- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarrekening 2019
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarrekening 2019
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Inleiding
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 6
		
			
			0. Bestuur en ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			0.1 Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 8
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Doorontwikkelen regionale samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Focussen op prioritaire thema's (innovatieve economie, energietransitie en bereikbaarheid)
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Samenwerken op basis van inhoudelijke agenda's (thematisch samenwerken)
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Vormgeven doelmatige bedrijfsvoering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Samenleving meer betrekken bij het besturen
		
			
	- 
			Blz. 14
		
			
			Herijken en mogelijk anders inzetten van voorstellen van de stuurgroep bestuurlijke vernieuwing
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Ontwikkelen van voorstellen om beeldvormende fase meer met de samenleving vorm te geven
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Verdere professionalisering van de bestuursondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Ontwerpen van slimmere werkprocessen (meer gebruik regionale adviezen)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 18
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 19
		
			
			0.2 Burgerzaken
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			Adequate organisatie en afronding van de drie te organiseren verkiezingen
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			Organiseren en uitvoeren van een drietal verkiezingen in 2019 (het betreft de Provinciale Staten, het Waterschap en het Europees Parlement)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 23
		
			
			Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de 	dienstverlening te borgen
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie)
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van  	producten en diensten (ook met e-diensten)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			Inkopen van filmpjes over de balieproducten en –diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			In 2019 als gemeente aansluiten op mijn-overheid
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar de 	juiste afdeling brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 35
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Ontwikkelen en herinrichten gebieden op basis van kansen
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			Inzetten op volledige verwerving van het gebied Rembrandlaan / Catslaan, anticiperend op een mogelijke herhuisvesting van één van de VO-scholen of als inbreidingslocatie voor wonen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
		
			
	- 
			Blz. 41
		
			
			Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Verkleinen  van de voorraad niet-strategisch vastgoed
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			Doorvoeren functiewijziging van niet-strategisch vastgoed (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 45
		
			
			0.4 Overhead
		
			
	- 
			Blz. 46
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			Benutten van loopbaankansen voor medewerkers
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			Bevorderen ondersteuning voor loopbaanontwikkeling
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Betere bewustwording op het gebied van informatieveiligheid
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Duurzaam inzetbare medewerkers
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 53
		
			
			Opzetten fit programma's voor medewerkers (stoelmassages, hometrainers e.d.)
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Een flexibele organisatie die snel  gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			Steviger inzetten op de 'lerende organisatie'
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Uitbouwen van de talentenpool
		
	
 
	- 
			Blz. 58
		
			
			Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Een flexibele, innovatieve, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie bewerkstellingen met een sterkere rol voor de lokale informatiemanager
		
			
	- 
			Blz. 61
		
			
			Implementeren van de aanbevelingen uit het externe rapport van Berenschot om de lokale functie van de informatiemanager te versterken
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
		
	
 
	- 
			Blz. 63
		
			
			Uitbouwen van initiatieven op het vlak van datagestuurd werken, smart city en smart mobility (denk aan toepassing van sensoren, maar ook data-onderzoek naar leegstand winkelcentum)
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Ontwikkelen van een divers samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Continueren van het traineeprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Werkend raadsinformatiesysteem met directe streaming naar buiten
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			Implementeren van een ander raadsinformatiesysteem op basis van een SAAS oplossing (Software-as-a-Service)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Zorgen voor een adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers (informatie is op de juiste wijze op het juiste moment toegankelijk)
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid van informatie in het kader van de omgevingsvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 73
		
			
			Voorzien in adequate devices om informatie te ontsluiten
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			Werkvloeronderzoek naar informatiebehoefte en knelpunten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Samenwerkingspartners Personeel en organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			Samenwerkingspartners ICT
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 77
		
			
			0.5 Treasury
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
		
			
	- 
			Blz. 80
		
			
			Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			Grote investeringen faseren waar kan
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Beperken renterisico
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 84
		
			
			Optimaliseren schuldpositie
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Monitoren economische en marktontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 88
		
			
			0.61 OZB woningen
		
			
	- 
			Blz. 89
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Beperken lokale lasten
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 92
		
			
			OZB maximaal bijstellen met inflatie
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 94
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 95
		
			
			0.62 OZB niet-woningen
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			Beperken lokale lasten
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 99
		
			
			OZB maximaal bijstellen met inflatie
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 102
		
			
			0.63 Parkeerbelasting
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Instellen en handhaven van de blauwe zone
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			0.64 Belastingen overig
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			Beperken lokale lasten
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Efficiency in processen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 110
		
			
			Streven naar kostendekkende tarieven
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			Efficiency in processen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 113
		
			
			0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering  voor gemeentelijk beleid
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 119
		
			
			0.8 Overige baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 121
		
			
			Voldoende financiële ruimte voor nieuw beleid
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Presenteren van positieve begrotingsresultaten
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 123
		
			
			0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			Beperken van administratieve lasten
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 128
		
			
			0.10 Mutaties reserves
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Goed inzicht in de reservepositie
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			Beperken aantal reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Eerst sparen voor grote uitgaven
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Monitoren en beperken van risico's
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 138
		
			
			0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 140
		
			
			Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Behoedzaam financieel beleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Structureel sluitende begroting
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			Behoedzaam financieel beleid
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 145
		
			
			1. Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 146
		
			
			1.1 Crisisbeheersing en brandweer
		
			
	- 
			Blz. 147
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			(Her)Inrichten van een lokale crisisorganisatie en deze opleiden en trainen in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ
		
	
 
	- 
			Blz. 150
		
			
			Aandacht geven aan preventie door voorlichting en houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Bouwen aan een nieuwe regiobrede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk  niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			Verder vormgeven aan de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne in Papendrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 156
		
			
			1.2 Openbare orde en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 158
		
			
			Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Uitvoeren van maatregelen uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Aanbieden van preventielessen specifiek gericht op jongeren in zowel basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs (via bureau HALT)
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			Afstemmen aanpak jongerenoverlast via het JOOP (Jongeren overlast overleg Papendrecht) waarin wordt samengewerkt door politie, straatcoach, jongerenwerk en gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Continueren pilot 'inzet straatcoach' om jeugd uit jeugd uit de criminaliteit te houden
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			De inzet van onze handhavers staat den dienste van onze samenleving en is met name gericht op overlast en de prioriteiten uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Het organiseren van campagnes en bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Participeren in overleggen veiligheidshuis, maximaal delen van informatie en uitvoeren van HIT (High impact targets) aanpak
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
		
			
	- 
			Blz. 170
		
			
			Participeren in het ondermijningsonderzoek van het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico's
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Optreden bij strafbaar gedrag
		
	
 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Samen met partners in beeld brengen van complexe gezinssituaties
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 177
		
			
			2. Verkeer, vervoer en waterstaat
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			2.1 Verkeer en vervoer
		
			
	- 
			Blz. 179
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en  de verkeersveiligheid
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Toepassen van milieuvriendelijke en duurzame verlichting (Energieakkoord)
		
	
 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Verlichten van de openbare wegen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			Uitvoeren van uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Dit heeft betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Van belang dat bewoners zich bewust zijn van hun eigen gedrag in het verkeer. Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Waarborgen verkeersveiligheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 189
		
			
			Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3). De doorstroming op het hoofdwegennet is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor ondernemingen in Papendrecht en de regio.
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Onderzoeken in welke mate sprake is van sluipverkeer in Papendrecht en nagaan welke mogelijkheden er zijn dit tegen te gaan
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Het uitvoeringsprogramma bevat een veelheid aan projecten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Kwaliteit en functie van wegen in stand houden
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			Het Civiel Technisch Beheerplan 2018-2021 maakt inzichtelijk hoe, waar, wanneer en tegen welke kosten het stedelijk beheer van de gemeente Papendrecht haar civiel technische onderdelen in de openbare ruimte beheert en onderhoudt
		
	
 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur. Vanaf 2019 extra investeringen om deze elementenverhardingen te vervangen
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Stimuleren van het fietsverkeer
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Daarnaast moeten ze zo veilig en comfortabel mogelijk. Goede fietspaden bevorderen het fietsverkeer. Externe expertise wordt ingezet om het onderzoek te begeleiden
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Onderzoek doen naar de fietsstructuur in Papendrecht en hoe deze te verbeteren. Denk aan het ontvlechten van de hoofdinfrastructuur auto en het verminderen van kruisingen
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het inrichten van een overdekte fietsenstalling
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 204
		
			
			2.2 Parkeren
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			Bevorderen gebruik parkeergarages
		
			
	- 
			Blz. 207
		
			
			Onderzoeken van de mogelijkheden om met kortere abonnementen voor de garages te werken (met het oog op bevorderen gebruik)
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Optimaliseren parkeersysteem
		
			
	- 
			Blz. 211
		
			
			Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			2.3 Recreatieve havens
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 214
		
			
			Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 217
		
			
			2.4 Economische havens en waterwegen
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Uitvoeren beheer en onderhoud kade Kooihaven
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met  het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 224
		
			
			2.5 Openbaar vervoer
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			Verbeteren van het openbaar vervoer
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Onderzoek (laten) doen naar de mogelijkheden voor een directe verbinding Papendrecht-Zwijndrecht en de beschikbaarheid van de waterbus Papendrecht-Dordrecht op andere momenten in avond en weekend
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Hierin staat de constante samenwerking met andere overheden op zowel de OV-concessie als de waterbus-concessie centraal
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Wat mag het kosten ?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 231
		
			
			3. Economie
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			3.1 Economische ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			Versterken lokaal en regionaal ondernemingsklimaat
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			Actieve promotie en acquisitie van work@erasmusplein via het Papendrecht portal
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Beheren van relaties door bedrijvenbezoeken, intergemeentelijk overleg, deelname in regionale netwerken en ALV's
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Deelnemen aan het regionale partnerschap met het Ondernemersplein
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			Faciliteren van activiteiten van ondernemers, verenigingen, netwerkclubs en starters/ZZP-ers (lokaal en regionaal)
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			Leveren van een financiële ondersteuning aan regionale netwerkclubs voor starters/ZZP'ers
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 240
		
			
			Behoud en groei MKB
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op de drie winkelcentra door structureel overleg met winkeliers en overige betrokken partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Versterken van de toekomstbestendigheid van het centrumgebied door het faciliteren van het ' De Nieuwe Winkelstraat' concept
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Stimuleren van verbindende activiteiten zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent en lokale activiteiten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Versterken van de lokale en regionale werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 247
		
			
			Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Samenwerken met Rotterdam om de maritieme branche in de brede regio Rotterdam te promoten
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Via regionaal accountmanagement zorgen voor promotie, advertenties en interviews in (regionale) vakbladen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Ondersteunen innovatie versterkende initiatieven
		
			
	- 
			Blz. 251
		
			
			Het stimuleren, promoten  en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 253
		
			
			3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 254
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
		
			
	- 
			Blz. 256
		
			
			Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Faciliteren in realisatie nieuwbouw hoofdkantoor Fokker
		
	
 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 260
		
			
			3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
		
			
	- 
			Blz. 261
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Stimulering van zelfstandig ondernemerschap.
		
			
	- 
			Blz. 263
		
			
			Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 264
		
			
			3.4 Economische promotie
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Jaarprogramma Jet-Net scholen
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Leerlijn Aerospace en Maritiem
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Netwerkbijeenkomst Vmbo
		
	
 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Onderwijsroute
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Overkoepelend certificaat technologie
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			Techniekdock
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Techniekroute
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Uitbreiden van de activiteiten tot een  programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een  doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Verbreden communicatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 282
		
			
			Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (2)
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 284
		
			
			4. Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			4.1 Openbaar basisonderwijs
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 290
		
			
			4.2 Onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 293
		
			
			Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Op basis van die verkenning in 2019 uitwerken van het verdere proces en de inhoud om te komen tot vernieuwing van huisvesting VO
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			Samen met de VO-scholen verkennen wat de mogelijkheden zijn om de huisvesting van de scholen te vernieuwen (leidend tot een gemeentelijke visie op de huisvesting van de VO-scholen)
		
	
 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs door het beoordelen van de statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 299
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 300
		
			
			4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
		
			
	- 
			Blz. 301
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			Een kindvriendelijke gemeente worden door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
		
	
 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
		
			
	- 
			Blz. 309
		
			
			Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 311
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 313
		
			
			5.  Sport, cultuur en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			5.1  Sportbeleid en activering
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Actualisering 'Sport op Koers'
		
	
 
	- 
			Blz. 318
		
			
			Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
		
	
 
	- 
			Blz. 319
		
			
			Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 321
		
			
			5.2  Sportaccommodaties
		
			
	- 
			Blz. 322
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 323
		
			
			Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Onderzoek doen naar de vraag naar en het aanbod van buitensportaccommodaties bij sportverenigingen met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 328
		
			
			5.3  Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 329
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 330
		
			
			Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
		
			
	- 
			Blz. 331
		
			
			Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Zoeken naar de mogelijkheid om de Papendrecht Academie in te richten in samenwerking tussen Volksuniversiteit, Stichting Dorpsbehoud en de cultuurmakelaar
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. Deze  clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past. Een voorbeeld daarvan is het organiseren van de kunst- en muziekcarrousels per wijk
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Faciliteren van evenementen
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Onderzoeken van de mogelijkheid en oprichting stichting voor het jaarlijks organiseren van een zomerfeest
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 346
		
			
			5.4  Musea
		
			
	- 
			Blz. 347
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			Ondersteunen van de activiteiten van de Stichting Dorpsbehoud
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 351
		
			
			5.5  Cultureel erfgoed
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			Pleiten voor behoud cultuurhistorische identiteit Dijklint bij toekomstige dijkversterkingen (Gebiedsraad A5H)
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Werken aan het bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 359
		
			
			5.6  Media
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 361
		
			
			Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
		
			
	- 
			Blz. 362
		
			
			Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 363
		
			
			Permanente oplossing bieden voor het in Papendrecht achtergebleven gedeelte van de collectie Moderne Kunst
		
			
	- 
			Blz. 364
		
			
			Concretiseren van het beheer van de collectie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Versterken onafhankelijke journalistiek
		
			
	- 
			Blz. 366
		
			
			Onderzoek doen naar de mogelijkheden van onafhankelijke journalistiek
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 368
		
			
			5.7  Openbaar groen en (openlucht) recreatie
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 370
		
			
			Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen
		
			
	- 
			Blz. 371
		
			
			Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken en aanleg van een A15 park
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Uitvoeren van het bijenconvenant door via regulier onderhoud te werken aan ecologisch waardevolle bermen (door mogelijkheden te onderzoeken te stoppen met klepelmaaien)
		
	
 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Verbeteren van groen en water door het versterken van de ecologische kwaliteit, de gebruikswaarde en de beeldkwaliteit (door onder andere een nieuw zaai- en maaibeleid)
		
	
 
	- 
			Blz. 374
		
			
			Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Vullen en onderhouden van een database flora en fauna samen met o.a. regiogemeenten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Versterking van de ecologische functie
		
			
	- 
			Blz. 377
		
			
			Raadplegen van ecologische experts, waarbij we het uitvoeren van pilots niet schuwen
		
	
 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Samen met inwoners en waterschappen kijken naar een andere wijze van onderhoud van 	water(gangen) met het oog op waterkwaliteit en –kwantiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie (start in 2019, uiterlijk uitgevoerd in 2020)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om via spelen hun fantasie te ontwikkelen om later een positieve invulling te geven aan hun eigen leven en de gemeenschap
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimtes en speelmogelijkheden door inspectie, 	onderhoud en vervangen van speeltoestellen met als streven een goed en veelzijdig aanbod in stand te houden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 382
		
			
			Versterking van de recreatie en natuur in het gebied rond de A15 en de N3
		
			
	- 
			Blz. 383
		
			
			In gesprek gaan met buurgemeenten en andere partijen over versterken van de recreatieve en ecologische functies in het gebied ten noorden van de A15
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			Verbeteren wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Voorbereiden verbetering wandelverbinding brug (trap N3 naar viaduct)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Verbeteren ruimtelijke en fysieke structuur Slobbengors
		
			
	- 
			Blz. 387
		
			
			Herinrichten park Slobbengors gelijktijdig met de ontwikkeling van het nieuwe hoofdkantoor van Fokker
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 389
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 390
		
			
			6.  Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 391
		
			
			6.1  Samenkracht en burgerparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 392
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 393
		
			
			Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			Actief stellen van de vraag tot verbetering van onze dienstverlening en activiteiten (cliëntparticipatie)
		
	
 
	- 
			Blz. 395
		
			
			Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid en het wereldfeest)
		
	
 
	- 
			Blz. 396
		
			
			Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform, waarbij inwoners, organisaties en 	bedrijven zelf hun gegevens bijhouden en activiteiten plaatsen, zodat de sociale kaart actueel blijft
		
	
 
	- 
			Blz. 397
		
			
			Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 398
		
			
			Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
		
			
	- 
			Blz. 399
		
			
			Continueren van de jeugdparticipatie
		
	
 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Continueren van lopende participatietrajecten (b.v. gericht op hoe vinden we elkaar?)
		
	
 
	- 
			Blz. 401
		
			
			De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van waarderend vernieuwen en participatie
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
		
			
	- 
			Blz. 405
		
			
			Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Doorontwikkelen van het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht waarbinnen kindwerk en jongerenwerk verder vorm wordt gegeven met op preventiegerichte activiteiten
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere Sterk Papendrecht) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers en mantelzorgers
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			Onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om de gemeentelijke waardering richting vrijwilligers en mantelzorgers te tonen vanwege hun onmisbare inzet in de samenleving
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			Versterken van de ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 411
		
			
			Huisvesting, integratie en participatie van statushouders
		
			
	- 
			Blz. 412
		
			
			Uitwerking van het plan van aanpak huisvesting, integratie en participatie statushouders in Papendrecht
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 413
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 414
		
			
			6.2  Wijkteams
		
			
	- 
			Blz. 415
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 416
		
			
			Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
		
			
	- 
			Blz. 417
		
			
			Vanuit verschillende uitvoeringsprogramma's binnen het sociaal domein worden acties  geïnitieerd om  onnodige zwaardere zorg en ondersteuning te voorkomen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 418
		
			
			Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0  tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
		
			
	- 
			Blz. 419
		
			
			Actualiseren van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, in plaats van losse subsidieverleningen aan losse maatschappelijke instellingen
		
	
 
	- 
			Blz. 420
		
			
			Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met Woonkracht10 ingezet op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en wordt ingezet op Buurtbemiddeling
		
	
 
	- 
			Blz. 421
		
			
			Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen ingezet op een stevige verbinding tussen het sociale en het medische domein
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 422
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 423
		
			
			6.3  Inkomensregelingen
		
			
	- 
			Blz. 424
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 425
		
			
			Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
		
			
	- 
			Blz. 426
		
			
			In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het minimabeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 427
		
			
			Uitvoeren van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
		
	
 
	- 
			Blz. 428
		
			
			Via het meerjarige programmaplan, de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
		
	
 
	- 
			Blz. 429
		
			
			Voortzetting van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en Present wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 430
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 431
		
			
			6.4  Begeleide participatie
		
			
	- 
			Blz. 432
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 433
		
			
			Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
		
			
	- 
			Blz. 434
		
			
			Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 435
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 436
		
			
			6.5  Arbeidsparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 437
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
		
			
	- 
			Blz. 439
		
			
			Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 440
		
			
			Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
		
			
	- 
			Blz. 441
		
			
			Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 442
		
			
			Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
		
			
	- 
			Blz. 443
		
			
			Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
		
	
 
	- 
			Blz. 444
		
			
			Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 445
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 446
		
			
			6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
		
			
	- 
			Blz. 447
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 448
		
			
			Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 449
		
			
			In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 450
		
			
			Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 451
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 452
		
			
			6.71  Maatwerkdienstverlening 18+
		
			
	- 
			Blz. 453
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 454
		
			
			Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 455
		
			
			In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 456
		
			
			Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 457
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 458
		
			
			6.72  Maatwerkdienstverlening 18-
		
			
	- 
			Blz. 459
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 460
		
			
			Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
		
			
	- 
			Blz. 461
		
			
			Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken  met Sterk Papendrecht/Jeugdteams ZHZ.
		
	
 
	- 
			Blz. 462
		
			
			Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022 en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 463
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 464
		
			
			6.81 Geëscaleerde zorg18+
		
			
	- 
			Blz. 465
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 466
		
			
			Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
		
			
	- 
			Blz. 467
		
			
			Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
		
	
 
	- 
			Blz. 468
		
			
			Versterking van algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het  langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep mogelijk wordt
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 469
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 470
		
			
			6.82 Geëscaleerde zorg 18-
		
			
	- 
			Blz. 471
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 472
		
			
			Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
		
			
	- 
			Blz. 473
		
			
			Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 474
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 475
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 476
		
			
			7. Volksgezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 477
		
			
			7.1 Volksgezondheid
		
			
	- 
			Blz. 478
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 479
		
			
			Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
		
			
	- 
			Blz. 480
		
			
			Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van een Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige van Rivas binnen Sterk Papendrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 481
		
			
			Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 482
		
			
			Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en Rivas
		
	
 
	- 
			Blz. 483
		
			
			Werken aan een herziening van het gezondheidsbeleid aan de hand van het Concept positieve gezondheid  en de Pledge 'Alles is gezondheid' (onderdeel van Nationaal Programma Preventie)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 484
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 485
		
			
			7.2 Riolering
		
			
	- 
			Blz. 486
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 487
		
			
			Deze algemene taak betreft afvalwater, regenwater en grondwater. Inzet is te anticiperen op de klimaatsverandering
		
			
	- 
			Blz. 488
		
			
			Beheer en onderhoud van de riolering en de rioolgemalen
		
	
 
	- 
			Blz. 489
		
			
			Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, waarbij de vervangingen voorzien zijn van klimaatadaptieve maatregelen
		
	
 
	- 
			Blz. 490
		
			
			Opstellen en uitvoeren van een Gemeentelijk Riolerings Plan 2019-2023, waarbij ingespeeld wordt op de vervangingsbehoefte en klimaatadaptatie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 491
		
			
			Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
		
			
	- 
			Blz. 492
		
			
			Het opstellen van een klimaatstresstest, waarbij de gevoeligheden in kaart worden gebracht (klimaatatlas), risico's worden beschreven en bediscuteerd en maatregelen worden toegepast
		
	
 
	- 
			Blz. 493
		
			
			Implementeren van waterberging bij reconstructies in wegen en groen of groene daken
		
	
 
	- 
			Blz. 494
		
			
			Klimaatadaptatie opnemen als onderdeel in het GRP voor zover het hemelwater en grondwater plicht betreft
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 495
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 496
		
			
			7.3 Afval
		
			
	- 
			Blz. 497
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 498
		
			
			Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
		
			
	- 
			Blz. 499
		
			
			Doelgerichter stimuleren van gescheiden inzameling van GFT-afval, papier en glas (communicatie en mogelijkheden bieden)
		
	
 
	- 
			Blz. 500
		
			
			Een nieuw Afval Breng Station (ABS)
		
	
 
	- 
			Blz. 501
		
			
			Onderbrengen van de exploitatie van het ABS bij HVC, waarbij scheiding van meer afvalstromen mogelijk is
		
	
 
	- 
			Blz. 502
		
			
			Ondertussen onderzoeken we de voor- en nadelen van de twee methoden van afvalscheiding (voor- en nascheiding)
		
	
 
	- 
			Blz. 503
		
			
			Onderzoeken openingstijden en zorgen voor een betere doorstroming op het ABS zodat het brengen van afval sneller gaat en er zo min mogelijk opstoppingen ontstaan op de Willem Dreeslaan
		
	
 
	- 
			Blz. 504
		
			
			Realisatie van een nieuw ABS met meer mogelijkheden voor afvalscheiding en dus hergebruik van afval
		
	
 
	- 
			Blz. 505
		
			
			Uitvoeren raadsbesluit over afvalscheiding door te beginnen met omgekeerd inzamelen in bepaalde wijken of straten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 506
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 507
		
			
			7.4 Milieubeheer
		
			
	- 
			Blz. 508
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 509
		
			
			Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat
		
			
	- 
			Blz. 510
		
			
			Acties met betrekking tot de milieuproblematiek rondom Chemours/DuPont, in samenwerking met buurgemeenten, provincie en het ministerie en de GGD
		
	
 
	- 
			Blz. 511
		
			
			Inspelen op het voorgenomen Wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet Milieubeheer  onder andere uiterlijk in 2024 verwijdering asbest en asbesthoudende producten)'
		
	
 
	- 
			Blz. 512
		
			
			Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningskabels te verkleinen
		
	
 
	- 
			Blz. 513
		
			
			Regie op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2019 uitvoering Milieu-taken OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
		
	
 
	- 
			Blz. 514
		
			
			Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 – 2023'
		
	
 
	- 
			Blz. 515
		
			
			Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder'
		
	
 
	- 
			Blz. 516
		
			
			Uitvoeren van de maatregelen die op het gebied van groen en duurzaamheid uitvoeren, vanuit het belang voor het milieu en het woon- en  leefklimaat
		
	
 
	- 
			Blz. 517
		
			
			Vanuit de opdracht van de Omgevingswet uitwerken van een integrale visie binnen de beleidsvelden ecologie, bodem, water, geluid, lucht, straling en externe veiligheid inclusief de gevolgen voor de gezondheid
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 518
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 519
		
			
			7.5 Begraafplaatsen en crematoria
		
			
	- 
			Blz. 520
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 521
		
			
			Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
		
			
	- 
			Blz. 522
		
			
			Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
		
	
 
	- 
			Blz. 523
		
			
			Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van onderzoek uit 2018
		
	
 
	- 
			Blz. 524
		
			
			Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare groene begraafplaats
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 525
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 526
		
			
			8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
		
			
	- 
			Blz. 527
		
			
			8.1 Ruimtelijke ordening
		
			
	- 
			Blz. 528
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 529
		
			
			Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
		
			
	- 
			Blz. 530
		
			
			Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
		
	
 
	- 
			Blz. 531
		
			
			Inventariseren van bestaande visies, beleid en verordeningen
		
	
 
	- 
			Blz. 532
		
			
			Opstellen van een startdocument omgevingsvisie Papendrecht, onder andere door het organiseren van workshops met de gemeenteraad opstellen van een plan van aanpak voor communicatie en participatie
		
	
 
	- 
			Blz. 533
		
			
			Start maken met opstellen omgevingsvisie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 534
		
			
			Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen van een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering van het omgevingsrecht
		
			
	- 
			Blz. 535
		
			
			Initiëren en stimuleren van vooroverleg
		
	
 
	- 
			Blz. 536
		
			
			Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
		
	
 
	- 
			Blz. 537
		
			
			Voorbereiden op de Omgevingswet met aandacht voor participatie
		
	
 
	- 
			Blz. 538
		
			
			Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Actueel houden van beheersverordeningen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
		
	
 
	- 
			Blz. 539
		
			
			Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 540
		
			
			Ingrijpende woningverbetering en herstructurering van het zuidelijk deel van Kraaihoek
		
			
	- 
			Blz. 541
		
			
			Planontwikkeling, RO procedure en verlegging infrastructuur in het gebied Weteringsingel/Boomgaardstraat
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 542
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 543
		
			
			8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
		
			
	- 
			Blz. 544
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 545
		
			
			Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
		
			
	- 
			Blz. 546
		
			
			Herontwikkeling pand voormalige bibliotheek
		
	
 
	- 
			Blz. 547
		
			
			Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw door afronding planvorming, contractering en vergunningprocedure
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 548
		
			
			Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
		
			
	- 
			Blz. 549
		
			
			Samen met inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren inzetten op activiteiten in het centrum
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 550
		
			
			Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
		
			
	- 
			Blz. 551
		
			
			Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'. Start bouw voorzien in november 2018; geprognosticeerde bouwtijd 2 jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 552
		
			
			Herontwikkeling Lange Tiendzone
		
	
 
	- 
			Blz. 553
		
			
			Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2020
		
	
 
	- 
			Blz. 554
		
			
			Start van de realisatie van woongebied Land van Matena
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 555
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 556
		
			
			8.3 Wonen en bouwen
		
			
	- 
			Blz. 557
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 558
		
			
			Geschikte woningen voor inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
		
			
	- 
			Blz. 559
		
			
			Actualiseren Huisvestingsverordening
		
	
 
	- 
			Blz. 560
		
			
			Actualiseren PALT
		
	
 
	- 
			Blz. 561
		
			
			Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieu's
		
	
 
	- 
			Blz. 562
		
			
			Ontwikkelen gebied Land van Matena als rustig, groen woonmilieu
		
	
 
	- 
			Blz. 563
		
			
			Ontwikkelen gebieden Tiendzone, Kombuis en Westeind 130
		
	
 
	- 
			Blz. 564
		
			
			Opstellen lokale uitvoeringsparagraaf behorend bij regionale woonvisie
		
	
 
	- 
			Blz. 565
		
			
			Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
		
	
 
	- 
			Blz. 566
		
			
			Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 567
		
			
			Een groen en duurzaam Papendrecht
		
			
	- 
			Blz. 568
		
			
			Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
		
	
 
	- 
			Blz. 569
		
			
			Experimenteren met groen tegen gevels of op daken
		
	
 
	- 
			Blz. 570
		
			
			Organiseren van de Doe Duurzaam Markt
		
	
 
	- 
			Blz. 571
		
			
			Promoten Project Circulaire Economie Papendrecht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 572
		
			
			Voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 573
		
			
			Het bewustzijn van de inwoners vergroten over aardgasvrij wonen en stimuleren energie te besparen
		
	
 
	- 
			Blz. 574
		
			
			Onderzoek naar en aanleg van een warmtenet samen met HVC en Woonkracht10
		
	
 
	- 
			Blz. 575
		
			
			Promoten energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
		
	
 
	- 
			Blz. 576
		
			
			Wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 577
		
			
			Samenwerkingspartners
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 578
		
			
			Wat mag het kosten?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 579
		
			
			BBV indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 580
		
			
			Waarstaatjegemeente.nl
		
	
 
	- 
			Blz. 581
		
			
			Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 582
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 583
		
			
			1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 584
		
			
			1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
	
 
	- 
			Blz. 585
		
			
			Financiële kengetallen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 586
		
			
			2. Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 587
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 588
		
			
			Beleidskaders
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 589
		
			
			3. Financiering
		
			
	- 
			Blz. 590
		
			
			3. Financiering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 591
		
			
			4. Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 592
		
			
			4. Lokale heffingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 593
		
			
			5. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 594
		
			
			5. Grondbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 595
		
			
			6. Verbonden Partijen
		
			
	- 
			Blz. 596
		
			
			6. Verbonden Partijen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 597
		
			
			7. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 598
		
			
			7. Bedrijfsvoering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 599
		
			
			8. Rapportage interbestuurlijk toezicht
		
			
	- 
			Blz. 600
		
			
			Rapportage interbestuurlijk toezicht
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap