Begroting 2018
|
Blz. 1
|
Programmabegroting 2018
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Inleiding
|
Blz. 5
|
0. Bestuur en ondersteuning
|
Blz. 6
|
0.1 Bestuur
|
Blz. 7
|
Doelstellingen
|
Blz. 8
|
Bestuurlijke vernieuwing
|
Blz. 9
|
Instellen van een vragenkwartiertje (informeel) voorafgaand aan de commissie.
|
Blz. 10
|
0.2 Burgerzaken
|
Blz. 11
|
Doelstellingen
|
Blz. 12
|
Digitalisering en maatwerk
|
Blz. 13
|
Verder met het digitaliseren van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van onze producten en diensten.
|
Blz. 14
|
We blijven maatwerk geven en verbeteren onze dienstverlening middels maatwerk, als ondersteuning van kwetsbare groepen
|
Blz. 15
|
Het vergroten van de dienstverlening via social media
|
Blz. 16
|
Vragen van inwoners, bedrijven en instellingen via social media routeren naar de juiste afdeling en tijdig beantwoorden
|
Blz. 17
|
Verbeteren informatievoorziening in de aanpak van Laaggeletterdheid
|
Blz. 18
|
In 2018 maken we filmpjes over de balieproducten en -diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
|
Blz. 19
|
Verbeteren kwaliteit Basisregistratie Personen
|
Blz. 20
|
In 2018 participeren we in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie BZK) en controleren de feitelijke situatie
|
Blz. 21
|
We informeren onze inwoners altijd bij doorgevoerde wijzigingen
|
Blz. 22
|
We pakken fouten in de BRP structureel en direct aan
|
Blz. 23
|
Vergroten flexibele inzetbaarheid
|
Blz. 24
|
We vergroten de flexibele inzetbaarheid door taken en werkzaamheden nog breder te delen binnen het team Dienstverlening, zodat de continuïteit van de dienstverlening blijft geborgd
|
Blz. 25
|
Verkorten procedures/verminderen regeldruk
|
Blz. 26
|
In 2018 maken we alle procedures voor de balieproducten en –diensten lean
|
Blz. 27
|
We introduceren "vandaag voor 12 uur aangevraagd, voor 20 uur thuis geleverd" voor enkele eenvoudige producten zoals het uittreksel BRP en bekijken of dit kan worden uitgebreid met meer producten richting 2019
|
Blz. 28
|
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
|
Blz. 29
|
0.4 Overhead
|
Blz. 30
|
0.5 Treasury
|
Blz. 31
|
Doelstellingen
|
Blz. 32
|
Het opereren binnen de kaders zoals die gesteld zijn in de Wet fido en door de Gemeenteraad
|
Blz. 33
|
De treasuryfunctie opereert binnen de door de gemeenteraad geformuleerde publieke taken.
|
Blz. 34
|
Het zorgdragen voor een effectief en efficiënt kas- en saldobeheer
|
Blz. 35
|
De treasuryfunctie zorgt ervoor dat de gemeente aan haar lopende verplichtingen kan voldoen.
|
Blz. 36
|
0.6 Belastingen
|
Blz. 37
|
Doelstellingen
|
Blz. 38
|
Stabiele woonlasten
|
Blz. 39
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 40
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
|
Blz. 41
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 42
|
0.8 Overige baten en lasten
|
Blz. 43
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 44
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
|
Blz. 45
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 46
|
0.10 Mutaties reserves
|
Blz. 47
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 48
|
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
|
Blz. 49
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 50
|
1. Veiligheid
|
Blz. 51
|
1. Veiligheid
|
Blz. 52
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
|
Blz. 53
|
Doelstellingen
|
Blz. 54
|
Voorkomen, beperken en bestrijden van branden, rampen en crisis.
|
Blz. 55
|
Advisering van (omgevings)vergunningaanvragen bij RO vraagstukken
|
Blz. 56
|
Daadkrachtig handelen bij rampen en crisis
|
Blz. 57
|
Focus op het Uitvoeringsplan Toezicht op brandveiligheid.
|
Blz. 58
|
Leveren daadkrachtige brandweerzorg
|
Blz. 59
|
1.2 Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 60
|
Doelstellingen
|
Blz. 61
|
Beperken en bestrijden van criminaliteit en onveiligheidsgevoelens.
|
Blz. 62
|
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van HIT aanpak.
|
Blz. 63
|
Uitvoering geven aan maatregelen uit veiligheidsplan.
|
Blz. 64
|
De leefbaarheid in Papendrecht waarborgen.
|
Blz. 65
|
Uitvoering geven aan het toezicht- en handhavingsbeleid.
|
Blz. 66
|
Het verminderen van jongerenoverlast
|
Blz. 67
|
Bureau Halt biedt een aanbod gericht op preventie
|
Blz. 68
|
Vindplaatsgerichte aanpak van overlast
|
Blz. 69
|
Inwoners voelen zich veilig in Papendrecht.
|
Blz. 70
|
Uitvoeren van het integrale veiligheidsplan.
|
Blz. 71
|
Jongerenoverlast beperken.
|
Blz. 72
|
De gemeente werkt samen met (sociale) partners aan oplossingen om de overlast tegen te gaan.
|
Blz. 73
|
Inzet gemeentelijke straatcoach.
|
Blz. 74
|
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.
|
Blz. 75
|
Instellen meldpunt ondermijning en werkgroep ondermijning.
|
Blz. 76
|
Voorkomen woninginbraken en bijzondere inzet op High impact crimes (inbraken, overvallen, (huiselijk) geweld) en jeugdoverlast.
|
Blz. 77
|
Voorlichting omtrent Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) en uitvoering geven aan HIT-aanpak.
|
Blz. 78
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 79
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 80
|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
|
Blz. 81
|
2.1 Verkeer en vervoer
|
Blz. 82
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 83
|
Doelmatig en integraal beheer van de openbare ruimte
|
Blz. 84
|
Openbare verlichting
|
Blz. 85
|
Het optimaliseren van veiligheid voor alle verkeersdeelnemers.
|
Blz. 86
|
Deelname aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid.
|
Blz. 87
|
Waarborgen verkeersveiligheid.
|
Blz. 88
|
Het waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers.
|
Blz. 89
|
Regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming op het hoofdwegennet (A15/A16/N3).
|
Blz. 90
|
Uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht.
|
Blz. 91
|
2.2 Parkeren
|
Blz. 92
|
Doelstellingen
|
Blz. 93
|
Bevorderen gebruik parkeergarages
|
Blz. 94
|
Parkeersysteem optimaliseren.
|
Blz. 95
|
Evaluatie van het functioneren van het parkeersysteem.
|
Blz. 96
|
Invoering parkeerbeleid naar aanleiding van motie 'Parkeren in drie snelheden'.
|
Blz. 97
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 98
|
2.3 Recreatieve havens
|
Blz. 99
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 100
|
2.4 Economische havens en waterwegen
|
Blz. 101
|
Doelstellingen
|
Blz. 102
|
Het waarborgen van de bereikbaarheid havens.
|
Blz. 103
|
2.5 Openbaar vervoer
|
Blz. 104
|
Doelstellingen
|
Blz. 105
|
Het waarborgen van bereikbaarheid voor verkeersdeelnemers via het openbaar vervoer.
|
Blz. 106
|
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht.
|
Blz. 107
|
Wat mag het kosten ?
|
Blz. 108
|
3. Economie
|
Blz. 109
|
3. Economie
|
Blz. 110
|
3.1 Economische ontwikkeling
|
Blz. 111
|
Doelstellingen
|
Blz. 112
|
Behoud en groei MKB.
|
Blz. 113
|
Actieve promotie en aquisitie van work@erasmusplein.
|
Blz. 114
|
Activiteiten van verenigingen/netwerkclubs en van starters/ZZP'ers ondersteunen en faciliteren.
|
Blz. 115
|
Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op alle winkelcentra.
|
Blz. 116
|
Het ondersteunen van het MKB, starters en ZZP'ers.
|
Blz. 117
|
Overleg bovenlokale overheden.
|
Blz. 118
|
Promotie; advertenties, interviews in (regionale) vakbladen.
|
Blz. 119
|
Regelmatig overleg met ondernemers- en werkgeversverenigingen, zowel lokaal als regionaal.
|
Blz. 120
|
Relatiebeheer door middel van bedrijvenbezoeken, overleg, netwerken en ALV's.
|
Blz. 121
|
Samenwerking Rotterdam
|
Blz. 122
|
Versterking toekomstbestendigheid lokale winkelcentra.
|
Blz. 123
|
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven.
|
Blz. 124
|
Op basis van de in 2016 behaalde resultaten wordt het Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt aangepast en uitgevoerd. Zie voor nadere uitwerking thema Onderwijs-Arbeidsmarkt.
|
Blz. 125
|
Versterking van de lokale en regionale werkgelegenheid.
|
Blz. 126
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
|
Blz. 127
|
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
|
Blz. 128
|
Doelstellingen
|
Blz. 129
|
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties.
|
Blz. 130
|
Gebiedsontwikkeling Fokker Slobbengors.
|
Blz. 131
|
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena.
|
Blz. 132
|
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
|
Blz. 133
|
Doelstellingen
|
Blz. 134
|
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap.
|
Blz. 135
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
|
Blz. 136
|
3.4 Economische promotie
|
Blz. 137
|
Doelstellingen
|
Blz. 138
|
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt.
|
Blz. 139
|
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
|
Blz. 140
|
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
|
Blz. 141
|
Jaarprogramma Jet-Net scholen
|
Blz. 142
|
Leerlijn Aerospace en Maritiem
|
Blz. 143
|
Netwerkbijeenkomst Vmbo
|
Blz. 144
|
Onderwijsroute
|
Blz. 145
|
Overkoepelend certificaat technologie.
|
Blz. 146
|
Techniekdock
|
Blz. 147
|
Techniekroute
|
Blz. 148
|
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO.
|
Blz. 149
|
Verbreden communicatie.
|
Blz. 150
|
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen.
|
Blz. 151
|
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht.
|
Blz. 152
|
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen.
|
Blz. 153
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.
|
Blz. 154
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt.
|
Blz. 155
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 156
|
4. Onderwijs
|
Blz. 157
|
4. Onderwijs
|
Blz. 158
|
4.1 Openbaar basisonderwijs
|
Blz. 159
|
Doelstellingen
|
Blz. 160
|
Voldoende openbaar onderwijs (ambitie spreiding van vestigingen over de wijken)
|
Blz. 161
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Primair Onderwijs
|
Blz. 162
|
4.2 Onderwijshuisvesting
|
Blz. 163
|
Doelstellingen
|
Blz. 164
|
Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
|
Blz. 165
|
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
|
Blz. 166
|
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
|
Blz. 167
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
|
Blz. 168
|
Doelstellingen
|
Blz. 169
|
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
|
Blz. 170
|
Uitvoeren van het voorschoolse voorzieningen beleid
|
Blz. 171
|
Uitvoering geven aan de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
|
Blz. 172
|
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden
|
Blz. 173
|
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp
|
Blz. 174
|
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
|
Blz. 175
|
Uitvoering geven aan de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
|
Blz. 176
|
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt met speciale aandacht voor VMBOleerlingen en samenwerking tussen VMBO-scholen
|
Blz. 177
|
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt
|
Blz. 178
|
Voldoende openbaar onderwijs
|
Blz. 179
|
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs
|
Blz. 180
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 181
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 182
|
5. Sport, cultuur en recreatie
|
Blz. 183
|
5.1 Sportbeleid en activering
|
Blz. 184
|
Doelstellingen
|
Blz. 185
|
De sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid te bevorderen
|
Blz. 186
|
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen, zoals verwoord in de beleidsnota ‘Sport op Koers’, onderdeel Sportstimulering
|
Blz. 187
|
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen, die er voor zorgen dat sporten en bewegen gestimuleerd worden en ook Papendrecht op de kaart zetten
|
Blz. 188
|
5.2 Sportaccommodaties
|
Blz. 189
|
Doelstellingen
|
Blz. 190
|
Behoud van de sportvoorzieningen in Papendrecht
|
Blz. 191
|
Actualiseren en uitvoeren meerjarenonderhoudsplannen.
|
Blz. 192
|
Verzelfstandiging van sportvoorzieningen, het sportcentrum in het bijzonder
|
Blz. 193
|
In 2018 is de verzelfstandiging van het sportcentrum afgerond.
|
Blz. 194
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
|
Blz. 195
|
Doelstellingen
|
Blz. 196
|
Bevorderen van maatschappelijke vorming door middel van cultuur
|
Blz. 197
|
Implementatie nieuw beleid cultuureducatie binnen het kader van de actualisering nota Cultuurbeleid
|
Blz. 198
|
Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
|
Blz. 199
|
Lokaal organiseren wat lokaal kan
|
Blz. 200
|
Stimuleren samenwerking van mogelijke samenwerkingspartners
|
Blz. 201
|
Faciliteren maatschappelijke initiatieven (culturele) evenementen
|
Blz. 202
|
Faciliteren evenementen
|
Blz. 203
|
Inwoners van Papendrecht kennis laten maken met cultuur
|
Blz. 204
|
De visie op Cultuureducatie zal onderdeel uitmaken van de nota Cultuurbeleid
|
Blz. 205
|
Het aanbieden van een kunstmenu en specifieke projecten voor scholen die aansluiten bij de kerndoelen onderwijs
|
Blz. 206
|
Verzelfstandiging theater
|
Blz. 207
|
In 2018 is de verzelfstandiging van het theater afgerond.
|
Blz. 208
|
5.4 Musea
|
Blz. 209
|
Doelstellingen
|
Blz. 210
|
Overdracht beheer collectie Moderne Kunst
|
Blz. 211
|
Het grootste deel van de collectie wordt opgeslagen en ten toon gesteld in het gemeentehuis.
|
Blz. 212
|
5.5 Cultureel erfgoed
|
Blz. 213
|
5.6 Media
|
Blz. 214
|
Doelstellingen
|
Blz. 215
|
Modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
|
Blz. 216
|
Implementatie samenwerkingsovereenkomst KennisMarkt
|
Blz. 217
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
|
Blz. 218
|
Doelstellingen
|
Blz. 219
|
Behoud en versterking van het groene karakter van de gemeente
|
Blz. 220
|
Flora en Fauna en de Regio
|
Blz. 221
|
Klimaatadaptatie
|
Blz. 222
|
Operatie Steenbreek
|
Blz. 223
|
Uitvoering bijenconvant
|
Blz. 224
|
Uitvoering geven aan het Groenbeleidsplan, het Groenbeheerplan en het Streefbeeldenplan Watergangen
|
Blz. 225
|
Verbeteren groen en water
|
Blz. 226
|
Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimte en speelmogelijkheden
|
Blz. 227
|
Beleidsplan spelen
|
Blz. 228
|
Inspectie, onderhoud en vervanging speeltoestellen
|
Blz. 229
|
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
|
Blz. 230
|
Onderzoeken van mogelijkheden om het speelruimtebeleid en de uitvoering hiervan op te nemen in het plan integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR)
|
Blz. 231
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 232
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 233
|
6. Sociaal Domein
|
Blz. 234
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
|
Blz. 235
|
Doelstellingen
|
Blz. 236
|
Het verminderen van jongerenoverlast
|
Blz. 237
|
Inzet van de straatcoach
|
Blz. 238
|
Huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 239
|
Realiseren structurele huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 240
|
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
|
Blz. 241
|
Versterken van het aanbod jeugd- en jongerenwerk
|
Blz. 242
|
Stimuleren van de inzet van vrijwilligers (vrijwilligersbank)
|
Blz. 243
|
Puur Papendrecht
|
Blz. 244
|
Sportverenigingen faciliteren zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers' onderdeel verenigingsondersteuning
|
Blz. 245
|
Steunpunt vrijwilligerswerk
|
Blz. 246
|
Vrijwilligersvacaturebank
|
Blz. 247
|
Huisvesten van aan Papendrecht gekoppelde vergunninghouders
|
Blz. 248
|
Instromende taakstellers worden via regionaal Platvorm Uitvoering Voorrang (PUV) toegedeeld aan de sociale verhuurders in de betreffende gemeente en vervolgens met voorrang gehuisvest.
|
Blz. 249
|
Integratie vergunninghouders in Papendrechtse Samenleving
|
Blz. 250
|
Bieden van maatschappelijke begeleiding aan statushouders
|
Blz. 251
|
Wegwijs maken van vergunninghouders in de normen en waarden in Nederland
|
Blz. 252
|
Door het aanbieden van kennis over de normen en waarden in Nederland en ondertekening van een participatieverklaring, wordt de eerste stap gezet in de integratie.
|
Blz. 253
|
6.2 Wijkteams
|
Blz. 254
|
Doelstellingen
|
Blz. 255
|
Duurzaam versterken van het voorzieningenaanbod
|
Blz. 256
|
Aanmoedigen van het gebruik van basisvoorzieningen voor inwoners die veelal leunen op vrijwillige inzet en mogelijkheden bieden tot ontmoeting. Waar nodig en passend worden initiatieven ondersteund.
|
Blz. 257
|
Een lokale ondersteuningsstructuur waarbij naast de eigen kracht en het sociale netwerk optimaal gebruik wordt gemaakt van de maatschappelijke organisaties die lokaal actief zijn
|
Blz. 258
|
Huisvesting Sterk Papendrecht
|
Blz. 259
|
Invulling geven aan de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) waarbij inwoners met een ondersteuningsvraag zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig geholpen worden en de eigen regie zoveel als mogelijk behouden blijft
|
Blz. 260
|
Uitvoeren van de "Wmo 2015" en de Jeugdwet, zoals respectievelijk verwoord in het Wmo beleidsplan Papendrecht / Drechtsteden en het beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht/ Zuid-Holland Zuid. Beleidsplannen worden verder uitgewerkt in een lokaal uitvoering
|
Blz. 261
|
6.3 Inkomensregelingen
|
Blz. 262
|
Doelstellingen
|
Blz. 263
|
Ondersteunen van (tijdelijk) kwetsbare inwoners
|
Blz. 264
|
Bestrijding van armoede, mede door een adequaat minimabeleid en (voortzetting van) facilitering van maatschappelijke initiatieven (zoals ASFP, schuldhulpmaatje en Voedselbank).
|
Blz. 265
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 266
|
6.4 Begeleide participatie
|
Blz. 267
|
6.5 Arbeidsparticipatie
|
Blz. 268
|
Doelstellingen
|
Blz. 269
|
Stimulering van werk naar werk en van uitkering naar werk
|
Blz. 270
|
Via de SDD inzetten op het toeleiden naar werk
|
Blz. 271
|
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap (ook voor mensen in een uitkeringssituatie)
|
Blz. 272
|
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
|
Blz. 273
|
Vermindering van de werkloosheid, met name onder de jeugd
|
Blz. 274
|
Via de SDD inzetten op de integrale werkgeversbenadering
|
Blz. 275
|
Zorgen voor voldoende aanbod van leerwerkplaatsen
|
Blz. 276
|
Zorgen voor voldoende aanbod van participatieplekken
|
Blz. 277
|
Faciliteren van voldoende aanbod aan participatieplekken bij lokale bedrijven/ organisaties
|
Blz. 278
|
Verbreding van de doelgroep
|
Blz. 279
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
|
Blz. 280
|
Doelstellingen
|
Blz. 281
|
Inwoners van Papendrecht kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
|
Blz. 282
|
Leertuin Zorgvernieuwing Drechtsteden met VGZ en zorgaanbieders
|
Blz. 283
|
Uitvoering geven aan de PALT-afspraken, het Wmo-beleidsplan en de samenwerkingsafspraken op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de Sociale Dienst Drechtsteden
|
Blz. 284
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
|
Blz. 285
|
Doelstellingen
|
Blz. 286
|
Ondersteunen van (tijdelijk) kwetsbare inwoners
|
Blz. 287
|
Bestrijding van armoede, mede door een adequaat minimabeleid en (voortzetting van) facilitering van maatschappelijke initiatieven
|
Blz. 288
|
Voortzetting van de doelgerichte schuldhulpverlening om inwoners nieuwe kansen te bieden
|
Blz. 289
|
Uitvoering van het schuldhulpbeleid door de SDD
|
Blz. 290
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
|
Blz. 291
|
Doelstellingen
|
Blz. 292
|
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te kunnen doen
|
Blz. 293
|
Invulling geven aan Beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht 2018-2021 en de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
|
Blz. 294
|
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
|
Blz. 295
|
Structureel invulling geven van aanpak jeugd(hulp)participatie
|
Blz. 296
|
6.81 Geëscaleerde zorg18+
|
Blz. 297
|
Doelstellingen
|
Blz. 298
|
Indien de eigen kracht en het sociale netwerk in samenwerking met de algemene voorzieningen tekort schieten kan een beroep worden gedaan op maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 299
|
Invulling geven aan het Wmo beleidsplan.
|
Blz. 300
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
|
Blz. 301
|
Doelstellingen
|
Blz. 302
|
Invulling geven aan beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht 2018-2022.
|
Blz. 303
|
Het lokale beleidsplan bestaat uit een regionaal deel voor de 17 gemeenten, waaronder geëscaleerde zorg 18- (jeugdbescherming, jeugdreclassering) een belangrijk onderdeel is.
|
Blz. 304
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 305
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 306
|
7. Volksgezondheid en milieu
|
Blz. 307
|
7.1 Volksgezondheid
|
Blz. 308
|
Doelstellingen
|
Blz. 309
|
Het optimaliseren van de gezondheid van onze inwoners, waarbij leeftijd, afkomst of sociaal economische status geen belemmering mogen vormen
|
Blz. 310
|
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid of -programma in samenwerking met partners
|
Blz. 311
|
Uitvoeren van preventie en signalering jeugdgezondheidszorg
|
Blz. 312
|
Uitvoering geven aan het nieuwe basispakket Zuid-Holland Zuid en op lokaal niveau bepalen en leveren van het maatwerkdeel op het terrein van de jeugdgezondheidszorg.
|
Blz. 313
|
Voorliggend aan de ondersteuning vanuit Sterk Papendrecht preventief signaleren van gezondheids- en opvoedingsproblemen bij risicogroepen.
|
Blz. 314
|
7.2 Riolering
|
Blz. 315
|
Doelstellingen
|
Blz. 316
|
Invulling aan de zorgplicht voor regenwater, afvalwater en grondwater.
|
Blz. 317
|
Opstellen nieuw vGRP
|
Blz. 318
|
7.3 Afval
|
Blz. 319
|
Doelstellingen
|
Blz. 320
|
Een duurzame samenleving
|
Blz. 321
|
Nieuw afvalbrengstation (ABS)
|
Blz. 322
|
Van Afval Naar Grondstoffen (VANG)
|
Blz. 323
|
7.4 Milieubeheer
|
Blz. 324
|
Doelstellingen
|
Blz. 325
|
Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat.
|
Blz. 326
|
Uitvoering Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht.
|
Blz. 327
|
Uitvoering rapport Ambities gemeente Papendrecht op het gebied van vermindering fijn stof en NO2 en vermindering geluidhinder.
|
Blz. 328
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 329
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
|
Blz. 330
|
Doelstellingen
|
Blz. 331
|
Het bieden van een begraafplaats met een hoog kwaliteitsniveau op onderhoud en inrichting.
|
Blz. 332
|
• Het behouden en verder ontwikkelen van een samenhangende inrichting van de begraafplaats als park en groene ruimte.
|
Blz. 333
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 334
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 335
|
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
|
Blz. 336
|
8.1 Ruimtelijke ordening
|
Blz. 337
|
Doelstellingen
|
Blz. 338
|
Borging van de ruimtelijke kwaliteit.
|
Blz. 339
|
Het actueel houden van bestemmingsplannen en waar nodig nieuwe bestemmingsplannen opstellen om wenselijk ontwikkelingen mogelijk te maken.
|
Blz. 340
|
Het voorbereiden op de omgevingswet.
|
Blz. 341
|
Het voorbereiden van de omgevingsvisie.
|
Blz. 342
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
|
Blz. 343
|
Doelstellingen
|
Blz. 344
|
Verbetering van de structuur en het functioneren van het centrum.
|
Blz. 345
|
In gebruik nemen van commerciële plint nieuwbouw Den Briel.
|
Blz. 346
|
Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw.
|
Blz. 347
|
Versterken ruimtelijke kwaliteit in combinatie met de economische opgave.
|
Blz. 348
|
Afronding Oostpolder; uitgifte van 7 vrije kavels inclusief het bouwrijp maken hiervan. Tevens planontwikkeling woningbouw Eiland/MCD.
|
Blz. 349
|
De start van de realisatie van woongebied Land van Matena
|
Blz. 350
|
Herontwikkeling Lange Tiendwegzone.
|
Blz. 351
|
Start bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'.
|
Blz. 352
|
8.3 Wonen en bouwen
|
Blz. 353
|
Doelstellingen
|
Blz. 354
|
Aantrekkelijk woonmilieu.
|
Blz. 355
|
Ontwikkelen van Land van Matena als een rustig groen woonmilieu
|
Blz. 356
|
Aantrekkelijke, adaptieve woningvoorraad.
|
Blz. 357
|
De duurzaamheid van nieuwbouwwoningen bevorderen.
|
Blz. 358
|
Mogelijkheid om langer thuis te wonen bevorderen.
|
Blz. 359
|
Actueel en uitnodigend beleid voor wonen.
|
Blz. 360
|
Actueel houden van de prestatieafspraken met de woningcorporatie.
|
Blz. 361
|
Actueel houden van de woonvisie.
|
Blz. 362
|
Doelmatig en integraal beheer van de openbare ruimte
|
Blz. 363
|
Uitvoering gevan aan het uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
|
Blz. 364
|
Het gebied boven de A15 behouden als recreatie en landschapsgebied.
|
Blz. 365
|
Versterking Noordzijde-A15-zone.
|
Blz. 366
|
Klantvriendelijke afhandeling van aanvragen en zorgvuldige handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving.
|
Blz. 367
|
Handhaving ten behoeve van illegaal in gebruik genomen gemeentegrond.
|
Blz. 368
|
Initiëren en stimuleren van vooroverleg.
|
Blz. 369
|
Klantvriendelijke en snelle afhandeling van de aanvragen/meldingen omgevingsvergunning.
|
Blz. 370
|
Zorgvuldige en efficiënte handhaving van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving.
|
Blz. 371
|
Verbetering van de structuur en het functioneren van het centrum.
|
Blz. 372
|
Herontwikkeling huidig pand bibliotheek.
|
Blz. 373
|
Verhogen van de kwaliteit van het centrum.
|
Blz. 374
|
Vaststellen van de Visie Centrumranden – de verbinding Centrum – Jachthaven.
|
Blz. 375
|
Verhoging van de dynamiek in het centrum.
|
Blz. 376
|
Faciliteren van evenementen en activiteiten in het centrum.
|
Blz. 377
|
Versterken ruimtelijke kwaliteit in combinatie met de economische opgave.
|
Blz. 378
|
(Lopende) projecten in het centrum
|
Blz. 379
|
Actueel en uitnodigend ruimtelijk beleid.
|
Blz. 380
|
Het faciliteren en aanjagen van kleinschalige initiatieven.
|
Blz. 381
|
Maatregelen dijklint
|
Blz. 382
|
Participeren in bovenlokale ambtelijke en bestuurlijke overleggen.
|
Blz. 383
|
Versterking en verbreding Wijkgericht Werken
|
Blz. 384
|
Bewonersinitiatieven en Wijkgericht Werken
|
Blz. 385
|
Een Goede Idee en Wijkgericht Werken
|
Blz. 386
|
Ondersteuning activiteiten door Wijkgericht Werken
|
Blz. 387
|
Puur Papendrecht.nl
|
Blz. 388
|
Team Actief en Wijkgericht Werken
|
Blz. 389
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 390
|
Paragrafen
|
Blz. 391
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 392
|
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 393
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 394
|
2. Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 395
|
3. Financiering
|
Blz. 396
|
3. Financiering
|
Blz. 397
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 398
|
4. Lokale heffingen
|
Blz. 399
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 400
|
5. Grondbeleid
|
Blz. 401
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 402
|
6. Verbonden Partijen
|
Blz. 403
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 404
|
7. Bedrijfsvoering
|
Blz. 405
|
BBV indicatoren
|
Blz. 406
|
Doelstellingen
|
Blz. 407
|
BBV indicatoren
|
Blz. 408
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|