
-
Blz. 130
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 131
Doelstellingen
-
Blz. 132
Effectief inzetten van budget voor nieuw beleid
-
Blz. 133
Budget inzetten zoals aangegeven in de Kaderbrief 2020-2023
-
Blz. 134
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
Beperken van administratieve lasten
-
Blz. 137
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
-
Blz. 138
Samenwerkingspartners
-
Blz. 139
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 140
Doelstellingen
-
Blz. 141
Goed inzicht in de reservepositie
-
Blz. 142
Beperken aantal reserves
-
Blz. 143
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
-
Blz. 144
Sparen voor grote uitgaven daar waar dat kan gezien de financiële positie
-
Blz. 145
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
-
Blz. 146
Monitoren en beperken van risico's
-
Blz. 147
Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
-
Blz. 148
Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
-
Blz. 149
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
-
Blz. 152
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 153
Structureel sluitende begroting
-
Blz. 154
Gezien de verslechterde financiële positie met name door oplopende kosten in het sociaal domein organiseren van een ombuigingsproces met als inzet de jaren na het begrotingsjaar 2020 financieel sluitend te krijgen
-
Blz. 155
Wat mag het kosten?
-
Blz. 156
1. Veiligheid
-
Blz. 157
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 158
Doelstellingen
-
Blz. 159
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
-
Blz. 160
Opleiden en trainen van de lokale crisisorganisatie in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ (VRZHZ)
-
Blz. 161
Verder bouwen aan een regio brede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
-
Blz. 162
Aandacht geven aan preventie door het geven van voorlichting en het houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
-
Blz. 163
Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
-
Blz. 164
Verder vormgeven van de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne
-
Blz. 165
Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
-
Blz. 166
Samenwerkingspartners
-
Blz. 167
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 168
Doelstellingen
-
Blz. 169
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
-
Blz. 170
Uitvoeren beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
-
Blz. 171
Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
-
Blz. 172
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
-
Blz. 173
Handhaving met name inzetten tegen overlast en uitvoering geven aan de prioriteiten uit het beleidsplan 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021'
-
Blz. 174
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van de HIT (High impact targets)-aanpak
-
Blz. 175
Meewerken aan campagnes en organiseren van bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
-
Blz. 176
Gezamenlijke inzet professionals om jeugd uit de criminaliteit te houden/krijgen
-
Blz. 177
Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
-
Blz. 178
Inrichten meldpunt radicalisering met bijhorend handelingsprotocol
-
Blz. 179
Toezicht uitvoeren op het gebruik door ondernemers van het Digitaal Opkopers Register (DOR) om heling te voorkomen en te bestrijden
-
Blz. 180
Uitvoeren van adresonderzoeken op grond van de Basisregistratie Personen (BRP) om de leefbaarheid in de wijken goed te houden
-
Blz. 181
Samen met partners uitvoeren van een integrale horecacontrole in het kader van de openbare orde beheersing, wijkveiligheid, gezondheid en controle op naleving van diverse wettelijke en gemeentelijke bepalingen
-
Blz. 182
Evalueren pilot Halt-afdoening ter voorkoming van verdere strafvervolging
-
Blz. 183
Inzetten extra boa op uitvoering 'Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018-2021'
-
Blz. 184
Uitvoeren geactualiseerde huisvestingsverordening en aanpakken illegale verhuur om woonoverlast tegen te gaan en de leefbaarheid te vergroten
-
Blz. 185
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 186
Participeren in ondermijningsonderzoeken geïnitieerd door het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
-
Blz. 187
Uitvoeren van het Plan van Aanpak ondermijning door een lokaal meldpunt ondermijning in te richten, de APV 'ondermijning-proof" te maken en de in het ondermijningsonderzoek geconstateerde signalen nader te onderzoeken
-
Blz. 188
Samenwerkingspartners
-
Blz. 189
Wat mag het kosten?
-
Blz. 190
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 191
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 192
Doelstellingen
-
Blz. 193
Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
-
Blz. 194
Hanteren van de Nederlandse richtlijn bij het ontwerpen en uitvoeren van verlichtingsplannen (uitgezonderd zijn parken, recreatieve ruimten en achterpaden die geen belangrijke functie hebben voor het woon-werk verkeer)
-
Blz. 195
Bij vervangen van verlichting hebben we aandacht voor het toepassen van energie-, milieu- en duurzaamheidsaspecten
-
Blz. 196
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 197
(Grootschalig) onderhouden van voet- en fietspaden
-
Blz. 198
Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
-
Blz. 199
Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
-
Blz. 200
Uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma 'Bereikbaar Papendrecht', dat betrekking heeft op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 201
Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
-
Blz. 202
In overleg met scholen inzetten op verbetering parkeergedrag en evaluatie van eerder doorgevoerde fysieke maatregelen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren
-
Blz. 203
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 204
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3)
-
Blz. 205
Wij onderzoeken mogelijk sluipverkeer (vooral van vrachtwagens) over de Burgemeester Keijzerweg en nemen indien mogelijk structurele maatregelen om dit tegen te gaan.
-
Blz. 206
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
-
Blz. 207
Kwaliteit en functie van de wegen en alle civiele objecten in stand houden
-
Blz. 208
Openbare ruimte beheren en onderhouden volgens het Civiel Technisch Beheerplan.
-
Blz. 209
Extra investeringen zijn nodig om elementenverhardingen te vervangen. Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur
-
Blz. 210
Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte waarbij groen beeldbepalend is in de openbare ruimte
-
Blz. 211
Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
-
Blz. 212
Formeel borgen van de installatieverantwoordelijkheid bij de elektrische objecten in de openbare ruimte
-
Blz. 213
Verder doorontwikkelen van de constructieve veiligheid bij de civiele kunstwerken
-
Blz. 214
Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 215
Uitvoering geven aan maatregelen en projecten komend uit de Fietsstructuur Papendrecht om fietsgebruik te stimuleren.
-
Blz. 216
Fietsgebruik stimuleren door een uitprobeeraanbod en een tweewielers regeling te faciliteren
-
Blz. 217
Electrische mobiliteit bevorderen
-
Blz. 218
Initiatieven uit de markt voor elektrisch vervoer ondersteunen en waar mogelijk faciliteren
-
Blz. 219
Samenwerkingspartners
-
Blz. 220
2.2 Parkeren
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 223
Periodiek uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
-
Blz. 224
Uitvoering van parkeerdrukmeting in wijken voorafgaand aan grotere reconstructies
-
Blz. 225
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
-
Blz. 226
Optimaliseren parkeersysteem
-
Blz. 227
Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting in het centrum en omgeving
-
Blz. 228
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 229
Doelstellingen
-
Blz. 230
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
-
Blz. 231
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 232
Samenwerkingspartners
-
Blz. 233
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 234
Doelstellingen
-
Blz. 235
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
-
Blz. 236
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 237
Nader verkennen en uitwerken van de (structurele) vervanging van de kademuur bij de Loswal in de Kooihaven
-
Blz. 238
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
-
Blz. 239
Samenwerkingspartners
-
Blz. 240
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 241
Doelstellingen
-
Blz. 242
Verbeteren van het openbaar vervoer
-
Blz. 243
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht.
-
Blz. 244
Met de provincie meedenken, ontwerpen en toezicht houden op de uitvoering van nieuwe R-net bushaltes in de gemeente
-
Blz. 245
Stimuleren van op het openbaar vervoer aanvullende systemen als het gebruik kunnen maken van e-wheels, zorglijn en dergelijke
-
Blz. 246
Stimuleren van overleg over versterking van het openbaar vervoer, zoals een lightrail verbinding met Rotterdam
-
Blz. 247
Samenwerkingspartners
-
Blz. 248
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 249
3. Economie
-
Blz. 250
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 251
Doelstellingen
-
Blz. 252
Voeren van accountmanagement
-
Blz. 253
Op regelmatige basis afleggen van bedrijfsbezoeken al dan niet in het bijzijn van wethouder en/of burgemeester
-
Blz. 254
Het op de hoogte blijven van trends en (markt)ontwikkelingen door het bezoeken van (regionale) congressen en bijeenkomsten
-
Blz. 255
Periodiek overleggen met ondernemersverenigingen
-
Blz. 256
Stimuleren van onderlinge contacten tussen ondernemers door het organiseren van netwerkevenementen
-
Blz. 257
Positioneren van de accountmanagers als centrale aanspreekpunt voor ondernemers op diverse media
-
Blz. 258
Actief opdrachtgeverschap "Papendrecht verrast"
-
Blz. 259
Verbeteren lokaal ondernemersklimaat Stimuleren van onderwijs & arbeidsmarktontwikkeling
-
Blz. 260
Faciliteren van op samenwerking berustende versterkende initiatieven zoals realisatie van Bedrijven Investeringszone
-
Blz. 261
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
-
Blz. 262
Deelnemen aan (winkel)centra versterkende initiatieven zoals: Keurmerk veilig ondernemen
-
Blz. 263
Stimuleren en aanjagen van duurzame (innovatieve) ontwikkelingen op bedrijventerreinen
-
Blz. 264
Communiceren vanuit de accountmanagersrol om het ondernemersklimaat te verbeteren
-
Blz. 265
Stimuleren van de regionale economie
-
Blz. 266
Stimuleren van verbindende activiteiten voor alle leerlijnen zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent, "Kom Binnen Bij Bedrijven" en lokale activiteiten/initiatieven
-
Blz. 267
Samenwerken met regionaal economische instrumentaria om bedrijvigheid in de regio te promoten, werkgelegenheid en onderlinge samenwerking te bevorderen (b.v. Deal Drechtcities)
-
Blz. 268
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren' in lijn met ambities Groeiagenda
-
Blz. 269
Stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
-
Blz. 270
Lokaal uitvoering geven aan regionaal vastgestelde ambities
-
Blz. 271
Deelnemen aan het ondernemersplein
-
Blz. 272
Samenwerkingspartners
-
Blz. 273
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 274
Doelstellingen
-
Blz. 275
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 276
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
-
Blz. 277
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
-
Blz. 278
Samenwerkingspartners
-
Blz. 279
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 280
Doelstellingen
-
Blz. 281
Stimulering zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 282
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma economie Verbinden en zichtbaar inspireren
-
Blz. 283
3.4 Economische promotie
-
Blz. 284
Doelstellingen
-
Blz. 285
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
-
Blz. 286
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
-
Blz. 287
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
-
Blz. 288
Jaarprogramma Jet-Net scholen
-
Blz. 289
Leerlijn Aerospace en Maritiem
-
Blz. 290
Netwerkbijeenkomst Vmbo
-
Blz. 291
Onderwijsroute
-
Blz. 292
Overkoepelend certificaat technologie
-
Blz. 293
Techniekdock
-
Blz. 294
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
-
Blz. 295
Verbreden communicatie
-
Blz. 296
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
-
Blz. 297
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
-
Blz. 298
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
-
Blz. 299
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
-
Blz. 300
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (3)
-
Blz. 301
Via de regeling Sterk Techniekonderwijs verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en (regionale) arbeidsmarkt
-
Blz. 302
Wat mag het kosten?
-
Blz. 303
4. Onderwijs
-
Blz. 304
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 305
Doelstellingen
-
Blz. 306
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
-
Blz. 307
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
-
Blz. 308
Samenwerkingspartners
-
Blz. 309
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 310
Doelstellingen
-
Blz. 311
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
-
Blz. 312
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
-
Blz. 313
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
-
Blz. 314
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 315
Uitvoering geven aan de gemeentelijke visie en routekaart Huisvesting VO
-
Blz. 316
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
-
Blz. 317
Samenwerkingspartners
-
Blz. 318
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 319
Doelstellingen
-
Blz. 320
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 321
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
-
Blz. 322
Een kindvriendelijke gemeente zijn en blijven door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
-
Blz. 323
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten, en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 324
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 325
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
-
Blz. 326
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
-
Blz. 327
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
-
Blz. 328
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
-
Blz. 329
Samenwerkingspartners
-
Blz. 330
Wat mag het kosten?
-
Blz. 331
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 332
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 333
Doelstellingen
-
Blz. 334
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
-
Blz. 335
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen, zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers', onderdeel Sportstimulering
-
Blz. 336
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
-
Blz. 337
Actualisering 'Sport op Koers'
-
Blz. 338
Met betrekking tot de Omgevingswet en klimaatadaptatie adviseren over de mogelijkheden om te bewegen in de omgeving
-
Blz. 339
Samenwerkingspartners
-
Blz. 340
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 341
Doelstellingen
-
Blz. 342
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
-
Blz. 343
In gesprek blijven met de sportverenigingen over vraag naar en aanbod van buitensportaccommodaties met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
-
Blz. 344
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
-
Blz. 345
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
-
Blz. 346
Samenwerkingspartners
-
Blz. 347
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 348
Doelstellingen
-
Blz. 349
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
-
Blz. 350
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
-
Blz. 351
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
-
Blz. 352
Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
-
Blz. 353
Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
-
Blz. 354
Bevorderen samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 355
Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 356
Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
-
Blz. 357
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
-
Blz. 358
De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. De cultuurmakelaar clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past (In samenwerking met de cultuuraanbieders en het onderwijs).
-
Blz. 359
Maken van een vernieuwd cultuurmenu 2020-2021 in overleg met de lokale aanbieders en de scholen
-
Blz. 360
Faciliteren van evenementen
-
Blz. 361
Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
-
Blz. 362
Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
-
Blz. 363
Stimuleren van een zomer- en een winterfeest
-
Blz. 364
Op gang brengen van het gesprek om maatschappelijke partners te stimuleren om zelf een jaarlijks zomerfeest te organiseren
-
Blz. 365
In 2020 organiseren van een bevrijdingsfeest naar aanleiding van het vieren van 75 jaar bevrijding (het zomerevenement)
-
Blz. 366
Samenwerkingspartners
-
Blz. 367
5.4 Musea
-
Blz. 368
Doelstellingen
-
Blz. 369
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
-
Blz. 370
Ondersteunen van de activiteiten van diverse instanties om dit vorm te geven
-
Blz. 371
Samenwerkingspartners
-
Blz. 372
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 373
Doelstellingen
-
Blz. 374
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
-
Blz. 375
Vaststellen bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
-
Blz. 376
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
-
Blz. 377
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
-
Blz. 378
Perspectievennota A5H verankeren in de Omgevingsvisie. Het rapport Bouwsteen kwaliteit dijk en oevers, vastgesteld door Gebiedsraad A5H, maakt deel uit van die Perspectievennota.
-
Blz. 379
Bezien in hoeverre cultuur historie in beeld kan worden gebracht (buiten – stenen / binnen –etalage))
-
Blz. 380
Participeren in een mogelijk project van de provincie over een nieuwe erfgoedtafel Ijzeren Eeuw (1850-1970). Hierbij gaat het om de geschiedenis van de scheepsbouw en de baggerindustrie
-
Blz. 381
Samenwerkingspartners
-
Blz. 382
5.6 Media
-
Blz. 383
Doelstellingen
-
Blz. 384
Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
-
Blz. 385
Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
-
Blz. 386
Continueren permanente oplossing voor het tentoonstellen en beheer van de Rietgorscollectie (deel is uitgeleend aan het Dordrechts Museum, deel is opgehangen in het gemeentehuis en de rest is in depot in het gemeentehuis opgeslagen)
-
Blz. 387
Verder concretiseren en uitvoeren van het beheer van de collectie
-
Blz. 388
Samenwerkingspartners
-
Blz. 389
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 390
Doelstellingen
-
Blz. 391
Versterking van de ecologische functie (ecologischer groen)
-
Blz. 392
Uitbreiden consistent, natuurvriendelijk maaibeheer met ingang van 2020 (circa 18% in 2018, streven is minimaal 30% aan het einde van de collegeperiode)
-
Blz. 393
Eerste stap zetten naar consistent, natuurvriendelijk beheer van bosplantsoen (streven is deze collegeperiode minimaal 30% natuurvriendelijk te onderhouden, eind 2018 werd ongeveer 12% natuurvriendelijk onderhouden)
-
Blz. 394
Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken (zoals het Vondelpark, Park Noordhoeks wiel en het park langs de A15)
-
Blz. 395
Doorvoeren van eerste verbeteringen in het park ten zuiden van de A15 onder andere wat betreft natuurwaarden en waterberging (watercompensatie RWS A15)
-
Blz. 396
Betrekken van ecologische experts bij ruimtelijke opgaven
-
Blz. 397
Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen (diverser en aantrekkelijker groen, meer groen)
-
Blz. 398
Verkennen scenario's ter voorbereiding op versterking van de bomen- en groenstructuur en ramen wat nodig is om scenario's uit te kunnen voeren
-
Blz. 399
Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
-
Blz. 400
Samenwerken met maatschappelijke partners en inwoners aan natuur, onder andere in het kader van het bijenconvenant
-
Blz. 401
Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie
-
Blz. 402
Aanleggen trap naar viaduct N3-A15 ten behoeve van wandelverbinding
-
Blz. 403
Aanleggen wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
-
Blz. 404
Aansluiten bij het initiatief 'het groenste fietspad van Nederland'
-
Blz. 405
Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om zich via spelen te ontwikkelen
-
Blz. 406
Buitenspeelruimtes inspecteren, onderhouden en indien nodig en mogelijk vervangen met als streven het in stand houden van een veelzijdig speelaanbod
-
Blz. 407
Versterken recreatieve functie
-
Blz. 408
Onderzoeken van de mogelijkheid (inclusief financiële haalbaarheid) van een openbare hellingbaan voor het te water laten gaan van boten
-
Blz. 409
Wijzigingen in beheer watergangen
-
Blz. 410
Watergangen ook kwalitatief op peil houden met zo min mogelijk schadelijke effecten op de flora en fauna.
-
Blz. 411
Verkrijgen inzichten van inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
-
Blz. 412
Daar waar mogelijk en gewenst betrekken we inwoners en ondernemers bij de uitvoering van maatregelen
-
Blz. 413
Samenwerkingspartners
-
Blz. 414
Wat mag het kosten?
-
Blz. 415
6. Sociaal Domein
-
Blz. 416
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 417
Doelstellingen
-
Blz. 418
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
-
Blz. 419
Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren.
-
Blz. 420
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid, het wereldfeest en PUP)
-
Blz. 421
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform.
-
Blz. 422
Stimuleren van de vindbaarheid van Papendrechtse voorzieningen door middel van communicatiecampagnes op verschillende communicatiekanalen
-
Blz. 423
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
-
Blz. 424
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van samenspraak met onze inwoners
-
Blz. 425
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
-
Blz. 426
Bevorderen van de jeugdparticipatie en participatie met jong volwassenen
-
Blz. 427
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
-
Blz. 428
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
-
Blz. 429
Uitvoeren van de visie en werkplan Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht
-
Blz. 430
Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
-
Blz. 431
Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere door Sterk Papendrecht en Stichting Buurtgezinnen) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
-
Blz. 432
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan mantelzorgers
-
Blz. 433
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder vormgeven van de waardering richting mantelzorgers voor hun inzet (onder andere via de Dag van de Mantelzorg)
-
Blz. 434
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke instellingen verder versterken van het ondersteuningsaanbod aan mantelzorgers
-
Blz. 435
Stimuleren van vrijwilligerswerk en het bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers
-
Blz. 436
Stimuleren van vrijwilligerswerk door het organiseren van verschillende activiteiten, bijvoorbeeld NLdoet, door Sterk Papendrecht
-
Blz. 437
Samen met Sterk Papendrecht en andere maatschappelijke partners (o.a. Puur Papendrecht en sportverengingen) verder vormgeven van de waardering richting vrijwilligers als stimulans voor hun inzet
-
Blz. 438
Ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties onder meer via de inzet van Sterk Papendrecht, een vrijwilligersvacaturebank en de vrijwilligersverzekering
-
Blz. 439
Integratie en participatie van statushouders
-
Blz. 440
Treffen van voorbereidingen in het kader van de nieuwe Wet inburgering
-
Blz. 441
Samenwerkingspartners
-
Blz. 442
6.2 Wijkteams
-
Blz. 443
Doelstellingen
-
Blz. 444
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
-
Blz. 445
Vanuit het collegeactieprogramma en de nieuwe beleidsvisies Sociaal Domein Regionaal en Lokaal worden verschillende acties geïnitieerd
-
Blz. 446
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
-
Blz. 447
Toegroeien naar een verdere verfijning van en ontwikkelen van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, waarmee de afspraken SMART-er worden.
-
Blz. 448
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht samen met Woonkracht10 inzetten op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en Buurtbemiddeling
-
Blz. 449
Samen met Sterk Papendrecht en zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen inzetten op een stevigere verbinding tussen het sociale en het medische domein
-
Blz. 450
Samenwerkingspartners
-
Blz. 451
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 452
Doelstellingen
-
Blz. 453
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
-
Blz. 454
Uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
-
Blz. 455
Voortzetten van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht en Schuldhulpmaatje voor wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
-
Blz. 456
Via het meerjarige collegeactieprogramma en de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
-
Blz. 457
Samenwerkingspartners
-
Blz. 458
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 459
Doelstellingen
-
Blz. 460
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
-
Blz. 461
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
-
Blz. 462
Samenwerkingspartners
-
Blz. 463
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 464
Doelstellingen
-
Blz. 465
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 466
Uitvoeren van de Participatiewet en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
-
Blz. 467
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 468
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
-
Blz. 469
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 470
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
-
Blz. 471
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
-
Blz. 472
Samenwerkingspartners
-
Blz. 473
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 474
Doelstellingen
-
Blz. 475
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 476
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de nieuwe regionale visie sociaal domein Drechtsteden
-
Blz. 477
Ondersteunen van inzet van vrijwilligers om eenzaamheid tegen te gaan en signalerend huisbezoek af te leggen bij 75+ers
-
Blz. 478
Samenwerkingspartners
-
Blz. 479
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 480
Doelstellingen
-
Blz. 481
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 482
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
-
Blz. 483
Samenwerkingspartners
-
Blz. 484
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 485
Doelstellingen
-
Blz. 486
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 487
Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
-
Blz. 488
Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht rondom jeugdhulp
-
Blz. 489
Samenwerkingspartners
-
Blz. 490
6.81 Geëscaleerde zorg18+
-
Blz. 491
Doelstellingen
-
Blz. 492
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
-
Blz. 493
Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
-
Blz. 494
Algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep wordt versterkt
-
Blz. 495
Overleg centrumgemeente en regiogemeenten over de wijze waarop we in deze regio vorm geven aan de doordecentralisatie van Beschermd Wonen
-
Blz. 496
Samenwerkingspartners
-
Blz. 497
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 498
Doelstellingen
-
Blz. 499
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
-
Blz. 500
Uitvoering geven aan het geactualiseerde jeugdbeleid en de regionale samenwerking
-
Blz. 501
Samenwerkingspartners
-
Blz. 502
Wat mag het kosten?
-
Blz. 503
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 504
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 505
Doelstellingen
-
Blz. 506
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
-
Blz. 507
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid, de nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid, in samenwerking met de DG&J en andere partners
-
Blz. 508
Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en de nieuwe JGZ-aanbieder Careyn
-
Blz. 509
Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van JGZ binnen Sterk Papendrecht
-
Blz. 510
Samenwerkingspartners
-
Blz. 511
7.2 Riolering
-
Blz. 512
Doelstellingen
-
Blz. 513
Anticiperen op de klimaatsverandering met betrekking tot afvalwater, regenwater en grondwater
-
Blz. 514
Uitvoeren van maatregelen vanuit het GRP 2019-2023 met accent op afvalwater, hemelwater, grondwater en klimaatadaptatie en kennisontwikkeling in de regionale netwerken
-
Blz. 515
Beheer en onderhoud van de riolering, gemalen en klimaatadaptatie
-
Blz. 516
Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, inclusief klimaatadaptieve maatregelen.
-
Blz. 517
Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
-
Blz. 518
Verder implementeren van klimaatadaptieve maatregelen zoals waterberging bij reconstructies in wegen, groen en groene daken
-
Blz. 519
Verder gaan met operatie Steenbreek. Beoogd wordt bewoners en bedrijven te verleiden maatregelen op eigen terrein te nemen. Het gaat dan om een groene tuin, groene daken en dergelijke.
-
Blz. 520
Meer samenwerken rond klimaatadaptatie in regionaal verband, zoals A5H en Drechtsteden
-
Blz. 521
Strategie klimaatadaptatie herijken na de dialogen met onze partners
-
Blz. 522
Samenwerkingspartners
-
Blz. 523
7.3 Afval
-
Blz. 524
Doelstellingen
-
Blz. 525
Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
-
Blz. 526
Regulier inzamelen van huisvuil bij huishoudens, winkelcomplexen en afvalbrengstation.
-
Blz. 527
Uitvoeren pilot ondergronds inzamelen restafval (1 jaar) in Oostpolder. We informeren de raad periodiek.
-
Blz. 528
Uitvoeren gft campagne (inclusief het vervangen van 8000 oude groencontainers)
-
Blz. 529
We onderzoeken de mogelijkheden van nascheiding. Ten aanzien van afvalscheiding is het streven het restafval te beperken tot een omvang van minder dan 100 kilogram (per inwoner)
-
Blz. 530
We verstrekken algemene informatie en geven voorlichting over gescheiden inzameling
-
Blz. 531
We geven aan het basisonderwijs voorlichting over afvalscheiding
-
Blz. 532
Samenwerkingspartners
-
Blz. 533
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 534
Doelstellingen
-
Blz. 535
Een veilige omgeving en een prettig woon- en leefklimaat
-
Blz. 536
Regie voeren op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2020 uitvoering milieutaken door OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
-
Blz. 537
Monitoren afspraken met Chemours/DuPont. De nadruk ligt op het verlagen en waar mogelijk naar nul terugbrengen van emissies en op de aanpak van de gevolgen van eerdere emissies
-
Blz. 538
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder 2016'. Waaronder bevorderen bewustwording
-
Blz. 539
Uitvoeren van maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (SLA).
-
Blz. 540
Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 - 2023'
-
Blz. 541
In overleg met projectleider Omgevingswet uitwerken van thema's uit Omgevingsscan milieu 2019 ten behoeve van Omgevingsvisie en -plan
-
Blz. 542
Voorbereiding overdracht taken Wet bodembescherming vanuit provincie naar gemeente op dag invoering Omgevingswet, vooralsnog 1 januari 2021. Onderzoek mandatering taken aan OZHZ
-
Blz. 543
Verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningsverbindingen te verkleinen
-
Blz. 544
Verder voorbereiden van het haalbaarheidsonderzoek naar verkabelen (ondergronds brengen) van de 150 kV hoogspanningsverbindingen van Alblasserdam naar Dordrecht en Alblasserdam-Arkel
-
Blz. 545
Uitbreiden RVMK (regionaal verkeersmodel) naar een multimodaal model
-
Blz. 546
Samenwerkingspartners
-
Blz. 547
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 548
Doelstellingen
-
Blz. 549
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
-
Blz. 550
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare begraafplaats
-
Blz. 551
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
-
Blz. 552
Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van externe onderzoeksresultaten uit 2019
-
Blz. 553
Wat mag het kosten?
-
Blz. 554
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 555
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 556
Doelstellingen
-
Blz. 557
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
-
Blz. 558
In 2020 vaststellen van de omgevingsvisie
-
Blz. 559
In 2020 start maken met een omgevingsplan
-
Blz. 560
In samenhang met het te maken omgevingsplan in beeld brengen hoe het nieuwe omgevingsloket zal worden gevuld met het oog op de toekomstige dienstverlening
-
Blz. 561
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
-
Blz. 562
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht
-
Blz. 563
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken en actueel houden van beheersverordeningen / bestemmingsplannen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
-
Blz. 564
Gelet op het overgangsrecht van de Omgevingswet, aan initiatiefnemers vragen ruim voor 1-1-2021 hun verzoek voor een bestemmingsplan in te dienen
-
Blz. 565
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
-
Blz. 566
In beeld brengen wat de consequenties zijn van de invoering Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen
-
Blz. 567
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving. Ook het met het oog op de PAS-problematiek
-
Blz. 568
Voorbereiden op de Omgevingswet
-
Blz. 569
Aanpak gedoogsituaties (steigers, schuurtjes) door opstellen algemene regels en/of handhaving
-
Blz. 570
Stimuleren en bijdragen aan voldoende, kwalitatief hoogwaardige woningen. Uitvoeren Woonplan Papendrecht (naar rato bijdragen aan Drechtstedelijke woningopgave)
-
Blz. 571
Het leveren van een actieve bijdrage aan de planontwikkeling van nieuwbouwprojecten, herstructureringsprojecten of investeringen in de openbare ruimte
-
Blz. 572
Visie op beeldbepalende locaties. Integraal kijken wat wel en wat niet past. Ook het groen op/aan nieuwe bebouwing moet worden uitgezocht. Bewoners participeren in de visie- en planvorming op het vlak van duurzaamheid, groen en architectuur
-
Blz. 573
Samenwerkingspartners
-
Blz. 574
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 575
Doelstellingen
-
Blz. 576
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 577
Herziening planontwikkeling locatie Veerpromenade met keuze op basis van scenario ontwikkeling
-
Blz. 578
Herontwikkeling en ingebruikneming locatie voormalige bibliotheek
-
Blz. 579
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
-
Blz. 580
Vergroten aantrekkelijkheid, economische aantrekkingskracht en promotie van het centrum
-
Blz. 581
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
-
Blz. 582
Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2021
-
Blz. 583
Realisatie van woongebied Land van Matena
-
Blz. 584
Herontwikkeling Tiendzone Oostpolder (Land van Matena)
-
Blz. 585
Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena' door BPD B.V.
-
Blz. 586
Samenwerkingspartners
-
Blz. 587
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 588
Doelstellingen
-
Blz. 589
Geschikte woningen voor alle inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
-
Blz. 590
Afronden gebied Land van Matena en Tiendzone als rustig, groen woonmilieu
-
Blz. 591
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieus
-
Blz. 592
Op 11 juli 2019 heeft de gemeenteraad het Papendrechts Woonplan 2020-2030 vastgesteld. Vanaf 2020 voeren we het Papendrechts Woonplan uit
-
Blz. 593
Actualiseren PALT
-
Blz. 594
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
-
Blz. 595
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
-
Blz. 596
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
-
Blz. 597
Duurzaam Papendrecht: voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
-
Blz. 598
Samen met inwoners en ondernemers de Regionale Energiestrategie invullen met aandacht voor, grootschalige zonne-energie en warmte
-
Blz. 599
Samen met inwoners en ondernemers de Transitievisie Warmte 1.0 updaten met uitvoeringsplannen per wijk (oplevering in 2021)
-
Blz. 600
Promoten van het Energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
-
Blz. 601
Stimuleren besparen en verduurzamen energie door gerichte communicatie en wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
-
Blz. 602
Vergroten betrokkenheid inwoners bij de voorfase van de energietransitie (bijvoorbeeld aansluiting op het warmtenet) door gerichte communicatie en informatieavonden
-
Blz. 603
Maken van een plan om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen
-
Blz. 604
Faciliteren en ondersteunen van bedrijven bij verduurzamen (o.a. bij panden)
-
Blz. 605
Samenwerkingspartners
-
Blz. 606
Wat mag het kosten?
-
Blz. 607
Paragrafen
-
Blz. 608
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 609
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 610
Financiële kengetallen
-
Blz. 611
2. Onderhoud kapitaalgoederen 2020
-
Blz. 612
Inleiding
-
Blz. 613
Beleidskaders
-
Blz. 614
Activiteiten in 2020
-
Blz. 615
Activiteiten in 2021
-
Blz. 616
Activiteiten in 2022
-
Blz. 617
3. Financiering
-
Blz. 618
3. Financiering
-
Blz. 619
4. Lokale heffingen
-
Blz. 620
4. Lokale heffingen
-
Blz. 621
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 622
5. Grondbeleid
-
Blz. 623
5. Grondbeleid
-
Blz. 624
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 625
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 626
Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden
-
Blz. 627
Gemeenschappelijke Regeling Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 628
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 629
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 630
Gemeenschappelijke Regeling Drechtwerk
-
Blz. 631
Gemeenschappelijke Regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
-
Blz. 632
Gemeenschappelijke Regeling Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
-
Blz. 633
Eneco Groep
-
Blz. 634
Stedin Groep
-
Blz. 635
Bank Nederlandse Gemeenten NV
-
Blz. 636
Oasen NV
-
Blz. 637
Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden
-
Blz. 638
Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
-
Blz. 639
Recreatie en Cultuur holding BV
-
Blz. 640
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 641
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 642
BBV indicatoren
-
Blz. 643
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap