-
Blz. 1
Jaarrekening 2018
-
Blz. 2
Jaarrekening 2018
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
0. Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 7
0.1 Bestuur
-
Blz. 8
Doelstellingen
-
Blz. 9
Bestuurlijke vernieuwing
-
Blz. 10
Instellen van een vragenkwartiertje (informeel) voorafgaand aan de commissie.
-
Blz. 11
0.2 Burgerzaken (dienstverlening)
-
Blz. 12
Doelstellingen
-
Blz. 13
Digitalisering en maatwerk
-
Blz. 14
Verder met het digitaliseren van de aanvraag (en waar mogelijk afhandeling) van onze producten en diensten.
-
Blz. 15
We blijven maatwerk geven en verbeteren onze dienstverlening middels maatwerk, als ondersteuning van kwetsbare groepen
-
Blz. 16
Het vergroten van de dienstverlening via social media
-
Blz. 17
Vragen van inwoners, bedrijven en instellingen via social media routeren naar de juiste afdeling en tijdig beantwoorden
-
Blz. 18
Verbeteren informatievoorziening in de aanpak van Laaggeletterdheid
-
Blz. 19
In 2018 maken we filmpjes over de balieproducten en -diensten in het kader van de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 20
Verbeteren kwaliteit Basisregistratie Personen
-
Blz. 21
In 2018 participeren we in de Landelijke Aanpak Adresfraude en Identiteitsfraude van het ministerie BZK) en controleren de feitelijke situatie
-
Blz. 22
We informeren onze inwoners altijd bij doorgevoerde wijzigingen
-
Blz. 23
We pakken fouten in de BRP structureel en direct aan
-
Blz. 24
Vergroten flexibele inzetbaarheid
-
Blz. 25
We vergroten de flexibele inzetbaarheid door taken en werkzaamheden nog breder te delen binnen het team Dienstverlening, zodat de continuïteit van de dienstverlening blijft geborgd
-
Blz. 26
Verkorten procedures/verminderen regeldruk
-
Blz. 27
In 2018 maken we alle procedures voor de balieproducten en –diensten lean
-
Blz. 28
We introduceren "vandaag voor 12 uur aangevraagd, voor 20 uur thuis geleverd" voor enkele eenvoudige producten zoals het uittreksel BRP en bekijken of dit kan worden uitgebreid met meer producten richting 2019
-
Blz. 29
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 30
0.4 Overhead (Ondersteuning organisatie)
-
Blz. 31
Overhead (Ondersteuning organisatie)
-
Blz. 32
0.5 Treasury
-
Blz. 33
0.5 Treasury
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
Het opereren binnen de kaders zoals die gesteld zijn in de Wet fido en door de Gemeenteraad
-
Blz. 36
De treasuryfunctie opereert binnen de door de gemeenteraad geformuleerde publieke taken.
-
Blz. 37
Het zorgdragen voor een effectief en efficiënt kas- en saldobeheer
-
Blz. 38
De treasuryfunctie zorgt ervoor dat de gemeente aan haar lopende verplichtingen kan voldoen.
-
Blz. 39
0.6 Belastingen
-
Blz. 40
Doelstellingen
-
Blz. 41
Stabiele woonlasten
-
Blz. 42
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 43
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
Juiste en volledige bepaling van de algemene uitkering
-
Blz. 46
Het volgen van de circulaires die door het ministerie in mei en september worden opgesteld en het verwerken van de ontwikkelingen van de algemene uitkering die daarin worden aangegeven in de documenten van de planning- en controlcyclus
-
Blz. 47
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 48
Overige baten en lasten
-
Blz. 49
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 50
Vennootschapsbelasting (VpB)
-
Blz. 51
Doelstellingen
-
Blz. 52
De eventueel verschuldigde vennootschapsbelasting berekenen over (winstgevende) ondernemersactiviteiten
-
Blz. 53
Op basis van een inventarisatie is er geen sprake van vennootschapsbelasting plichtige activiteiten
-
Blz. 54
0.10 Mutaties reserves
-
Blz. 55
Mutaties reserves
-
Blz. 56
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 57
Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 58
Wat mag het kosten?
-
Blz. 59
1. Veiligheid
-
Blz. 60
1. Veiligheid
-
Blz. 61
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 62
Doelstellingen
-
Blz. 63
Voorkomen, beperken en bestrijden van branden, rampen en crisis.
-
Blz. 64
Advisering van (omgevings)vergunningaanvragen bij RO vraagstukken
-
Blz. 65
Daadkrachtig handelen bij rampen en crisis
-
Blz. 66
Focus op het Uitvoeringsplan Toezicht op brandveiligheid.
-
Blz. 67
Leveren daadkrachtige brandweerzorg
-
Blz. 68
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 69
Doelstellingen
-
Blz. 70
Beperken en bestrijden van criminaliteit en onveiligheidsgevoelens.
-
Blz. 71
Participeren in overleggen veiligheidshuis en uitvoeren van HIT aanpak.
-
Blz. 72
Uitvoering geven aan maatregelen uit veiligheidsplan.
-
Blz. 73
De leefbaarheid in Papendrecht waarborgen.
-
Blz. 74
Uitvoering geven aan het toezicht- en handhavingsbeleid.
-
Blz. 75
Het verminderen van jongerenoverlast
-
Blz. 76
Bureau Halt biedt een aanbod gericht op preventie
-
Blz. 77
Vindplaatsgerichte aanpak van overlast
-
Blz. 78
Inwoners voelen zich veilig in Papendrecht.
-
Blz. 79
Uitvoeren van het integrale veiligheidsplan.
-
Blz. 80
Jongerenoverlast beperken.
-
Blz. 81
De gemeente werkt samen met (sociale) partners aan oplossingen om de overlast tegen te gaan.
-
Blz. 82
Inzet gemeentelijke straatcoach.
-
Blz. 83
Voorkomen van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.
-
Blz. 84
Instellen meldpunt ondermijning en werkgroep ondermijning.
-
Blz. 85
Voorkomen woninginbraken en bijzondere inzet op High impact crimes (inbraken, overvallen, (huiselijk) geweld) en jeugdoverlast.
-
Blz. 86
Voorlichting omtrent Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) en uitvoering geven aan HIT-aanpak.
-
Blz. 87
Wat mag het kosten?
-
Blz. 88
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 89
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 90
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 91
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 92
Doelmatig en integraal beheer van de openbare ruimte
-
Blz. 93
Verlichting
-
Blz. 94
Het optimaliseren van veiligheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 95
Deelname aan de Regionale Projectgroep Verkeersveiligheid
-
Blz. 96
Waarborgen verkeersveiligheid
-
Blz. 97
Het waarborgen van bereikbaarheid voor alle verkeersdeelnemers
-
Blz. 98
Regionale lobby gericht op verbeterde doorstroming A15/A16/N3
-
Blz. 99
2.2 Parkeren
-
Blz. 100
Doelstellingen
-
Blz. 101
Bevorderen gebruik parkeergarages
-
Blz. 102
Parkeersysteem optimaliseren
-
Blz. 103
Evaluatie van het functioneren van het parkeersysteem
-
Blz. 104
Invoering parkeerbeleid naar aanleiding van motie 'Parkeren in drie snelheden'
-
Blz. 105
2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 106
Recreatieve havens
-
Blz. 107
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 108
2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 109
Doelstellingen
-
Blz. 110
Het waarborgen van de bereikbaarheid havens.
-
Blz. 111
Het beheer en onderhoud van de havens (baggeren e.d.) wordt gedaan in samenwerking met de gemeente Dordrecht. Het nautisch beheer van de havens (Kooyhaven, Ketelhaven en Schaarhaven) wordt gedaan door het Havenbedrijf Rotterdam.
-
Blz. 112
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 113
Doelstellingen
-
Blz. 114
Het waarborgen van bereikbaarheid voor verkeersdeelnemers via het openbaar vervoer
-
Blz. 115
Uitwerking geven aan het uitvoeringsprogramma Bereikbaar Papendrecht
-
Blz. 116
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 117
3. Economie
-
Blz. 118
3. Economie
-
Blz. 119
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
Behoud en groei MKB
-
Blz. 122
Actieve promotie en aquisitie van work@erasmusplein
-
Blz. 123
Activiteiten van verenigingen, netwerkclubs en van starters, ZZP'ers ondersteunen en faciliteren
-
Blz. 124
Faciliteren van Keurmerk Veilig Ondernemen op alle winkelcentra
-
Blz. 125
Het ondersteunen van het MKB, starters en ZZP'ers
-
Blz. 126
Overleg bovenlokale overheden
-
Blz. 127
Promotie; advertenties, interviews in (regionale) vakbladen
-
Blz. 128
Regelmatig overleg met ondernemers- en werkgeversverenigingen, zowel lokaal als regionaal
-
Blz. 129
Relatiebeheer door middel van bedrijvenbezoeken, overleg, netwerken en ALV's
-
Blz. 130
Samenwerking Rotterdam
-
Blz. 131
Versterking toekomstbestendigheid lokale winkelcentra
-
Blz. 132
Verbeteren aansluiting tussen arbeidsmarkt en bedrijfsleven
-
Blz. 133
Op basis van de in 2016 behaalde resultaten wordt het Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt aangepast en uitgevoerd. Zie voor nadere uitwerking thema Onderwijs-Arbeidsmarkt.
-
Blz. 134
Smart lectures, profielschets met bedrijven, onderwijsroute, techniekroute, netwerkevent, lokale activiteiten
-
Blz. 135
Versterking van de lokale en regionale werkgelegenheid.
-
Blz. 136
Op basis van de in 2016 behaalde resultaten wordt het Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt aangepast en uitgevoerd. Zie voor nadere uitwerking thema Onderwijs-Arbeidsmarkt.
-
Blz. 137
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
-
Blz. 138
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
Aantrekkelijke bedrijvenlocaties
-
Blz. 141
Gebiedsontwikkeling Fokker Slobbengors
-
Blz. 142
Ontwikkeling bedrijvenstrook Land van Matena
-
Blz. 143
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 144
Doelstellingen
-
Blz. 145
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap
-
Blz. 146
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie ‘Verbinden en zichtbaar inspireren’
-
Blz. 147
3.4 Economische promotie
-
Blz. 148
Doelstellingen
-
Blz. 149
Behouden en faciliteren van groei van de bedrijven en werkgelegenheid. Uitvoeringsprogramma onderwijs-arbeidsmarkt
-
Blz. 150
De scholen VO uit de Drechtsteden weken samen als platform Beta Scholen
-
Blz. 151
Doorontwikkeling van het LOC West-Alblasserwaard
-
Blz. 152
Jaarprogramma Jet-Net scholen
-
Blz. 153
Leerlijn Aerospace en Maritiem
-
Blz. 154
Netwerkbijeenkomst Vmbo
-
Blz. 155
Onderwijsroute
-
Blz. 156
Overkoepelend certificaat technologie
-
Blz. 157
Techniekdock
-
Blz. 158
Techniekroute
-
Blz. 159
Uitbreiden van de activiteiten tot een programma gekoppeld aan technologie- certificaten zodat een doorgaande (technische)lijn ontstaat van basisschool tot MBO/HBO/WO
-
Blz. 160
Verbreden communicatie
-
Blz. 161
Verbinden, zichtbaar inspireren en uitdragen
-
Blz. 162
Faciliteren van de Stichting Promotie Papendrecht
-
Blz. 163
Promoten van Papendrecht als centrumgemeente in de West-Alblasserwaard voor sport, cultuur, onderwijs, winkelen, evenementen, horeca, ondernemen en groen
-
Blz. 164
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
-
Blz. 165
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (2)
-
Blz. 166
Wat mag het kosten?
-
Blz. 167
4. Onderwijs
-
Blz. 168
4. Onderwijs
-
Blz. 169
4.1 Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 170
Doelstellingen
-
Blz. 171
Voldoende openbaar onderwijs
-
Blz. 172
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Primair Onderwijs
-
Blz. 173
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 174
Doelstellingen
-
Blz. 175
Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
-
Blz. 176
Afronden van het Integraal Huisvestingsplan 2013-2022
-
Blz. 177
Realiseren van een nieuw onderwijs- en huisvestingsconcept voor het voortgezet onderwijs
-
Blz. 178
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 179
Doelstellingen
-
Blz. 180
Iedereen moet zijn of haar talenten kunnen ontwikkelen
-
Blz. 181
Uitvoeren van het voorschoolse voorzieningen beleid
-
Blz. 182
Uitvoering geven aan de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
-
Blz. 183
Vergroten van het bereik van het aantal laaggeletterden
-
Blz. 184
Versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 185
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
-
Blz. 186
Uitvoering geven aan de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
-
Blz. 187
Versterking aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt met speciale aandacht voor VMBO-leerlingen en samenwerking tussen VMBO-scholen
-
Blz. 188
Uitvoeren van het Programma Onderwijs en Arbeidsmarkt (1)
-
Blz. 189
Voldoende openbaar onderwijs
-
Blz. 190
Wettelijk toezicht houden op het Openbaar Voortgezet Onderwijs
-
Blz. 191
Wat mag het kosten?
-
Blz. 192
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 193
5. Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 194
5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 195
Doelstellingen
-
Blz. 196
De sociale ontwikkeling bevorderen, overgewicht voorkomen en mentale en fysieke gezondheid te bevorderen
-
Blz. 197
Sportverenigingen en scholen faciliteren bij hun educatieve taak om zoveel mogelijk mensen met sport in aanraking te brengen, zoals verwoord in de beleidsnota ‘Sport op Koers’, onderdeel Sportstimulering
-
Blz. 198
Stimuleren van de organisatie van sportactiviteiten door verenigingen, die er voor zorgen dat sporten en bewegen gestimuleerd worden en ook Papendrecht op de kaart zetten
-
Blz. 199
5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 200
Doelstellingen
-
Blz. 201
Behoud van de sportvoorzieningen in Papendrecht
-
Blz. 202
Actualiseren en uitvoeren meerjarenonderhoudsplannen
-
Blz. 203
Verzelfstandiging van sportvoorzieningen, het sportcentrum in het bijzonder
-
Blz. 204
In 2018 is de verzelfstandiging van het sportcentrum afgerond
-
Blz. 205
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
-
Blz. 206
Doelstellingen
-
Blz. 207
Bevorderen van maatschappelijke vorming door middel van cultuur
-
Blz. 208
Implementatie nieuw beleid cultuureducatie binnen het kader van de actualisering nota Cultuurbeleid
-
Blz. 209
Bevordering samenwerking lokale cultuuraanbieders
-
Blz. 210
Lokaal organiseren wat lokaal kan
-
Blz. 211
Stimuleren samenwerking van mogelijke samenwerkingspartners
-
Blz. 212
Faciliteren maatschappelijke initiatieven (culturele) evenementen
-
Blz. 213
Faciliteren evenementen
-
Blz. 214
Inwoners van Papendrecht kennis laten maken met cultuur
-
Blz. 215
De visie op Cultuureducatie zal onderdeel uitmaken van de nota Cultuurbeleid
-
Blz. 216
Het aanbieden van een kunstmenu en specifieke projecten voor scholen die aansluiten bij de kerndoelen onderwijs
-
Blz. 217
Verzelfstandiging theater
-
Blz. 218
In 2018 is de verzelfstandiging van het theater afgerond
-
Blz. 219
5.4 Musea
-
Blz. 220
Doelstellingen
-
Blz. 221
Overdracht beheer collectie Moderne Kunst
-
Blz. 222
Een deel (de duurste en zeldzaamste werken) is overgebracht naar het Dordrechts Museum
-
Blz. 223
Het grootste deel van de collectie wordt opgeslagen en ten toon gesteld in het gemeentehuis
-
Blz. 224
5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 225
5.6 Media
-
Blz. 226
Doelstellingen
-
Blz. 227
Modernisering van het informatieconcept van de bibliotheek
-
Blz. 228
Implementatie samenwerkingsovereenkomst KennisMarkt
-
Blz. 229
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 230
Doelstellingen
-
Blz. 231
Behoud en versterking van het groene karakter van de gemeente
-
Blz. 232
Flora en Fauna en de Regio
-
Blz. 233
Klimaatadaptatie
-
Blz. 234
Operatie Steenbreek
-
Blz. 235
Uitvoering bijenconvant
-
Blz. 236
Uitvoering geven aan het Groenbeleidsplan, het Groenbeheerplan en het Streefbeeldenplan Watergangen
-
Blz. 237
Verbeteren groen en water
-
Blz. 238
Verbeteren leefomgeving voor dieren en mensen
-
Blz. 239
Behoud van kwalitatief goede buitenspeelruimte en speelmogelijkheden
-
Blz. 240
Beleidsplan spelen
-
Blz. 241
Inspectie, onderhoud en vervanging speeltoestellen
-
Blz. 242
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
-
Blz. 243
Onderzoeken van mogelijkheden om het speelruimtebeleid en de uitvoering hiervan op te nemen in het plan integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR)
-
Blz. 244
Wat mag het kosten?
-
Blz. 245
6. Sociaal Domein
-
Blz. 246
6. Sociaal Domein
-
Blz. 247
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 248
Doelstellingen
-
Blz. 249
Het verminderen van jongerenoverlast
-
Blz. 250
Inzet van de straatcoach
-
Blz. 251
Huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
-
Blz. 252
Realiseren structurele huisvesting van het jeugd- en jongerenwerk
-
Blz. 253
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
-
Blz. 254
Versterken van het aanbod jeugd- en jongerenwerk
-
Blz. 255
Stimuleren van de inzet van vrijwilligers (vrijwilligersbank)
-
Blz. 256
Puur Papendrecht
-
Blz. 257
Sportverenigingen faciliteren zoals verwoord in de beleidsnota 'Sport op Koers' onderdeel verenigingsondersteuning
-
Blz. 258
Steunpunt vrijwilligerswerk
-
Blz. 259
Vrijwilligersvacaturebank
-
Blz. 260
Huisvesten van aan Papendrecht gekoppelde vergunninghouders
-
Blz. 261
Instromende taakstellers worden via regionaal Platvorm Uitvoering Voorrang (PUV) toegedeeld aan de sociale verhuurders in de betreffende gemeente en vervolgens met voorrang gehuisvest.
-
Blz. 262
Integratie vergunninghouders in Papendrechtse Samenleving
-
Blz. 263
Bieden van maatschappelijke begeleiding aan statushouders
-
Blz. 264
Wegwijs maken van vergunninghouders in de normen en waarden in Nederland
-
Blz. 265
Door het aanbieden van kennis over de normen en waarden in Nederland en ondertekening van een participatieverklaring, wordt de eerste stap gezet in de integratie.
-
Blz. 266
6.2 Wijkteams
-
Blz. 267
Doelstellingen
-
Blz. 268
Duurzaam versterken van het voorzieningenaanbod
-
Blz. 269
Aanmoedigen van het gebruik van basisvoorzieningen voor inwoners die veelal leunen op vrijwillige inzet en mogelijkheden bieden tot ontmoeting. Waar nodig en passend worden initiatieven ondersteund.
-
Blz. 270
Een lokale ondersteuningsstructuur waarbij naast de eigen kracht en het sociale netwerk optimaal gebruik wordt gemaakt van de maatschappelijke organisaties die lokaal actief zijn
-
Blz. 271
Huisvesting Sterk Papendrecht
-
Blz. 272
Invulling geven aan de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) waarbij inwoners met een ondersteuningsvraag zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig geholpen worden en de eigen regie zoveel als mogelijk behouden blijft
-
Blz. 273
Uitvoeren van de "Wmo 2015" en de Jeugdwet, zoals respectievelijk verwoord in het Wmo beleidsplan Papendrecht / Drechtsteden en het beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht/ Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 274
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Ondersteunen van (tijdelijk) kwetsbare inwoners
-
Blz. 277
Bestrijding van armoede, mede door een adequaat minimabeleid en (voortzetting van) facilitering van maatschappelijke initiatieven (zoals ASFP, schuldhulpmaatje en Voedselbank)
-
Blz. 278
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 279
Begeleide participatie
-
Blz. 280
6.5 Arbeidsparticipatie
-
Blz. 281
Doelstellingen
-
Blz. 282
Stimulering van werk naar werk en van uitkering naar werk
-
Blz. 283
Via de SDD inzetten op het toeleiden naar werk
-
Blz. 284
Stimulering van zelfstandig ondernemerschap (ook voor mensen in een uitkeringssituatie)
-
Blz. 285
Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma economie 'Verbinden en zichtbaar inspireren'
-
Blz. 286
Vermindering van de werkloosheid, met name onder de jeugd
-
Blz. 287
Via de SDD inzetten op de integrale werkgeversbenadering
-
Blz. 288
Zorgen voor voldoende aanbod van leerwerkplaatsen
-
Blz. 289
Zorgen voor voldoende aanbod van participatieplekken
-
Blz. 290
Faciliteren van voldoende aanbod aan participatieplekken bij lokale bedrijven/ organisaties
-
Blz. 291
Verbreding van de doelgroep
-
Blz. 292
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
-
Blz. 293
Doelstellingen
-
Blz. 294
Inwoners van Papendrecht kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen
-
Blz. 295
Leertuin Zorgvernieuwing Drechtsteden met VGZ en zorgaanbieders
-
Blz. 296
Uitvoering geven aan de PALT-afspraken, het Wmo-beleidsplan en de samenwerkingsafspraken op basis waarvan de Maatwerkvoorzieningen Wmo worden verzorgd door de Sociale Dienst Drechtsteden
-
Blz. 297
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 298
Doelstellingen
-
Blz. 299
Ondersteunen van (tijdelijk) kwetsbare inwoners
-
Blz. 300
Bestrijding van armoede, mede door een adequaat minimabeleid en (voortzetting van) facilitering van maatschappelijke initiatieven
-
Blz. 301
Voortzetting van de doelgerichte schuldhulpverlening om inwoners nieuwe kansen te bieden
-
Blz. 302
Uitvoering van het schuldhulpbeleid door de SDD
-
Blz. 303
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 304
Doelstellingen
-
Blz. 305
Jeugdigen groeien gezond en veilig op en krijgen kansen om zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te kunnen doen
-
Blz. 306
Invulling geven aan Beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht 2018-2021 en de nieuwe onderwijs- en jeugdagenda
-
Blz. 307
Kinderen en jongeren kunnen zich ontwikkelen tot jongvolwassenen die later op een positieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen leven en een bijdrage kunnen leveren aan de gemeenschap
-
Blz. 308
Structureel invulling geven van aanpak jeugd(hulp)participatie
-
Blz. 309
6.81 Geëscaleerde zorg18+
-
Blz. 310
Doelstellingen
-
Blz. 311
Indien de eigen kracht en het sociale netwerk in samenwerking met de algemene voorzieningen tekort schieten kan een beroep worden gedaan op maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 312
Invulling geven aan het Wmo beleidsplan
-
Blz. 313
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 314
Doelstellingen
-
Blz. 315
Invulling geven aan beleidsplan Jeugdhulp Papendrecht 2018-2022
-
Blz. 316
Het lokale beleidsplan bestaat uit een regionaal deel voor de 17 gemeenten, waaronder geëscaleerde zorg 18- (jeugdbescherming, jeugdreclassering) een belangrijk onderdeel is
-
Blz. 317
Wat mag het kosten?
-
Blz. 318
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 319
7. Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 320
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 321
Doelstellingen
-
Blz. 322
Het optimaliseren van de gezondheid van onze inwoners, waarbij leeftijd, afkomst of sociaal economische status geen belemmering mogen vormen
-
Blz. 323
Uitvoeren van een preventief gezondheidsbeleid of -programma in samenwerking met partners
-
Blz. 324
Uitvoeren van preventie en signalering jeugdgezondheidszorg
-
Blz. 325
Uitvoering geven aan het basispakket JGZ en op lokaal niveau bepalen en leveren van het maatwerkdeel jeugdgezondheidszorg.
-
Blz. 326
Voorliggend aan de ondersteuning vanuit Sterk Papendrecht preventief signaleren van gezondheids- en opvoedingsproblemen.
-
Blz. 327
7.2 Riolering
-
Blz. 328
Doelstellingen
-
Blz. 329
Invulling aan de zorgplicht voor regenwater, afvalwater en grondwater.
-
Blz. 330
Opstellen nieuw vGRP
-
Blz. 331
7.3 Afval
-
Blz. 332
Doelstellingen
-
Blz. 333
Een duurzame samenleving
-
Blz. 334
Nieuw afvalbrengstation (ABS)
-
Blz. 335
Van Afval Naar Grondstoffen (VANG)
-
Blz. 336
7.4 Milieubeheer
-
Blz. 337
Doelstellingen
-
Blz. 338
Een veilige omgeving en een verantwoord woon- en leefklimaat
-
Blz. 339
Uitvoering Actieplan omgevingslawaai gemeente Papendrecht
-
Blz. 340
Uitvoering rapport Ambities gemeente Papendrecht op het gebied van vermindering fijn stof en NO2 en vermindering geluidhinder
-
Blz. 341
Verder worden in 2017/2018 opgesteld : 1) nieuw actieplan omgevingslawaai, 2) nieuwe geluidbelastingkaarten, 3) nieuw hogere waarden beleid (nieuwe naam: geluidbeleid goede ruimtelijke ordening), 4) nieuwe route gevaarlijke s
-
Blz. 342
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 343
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 344
Doelstellingen
-
Blz. 345
Het bieden van een begraafplaats met een hoog kwaliteitsniveau op onderhoud en inrichting.
-
Blz. 346
Het behouden en verder ontwikkelen van een samenhangende inrichting van de begraafplaats als park en groene ruimte
-
Blz. 347
Wat mag het kosten?
-
Blz. 348
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 349
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 350
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 351
Doelstellingen
-
Blz. 352
Borging van de ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 353
Het actueel houden van bestemmingsplannen en waar nodig nieuwe bestemmingsplannen opstellen om wenselijk ontwikkelingen mogelijk te maken
-
Blz. 354
Het voorbereiden op de omgevingswet
-
Blz. 355
Het voorbereiden van de omgevingsvisie
-
Blz. 356
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 357
Doelstellingen
-
Blz. 358
Verbetering van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 359
In gebruik nemen van commerciële plint nieuwbouw Den Briel
-
Blz. 360
Voorbereiding realisatie Veerpromenade en start bouw
-
Blz. 361
Versterken ruimtelijke kwaliteit in combinatie met de economische opgave
-
Blz. 362
Afronding Oostpolder; uitgifte van 7 vrije kavels inclusief het bouwrijp maken hiervan. Tevens planontwikkeling woningbouw Eiland/MCD
-
Blz. 363
De start van de realisatie van woongebied Land van Matena
-
Blz. 364
Herontwikkeling Lange Tiendwegzone
-
Blz. 365
Start bouw voorzieningencentrum 'Markt van Matena'
-
Blz. 366
8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 367
Doelstellingen
-
Blz. 368
Aantrekkelijk woonmilieu
-
Blz. 369
Ontwikkelen van Land van Matena als een rustig groen woonmilieu
-
Blz. 370
Aantrekkelijke, adaptieve woningvoorraad
-
Blz. 371
De duurzaamheid van nieuwbouwwoningen bevorderen
-
Blz. 372
Mogelijkheid om langer thuis te wonen bevorderen
-
Blz. 373
Actueel en uitnodigend beleid voor wonen
-
Blz. 374
Actueel houden van de prestatieafspraken met de woningcorporatie
-
Blz. 375
Actueel houden van de woonvisie
-
Blz. 376
Doelmatig en integraal beheer van de openbare ruimte
-
Blz. 377
Uitvoering gevan aan het uitvoeringsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
-
Blz. 378
Het gebied boven de A15 behouden als recreatie en landschapsgebied
-
Blz. 379
Versterking Noordzijde-A15-zone
-
Blz. 380
Klantvriendelijke afhandeling van aanvragen en zorgvuldige handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving
-
Blz. 381
Handhaving ten behoeve van illegaal in gebruik genomen gemeentegrond
-
Blz. 382
Initiëren en stimuleren van vooroverleg
-
Blz. 383
Klantvriendelijke en snelle afhandeling van de aanvragen/meldingen omgevingsvergunning
-
Blz. 384
Zorgvuldige en efficiënte handhaving van vergunningsvoorschriften en andere wet- en regelgeving
-
Blz. 385
Verbetering van de structuur en het functioneren van het centrum
-
Blz. 386
Herontwikkeling huidig pand bibliotheek
-
Blz. 387
Verhogen van de kwaliteit van het centrum
-
Blz. 388
Vaststellen van de Visie Centrumranden – de verbinding Centrum – Jachthaven.
-
Blz. 389
Verhoging van de dynamiek in het centrum
-
Blz. 390
Faciliteren van evenementen en activiteiten in het centrum
-
Blz. 391
Versterken ruimtelijke kwaliteit in combinatie met de economische opgave
-
Blz. 392
(Lopende) projecten in het centrum
-
Blz. 393
Actueel en uitnodigend ruimtelijk beleid
-
Blz. 394
Het faciliteren en aanjagen van kleinschalige initiatieven
-
Blz. 395
Maatregelen dijklint
-
Blz. 396
Participeren in bovenlokale ambtelijke en bestuurlijke overleggen
-
Blz. 397
Versterking en verbreding Wijkgericht Werken
-
Blz. 398
Bewonersinitiatieven en Wijkgericht Werken
-
Blz. 399
Een Goede Idee en Wijkgericht Werken
-
Blz. 400
Ondersteuning activiteiten door Wijkgericht Werken
-
Blz. 401
Puur Papendrecht.nl
-
Blz. 402
Team Actief en Wijkgericht Werken
-
Blz. 403
Wat mag het kosten?
-
Blz. 404
Paragrafen
-
Blz. 405
1. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 406
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 407
Structureel weerstandsvermogen
-
Blz. 408
Incidenteel weerstandsvermogen
-
Blz. 409
Toelichting van de risico's
-
Blz. 410
Beoordeling weerstandscapaciteit
-
Blz. 411
Conclusies
-
Blz. 412
Financiële kengetallen
-
Blz. 413
Bevindingen
-
Blz. 414
2. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 415
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 416
Riolering
-
Blz. 417
Wegen
-
Blz. 418
Groen
-
Blz. 419
Integraal beheer openbare ruimte (IBOR-begroting)
-
Blz. 420
Openbare verlichting
-
Blz. 421
Speelruimte
-
Blz. 422
Water en baggeren
-
Blz. 423
Waterbuspontons
-
Blz. 424
Havens
-
Blz. 425
Gebouwen
-
Blz. 426
Parkeergarages
-
Blz. 427
Elektrische laadpalen
-
Blz. 428
3. Financiering
-
Blz. 429
Algemeen
-
Blz. 430
Interne rente
-
Blz. 431
Relatiebeheer
-
Blz. 432
Uitzettingen
-
Blz. 433
Financiering
-
Blz. 434
Risicobeheer
-
Blz. 435
Renterisiconorm
-
Blz. 436
4. Lokale heffingen
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Gemeentelijke belastingopbrengsten (bedragen x € 1.000,-)
-
Blz. 439
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 440
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 441
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 442
Rioolheffing
-
Blz. 443
Vergelijking andere gemeenten
-
Blz. 444
Overige lokale heffingen
-
Blz. 445
Kwijtscheldingen
-
Blz. 446
5. Grondbeleid
-
Blz. 447
Algemeen
-
Blz. 448
Meerjarenperspectief Grondexploitaties
-
Blz. 449
Risicobepaling en -reserve grondexploitaties
-
Blz. 450
Meerjarenbegroting 2019- 2022
-
Blz. 451
6. Verbonden Partijen
-
Blz. 452
Inleiding
-
Blz. 453
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 454
1. GR Drechtsteden
-
Blz. 455
2. GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 456
3. GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 457
4. GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
-
Blz. 458
5. GR Drechtwerk
-
Blz. 459
6. GR Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede
-
Blz. 460
7. GR Vuilverwerking Dordrecht en omstreken (Gevudo)
-
Blz. 461
8. Eneco Groep
-
Blz. 462
9. Stedin Groep
-
Blz. 463
10. Bank Nederlandse Gemeenten NV
-
Blz. 464
11. Oasen NV
-
Blz. 465
12. Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden
-
Blz. 466
13. Gemeente Papendrecht Slobbengors Beheer BV
-
Blz. 467
14. Recreatie en Cultuur holding BV
-
Blz. 468
7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 469
Doorontwikkeling Organisatie
-
Blz. 470
Flexibiliteit
-
Blz. 471
Personeel
-
Blz. 472
Duurzame inzetbaarheid
-
Blz. 473
Huisvesting
-
Blz. 474
Arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen
-
Blz. 475
Arbeidsmarkt
-
Blz. 476
Planning en control
-
Blz. 477
Informatieveiligheid
-
Blz. 478
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 479
8. Rapportage interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 480
Rapportage interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 481
BBV indicatoren
-
Blz. 482
Bijlage BBV indicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap