Jaarrekening 2016
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2016
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 6
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 7
|
Storting vanuit of naar de reserves
|
Blz. 8
|
Programma Samenleving
|
Blz. 9
|
Programma Samenleving
|
Blz. 10
|
Werk en inkomen
|
Blz. 11
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 12
|
1. Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt met speciale aandacht voor VMBO- leerlingen en samenwerking tussen VMBO-scholen
|
Blz. 13
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt
|
Blz. 14
|
2. Versterking van de lokale en regionale werkgelegenheid
|
Blz. 15
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
|
Blz. 16
|
3. Vermindering van de werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 17
|
Via de SDD inzetten op de integrale werkgeversbenadering
|
Blz. 18
|
Zorgen voor voldoende aanbod van leerwerkplaatsen
|
Blz. 19
|
4. Stimulering van werk naar werk en van een uitkering naar werk
|
Blz. 20
|
Via de SDD inzetten op het structureel helpen van mensen
|
Blz. 21
|
Zorgen voor voldoende aanbod van participatieplekken
|
Blz. 22
|
5. Stimulering van zelfstandig ondernemerschap (ook voor mensen in een uitkeringssituatie)
|
Blz. 23
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
|
Blz. 24
|
6. Ondersteunen van (tijdelijk) kwetsbare inwoners
|
Blz. 25
|
Bestrijding van armoede, mede door een adequaat minimabeleid en (voortzetting van) facilitering van maatschappelijke initiatieven
|
Blz. 26
|
Voortzetting van de doelgerichte schuldhulpverlening om inwoners nieuwe kansen te bieden
|
Blz. 27
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 28
|
Maatschappelijke ondersteuning, volksgezondheid en cultuur
|
Blz. 29
|
Maatschappelijke ondersteuning, volksgezondheid en cultuur
|
Blz. 30
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 31
|
1.1. Invulling geven aan de nieuwe" Wmo 2015" waarbij inwoners met een ondersteuningsvraag zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig geholpen worden en de eigen regie zoveel als mogelijk behouden blijft
|
Blz. 32
|
Uitvoeren van de "Wmo 2015"
|
Blz. 33
|
1.2. Een lokale ondersteuningsstructuur waarbij naast de eigen kracht en het sociale netwerk optimaal gebruik wordt gemaakt van de maatschappelijke organisaties die lokaal actief zijn
|
Blz. 34
|
Verbinden van maatschappelijke organisaties bij invulling van lokaal maatwerk waardoor nieuwe voorzieningen tot stand komen dan wel bestaande voorzieningen beter benut worden
|
Blz. 35
|
1.3. Inwoners van Papendrecht kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
|
Blz. 36
|
Monitoren praktijksituaties bij zoeken naar mogelijkheden langer zelfstandig te blijven wonen
|
Blz. 37
|
1.4. Huisvesten van aan Papendrecht gekoppelde vergunninghouders
|
Blz. 38
|
Instromende taakstellers worden via regionaal Platvorm Uitvoering Voorrang (PUV) toegedeeld aan de sociale verhuurders in de betreffende gemeente en vervolgens met voorrang gehuisvest.
|
Blz. 39
|
1.5. Integratie vergunninghouders in Papendrechtse Samenleving
|
Blz. 40
|
Bieden van maatschappelijke begeleiding aan vergunninghouders
|
Blz. 41
|
1.6. Wegwijs maken van vergunninghouders in de normen en waarden in Nederland
|
Blz. 42
|
Door het aanbieden van kennis over de normen en waarden in Nederland en ondertekening van een participatieverklaring, wordt de eerste stap gezet in de integratie.
|
Blz. 43
|
2.1. Het optimaliseren van de gezondheid van onze inwoners, waarbij leeftijd, afkomst of sociaal economische status geen belemmering mogen vormen
|
Blz. 44
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid of -programma in samenwerking met partners
|
Blz. 45
|
3.1. Bevorderen van maatschappelijke vorming door middel van cultuur
|
Blz. 46
|
De Culturele Adviesraad uitnodigen een voorstel voor de actualisering van de Nota Cultuurbeleid te doen
|
Blz. 47
|
3.2. Verzelfstandiging theater
|
Blz. 48
|
Voortzetting onderzoek naar verzelfstandiging theater (gestart in 2014) en opstellen van een voorstel
|
Blz. 49
|
3.3. Kinderen van Papendrecht kennis laten maken met cultuur
|
Blz. 50
|
Bij de subsidieafspraken met ToBe meer nadruk leggen op kunstmenu en projecten scholen
|
Blz. 51
|
De visie op Cultuureducatie zal worden verwoord in een afzonderlijke nota
|
Blz. 52
|
Het aanbieden van een kunstmenu en specifieke projecten voor scholen die aansluiten bij de kerndoelen onderwijs
|
Blz. 53
|
3.4. Faciliteren maatschappelijke initiatieven (culturele) evenementen
|
Blz. 54
|
Faciliteren evenementen
|
Blz. 55
|
3.5. Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 56
|
Onderzoek naar en verbinden van mogelijke samenwerkingspartners
|
Blz. 57
|
3.6. Modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
|
Blz. 58
|
Samen met de bibliotheek een ontwikkelingslijn/plan ontwikkelen en implementeren. Hierbij worden tevens de samenwerkingsmogelijkheden onderzocht
|
Blz. 59
|
3.7. Overdracht beheer collectie Luigies
|
Blz. 60
|
Onderzoek naar alternatieven binnen Plan van Aanpak
|
Blz. 61
|
3.8. Financieringsstructuur voorzieningen en subsidies verminderen en vernieuwen
|
Blz. 62
|
Onderzoek naar mogelijkheden in de markt zetten van producten
|
Blz. 63
|
4.1. Invulling geven aan efficiënte en effectieve inzet van maatschappelijke accommodaties als voorzieningenniveau voor ontplooiing van maatschappelijke activiteiten binnen Papendrecht
|
Blz. 64
|
Beleid maatschappelijke accommodaties, ter ondersteuning voor inzet, onderhoud en beheer van maatschappelijke accommodaties
|
Blz. 65
|
4.2. Uitvoering geven aan de Structuurvisie Papendrecht 2020 en het Collegeprogramma 2014-2018
|
Blz. 66
|
Uitvoering geven aan de Structuurvisie Papendrecht 2020 en het college programma 2014-2018
|
Blz. 67
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 68
|
Onderwijs en jeugd
|
Blz. 69
|
Onderwijs en jeugd
|
Blz. 70
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 71
|
1.1. Iedereen moet gaven en talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 72
|
De notitie Voorschoolse voorzieningen 2010-2014 en samenwerkingsovereenkomst Kansen voor Kinderen II worden geëvalueerd en geactualiseerd
|
Blz. 73
|
Uitvoeren van de Kadernota Onderwijs 2012-2016 en de tussenevaluatie van deze kadernota
|
Blz. 74
|
1.2. Voldoende openbaar onderwijs
|
Blz. 75
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Primair Onderwijs en Openbaar Voortgezet Onderwijs
|
Blz. 76
|
1.3. Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
|
Blz. 77
|
Regie voeren op de bouw- en planningsactiviteiten van de schoolbesturen die volgen uit het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
|
Blz. 78
|
2.1. Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard tot een volwaardig coördinatie- en kristallisatiepunt van onderwijs- en arbeidsmarkt voor de topsectoren en verbonden toeleveranciers en afnemers
|
Blz. 79
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt – onderdeel onderwijs
|
Blz. 80
|
3.1. Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
|
Blz. 81
|
Uitvoeren van het speelruimtebeleid
|
Blz. 82
|
3.2. Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen de kansen om zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen
|
Blz. 83
|
Uitvoeren van de gemeentelijke taak bij de decentralisatie jeugdzorg
|
Blz. 84
|
3.3. Het verminderen van jongerenoverlast
|
Blz. 85
|
Het mogelijk maken van een open inloop in de wijk (chill-inn)
|
Blz. 86
|
3.4. Verzelfstandiging van het jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 87
|
1e fase onderzoek naar verzelfstandiging
|
Blz. 88
|
3.5. Huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 89
|
Oriënteren op de structurele huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 90
|
Jeugd
|
Blz. 91
|
Onderwijs
|
Blz. 92
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 93
|
Sport
|
Blz. 94
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 95
|
1. De sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid te bevorderen
|
Blz. 96
|
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers', onderdeel Sportstimulering
|
Blz. 97
|
Stimuleren van de organisatie van sportevenementen door verenigingen, die er voor zorgen dat sporten gestimuleerd worden en ook Papendrecht op de kaart zetten
|
Blz. 98
|
2. Behoud van de sportvoorzieningen in Papendrecht
|
Blz. 99
|
Actualiseren en uitvoeren meerjarenonderhoudsplannen
|
Blz. 100
|
3. Verzelfstandiging van sportvoorzieningen, het sportcentrum in het bijzonder
|
Blz. 101
|
Voorbereiden en opstellen van een voorstel m.b.t. verzelfstandiging sportcentrum
|
Blz. 102
|
4. Stimuleren van de inzet van vrijwilligers (vrijwilligersbank)
|
Blz. 103
|
Sportverenigingen faciliteren zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers' onderdeel verenigingsondersteuning
|
Blz. 104
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 105
|
Economie en ondernemen
|
Blz. 106
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 107
|
1. Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen
|
Blz. 108
|
Overleg tussen gemeentebestuur en bedrijfsleven
|
Blz. 109
|
Promoten van Papendrecht als vestigingslocatie voor bedrijven
|
Blz. 110
|
2. Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
|
Blz. 111
|
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
|
Blz. 112
|
3. Excellerende topsectoren
|
Blz. 113
|
Regionaal georganiseerde lobby bovenregionaal en richting Brussel
|
Blz. 114
|
Regionale promotie en acquisitie
|
Blz. 115
|
Revitaliseren van en bieden van ruimte voor bedrijven(terreinen)
|
Blz. 116
|
Stimuleren innovatie en cross-overs
|
Blz. 117
|
4. Behoud en groei MKB
|
Blz. 118
|
Ruimte voor starters en ondernemen in wijken
|
Blz. 119
|
Sturen op een gezonde, toekomstgerichte detailhandel
|
Blz. 120
|
Vermindering van regels voor ondernemers
|
Blz. 121
|
5. Verduurzamen economie
|
Blz. 122
|
Verduurzamen van werklocaties en stimuleren maatschappelijk verantwoord ondernemen
|
Blz. 123
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 124
|
Mutaties reserve(s)
|
Blz. 125
|
Programma Ruimte
|
Blz. 126
|
Programma Ruimte
|
Blz. 127
|
Centrum
|
Blz. 128
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 129
|
1. Verhoging van de dynamiek in het centrum
|
Blz. 130
|
Evenementen en activiteiten in het centrum faciliteren
|
Blz. 131
|
Het marktplein wordt heringericht tot multifunctioneel (evenementen)plein
|
Blz. 132
|
2. Het functioneren van het winkelcentrum, de horeca en de parkeergarages bevorderen
|
Blz. 133
|
De locatie Den Briel ontwikkelen met duurzame toegevoegde waarde
|
Blz. 134
|
De locatie Veerpromenade ontwikkelen met duurzame toegevoegde waarde
|
Blz. 135
|
3. Verhogen van de kwaliteit van het centrum en het gebruik van de fiets stimuleren
|
Blz. 136
|
Visie centrumranden opstellen (aandacht voor toegangs- en looproutes en verbinding jachthaven)
|
Blz. 137
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 138
|
Mobiliteit
|
Blz. 139
|
Mobiliteit
|
Blz. 140
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 141
|
1. Het waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 142
|
Actualisatie parkeerbeleid
|
Blz. 143
|
Evaluatie parkeerbeleid
|
Blz. 144
|
Op Basis van GVVP (beleid) opstellen van een uitvoeringsprogramma
|
Blz. 145
|
Regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming A15/A16/N3
|
Blz. 146
|
2. Het optimaliseren van veiligheid voor alle verkeersdeelnemers
|
Blz. 147
|
Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid
|
Blz. 148
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 149
|
Wonen en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 150
|
Wonen en ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 151
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 152
|
1.1. Aantrekkelijke, adaptieve woningvoorraad
|
Blz. 153
|
Duurzaamheid nieuwbouw woningen bevorderen
|
Blz. 154
|
Mogelijkheden om langer thuis te wonen bevorderen
|
Blz. 155
|
1.2. Aantrekkelijk woonmilieu
|
Blz. 156
|
Het ontwikkelen van Land van Matena als rustig groen woonmilieu
|
Blz. 157
|
1.3. Actueel en uitnodigend beleid
|
Blz. 158
|
Actueel houden van de prestatieafspraken met de woningcorporatie
|
Blz. 159
|
Actueel houden woonvisie
|
Blz. 160
|
2.1. Versterken ruimtelijke kwaliteit in combinatie met de economische opgave
|
Blz. 161
|
Actueel gemeentebreed ruimtelijk beleid als handelingskader voor de gemeente en als basis voor het beoordelen van initiatieven
|
Blz. 162
|
Afronding Oostpolder
|
Blz. 163
|
Herontwikkeling Lange Tiendweg zone
|
Blz. 164
|
Invloed uitoefenen op koppeling wateropgaven lange termijn aan versterking ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 165
|
Ontwikkeling Land van Matena
|
Blz. 166
|
Versterken blauwe en groene structuur en kwaliteit
|
Blz. 167
|
2.2. Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
|
Blz. 168
|
Gebiedsontwikkeling Fokker Slobbengors
|
Blz. 169
|
Uitvoeren revitalisering bedrijventerrein Oosteind
|
Blz. 170
|
2.3. Doelmatig en integraal beheer van de openbare ruimte
|
Blz. 171
|
Uitvoering geven aan de projecten volgens het uitvoeringsplan Integraal Beheer openbare Ruimte (IBOR)
|
Blz. 172
|
2.4. Borging van ruimtelijke kwaliteit
|
Blz. 173
|
Actueel gemeentebreed ruimtelijk beleid als handelingskader voor de gemeente en als basis voor het beoordelen van initiatieven
|
Blz. 174
|
Bevorderen van de kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving .
|
Blz. 175
|
Tijdig en goed reageren op zich aandienende ruimtelijke ontwikkelingen.
|
Blz. 176
|
Vastleggen tienjarige cyclus ruimtelijke plannen
|
Blz. 177
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 178
|
Groen, milieu en recreatie
|
Blz. 179
|
Groen, milieu en recreatie
|
Blz. 180
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 181
|
1.1. Een duurzame samenleving
|
Blz. 182
|
Actief voorlichting geven over duurzaamheid geven aan inwoners, bedrijven en instellingen en, indien mogelijk, faciliteren van duurzame ideeën en initiatieven.
|
Blz. 183
|
Het bevorderen van afvalscheiding in samenhang met een goed functionerend afvalbrengstation (ABS)
|
Blz. 184
|
Invoeren ecologisch verantwoorde manier van onkruidbestrijding
|
Blz. 185
|
Vermindering van concentraties fijnstof en geluid- en verkeershinder
|
Blz. 186
|
1.2. Behoud en versterking van het groene karakter van de gemeente
|
Blz. 187
|
Op een structurele, duurzame en beleidsmatige wijze waarborgen groene karakter
|
Blz. 188
|
2.1. Het gebied boven de A15 behouden als recreatie en landschapsgebied
|
Blz. 189
|
Onderzoek naar mogelijkheden voor recreatieve en landschappelijke versterking van het gebied ten noorden van de A15
|
Blz. 190
|
2.2. Het Slobbengors behouden als sport- en recreatiegebied
|
Blz. 191
|
Aandacht geven bij uitwerking groenstructuur Slobbengors
|
Blz. 192
|
2.3. Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimte en speelmogelijkheden
|
Blz. 193
|
Uitvoering geven aan uitvoeringsprogramma speelruimtebeleid 2011-2016
|
Blz. 194
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 195
|
Wijkgericht werken
|
Blz. 196
|
Wijkgericht werken
|
Blz. 197
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 198
|
1. Versterking en verbreding wijkgericht werken
|
Blz. 199
|
Inzetten versterking wijkgericht werken en bevordering sociale cohesie in de wijken.
|
Blz. 200
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 201
|
Grondexploitatie
|
Blz. 202
|
Mutaties reserve(s)
|
Blz. 203
|
Programma Bestuur en Regio
|
Blz. 204
|
Programma Bestuur en Regio
|
Blz. 205
|
Bestuur en organisatie
|
Blz. 206
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 207
|
Doorontwikkeling organisatie
|
Blz. 208
|
Blijvend professionaliseren P&C-cyclus
|
Blz. 209
|
Vergroten flexibele inzetbaarheid ambtelijk apparaat
|
Blz. 210
|
Regie versterken opdrachtgeverschap en control
|
Blz. 211
|
Organisatiebreed inzetten op opdrachtgericht werken
|
Blz. 212
|
Uitnodigend gemeentehuis dat past bij de veranderde rol van de overheid
|
Blz. 213
|
Noodzakelijk en doelmatig groot onderhoud gemeentehuis
|
Blz. 214
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 215
|
Dienstverlening
|
Blz. 216
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 217
|
Leveren van meer maatwerk dienstverlening
|
Blz. 218
|
Openingstijden balie en telefonie in lijn brengen met klantstroom en waar mogelijk aanpassen op behoefte en mogelijkheden
|
Blz. 219
|
Ontwikkelen van digitalisering van de dienstverlening in relatie tot social media
|
Blz. 220
|
Inwoners, bedrijven en instellingen op een moderne wijze betrekken bij de gemeente
|
Blz. 221
|
Ontwikkeling toezicht en handhaving
|
Blz. 222
|
Onderzoek naar kosten/baten en wensen en mogelijkheden
|
Blz. 223
|
Onze dienstverlening is via nieuwe en oude media goed toegankelijk, kwalitatief hoogwaardig en snel
|
Blz. 224
|
Bieden van keuzevrijheid door producten en diensten via alle dienstverleningskanalen beschikbaar te blijven stellen
|
Blz. 225
|
Programmaplan dienstverlening 2016-2020
|
Blz. 226
|
Opstellen programmaplan en besluitvorming door college en raad
|
Blz. 227
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 228
|
Openbare Orde en Veiligheid
|
Blz. 229
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 230
|
Inwoners voelen zich veilig in hun eigen huis en buurt
|
Blz. 231
|
Benadrukken eigen verantwoordelijkheid van inwoners voor veiligheid in de leefomgeving
|
Blz. 232
|
Overleg met inwoners over veiligheidsaspecten per wijk
|
Blz. 233
|
Preventiemaatregelen inzetten om overlast, woninginbraken e.d. te voorkomen
|
Blz. 234
|
Uitvoeren van het Integrale Veiligheids Plan (IVP) 2016-2020
|
Blz. 235
|
Verdere samenwerking in de veiligheidsketen
|
Blz. 236
|
Voortzetten verbetering samenwerking
|
Blz. 237
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 238
|
Communicatie
|
Blz. 239
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 240
|
Papendrecht op de kaart
|
Blz. 241
|
Gebruik maken van de mogelijkheden voor marketing en promotie
|
Blz. 242
|
Versterken invloed inwoners, bedrijven en instellingen bij beleidsvorming en -uitvoering
|
Blz. 243
|
Gebruik maken van communicatievormen die meningsvorming ondersteunen, zoals social media
|
Blz. 244
|
Inwoners, bedrijven en instellingen meer bij beleid en uitvoering betrekken
|
Blz. 245
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 246
|
Regio
|
Blz. 247
|
Wat wilden we bereiken?
|
Blz. 248
|
Continuering regionale samenwerking
|
Blz. 249
|
Sturing versterken mogelijkheden verbonden partijen
|
Blz. 250
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 251
|
Mutaties reserve(s)
|
Blz. 252
|
Paragrafen
|
Blz. 253
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 254
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 255
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 256
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 257
|
3. Financiering
|
Blz. 258
|
3. Financiering
|
Blz. 259
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 260
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 261
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 262
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 263
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 264
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 265
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 266
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 267
|
8. Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 268
|
8. Interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 269
|
BBV indicatoren
|
Blz. 270
|
BBV indicatoren
|
Blz. 271
|
Reserves
|
Blz. 272
|
Mutaties Reserves
|
Blz. 273
|
Reserves
|
Blz. 274
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|