-
Blz. 1
Jaarrekening 2019
-
Blz. 2
Jaarrekening 2019
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Doorontwikkelen regionale samenwerking
-
Blz. 10
Focussen op prioritaire thema's (innovatieve economie, energietransitie en bereikbaarheid)
-
Blz. 11
Samenwerken op basis van inhoudelijke agenda's (thematisch samenwerken)
-
Blz. 12
Vormgeven doelmatige bedrijfsvoering
-
Blz. 13
Samenleving meer betrekken bij het besturen
-
Blz. 14
Herijken en mogelijk anders inzetten van voorstellen van de stuurgroep bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 15
Ontwikkelen van voorstellen om beeldvormende fase meer met de samenleving vorm te geven
-
Blz. 16
Verdere professionalisering van de bestuursondersteuning
-
Blz. 17
Ontwerpen van slimmere werkprocessen (meer gebruik regionale adviezen)
-
Blz. 18
Samenwerkingspartners
-
Blz. 19
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
Adequate organisatie en afronding van de drie te organiseren verkiezingen
-
Blz. 22
Organiseren en uitvoeren van een drietal verkiezingen in 2019 (het betreft de Provinciale Staten, het Waterschap en het Europees Parlement)
-
Blz. 23
Inzetten op digitalisering en maatwerk om de kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van de dienstverlening te borgen
-
Blz. 24
Inzetten op het blijven van een 'warme' laagdrempelige gemeente met aandacht voor maatwerk (ook voor mensen in een probleemsituatie, zoals bijvoorbeeld dementie)
-
Blz. 25
Leveren van maatwerk en verbeteren en uitbreiden van onze dienstverlening voor kwetsbare groepen
-
Blz. 26
Tijdige en duidelijke afhandeling van mails, brieven, telefoontjes e.d.
-
Blz. 27
Verder werken aan de digitalisering van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van producten en diensten (ook met e-diensten)
-
Blz. 28
Verbeteren van de informatievoorziening in de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 29
Inkopen van filmpjes over de balieproducten en –diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 30
Verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen
-
Blz. 31
Participeren in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie (BZK) en controleren van de feitelijke situatie
-
Blz. 32
Vergroten van de dienstverlening via meerdere kanalen, waaronder social media
-
Blz. 33
In 2019 als gemeente aansluiten op mijn-overheid
-
Blz. 34
Via social media binnenkomende vragen van inwoners, bedrijven en instellingen naar de juiste afdeling brengen en zorgen voor tijdige beantwoording
-
Blz. 35
Samenwerkingspartners
-
Blz. 36
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 37
Doelstellingen
-
Blz. 38
Ontwikkelen en herinrichten gebieden op basis van kansen
-
Blz. 39
Inzetten op volledige verwerving van het gebied Rembrandlaan / Catslaan, anticiperend op een mogelijke herhuisvesting van één van de VO-scholen of als inbreidingslocatie voor wonen
-
Blz. 40
Verduurzamen en verminderen vaste lasten maatschappelijke accommodaties
-
Blz. 41
Verbeteren energieprestatie en omvormen van bestaande maatschappelijke accommodaties tot multifunctionele accommodaties
-
Blz. 42
Verkleinen van de voorraad niet-strategisch vastgoed
-
Blz. 43
Doorvoeren functiewijziging van niet-strategisch vastgoed (bijvoorbeeld met het oog op een maatschappelijke functie)
-
Blz. 44
Zoveel mogelijk afstoten van niet-strategisch vastgoed, waarbij op objectniveau een afweging wordt gemaakt tussen verkoop en het aanbieden van een bouwrijpe kavel
-
Blz. 45
0.4 Overhead
-
Blz. 46
Doelstellingen
-
Blz. 47
Benutten van loopbaankansen voor medewerkers
-
Blz. 48
Bevorderen ondersteuning voor loopbaanontwikkeling
-
Blz. 49
Betere bewustwording op het gebied van informatieveiligheid
-
Blz. 50
Benadrukken belang van (zelf)evaluaties en bewustwording op het vlak van informatieveiligheid en daar ook actief in zijn
-
Blz. 51
Duurzaam inzetbare medewerkers
-
Blz. 52
Continueren verplichte test Werk Energie Analyse voor 55+-ers en verder uitbouwen naar andere groepen binnen de organisatie
-
Blz. 53
Opzetten fit programma's voor medewerkers (stoelmassages, hometrainers e.d.)
-
Blz. 54
Ruimte geven aan en aandacht hebben voor mantelzorgers in de organisatie
-
Blz. 55
Een flexibele organisatie die snel gevraagde actuele kwantitatieve en kwalitatieve inzet kan leveren
-
Blz. 56
Steviger inzetten op de 'lerende organisatie'
-
Blz. 57
Uitbouwen van de talentenpool
-
Blz. 58
Vernieuwen van het werving- en selectiebeleid door de inzet van vernieuwde communicatiemiddelen
-
Blz. 59
Zoeken naar een passend evenwicht tussen interne en externe flexibiliteit
-
Blz. 60
Een flexibele, innovatieve, dienstverlenende en wendbare ICT-organisatie bewerkstellingen met een sterkere rol voor de lokale informatiemanager
-
Blz. 61
Implementeren van de aanbevelingen uit het externe rapport van Berenschot om de lokale functie van de informatiemanager te versterken
-
Blz. 62
Maximale lokale speelruimte creëren op basis van de regionale ICT-architectuur
-
Blz. 63
Uitbouwen van initiatieven op het vlak van datagestuurd werken, smart city en smart mobility (denk aan toepassing van sensoren, maar ook data-onderzoek naar leegstand winkelcentum)
-
Blz. 64
Verwerven van een goede strategische positie in de regionale ICT-overleggen (nu nog IPD en PIO-D)
-
Blz. 65
Ontwikkelen van een divers samengestelde organisatie, die eigentijds en integraal verbinding maakt met de samenleving
-
Blz. 66
Continueren van het traineeprogramma
-
Blz. 67
Minder nadruk leggen op de functie van medewerkers, maar meer op de rol die zij hebben met name gericht op de samenwerking met 'buiten'
-
Blz. 68
Voorrang geven aan de werving en het behoud van jong talent
-
Blz. 69
Werkend raadsinformatiesysteem met directe streaming naar buiten
-
Blz. 70
Implementeren van een ander raadsinformatiesysteem op basis van een SAAS oplossing (Software-as-a-Service)
-
Blz. 71
Zorgen voor een adequate informatievoorziening voor bestuur en medewerkers (informatie is op de juiste wijze op het juiste moment toegankelijk)
-
Blz. 72
Anticiperen op en maatregelen treffen voor de juiste toegankelijkheid van informatie in het kader van de omgevingsvisie
-
Blz. 73
Voorzien in adequate devices om informatie te ontsluiten
-
Blz. 74
Werkvloeronderzoek naar informatiebehoefte en knelpunten
-
Blz. 75
Samenwerkingspartners Personeel en organisatie
-
Blz. 76
Samenwerkingspartners ICT
-
Blz. 77
0.5 Treasury
-
Blz. 78
Doelstellingen
-
Blz. 79
Beperken rentelasten tegen acceptabele risico's
-
Blz. 80
Bij iedere investering kijken naar alternatieven voor aanschaf
-
Blz. 81
Grote investeringen faseren waar kan
-
Blz. 82
Beperken renterisico
-
Blz. 83
Opereren binnen de kasgeldlimiet en renterisiconorm
-
Blz. 84
Optimaliseren schuldpositie
-
Blz. 85
Monitoren economische en marktontwikkelingen
-
Blz. 86
Opereren binnen de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en kader gemeenteraad
-
Blz. 87
Samenwerkingspartners
-
Blz. 88
0.61 OZB woningen
-
Blz. 89
Doelstellingen
-
Blz. 90
Beperken lokale lasten
-
Blz. 91
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 92
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 93
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 94
Samenwerkingspartners
-
Blz. 95
0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 96
Doelstellingen
-
Blz. 97
Beperken lokale lasten
-
Blz. 98
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 99
OZB maximaal bijstellen met inflatie
-
Blz. 100
Bij nieuwe wensen eerst kijken naar andere dekkingsmogelijkheden
-
Blz. 101
Samenwerkingspartners
-
Blz. 102
0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 103
Doelstellingen
-
Blz. 104
Reguleren van de parkeerdruk in het centrum
-
Blz. 105
Instellen en handhaven van de blauwe zone
-
Blz. 106
0.64 Belastingen overig
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
Beperken lokale lasten
-
Blz. 109
Efficiency in processen
-
Blz. 110
Streven naar kostendekkende tarieven
-
Blz. 111
Efficiency in processen
-
Blz. 112
Samenwerkingspartners
-
Blz. 113
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 114
Doelstellingen
-
Blz. 115
Beperken van de invloed van fluctuaties in de algemene uitkering voor gemeentelijk beleid
-
Blz. 116
Herverdelingseffecten samen met regio proberen te beperken
-
Blz. 117
Monitoren ontwikkelingen in de circulaires
-
Blz. 118
Samenwerkingspartners
-
Blz. 119
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
Voldoende financiële ruimte voor nieuw beleid
-
Blz. 122
Presenteren van positieve begrotingsresultaten
-
Blz. 123
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 124
Doelstellingen
-
Blz. 125
Beperken van administratieve lasten
-
Blz. 126
Bij nieuwe activiteiten in de afweging de Vennootschapsbelastingsplicht (vpb-plicht) betrekken
-
Blz. 127
Samenwerkingspartners
-
Blz. 128
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 129
Doelstellingen
-
Blz. 130
Financiële ruimte scheppen voor duurzaamheid (bestemmingsreserve duurzaamheid)
-
Blz. 131
Precario opbrengst inzetten voor duurzaamheid
-
Blz. 132
Goed inzicht in de reservepositie
-
Blz. 133
Beperken aantal reserves
-
Blz. 134
Solide reserve positie (solvabiliteit tussen de 30% en 70%)
-
Blz. 135
Eerst sparen voor grote uitgaven
-
Blz. 136
Voldoende weerstandsvermogen (weerstandsratio van 1)
-
Blz. 137
Monitoren en beperken van risico's
-
Blz. 138
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
Sluitende begroting voor het begrotingsjaar
-
Blz. 141
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 142
Structureel sluitende begroting
-
Blz. 143
Behoedzaam financieel beleid
-
Blz. 144
Wat mag het kosten?
-
Blz. 145
1. Veiligheid
-
Blz. 146
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 147
Doelstellingen
-
Blz. 148
Voorkomen, beperken en bestrijden van rampen, crisis en incidenten
-
Blz. 149
(Her)Inrichten van een lokale crisisorganisatie en deze opleiden en trainen in samenwerking met de Veiligheidsregio ZHZ
-
Blz. 150
Aandacht geven aan preventie door voorlichting en houden van toezicht (uitvoeren van periodiek en thematisch toezicht)
-
Blz. 151
Bouwen aan een nieuwe regiobrede crisisorganisatie door regionale inzet van kleinere teams
-
Blz. 152
Uitwerken herinrichting VRZHZ (van 17 naar 10 gemeenten) zowel op bestuurlijk niveau als uitvoerend niveau (bijvoorbeeld herindeling piketdiensten)
-
Blz. 153
Verder vormgeven aan de plannen voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne in Papendrecht
-
Blz. 154
Voldoen aan de afgesproken bijdrage aan de VRZHZ (ingroeimodel hogere bijdrage)
-
Blz. 155
Samenwerkingspartners
-
Blz. 156
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 157
Doelstellingen
-
Blz. 158
Van Papendrecht een nog veiligere gemeente maken
-
Blz. 159
Onderzoeken van mogelijkheden om de veiligheid en de veiligheidsbeleving te verbeteren
-
Blz. 160
Uitvoeren van maatregelen uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
-
Blz. 161
Beperken en bestrijden van criminaliteit en verbeteren veiligheidsbeleving
-
Blz. 162
Aanbieden van preventielessen specifiek gericht op jongeren in zowel basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs (via bureau HALT)
-
Blz. 163
Afstemmen aanpak jongerenoverlast via het JOOP (Jongeren overlast overleg Papendrecht) waarin wordt samengewerkt door politie, straatcoach, jongerenwerk en gemeente
-
Blz. 164
Continueren pilot 'inzet straatcoach' om jeugd uit jeugd uit de criminaliteit te houden
-
Blz. 165
De inzet van onze handhavers staat den dienste van onze samenleving en is met name gericht op overlast en de prioriteiten uit het beleid Integraal beleid Leefbaarheid & Veiligheid 2018 – 2021
-
Blz. 166
Het organiseren van campagnes en bijeenkomsten om inwoners te attenderen op veiligheidsthema’s
-
Blz. 167
Inzetten van nieuwe mogelijkheden om te interveniëren in potentiële conflicten, zoals het opleggen van een gedragsaanwijzing
-
Blz. 168
Participeren in overleggen veiligheidshuis, maximaal delen van informatie en uitvoeren van HIT (High impact targets) aanpak
-
Blz. 169
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 170
Participeren in het ondermijningsonderzoek van het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) en uitvoering geven aan de resultaten
-
Blz. 171
Voorkomen van complexe gezinssituaties en bijbehorende veiligheidsrisico's
-
Blz. 172
Optreden bij strafbaar gedrag
-
Blz. 173
Samen met partners in beeld brengen van complexe gezinssituaties
-
Blz. 174
Via preventie en vroegtijdig signaleren van problemen (verdere) escalatie voorkomen
-
Blz. 175
Samenwerkingspartners
-
Blz. 176
Wat mag het kosten?
-
Blz. 177
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 178
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 179
Doelstellingen
-
Blz. 180
Via openbare verlichting een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid
-
Blz. 181
Toepassen van milieuvriendelijke en duurzame verlichting (Energieakkoord)
-
Blz. 182
Verlichten van de openbare wegen
-
Blz. 183
Optimaliseren van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 184
Deelnemen aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
-
Blz. 185
Onderzoeken van de mogelijkheden en noodzaak om duidelijker te maken waar sprake is van 30 km zones
-
Blz. 186
Uitvoeren van uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Dit heeft betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 187
Van belang dat bewoners zich bewust zijn van hun eigen gedrag in het verkeer. Creëren van meer bewustzijn bij verkeersdeelnemers door middel van gedragsbeïnvloeding en verkeerseducatie
-
Blz. 188
Waarborgen verkeersveiligheid
-
Blz. 189
Waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 190
Aantrekkelijk houden of verbeteren van de leefomgeving van de inwoners van Papendrecht door middel van onderhoud van wegen
-
Blz. 191
Deelnemen aan regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3). De doorstroming op het hoofdwegennet is een belangrijke vestigingsplaatsfactor voor ondernemingen in Papendrecht en de regio.
-
Blz. 192
Onderzoeken in welke mate sprake is van sluipverkeer in Papendrecht en nagaan welke mogelijkheden er zijn dit tegen te gaan
-
Blz. 193
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Het uitvoeringsprogramma bevat een veelheid aan projecten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid
-
Blz. 194
Kwaliteit en functie van wegen in stand houden
-
Blz. 195
Het Civiel Technisch Beheerplan 2018-2021 maakt inzichtelijk hoe, waar, wanneer en tegen welke kosten het stedelijk beheer van de gemeente Papendrecht haar civiel technische onderdelen in de openbare ruimte beheert en onderhoudt
-
Blz. 196
Uitrol toepassing klimaat adaptieve maatregelen in de openbare ruimte
-
Blz. 197
Veel elementenverhardingen komen aan hun einde van hun levensduur. Vanaf 2019 extra investeringen om deze elementenverhardingen te vervangen
-
Blz. 198
Voor het onderhoud aan de wegen vindt integrale afstemming plaats met het Gemeentelijk Rioleringsplan en het Groenbeheerplan 2017-2021
-
Blz. 199
Stimuleren van het fietsverkeer
-
Blz. 200
Daarnaast moeten ze zo veilig en comfortabel mogelijk. Goede fietspaden bevorderen het fietsverkeer. Externe expertise wordt ingezet om het onderzoek te begeleiden
-
Blz. 201
Onderzoek doen naar de fietsstructuur in Papendrecht en hoe deze te verbeteren. Denk aan het ontvlechten van de hoofdinfrastructuur auto en het verminderen van kruisingen
-
Blz. 202
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van het inrichten van een overdekte fietsenstalling
-
Blz. 203
Samenwerkingspartners
-
Blz. 204
2.2 Parkeren
-
Blz. 205
Doelstellingen
-
Blz. 206
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 207
Onderzoeken van de mogelijkheden om met kortere abonnementen voor de garages te werken (met het oog op bevorderen gebruik)
-
Blz. 208
Onderzoeken van de mogelijkheden om ook in parkeergarage De Meent abonnementen voor werknemers toe te staan
-
Blz. 209
Uitvoeren van een parkeerdrukmeting in het centrum inclusief de garages
-
Blz. 210
Optimaliseren parkeersysteem
-
Blz. 211
Periodiek onderzoeken en evalueren van de werking van het parkeersysteem door middel van parkeerdrukmeting
-
Blz. 212
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 213
Doelstellingen
-
Blz. 214
Waarborgen van de bereikbaarheid van de Jachthaven
-
Blz. 215
Uitvoeren beheer en onderhoud haven (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 216
Samenwerkingspartners
-
Blz. 217
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
Waarborgen van de bereikbaarheid van de havens (Kooihaven, Ketelhaven, Schaarhaven en Johannahaven)
-
Blz. 220
Uitvoeren beheer en onderhoud havens (baggeren e.d.) in samenwerking met de gemeente Dordrecht
-
Blz. 221
Uitvoeren beheer en onderhoud kade Kooihaven
-
Blz. 222
Uitvoeren nautisch beheer voor de Kooihaven, Ketelhaven en Schaarhaven in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. De Johannahaven is een particuliere haven
-
Blz. 223
Samenwerkingspartners
-
Blz. 224
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 225
Doelstellingen
-
Blz. 226
Verbeteren van het openbaar vervoer
-
Blz. 227
Onderzoek (laten) doen naar de mogelijkheden voor een directe verbinding Papendrecht-Zwijndrecht en de beschikbaarheid van de waterbus Papendrecht-Dordrecht op andere momenten in avond en weekend
-
Blz. 228
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht. Hierin staat de constante samenwerking met andere overheden op zowel de OV-concessie als de waterbus-concessie centraal
-
Blz. 229
Samenwerkingspartners
-
Blz. 230
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 231
3. Economie
-
Blz. 232
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 233
Doelstellingen
-
Blz. 234
Versterken lokaal en regionaal ondernemingsklimaat
-
Blz. 235
Actieve promotie en acquisitie van work@erasmusplein via het Papendrecht portal
-
Blz. 236
Beheren van relaties door bedrijvenbezoeken, intergemeentelijk overleg, deelname in regionale netwerken en ALV's
-
Blz. 237
Deelnemen aan het regionale partnerschap met het Ondernemersplein
-
Blz. 238
Faciliteren van activiteiten van ondernemers, verenigingen, netwerkclubs en starters/ZZP-ers (lokaal en regionaal)
-
Blz. 239
Leveren van een financiële ondersteuning aan regionale netwerkclubs voor starters/ZZP'ers
-
Blz. 240
Behoud en groei MKB
-
Blz. 241
Deelnemen in en faciliteren van de coöperatie Papendrecht Centrum
-
Blz. 242
Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op de drie winkelcentra door structureel overleg met winkeliers en overige betrokken partijen
-
Blz. 243
Versterken van de toekomstbestendigheid van het centrumgebied door het faciliteren van het ' De Nieuwe Winkelstraat' concept
-
Blz. 244
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
-
Blz. 245
Stimuleren van verbindende activiteiten zoals Smart Lectures, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent en lokale activiteiten
-
Blz. 246
Versterken van de lokale en regionale werkgelegenheid
-
Blz. 247
Actualiseren uitvoeringsprogramma 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
-
Blz. 248
Samenwerken met Rotterdam om de maritieme branche in de brede regio Rotterdam te promoten
-
Blz. 249
Via regionaal accountmanagement zorgen voor promotie, advertenties en interviews in (regionale) vakbladen
-
Blz. 250
Ondersteunen innovatie versterkende initiatieven
-
Blz. 251
Het stimuleren, promoten en waar mogelijk faciliteren van innovatie versterkende en aanjagende initiatieven
-
Blz. 252
Samenwerkingspartners
-
Blz. 253
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 254
Doelstellingen
-
Blz. 255
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 256
Blijven investeren in winkelgebieden en industrieterreinen
-
Blz. 257
Faciliteren in realisatie nieuwbouw hoofdkantoor Fokker
-
Blz. 258
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
-
Blz. 259
Samenwerkingspartners
-
Blz. 260
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 261
Doelstellingen
-
Blz. 262
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap.
-
Blz. 263
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
-
Blz. 264
3.4 Economische promotie
-
Blz. 265
Doelstellingen
-
Blz. 266
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
-
Blz. 267
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
-
Blz. 268
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
-
Blz. 269
Jaarprogramma Jet-Net scholen
-
Blz. 270
Leerlijn Aerospace en Maritiem
-
Blz. 271
Netwerkbijeenkomst Vmbo
-
Blz. 272
Onderwijsroute
-
Blz. 273
Overkoepelend certificaat technologie
-
Blz. 274
Techniekdock
-
Blz. 275
Techniekroute
-
Blz. 276
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
-
Blz. 277
Verbreden communicatie
-
Blz. 278
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
-
Blz. 279
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
-
Blz. 280
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
-
Blz. 281
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
-
Blz. 282
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (2)
-
Blz. 283
Wat mag het kosten?
-
Blz. 284
4. Onderwijs
-
Blz. 285
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 286
Doelstellingen
-
Blz. 287
Waarborgen van de continuïteit van het openbaar basisonderwijs
-
Blz. 288
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Basis Onderwijs gericht op de continuïteit van het onderwijs door het beoordelen van de begroting, jaarrekening, statutenwijzigingen en het benoemen van bestuursleden
-
Blz. 289
Samenwerkingspartners
-
Blz. 290
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 291
Doelstellingen
-
Blz. 292
Passende huisvesting voor scholen basis en voortgezet onderwijs
-
Blz. 293
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
-
Blz. 294
Spreiding van vestigingen voor het basisonderwijs over de wijken
-
Blz. 295
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 296
Op basis van die verkenning in 2019 uitwerken van het verdere proces en de inhoud om te komen tot vernieuwing van huisvesting VO
-
Blz. 297
Samen met de VO-scholen verkennen wat de mogelijkheden zijn om de huisvesting van de scholen te vernieuwen (leidend tot een gemeentelijke visie op de huisvesting van de VO-scholen)
-
Blz. 298
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs door het beoordelen van de statutenwijziging en het benoemen van de leden van de Raad van Toezicht
-
Blz. 299
Samenwerkingspartners
-
Blz. 300
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 301
Doelstellingen
-
Blz. 302
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 303
Een kindvriendelijke gemeente worden door het realiseren van structurele participatie van kinderen en jongeren in het gemeentelijk beleid en het verbeteren van de communicatie met kinderen en jongeren
-
Blz. 304
Realiseren van een voldoende en toegankelijk voorschools aanbod voor kinderen van ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en kinderen met een (risico op een) (taal)achterstand
-
Blz. 305
Uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
-
Blz. 306
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden door het realiseren van een sluitende aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 307
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp via het uitvoeren van de regionale samenwerkingsagenda passend verbinden
-
Blz. 308
Versterken van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (met de focus op technologie)
-
Blz. 309
Stimuleren van de maatschappelijke stages die worden georganiseerd vanuit het onderwijs
-
Blz. 310
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt met specifieke focus op het monitoren van de effecten en resultaten
-
Blz. 311
Samenwerkingspartners
-
Blz. 312
Wat mag het kosten?
-
Blz. 313
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 314
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 315
Doelstellingen
-
Blz. 316
Sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid bevorderen
-
Blz. 317
Actualisering 'Sport op Koers'
-
Blz. 318
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen
-
Blz. 319
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen door uitvoering te geven aan de regeling jeugdsportsubsidie
-
Blz. 320
Samenwerkingspartners
-
Blz. 321
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 322
Doelstellingen
-
Blz. 323
Behouden van goede sportvoorzieningen in Papendrecht.
-
Blz. 324
Afhankelijk van de locatiebestemming van de scholen voor Voortgezet Onderwijs aanvullend onderzoek doen naar de behoefte aan binnensportaccommodaties
-
Blz. 325
Invullen gemeentelijke accounthoudersrol binnen het verzelfstandigde sportcentrum. Focus op nakomen afspraken op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid (check op continuering bestaand beleid)
-
Blz. 326
Onderzoek doen naar de vraag naar en het aanbod van buitensportaccommodaties bij sportverenigingen met inachtneming van een ieders rol en verantwoordelijkheid
-
Blz. 327
Samenwerkingspartners
-
Blz. 328
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 329
Doelstellingen
-
Blz. 330
Bevorderen van verbinding en stimuleren van ontmoeting door cultuur
-
Blz. 331
Bereiken van kinderen in armoedesituaties door via cultuur het gesprek daarover aan te gaan
-
Blz. 332
Cultuur inzetten om kinderen de taal goed te leren (Interactief Theater Anne Frank school: liedjes en theater gebruiken om taal te leren)
-
Blz. 333
In samenwerking met Stichting Cultuureducatie ZHZ onderzoeken hoe afnemende vraag naar muziekonderwijs opgevangen kan worden door modern cultuuraanbod en cultuureducatie
-
Blz. 334
Inzetten van 'culturele interventie' binnen het sociaal domein, bijvoorbeeld cultuur in zetten bij demente mensen ter verbetering van hun situatie
-
Blz. 335
Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 336
Gezamenlijk aanbieden van cultuur-educatieprogramma voor scholen en peuterspeelzalen
-
Blz. 337
Lokaal organiseren wat lokaal kan en bevorderen van de samenwerking tussen lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 338
Zoeken naar de mogelijkheid om de Papendrecht Academie in te richten in samenwerking tussen Volksuniversiteit, Stichting Dorpsbehoud en de cultuurmakelaar
-
Blz. 339
Cultuur en cultuureducatie vraaggericht vormgeven
-
Blz. 340
De vraag naar en behoefte aan cultuur inventariseren via de cultuurmakelaar. Deze clustert de vragen, waarna wordt gezocht welk aanbod daar het beste bij past. Een voorbeeld daarvan is het organiseren van de kunst- en muziekcarrousels per wijk
-
Blz. 341
Faciliteren van evenementen
-
Blz. 342
Onderzoeken van de mogelijkheid en oprichting stichting voor het jaarlijks organiseren van een zomerfeest
-
Blz. 343
Stimuleren van activiteiten in de winkelcentra
-
Blz. 344
Stimuleren van straatfeesten en buurtactiviteiten
-
Blz. 345
Samenwerkingspartners
-
Blz. 346
5.4 Musea
-
Blz. 347
Doelstellingen
-
Blz. 348
Borgen van de culturele identiteit van Papendrecht
-
Blz. 349
Ondersteunen van de activiteiten van de Stichting Dorpsbehoud
-
Blz. 350
Samenwerkingspartners
-
Blz. 351
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 352
Doelstellingen
-
Blz. 353
Behoud van het dijklint en de historische structuren die bijdragen aan de identiteit van Papendrecht
-
Blz. 354
Inspelen op behoud en versterking van de karakteristieken van het dijklint bij ontwikkelingen
-
Blz. 355
Ondersteunen onderhoudsmaatregelen voorgevels van beeldbepalende panden Dijklint door verstrekken subsidie
-
Blz. 356
Pleiten voor behoud cultuurhistorische identiteit Dijklint bij toekomstige dijkversterkingen (Gebiedsraad A5H)
-
Blz. 357
Werken aan het bestemmingsplan Dijklint uitgaande van de Dijkvisie
-
Blz. 358
Samenwerkingspartners
-
Blz. 359
5.6 Media
-
Blz. 360
Doelstellingen
-
Blz. 361
Voortzetting modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
-
Blz. 362
Monitoring voortgang ontwikkeling informatieconcept
-
Blz. 363
Permanente oplossing bieden voor het in Papendrecht achtergebleven gedeelte van de collectie Moderne Kunst
-
Blz. 364
Concretiseren van het beheer van de collectie
-
Blz. 365
Versterken onafhankelijke journalistiek
-
Blz. 366
Onderzoek doen naar de mogelijkheden van onafhankelijke journalistiek
-
Blz. 367
Samenwerkingspartners
-
Blz. 368
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 369
Doelstellingen
-
Blz. 370
Behouden en versterken van het groene karakter van Papendrecht zodat mensen zich hier prettig voelen
-
Blz. 371
Onderzoek van mogelijkheden voor verbetering van de parken en aanleg van een A15 park
-
Blz. 372
Uitvoeren van het bijenconvenant door via regulier onderhoud te werken aan ecologisch waardevolle bermen (door mogelijkheden te onderzoeken te stoppen met klepelmaaien)
-
Blz. 373
Verbeteren van groen en water door het versterken van de ecologische kwaliteit, de gebruikswaarde en de beeldkwaliteit (door onder andere een nieuw zaai- en maaibeleid)
-
Blz. 374
Voortzetten operatie Steenbreek door inwoners en bedrijven te enthousiasmeren hun tuin te vergroenen
-
Blz. 375
Vullen en onderhouden van een database flora en fauna samen met o.a. regiogemeenten
-
Blz. 376
Versterking van de ecologische functie
-
Blz. 377
Raadplegen van ecologische experts, waarbij we het uitvoeren van pilots niet schuwen
-
Blz. 378
Samen met inwoners en waterschappen kijken naar een andere wijze van onderhoud van water(gangen) met het oog op waterkwaliteit en –kwantiteit
-
Blz. 379
Uitvoeren maatregelen biodiversiteit langs A15 en N3 met ondersteuning van subsidie (start in 2019, uiterlijk uitgevoerd in 2020)
-
Blz. 380
Bieden van de mogelijkheid aan kinderen en jongeren om via spelen hun fantasie te ontwikkelen om later een positieve invulling te geven aan hun eigen leven en de gemeenschap
-
Blz. 381
Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimtes en speelmogelijkheden door inspectie, onderhoud en vervangen van speeltoestellen met als streven een goed en veelzijdig aanbod in stand te houden.
-
Blz. 382
Versterking van de recreatie en natuur in het gebied rond de A15 en de N3
-
Blz. 383
In gesprek gaan met buurgemeenten en andere partijen over versterken van de recreatieve en ecologische functies in het gebied ten noorden van de A15
-
Blz. 384
Verbeteren wandelverbinding naar brug Matenasche Scheidkade
-
Blz. 385
Voorbereiden verbetering wandelverbinding brug (trap N3 naar viaduct)
-
Blz. 386
Verbeteren ruimtelijke en fysieke structuur Slobbengors
-
Blz. 387
Herinrichten park Slobbengors gelijktijdig met de ontwikkeling van het nieuwe hoofdkantoor van Fokker
-
Blz. 388
Samenwerkingspartners
-
Blz. 389
Wat mag het kosten?
-
Blz. 390
6. Sociaal Domein
-
Blz. 391
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 392
Doelstellingen
-
Blz. 393
Ophalen van goede ideeën en initiatieven die bijdragen aan versterking van de sociale samenhang en prettige woonomgeving. De gemeente verbindt, ondersteunt, verlaagt drempels en stimuleert
-
Blz. 394
Actief stellen van de vraag tot verbetering van onze dienstverlening en activiteiten (cliëntparticipatie)
-
Blz. 395
Ondersteunen bestaande en nieuwe activiteiten (zoals buitenspeeldag, seniorenmiddag, projecten om zwerfafval te verminderen (ZAPpers), klimaatadaptatie, duurzaamheid en het wereldfeest)
-
Blz. 396
Ondersteunen PuurPapendrecht als online en offlline buurtplatform, waarbij inwoners, organisaties en bedrijven zelf hun gegevens bijhouden en activiteiten plaatsen, zodat de sociale kaart actueel blijft
-
Blz. 397
Stimuleren bewonersinitiatieven, concrete ideeën aansporen en daar waar mogelijk enthousiasmeren en faciliteren
-
Blz. 398
Bewerkstelligen van een sfeer, cultuur en omgeving die uitnodigt om te participeren en bevorderen van het luisterend vermogen
-
Blz. 399
Continueren van de jeugdparticipatie
-
Blz. 400
Continueren van lopende participatietrajecten (b.v. gericht op hoe vinden we elkaar?)
-
Blz. 401
De wijken in gaan en communiceren over verbeteringen en veranderingen in de samenleving
-
Blz. 402
Vergroten van kennis en transparantie door scholing van ambtenaren op het gebied van waarderend vernieuwen en participatie
-
Blz. 403
Vooraf bedenken, bij elk onderwerp, vraag of wens, op welk niveau participatie mogelijk is
-
Blz. 404
Inzetten op een sterke lokale ondersteuningsstructuur om de deelname van inwoners van jong tot oud aan de samenleving en hun eigen kracht te bevorderen
-
Blz. 405
Aanmoedigen van het gebruik en waar nodig faciliteren van algemene voorzieningen
-
Blz. 406
Doorontwikkelen van het Jeugd- en Jongerenwerk Papendrecht waarbinnen kindwerk en jongerenwerk verder vorm wordt gegeven met op preventiegerichte activiteiten
-
Blz. 407
Versterken van het voorzieningenaanbod (onder andere Sterk Papendrecht) waarmee ingespeeld wordt op problematiek
-
Blz. 408
Bieden van passende ondersteuning en waardering aan vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 409
Onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om de gemeentelijke waardering richting vrijwilligers en mantelzorgers te tonen vanwege hun onmisbare inzet in de samenleving
-
Blz. 410
Versterken van de ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers
-
Blz. 411
Huisvesting, integratie en participatie van statushouders
-
Blz. 412
Uitwerking van het plan van aanpak huisvesting, integratie en participatie statushouders in Papendrecht
-
Blz. 413
Samenwerkingspartners
-
Blz. 414
6.2 Wijkteams
-
Blz. 415
Doelstellingen
-
Blz. 416
Versterken van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun sociale omgeving (familie, vrienden, kennissen en buurtgenoten) om te participeren in de samenleving, waarbij we streven
-
Blz. 417
Vanuit verschillende uitvoeringsprogramma's binnen het sociaal domein worden acties geïnitieerd om onnodige zwaardere zorg en ondersteuning te voorkomen
-
Blz. 418
Doorontwikkelen van Sterk Papendrecht tot het eerste (centrale) punt voor alle inwoners van 0 tot 100 jaar met een ondersteuningsvraag op alle levensgebieden met de gedachte:
-
Blz. 419
Actualiseren van de (subsidie)afspraken met één strategische partner Sterk Papendrecht, in plaats van losse subsidieverleningen aan losse maatschappelijke instellingen
-
Blz. 420
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met Woonkracht10 ingezet op het voorkomen van huisuitzettingen conform het Convenant preventie huisuitzettingen en wordt ingezet op Buurtbemiddeling
-
Blz. 421
Binnen de afspraken met Sterk Papendrecht wordt in afstemming met zorgaanbieders, huisartsen, SDD en andere gelieerde instellingen ingezet op een stevige verbinding tussen het sociale en het medische domein
-
Blz. 422
Samenwerkingspartners
-
Blz. 423
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
Inwoners met een laag inkomen en/of schulden ondersteunen, waar mogelijk preventief
-
Blz. 426
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het minimabeleid
-
Blz. 427
Uitvoeren van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD ondersteuning biedt (o.a. bijzondere bijstand, Leergeld en budgetbeheer)
-
Blz. 428
Via het meerjarige programmaplan, de Actieagenda gezinnen en kinderen in armoede, wordt samen met maatschappelijke instellingen een impuls gegeven om financiële problematiek onder inwoners te bestrijden
-
Blz. 429
Voortzetting van en doorontwikkelen van de (subsidie)afspraken met onder andere Sterk Papendrecht, Schuldhulpmaatje en Present wat betreft hun inzet rondom financiële problematiek
-
Blz. 430
Samenwerkingspartners
-
Blz. 431
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 432
Doelstellingen
-
Blz. 433
Bieden van beschut werk voor aangewezen personen op basis van de Participatiewet
-
Blz. 434
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD en Drechtwerk invulling geven aan beschut werk
-
Blz. 435
Samenwerkingspartners
-
Blz. 436
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 437
Doelstellingen
-
Blz. 438
Inwoners stimuleren van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 439
Uitvoeren van de Participatiewet en de regionale samenwerking op basis waarvan de SDD uitvoering geeft aan de wet
-
Blz. 440
Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 441
Uitvoeren van de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma economie
-
Blz. 442
Verminderen van werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 443
Aanpak (jeugd)werkloosheid vanuit het regionaal programma Arbeidsmarkt Drechtsteden
-
Blz. 444
Stimuleren van leerwerkplaatsen en participatieplekken (bij lokale bedrijven en organisaties)
-
Blz. 445
Samenwerkingspartners
-
Blz. 446
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 447
Doelstellingen
-
Blz. 448
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 449
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 450
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
-
Blz. 451
Samenwerkingspartners
-
Blz. 452
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 453
Doelstellingen
-
Blz. 454
Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en deelnemen aan het maatschappelijk leven waar nodig met de inzet van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 455
In Drechtstedenverband werken aan een herziening van het Wmo-beleid, waarbij o.a. ingezet wordt op het versterken van de verbinding tussen de algemene en maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 456
Uitvoeren van het Wmo-beleid en de regionale samenwerking op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de SDD
-
Blz. 457
Samenwerkingspartners
-
Blz. 458
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 459
Doelstellingen
-
Blz. 460
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en om naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 461
Op lokaal niveau nadere (uitvoerings)afspraken maken met Sterk Papendrecht/Jeugdteams ZHZ.
-
Blz. 462
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022 en de regionale samenwerking op basis waarvan de maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp worden verzorgd door de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
-
Blz. 463
Samenwerkingspartners
-
Blz. 464
6.81 Geëscaleerde zorg18+
-
Blz. 465
Doelstellingen
-
Blz. 466
Bieden van voldoende Opvang en Beschermd wonen voorzieningen binnen de regio Drechtsteden, Alblasserwaard & Vijfheerenlanden waar mensen met psychische of psychosociale problemen, verslavingsproblematiek, daklozen en mensen die opvang nodig hebben
-
Blz. 467
Overleg met de centrumgemeente (Dordrecht) die inhoudelijke en financiële afspraken maakt met de zorgaanbieders
-
Blz. 468
Versterking van algemene en maatwerkvoorzieningen waardoor de ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis, gericht op het langer zelfstandig wonen, voor meer mensen vanuit deze doelgroep mogelijk wordt
-
Blz. 469
Samenwerkingspartners
-
Blz. 470
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 471
Doelstellingen
-
Blz. 472
Bieden van voldoende opvang aan en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen die zwaardere hulpverlening nodig hebben
-
Blz. 473
Uitvoering geven aan het Meerjarenperspectief jeugdhulp Zuid-Holland Zuid 2018-2022
-
Blz. 474
Samenwerkingspartners
-
Blz. 475
Wat mag het kosten?
-
Blz. 476
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 477
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 478
Doelstellingen
-
Blz. 479
Het versterken van de gezondheid en welzijn van onze inwoners
-
Blz. 480
Extra inzetten op samenwerking binnen het sociaal domein om vroegtijdig problemen te signaleren en maatregelen te kunnen nemen onder ander door extra inzet van een Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige van Rivas binnen Sterk Papendrecht
-
Blz. 481
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid
-
Blz. 482
Uitvoering geven aan de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de regionale samenwerking op basis waarvan de basistaken JGZ worden georganiseerd door de DG&J en Rivas
-
Blz. 483
Werken aan een herziening van het gezondheidsbeleid aan de hand van het Concept positieve gezondheid en de Pledge 'Alles is gezondheid' (onderdeel van Nationaal Programma Preventie)
-
Blz. 484
Samenwerkingspartners
-
Blz. 485
7.2 Riolering
-
Blz. 486
Doelstellingen
-
Blz. 487
Deze algemene taak betreft afvalwater, regenwater en grondwater. Inzet is te anticiperen op de klimaatsverandering
-
Blz. 488
Beheer en onderhoud van de riolering en de rioolgemalen
-
Blz. 489
Integrale vervangingen van riolering met wegen en groen, waarbij de vervangingen voorzien zijn van klimaatadaptieve maatregelen
-
Blz. 490
Opstellen en uitvoeren van een Gemeentelijk Riolerings Plan 2019-2023, waarbij ingespeeld wordt op de vervangingsbehoefte en klimaatadaptatie
-
Blz. 491
Invulling geven aan de Strategie Klimaatadaptatie om de negatieve gevolgen van klimaatsverandering te beperken. Het gaat hierbij om wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen
-
Blz. 492
Het opstellen van een klimaatstresstest, waarbij de gevoeligheden in kaart worden gebracht (klimaatatlas), risico's worden beschreven en bediscuteerd en maatregelen worden toegepast
-
Blz. 493
Implementeren van waterberging bij reconstructies in wegen en groen of groene daken
-
Blz. 494
Klimaatadaptatie opnemen als onderdeel in het GRP voor zover het hemelwater en grondwater plicht betreft
-
Blz. 495
Samenwerkingspartners
-
Blz. 496
7.3 Afval
-
Blz. 497
Doelstellingen
-
Blz. 498
Inzamelen en hergebruik van zoveel mogelijk huishoudelijk afval als nieuwe grondstof
-
Blz. 499
Doelgerichter stimuleren van gescheiden inzameling van GFT-afval, papier en glas (communicatie en mogelijkheden bieden)
-
Blz. 500
Een nieuw Afval Breng Station (ABS)
-
Blz. 501
Onderbrengen van de exploitatie van het ABS bij HVC, waarbij scheiding van meer afvalstromen mogelijk is
-
Blz. 502
Ondertussen onderzoeken we de voor- en nadelen van de twee methoden van afvalscheiding (voor- en nascheiding)
-
Blz. 503
Onderzoeken openingstijden en zorgen voor een betere doorstroming op het ABS zodat het brengen van afval sneller gaat en er zo min mogelijk opstoppingen ontstaan op de Willem Dreeslaan
-
Blz. 504
Realisatie van een nieuw ABS met meer mogelijkheden voor afvalscheiding en dus hergebruik van afval
-
Blz. 505
Uitvoeren raadsbesluit over afvalscheiding door te beginnen met omgekeerd inzamelen in bepaalde wijken of straten
-
Blz. 506
Samenwerkingspartners
-
Blz. 507
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 508
Doelstellingen
-
Blz. 509
Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat
-
Blz. 510
Acties met betrekking tot de milieuproblematiek rondom Chemours/DuPont, in samenwerking met buurgemeenten, provincie en het ministerie en de GGD
-
Blz. 511
Inspelen op het voorgenomen Wetsvoorstel 'Wijziging van de Wet Milieubeheer onder andere uiterlijk in 2024 verwijdering asbest en asbesthoudende producten)'
-
Blz. 512
Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de magneetveldzones van hoogspanningskabels te verkleinen
-
Blz. 513
Regie op de uitvoering van 'Jaarprogramma 2019 uitvoering Milieu-taken OZHZ', waarin lokale prioriteiten zijn opgenomen
-
Blz. 514
Uitvoeren 'Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht 2018 – 2023'
-
Blz. 515
Uitvoeren rapport 'Ambities gemeente Papendrecht vermindering fijnstof en NO2 en vermindering van geluidhinder'
-
Blz. 516
Uitvoeren van de maatregelen die op het gebied van groen en duurzaamheid uitvoeren, vanuit het belang voor het milieu en het woon- en leefklimaat
-
Blz. 517
Vanuit de opdracht van de Omgevingswet uitwerken van een integrale visie binnen de beleidsvelden ecologie, bodem, water, geluid, lucht, straling en externe veiligheid inclusief de gevolgen voor de gezondheid
-
Blz. 518
Samenwerkingspartners
-
Blz. 519
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 520
Doelstellingen
-
Blz. 521
Het bieden van een begraafplaats aan de Admiraal de Ruyterweg 23 met een hoog kwaliteitsniveau van onderhoud en inrichting
-
Blz. 522
Creëren van een parkachtige sfeer en rust. Uitvoeren van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) op A-niveau
-
Blz. 523
Invoeren van gedifferentieerde tarieven (in relatie tot termijnen) voor begraven op basis van onderzoek uit 2018
-
Blz. 524
Zorgdragen voor een schone, goed verzorgde en begaanbare groene begraafplaats
-
Blz. 525
Wat mag het kosten?
-
Blz. 526
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 527
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 528
Doelstellingen
-
Blz. 529
Bieden van een verbindend ruimtelijk kader voor de toekomst door in gezamenlijkheid te werken aan een integrale omgevingsvisie die gebiedsdekkend is voor Papendrecht
-
Blz. 530
Betrekken van de samenleving, college, raad en ambtelijk apparaat vanuit de participatiegedachte
-
Blz. 531
Inventariseren van bestaande visies, beleid en verordeningen
-
Blz. 532
Opstellen van een startdocument omgevingsvisie Papendrecht, onder andere door het organiseren van workshops met de gemeenteraad opstellen van een plan van aanpak voor communicatie en participatie
-
Blz. 533
Start maken met opstellen omgevingsvisie
-
Blz. 534
Borging van de ruimtelijke kwaliteit en zorgen van een veilige en gezonde leefomgeving door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering van het omgevingsrecht
-
Blz. 535
Initiëren en stimuleren van vooroverleg
-
Blz. 536
Snel en klantvriendelijk afhandelen van aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
-
Blz. 537
Voorbereiden op de Omgevingswet met aandacht voor participatie
-
Blz. 538
Waar nodig bestemmingsplannen opstellen om gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Actueel houden van beheersverordeningen om de uniformiteit van de regels te behouden dan wel te vergroten
-
Blz. 539
Zorgvuldig en efficiënt handhaven van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
-
Blz. 540
Ingrijpende woningverbetering en herstructurering van het zuidelijk deel van Kraaihoek
-
Blz. 541
Planontwikkeling, RO procedure en verlegging infrastructuur in het gebied Weteringsingel/Boomgaardstraat
-
Blz. 542
Samenwerkingspartners
-
Blz. 543
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 544
Doelstellingen
-
Blz. 545
Verbeteren van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 546
Herontwikkeling pand voormalige bibliotheek
-
Blz. 547
Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw door afronding planvorming, contractering en vergunningprocedure
-
Blz. 548
Bevorderen van het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages
-
Blz. 549
Samen met inwoners, ondernemers en vastgoedeigenaren inzetten op activiteiten in het centrum
-
Blz. 550
Versterken van de ruimtelijke kwaliteit vanuit de lokale en regionale doelstellingen (groeiagenda)
-
Blz. 551
Bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'. Start bouw voorzien in november 2018; geprognosticeerde bouwtijd 2 jaar
-
Blz. 552
Herontwikkeling Lange Tiendzone
-
Blz. 553
Planontwikkeling woningbouw Eiland Kombuis en RO procedure. Start bouw door Vorm BV voorzien in 2020
-
Blz. 554
Start van de realisatie van woongebied Land van Matena
-
Blz. 555
Samenwerkingspartners
-
Blz. 556
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 557
Doelstellingen
-
Blz. 558
Geschikte woningen voor inwoners en waar mogelijk een passende bijdrage leveren aan de regionale groeiambitie
-
Blz. 559
Actualiseren Huisvestingsverordening
-
Blz. 560
Actualiseren PALT
-
Blz. 561
Onderzoeken waar kansen liggen voor verantwoord verdichten / herontwikkelen met als doel het toevoegen van kwaliteit in de leefomgeving en onderscheidende woonmilieu's
-
Blz. 562
Ontwikkelen gebied Land van Matena als rustig, groen woonmilieu
-
Blz. 563
Ontwikkelen gebieden Tiendzone, Kombuis en Westeind 130
-
Blz. 564
Opstellen lokale uitvoeringsparagraaf behorend bij regionale woonvisie
-
Blz. 565
Ruimte bieden voor alternatieve samenlevingsvormen
-
Blz. 566
Uitvoering geven aan de Agenda huisvesting kwetsbare groepen
-
Blz. 567
Een groen en duurzaam Papendrecht
-
Blz. 568
Bevorderen van de duurzaamheid van nieuwbouwwoningen door het toepassen van GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn, een meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen)
-
Blz. 569
Experimenteren met groen tegen gevels of op daken
-
Blz. 570
Organiseren van de Doe Duurzaam Markt
-
Blz. 571
Promoten Project Circulaire Economie Papendrecht
-
Blz. 572
Voorbereiden van en inspelen op de energietransitie
-
Blz. 573
Het bewustzijn van de inwoners vergroten over aardgasvrij wonen en stimuleren energie te besparen
-
Blz. 574
Onderzoek naar en aanleg van een warmtenet samen met HVC en Woonkracht10
-
Blz. 575
Promoten energieloket Papendrecht voor woningeigenaren en MKB
-
Blz. 576
Wijkgerichte aanpak 'energie besparen en verduurzamen'
-
Blz. 577
Samenwerkingspartners
-
Blz. 578
Wat mag het kosten?
-
Blz. 579
BBV indicatoren
-
Blz. 580
Waarstaatjegemeente.nl
-
Blz. 581
Beleidsindicatoren bestuur en ondersteuning
-
Blz. 582
Paragrafen
-
Blz. 583
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 584
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 585
Financiële kengetallen
-
Blz. 586
2. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 587
Inleiding
-
Blz. 588
Beleidskaders
-
Blz. 589
3. Financiering
-
Blz. 590
3. Financiering
-
Blz. 591
4. Lokale heffingen
-
Blz. 592
4. Lokale heffingen
-
Blz. 593
5. Grondbeleid
-
Blz. 594
5. Grondbeleid
-
Blz. 595
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 596
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 597
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 598
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 599
8. Rapportage interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 600
Rapportage interbestuurlijk toezicht
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap